AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Jeg har en 70 prosent fast stilling, med en fast fridag i uken lagt inn. Ser at jeg ligger inne med en kvote på 10 betalte feriedager dette året, er ikke det litt lite? Jeg startet i stillingen i august i fjor (stilling i staten). Anonymkode: 0a419...20b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 Loven sier at du har rett på 25 dager uannsett om du har rett på feriepenger eller ikke fra året før (altså hvor lenge du jobbet året før) (hos noen betyr dette 4 uker + 1 dag hos andre 5 uker) Mener ferieloven også gjelder for ansatte som er i lavere enn 100% stilling, uten forskjell. Men mulig de kan si at dagene du ikke jobber er "ferie"... Feriedagene er ikke "betalt" da man trekkes jo i lønn for dagene man er borte, men feriepenger skal jo da dekke opp for dette. Feriepengeopptjening og rett på feriedager er uavhengig av hverandre. Når jeg startet i en jobb i august hadde jeg da bare hatt 1/2 år med feriepengeopptjening og fikk derfor velge mellom 3 uker eller 5 uker ferie året etter. Jeg tok 5 uker og ble trukket for 5 uker men fikk bare feriepenger basert på august-desember året før. Andre som startet likt som meg valgte å kun ta 3 uker og kun bli trukket 3 uker. Anonymkode: 89de0...8b7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Loven sier at du har rett på 25 dager uannsett om du har rett på feriepenger eller ikke fra året før (altså hvor lenge du jobbet året før) (hos noen betyr dette 4 uker + 1 dag hos andre 5 uker) Mener ferieloven også gjelder for ansatte som er i lavere enn 100% stilling, uten forskjell. Men mulig de kan si at dagene du ikke jobber er "ferie"... Feriedagene er ikke "betalt" da man trekkes jo i lønn for dagene man er borte, men feriepenger skal jo da dekke opp for dette. Feriepengeopptjening og rett på feriedager er uavhengig av hverandre. Når jeg startet i en jobb i august hadde jeg da bare hatt 1/2 år med feriepengeopptjening og fikk derfor velge mellom 3 uker eller 5 uker ferie året etter. Jeg tok 5 uker og ble trukket for 5 uker men fikk bare feriepenger basert på august-desember året før. Andre som startet likt som meg valgte å kun ta 3 uker og kun bli trukket 3 uker. Anonymkode: 89de0...8b7 Ok, der hvor jeg registrerer timer etc står det kvote på 10 dager betalt ferie og 10 dager ubetalte feriedager, så det stemmer kanskje slik da. Anonymkode: 0a419...20b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå