Gå til innhold

Mistet attest fra tidligere jobb, hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal begynne i ny jobb og levere attester for ansiennitet. I en av de første jobbene jeg hadde så fikk jeg en gang en attest. Men den har jeg kort å miste. Tok kontakt med gamle arbeidsplassen (en stor bedrift) og etterlyste ny bekreftelse. Men de har omgjort bedriften og sier at så "mange" år etter er den nok blitt destruert. Sjefen min jobber heller ikke der lenger: Hva gjør man da? Det er snakk om 5 år ansiennitet :( 

Anonymkode: 76e38...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har vel uansett dokumentasjon på at du HAR jobbet der. Be de skrive ny en med bekreftelse på at du var ansatt i perioden X til X. Spiller ingen rolle at din tidligere sjef ikke jobber der.

Anonymkode: 5a0af...010

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut at ikke arbeidsplass kan gi ut en bekreftelse på at du jobbet der i hvert fall. En ting er at selve attesten med vurderingene av deg som person er fortapt, men de bør jo ha oversikt over hvem som har jobbet der. Et ark som det står at «Kari Nordmann jobbet i Bedriften AS fra 01.01.05 til 01.01.10» med en signatur på, det synes jeg de burde fikse. 

Anonymkode: 9f35d...9c8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De har vel uansett dokumentasjon på at du HAR jobbet der. Be de skrive ny en med bekreftelse på at du var ansatt i perioden X til X. Spiller ingen rolle at din tidligere sjef ikke jobber der.

Anonymkode: 5a0af...010

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Høres rart ut at ikke arbeidsplass kan gi ut en bekreftelse på at du jobbet der i hvert fall. En ting er at selve attesten med vurderingene av deg som person er fortapt, men de bør jo ha oversikt over hvem som har jobbet der. Et ark som det står at «Kari Nordmann jobbet i Bedriften AS fra 01.01.05 til 01.01.10» med en signatur på, det synes jeg de burde fikse. 

Anonymkode: 9f35d...9c8

Jeg har etterspurt dette nå. Men virker som at alle papirer fra den gang var destruert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så viktig da? Jeg har ikke attest fra noen av stedene jeg har jobbet, ingen som har etterspurt det. 

Anonymkode: 4aea4...921

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det så viktig da? Jeg har ikke attest fra noen av stedene jeg har jobbet, ingen som har etterspurt det. 

TS skriver jo at hen trenger attesten for å ansiennitet, så da er det jo en grunn til at hen spør. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har etterspurt dette nå. Men virker som at alle papirer fra den gang var destruert...

Hvis du ikke får dette ganske snarlig så bør du purre. Dette er absolutt noe de skal klare å fikse.

Anonymkode: 96085...e8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal begynne i ny jobb og levere attester for ansiennitet. I en av de første jobbene jeg hadde så fikk jeg en gang en attest. Men den har jeg kort å miste. Tok kontakt med gamle arbeidsplassen (en stor bedrift) og etterlyste ny bekreftelse. Men de har omgjort bedriften og sier at så "mange" år etter er den nok blitt destruert. Sjefen min jobber heller ikke der lenger: Hva gjør man da? Det er snakk om 5 år ansiennitet :( 

Da tar du kontakt med nav og ber om stemplet utskrift av registrert arbeidsforhold i AA- registeret 😊

Anonymkode: dc437...97e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt at en stor bedrift ikke har oversikt. En ting er at de kanskje ikke kan prioritere å lete frem på dagen. Men oversikt burde de hatt. De fleste har vel digitalt system for slikt, hvertfall de siste årene. 
Men kanskje du kan finne frem lønnsslippene dine fra du startet til sluttet? Eller bruke Skatteetaten som kilde til opplysninger? Eventuelt arbeidskontrakt og kopi av oppsigelse. Men det sier selvsagt lite om eventuelle opphold eller annet fra start til slutt. Eller hvor mange timer dersom du ikke jobbet fast, men tok ekstravakter e.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er litt spesielt både av kommende og tidligere arbeidsgiver. Har inntrykk av at skriftlige attester er på vei ut,  og den tidligere arbeidsgiveren bør jo ha en eller annen form for dokumentasjon på at du har jobbet der en gang. Og hvem er det egentlig som tar vare på lønnsslipper i årevis? 

Men har du  noe som helst som viser at du har jobbet der? Arbeidskontrakt, pensjonsordning, skattetrekk eller i verste fall bankutskrift som viser at du har mottatt lønn derfra, kontakte den tidligere sjefen din selv om han eller hun ikke jobber der fremdeles? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS skriver jo at hen trenger attesten for å ansiennitet, så da er det jo en grunn til at hen spør. 

Hvis du ikke får dette ganske snarlig så bør du purre. Dette er absolutt noe de skal klare å fikse.

Anonymkode: 96085...e8f

Fikk svar nå: 

"Hei

Beklager men historikken fra xxxx er dessverre ikke tilgjengelig"

Hva gjør man da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (12 minutter siden):

Synes dette er litt spesielt både av kommende og tidligere arbeidsgiver. Har inntrykk av at skriftlige attester er på vei ut,  og den tidligere arbeidsgiveren bør jo ha en eller annen form for dokumentasjon på at du har jobbet der en gang. Og hvem er det egentlig som tar vare på lønnsslipper i årevis? 

Men har du  noe som helst som viser at du har jobbet der? Arbeidskontrakt, pensjonsordning, skattetrekk eller i verste fall bankutskrift som viser at du har mottatt lønn derfra, kontakte den tidligere sjefen din selv om han eller hun ikke jobber der fremdeles? 

Jeg har spurt banken, men de har ikke kontoutskrift fra så langt tilbake. Den gangen var det ikke så vanlig å lagre alt på pc. Og 5 år ansiennitet er jo mye egentlig.  Har hverken kontrakt eller noe da papirene har kommet bort på et vis. Søkte opp tidligere sjef, men jeg finner henne ikke. Vet ikke om hun en gang lever lenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Da tar du kontakt med nav og ber om stemplet utskrift av registrert arbeidsforhold i AA- registeret 😊

Gjør dette, TS. :)

Anonymkode: 7b427...54d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har spurt banken, men de har ikke kontoutskrift fra så langt tilbake. Den gangen var det ikke så vanlig å lagre alt på pc. Og 5 år ansiennitet er jo mye egentlig.  Har hverken kontrakt eller noe da papirene har kommet bort på et vis. Søkte opp tidligere sjef, men jeg finner henne ikke. Vet ikke om hun en gang lever lenger :(

Er du sikker på det vil ha noe å si hvis det er så lenge siden? Ift ansiennitet?

Anonymkode: dba56...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er du sikker på det vil ha noe å si hvis det er så lenge siden? Ift ansiennitet?

Anonymkode: dba56...01b

Ja. All ansiennitet teller i min stilling. Så det er viktig fir lønna mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gjør dette, TS. :)

Anonymkode: 7b427...54d

Dette fungerer kun med jobb etter 2015...

Alt før det er ikke registrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette fungerer kun med jobb etter 2015...

Alt før det er ikke registrert. 

Sikker på det? Jeg fikk utskrift for jobber tilbake til tidlig 2000-tall sommeren 2018.

Anonymkode: 428bf...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sikker på det? Jeg fikk utskrift for jobber tilbake til tidlig 2000-tall sommeren 2018.

Anonymkode: 428bf...d1d

Ja, har undersøkt. Det var det jeg fikk til svar av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt vare på din kopi av ansettelseskontrakt og oppsigelse? Hvis så, kan du jo bare sende dem det og be dem bekrefte ansettelsen i perioden.

Anonymkode: 91fe8...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 7.12):

Har du tatt vare på din kopi av ansettelseskontrakt og oppsigelse? Hvis så, kan du jo bare sende dem det og be dem bekrefte ansettelsen i perioden.

Anonymkode: 91fe8...422

har man mistet attesten, så har man kanskje mistet (eller kastet) alle de andre papirene fra den arbeidsplassen også. 

Anonymkode: 1a436...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...