Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 37+2. Igår lå han med hodet godt ned i bekkenet, men ikke festet. Har kjent hikke helt nederst i magen i flere uker og bevegelser i Høyre siden. Nå kjenner jeg plutselig hikke oppe ved ribbeina mine/midt på magen. Og bevegelsene er annerledes.. Kjenner jeg blir helt stressa!

Hvor har dere kjent hikke når babyen lå med hodet ned?  

Anonymkode: 78dab...4e7

Skrevet

Baby kan snu seg flere ganger opp mot fødsel.

Anonymkode: aeb63...a84

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Baby kan snu seg flere ganger opp mot fødsel.

Anonymkode: aeb63...a84

Ja, klar over det. Tingen er at jeg skal settes i gang neste uke😳 Ellers hadde jeg vært roligere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, klar over det. Tingen er at jeg skal settes i gang neste uke😳 Ellers hadde jeg vært roligere 

Jeg vil tro de sjekker deg før de setter deg igang? 

• Liker 4
Skrevet

Du får vel flere kontroller slik at dette kan fastsettes? Da jeg var 37 uker sa legen at hodet var ned. Lite trolig at hun ville snu seg... Ny kontroll i dag på uke 39 og hodet er visstnok fortsatt ned. Legen sa til meg at jeg garantert ville kjent det om babyen hadde snudd seg rundt. Det er visst meget ubehagelig. 

Skrevet

Eg fann ut at min låg i seteleie på 39+5, og antakeleg hadde gjort det heile tida. Eg kjente hikke langt nede, og ellers ganske lite bevegelse. Han låg med ryggen ut, så kjente lite anna enn store bevegelser når han snudde på seg. Men, eg kjente aldri spark høgt oppe, følte det høgaste eg kjente noko var navlehøgde. Og når eg låg på sida, stakk hovudet ut på sida av magen, så eg kunne nesten legge handa rundt det. Det var nok mykje med hans posisjon å gjere, det viktige var eg synes ikkje det eg kjente stemte med det andre fortalte. Men, ville du ikkje kjent det om babyen snudde seg i veke 37? Det er vel ikkje så mykje plass i magen da. Men uansett, stol på dine instinkt og evt be om ekstra ultralyd på føden. 

Anonymkode: f8989...4ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eg fann ut at min låg i seteleie på 39+5, og antakeleg hadde gjort det heile tida. Eg kjente hikke langt nede, og ellers ganske lite bevegelse. Han låg med ryggen ut, så kjente lite anna enn store bevegelser når han snudde på seg. Men, eg kjente aldri spark høgt oppe, følte det høgaste eg kjente noko var navlehøgde. Og når eg låg på sida, stakk hovudet ut på sida av magen, så eg kunne nesten legge handa rundt det. Det var nok mykje med hans posisjon å gjere, det viktige var eg synes ikkje det eg kjente stemte med det andre fortalte. Men, ville du ikkje kjent det om babyen snudde seg i veke 37? Det er vel ikkje så mykje plass i magen da. Men uansett, stol på dine instinkt og evt be om ekstra ultralyd på føden. 

Jo, mulig jeg ville kjent det..? Litt usikker bare, men skal til jordmor imorgen, så håper å få vite noe da :) 

Skrevet

Min lå i sete hele veien, og jeg kunne tydelig kjenne hodet mot toppen av magen. Du kan kjenne forskjell på hode og rumpe ved at om du dytter litt forsiktig på rumpa flytter typ hele ryggen seg, mens om du dytter forsiktig på hodet er det bare det som beveger seg. Men du får nok svar på jordmortimen (og eventuelt henvisning videre om hun er usikker).

Anonymkode: a466b...9d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 37+2. Igår lå han med hodet godt ned i bekkenet, men ikke festet. Har kjent hikke helt nederst i magen i flere uker og bevegelser i Høyre siden. Nå kjenner jeg plutselig hikke oppe ved ribbeina mine/midt på magen. Og bevegelsene er annerledes.. Kjenner jeg blir helt stressa!

Kjære deg. Det er ingenting som er rett og slett garantert. Du vil bli sjekket hyppigere når før du igangsettes på sykehus og jeg kan love deg at alt kan skje både før og under fødselen. Ikke bekymre deg og  ikke se for deg noe som helst. For du kan bli skikkelig skuffa. For det gjorde jeg. Jeg fikk også beskjed hver gang om at han hadde snudd seg fint og alt sammen men under fødselen så gikk det ikke slik som jeg hadde sett for meg. Alt kan skje. Alt. Bokstavelig talt og det er det siste du noen gang vil tenke på når fødsel. Er i gang. Spis sunt hvil og ha troen på sykehuset.  Jeg opplevde utrolig mye men jeg skriver ingenting om min opplevelse slik at du ikke sammenligner deg meg meg eller andre. Det eneste jeg råder deg til og gjøre er å ta alt med ro. Og stole på instinktene dine. Du klarer dette. Bare ta det som det kommer 😊

Ikke les for mye om sånt heller du blir unødvendig sprø av det. Er noe galt så oppsøk jordmoren oftere også vil dem sjekke deg oftere på sykehus. Det skl gå bra ❤️

Anonymkode: 8a21e...22d

Skrevet

Jeg var på vendingsforsøk i uke 37. 

Da fikk jeg muskelavslappende medisiner, og to leger lå på magen min og dyttet med omtrent hele sin kroppsvekt. En dyttet oppe, og en nede på babyen. 

Likevel klarte de ikke snu babyen. 

Hvis det er første barnet så vil du nok kjenne at et 37 uker gammelt foster snur seg! 😊 

Anonymkode: 5ce56...b3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, mulig jeg ville kjent det..? Litt usikker bare, men skal til jordmor imorgen, så håper å få vite noe da :) 

Jeg kjente ikke at min snudde seg seg rett før (altså en dag eller to) termin :sjenert:  Kjente bare spark et sted jeg ikke hadde kjent spark før. Jordmor på terminkontrollen var usikker på leiet, så hun fikk en jordmor til inn for å sjekke. Hun var helt sikker på at det var hodeleie, og hun første var enig i det når hun kjente en gang til. Fire dager over termin ble det oppdaget seteleie på ultralyd 😅 Men, det var en kjempefin fødsel som jeg gjerne hadde gjennomført en gang til. 

Anonymkode: e98ce...4bb

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da fikk jeg muskelavslappende medisiner, og to leger lå på magen min og dyttet med omtrent hele sin kroppsvekt. En dyttet oppe, og en nede på babyen. 

Hvis det er første barnet så vil du nok kjenne at et 37 uker gammelt foster snur seg! 😊 

Eg kommenterte lenger oppe. Min blei vendt dagen før termin (40+2), og var allereie då godt over 4 kg. Så det er ei muligheit, men er nok litt avhengig av korleis barnet ligg. Min låg høgt i bekkenet, og det var nok grunnen til at det gjekk fint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min snudde seg til sete to dager før termin. Jeg kjente det utrolig godt. På et tidspunkt så det ut som det lå en baby på tvers i magen. Jeg måtte bare legge meg ned det var så ubehagelig. Jeg skjønte det ikke før det hadde gått en dag og bevegelsene var endret dog. 

På sykehuset sjekket 4 forskjellige jordmødre hvordan baby lå.det gikk litt sport i det tydeligvis. For det kom bare flere og flere som skulle kjenne på «hodet»  Og alle mente han lå rett vei. Så kom en lege med ultralyd apparat og jammen lå han i seteleie ja..

Anonymkode: 39b12...933

Skrevet

Hva gjøres om barnet ligger i sete? Mtp at jeg skal bli satt igang..

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Huff jeg har samme erfaring. Og hos meg endte det i tillegg med akutt keisersnitt fordi baby ikke tålte vendeforsøket😣

Anonymkode: b92ae...12e

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hos meg ble det oppdaget at baby hadde snudd seg i sete i uke 36. Jeg fikk da valget om jeg visse føde vaginalt i seteleie eller ta keisersnitt. 

Du får uansett god oppfølging framover om baby ligger i seteleie:) Begge mine gjorde det. Hadde dårlig erfaring med forsøk på ytre vending av førstemann, og vil derfor ikke anbefale deg det. Tror de går mer og mer vekk i fra det også. Få skeis de utføre de p nå.

Hadde forøvrig gode erfaringer med mine keisersnitt. Både det akutt og det planlagte🙂🌸

Anonymkode: b92ae...12e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk valget mellom vaginal fødsel og keisersnitt. Valgte vaginal fødsel, og fikk masse oppfølging under fødselen. Hadde to leger som kom og undersøkte meg da jeg kom inn på føden for å sjekke at babyen fortsatt lå i sete. De var innom et par ganger til i løpet av fødselen, og det var de som tok imot babyen. Hadde i tillegg to jordmødre inne mot slutten, pluss barnepleier. Så det var folksomt 😅 Men god og rolig stemning. 

Jeg tenker at om det er et veldig lite sykehus så bør du høre med de om de har mange setefødsler i løper av et år. Hvis de nesten ikke har erfaring med det ville jeg hatt lavere terskel for å velge keisersnitt. 

Anonymkode: e98ce...4bb

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Med meg tok dei ein CT av bekkenet mitt for å sjekke om eg kunne føde vaginalt. Dette pga han vart estimert til over 4 kg, og seteleie. Basert på dette anbefalte dei keisersnitt, dersom vending ikkje gikk bra. Vendinga gjekk fint, og han la seg fint i hodeleie etter det (i veke 40 altså). Fødselen måtte settast i gang til slutt (han hadde god tid), og endte med keisersnitt av andre grunner enn at han hadde vore i seteleie. 

Eg hadde høyrt mykje skummelt om vending i forkant, men vil legge til at det slett ikkje var så gale som eg hadde forventa. Der var to leger, ein som fulgte med på baby med ultralyd heile tida, og ein som gjorde sjølve vendinga. Det var litt vondt, men mest pga legen måtte "dra/dytte" ganske hardt på huda på magen, ikkje av at babyen vart flytta på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 17.05):

Trust me, du har kjent det om babyen har snudd seg nå😅🤢🙈

Anonymkode: 4173f...b30

Skrevet

Oppdatering! Ligger fortsatt med hodet ned, men har vendt kroppen fra ene til andre siden. Jordmora sa at dette blir en artig type, han har nemlig lurt meg med MYE allerede! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...