Gå til innhold

Hvor lenge hjemme alene, 7-8 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har en i 2.klasse (blir 8 i år). Han hater sfo, og vil helst gå hjem selv etter skolen. Han har fått lov, og dette har gått over all forventning. Han går rett hjem, smører seg litt mat, gjør de leksene han klarer alene og så setter han seg å gamer/ser på en film el. til vi kommer hjem. På det meste er han hjemme alene ca 2 timer, men det er ikke hver dag.
Har tenkt at dette er positivt, at jeg har en trygg og ansvarsfull gutt. Men så fikk jeg en kommentar om at det var ALT for lenge å være hjemme alene. Så da ble jeg usikker på hva som er «vanlig». 
Det er en kort og trygg skolevei, han har telefon og naboen (som han kjenner godt) er ofte hjemme hvis det skulle være krise. Jeg er ca 15 min unna på jobb. Hva tenker dere om dette? Er 2 timer for mye for en (snart) 8 åring? 

Anonymkode: 888c3...a59

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei.

Vi har en i 2.klasse (blir 8 i år). Han hater sfo, og vil helst gå hjem selv etter skolen. Han har fått lov, og dette har gått over all forventning. Han går rett hjem, smører seg litt mat, gjør de leksene han klarer alene og så setter han seg å gamer/ser på en film el. til vi kommer hjem. På det meste er han hjemme alene ca 2 timer, men det er ikke hver dag.
Har tenkt at dette er positivt, at jeg har en trygg og ansvarsfull gutt. Men så fikk jeg en kommentar om at det var ALT for lenge å være hjemme alene. Så da ble jeg usikker på hva som er «vanlig». 
Det er en kort og trygg skolevei, han har telefon og naboen (som han kjenner godt) er ofte hjemme hvis det skulle være krise. Jeg er ca 15 min unna på jobb. Hva tenker dere om dette? Er 2 timer for mye for en (snart) 8 åring? 

Mange vil sikkert mene nei men selv hadde jeg ikke gjort det. En grunn til han ikke liker sfo? Har han venner? Sosialt og viktig. Vet om 2stk her som ikke gikk på sfo lg de sliter med venner..

Anonymkode: 695b3...0f6

Skrevet

Gjort akkurat det samme med mine. Føler han seg trygg hjemme,  og du føler deg trygg på at han er alene hjemme? Da skal du ikke høre så mye på andre. Bare er forskjellige.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange vil sikkert mene nei men selv hadde jeg ikke gjort det. En grunn til han ikke liker sfo? Har han venner? Sosialt og viktig. Vet om 2stk her som ikke gikk på sfo lg de sliter med venner..

Anonymkode: 695b3...0f6

Han er en sosial gutt med mange venner, går på fritidsaktiviteter. De fleste han leker med er ikke på sfo. Han synes sfo er kjedelig (sikkert for de fleste vennene ikke går der). Sfo her hos oss er en ren oppbevaringsplass med lite engasjerte voksne og dårlig på tilbud og aktiviteter, så skjønner at det ikke er super gøy.

I skolens ferier MÅ han på sfo da, for en hel arbeidsdag får han ikke lov å være hjemme alene. Og vi har sfo plass hvis det skulle være helt nødvendig, men han ønsker å være der minst mulig. 

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke si hva som er vanlig, vanlig finnes ikke. Min 8-åring tør ikke være 5 minutter alene hjemme, niesen min på 7 er med glede hjemme i 3-4 timer hver dag (vil ikke gå på SFO)

Anonymkode: 0ca39...9a2

• Liker 1
Skrevet
Hotwife skrev (2 minutter siden):

Gjort akkurat det samme med mine. Føler han seg trygg hjemme,  og du føler deg trygg på at han er alene hjemme? Da skal du ikke høre så mye på andre. Bare er forskjellige.

Han koser seg «glugg» hjemme alene uten småsøsken som maser 😅 Og jeg føler meg trygg da jeg vet han kan få tak i meg eller pappaen, og vi ikke er langt unna. 

• Liker 2
Skrevet

Unger er forskjellige. Kjenner en gutt på 11 år som ikke tør å være alene i to minutter. Min egen gutt på 8 år elsker litt alenetid. Og syns to timer er helt topp å være hjemme alene. Men jeg ringer alltid for å høre at alt er greit. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han koser seg «glugg» hjemme alene uten småsøsken som maser 😅 Og jeg føler meg trygg da jeg vet han kan få tak i meg eller pappaen, og vi ikke er langt unna. 

Høres helt topp ut. Og det gir gutten en god mestringsfølelse av å kunne være trygg i eget selskap 👍

• Liker 4
Skrevet

Min datter sluttet SFO etter første klasse. Noen dager var hun helt alene, noen ganger var storebror 2 år eldre hjemme (hadde trening rett etter skolen eller kunne dra til kompiser).  Koste seg alene, kjedet hun seg facetimet hun besteforeldre. Vi kom hjem rundt 16.30 og 17. hun var ferdig mellom 1245 og 1340.   Vi var begge rundt 45 min unna.  Hun tegnet, gjorde lekser, lagde seg noen brødskiver.  Var generelt selvstendig, ville helst gå alene hjem fra barnehagen, så vi hentet tingene og kjørte hjem, hun gikk snarvei der det ikke var bilvei hjem.  

Anonymkode: 8dbbd...50e

Skrevet

Min i 2.kl er alene hjemme hver dag etter skolen, og han elsker det. På torsdager er han alene hjemme i ca 3t, og det velger han helt selv, han har sfo. Han brukte sfo litt v og på det første halvåret i 1.kl, men han lever godt på mestringsfølelsen hver dag han går alene hjem. Han koser seg og nyter tiden uten forstyrrelser fra andre. Jeg bryr meg ikke om hva andre syns, så lenge det fungerer for den det faktisk gjelder. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg som er vokst opp som nøkkelbarn syns dette er helt innafor TS 🙂 

Han klarer seg fint og som sakt han har mobil og nabo. Du er 15 minutter unna. 

Lurer på hvor hysteriske foreldre er blitt nå til dags 🤦‍♀️

Anonymkode: 1009f...2d7

• Liker 7
Skrevet

Her hos oss gjorde vi akkurat likt. Det gikk kjempefint, og hun ønsket det selv.

I den alderen er det meste vanlig, alt fra null SFO til hver dag både før skolen og til 1630. Det varierer veldig hvor modne barna er og hvor trygge de er alene. Gjør det som fungerer for dere!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei.

jeg synes barn er for unge når de bare går i 2 klasse, her får min lov nå, siste delen av 3 klasse :) han har hatet sfo siden dag 1

Anonymkode: 8f23e...1aa

Skrevet

Min nå tredjeklassing har vært hjemme alene i et par timer siden jul i andre klasse. Han hatet også sfo og syntes det var bedre å dra hjem. Så lenge han synes det er greit og jeg stoler på han tenker jeg at andre kan drite i å mene så mye om det🤷🏼‍♀️

Anonymkode: aaf98...cb8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...