Gå til innhold

Mallorca/ Kroatia/ Hellas i mai- er været utsabilt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mye rimeligere turer i mai. Siste året før ungene begynner på skolen, neste vår må vi reise i skoleferien som er MYE dyrere.

Men mange sier det ikke er verdt det, at vannet er kaldt og man kan få endel regn og vind ....

Er de ok å reise i Europa i mai? 

Selvsagt  om covid tillater det....

Anonymkode: fa194...24c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville dratt sør på Kreta som Agios Nikolaos eller Ierapetra. 

Anonymkode: 16214...c96

• Liker 2
Skrevet

Har vært mange ganger på Kreta i mai, både i begynnelsen og slutten av. Har også vært i Kroatia i slutten av mai. Og på Mallorca. 

Mallorca var kaldest. Om morgenen satt vi og frøys på verandaen da vi skulle innta morgenkaffen. Det var iskaldt. Samme om kvelden. Måtte nesten ha med vinterjakke. Men på dagtid, i sola, der var det varmt. 

I Kroatia var det varmt på dagen, men var ganske kjølig  om morgenen. Badet i sjøen, var deilig. Men bassenget var iskaldt.

På Kreta var det deilige temperaturer. Det ligger jo lengst sør innerst i middelhavet. Det regnet en del. Noen ganger kunne det regne to dager i ett strekk. Det var for kaldt å bade i sjøen og basseng. Selv om noen av barna badet i basseng, så var det svært kaldt. Jeg ble iskald etterpå og måtte gå inn og ta en varm dusj og bytte klær. 

Jeg reiser heretter kun til middelhavet i juni-aug. Selv om det er mye dyrere så er det for meg det som er hele vitsen med å reise dit. Den gode intense varmen, varme sjøen, stabile været osv. 

Det eneste jeg misliker med å reise til syden i fellesferien er at det er så mye folk overalt. Men har funnet noen fine steder som det er veldig stille og privat :)

• Liker 1
Skrevet

På Mallorca(Alcudia) var det iiiskaldt i vannet i mai når jeg var der. Blåste en del kald vind på stranden også, så vi lå heller ved bassenget. Gikk i shorts/skjørt/kjole hele tiden, hadde et par regnskurer i løpet av uka vi var der. Litt kjølig på kvelden, men ikke jakke/bukse-kaldt.

I Kroatia(Split) synes jeg vannet var bittelitt varmere, men ikke akkurat deilig badetemp. Hadde en dag med regn. Litt kjøligere på kvelden, men var nok med en tynn cardigan over kjolen. 

Var i midten av mai begge plassene(pleier å rømme landet rundt 17.mai😅).

Tror Kreta er safest værmessig i mai av nevnte alternativer, selv har jeg bare vært der i sommerferien.

Anonymkode: dc0be...1b7

Skrevet

Har vært på Kreta i starten av mai. Mulig vi var veldig heldig med været, men vi hadde sol hele uken- med deilig temperatur. Hadde jakke på på kvelden. 

Anonymkode: 20dab...1fb

Skrevet

Har vært på Kreta 2 ganger rundt 17. mai.

Begge ganger god temperatur i lufta, men noen regnbyger én dag. Bra nok temp i både basseng og hav til at jeg gjerne badet (19-20 grader?) , men minstemann syntes vannet var kaldt til å begynne med. 

Kjølige kvelder de første dagene, så kom et væromslag som gjorde kveldene varmere.

Skrevet

Da jeg var på Mallorca i mai (for mange år siden), snødde det! Trodde ikke mine egne øyne, men mai kan være kjølig både på Mallorca, i Kroatia og i Hellas. Jeg ville heller dratt i september, for eksempel. Om man vil være garantert sol og varme, må man til Kanariøyene på vinter/vår. 

Anonymkode: 05731...c68

Skrevet (endret)

Har vært på både Kreta og Kypros i mai og det er som en vanlig og fin  norsk sommer.... bør ha med en lett jakke til kveldsbruk + at det kan komme regnskurer, det erfarte i hvert fall vi. Det var nok generelt litt varmere på Kypros enn Kreta, men sånt varierer jo også fra år til år

Endret av Fjugur
Skrevet

Hellas funker fint i slutten av mai, men vannet i havet ikke så varmt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1/18/2022 den 15.23):

Er så mye rimeligere turer i mai. Siste året før ungene begynner på skolen, neste vår må vi reise i skoleferien som er MYE dyrere.

Men mange sier det ikke er verdt det, at vannet er kaldt og man kan få endel regn og vind ....

Er de ok å reise i Europa i mai? 

Selvsagt  om covid tillater det....

Anonymkode: fa194...24c

Sjøen er kald og det er ofte endel vind. Men kulturen er der fremdeles til å se. Ikke alle hotell varmer bassengene i mellomsesongen dvs før skoleferien. Selv om det er dyre hotell. Har reist mange ganger i mai. Hva med Egypt, marokko eller Kapp Verde? Marokko er et kulturmekka med flotte strender.  

Rhodos og Kypros er varmere enn Mallorca. 

Anonymkode: a3c0b...7f0

Skrevet

Har vært på Rhodos i mai. Det var ok, men vannet var kaldt og det var i beste fall 20 grader i lufta. Dette var i midten av mai. Uansett hvor du drar på den tiden, har vannet ikke blitt varmet opp av sola ennå. Jeg ville heller dratt i starten av september eller rett etter skolestart (selv om Europa da er smekkfullt av tyskere på ferie). Jeg synes ikke Middelhavet i mai er «varmt nok» til at jeg gidder betale mange tusen for det. I alle fall ikke om målet er badeferie, det er litt annerledes hvis man tenker aktiv ferie (trening, mye turgåing etc).

Anonymkode: f42f6...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...