Gå til innhold

Jobben klarer ikke forholde seg til at jeg deler opp ulønnet permi foreldrepermen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg må vel det for å ikke tape sykepengerettigheter? Altså legge den innimellom foreldrepermen?

Anonymkode: a2c93...9e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei... Hva mener du egentlig? Legge den innimellom hvem sin permisjon? 

Skrevet
Albbas skrev (4 minutter siden):

Nei... Hva mener du egentlig? Legge den innimellom hvem sin permisjon? 

At jeg tar foreldreperm noen mnd, så noen uker ulønnet perm, foreldreperm noen mnd og ulønnet perm igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At jeg tar foreldreperm noen mnd, så noen uker ulønnet perm, foreldreperm noen mnd og ulønnet perm igjen. 

Det er jo veldig mye styr for arbeidsgiver det der? Det er bare 4 uker du må være i jobb etter ulønnet perm før du får opparbeidet sykepengerettigheter. Så lenge du ikke er syk nå, så skal vel det gå greit? 

Anonymkode: 4fb78...5fa

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor vil du gjøre det sånn? 

Du har rett til ulønnet foreldrepermisjon etter lønnet foreldrepermisjon. Ikke innimellom. Så her tror jeg arbeidsgiver kan nekte ja. 

Tar du ulønnet foreldrepermisjon (se arbeidsmiljøloven 12-5) har du rett på 65pst sykepenger etter 14 dager. Men denne retten har du altså først etter foreldrepermisjonen. Den må tas uten opphold mellom lønnet og ulønnet foreldrepermisjon (opphold der annen forelder tar permisjon er ok).

Skal du ta ulønnet permisjon innimellom blir det den type ulønnet permisjon som din arbeidsgiver kan nekte deg. 

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/

Endret av Albbas
Skrevet

Det skjønner jeg godt, unødvendig mye styr for arbeidsgiveren din. Det virker i tillegg som om du planlegger å bli sykemeldt rett/like etter permisjonen.

Hadde jeg vært arbeidsgiveren din, hadde jeg latt NAV overta utbetalingen og dermed også styret sjongleringen din medfører.

Anonymkode: a088a...89b

• Liker 4
Skrevet

Dette er jeg rimelig sikker på arbeidsgiver kan si nei til. Altså, du har ikke krav på å få dette gjennom på denne måten. 

Anonymkode: a35cc...47f

• Liker 8
Skrevet

Dette trodde ikke jeg var mulig en gang men ting har kanskje endret seg de siste årene. Få som sier nei til ulønnet perm men å hoppe fram og tilbake blir jo bare tull både for deg og arbeidsplassen.

• Liker 3
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Dette trodde ikke jeg var mulig en gang men ting har kanskje endret seg de siste årene. Få som sier nei til ulønnet perm men å hoppe fram og tilbake blir jo bare tull både for deg og arbeidsplassen.

I en annen tråd her ble det presentert som den eneste løsningen for å ikke tape rettigheter, stemmer det?

Skrevet

Jeg planlegger ikke å bli syk, men jeg blir veldig fort gravid selv på prevensjon og blir totalt sengeliggende i starten av graviditeten med hyperemesis med alle😔

Skrevet

Min jobb godkjente dette uten noe problem.

Skjønner ikke helt at det skal ha så mye å si for jobben om man gjør A eller B her? Man er jo uannsett borte.

A: Foreldreperm - 2 uker ulønnet - foreldreperm - 2 uker ulønnet - foreldreperm

B: Foreldreperm - 4 uker ulønnet

(bare eksempel)

Synes jobben gjør seg litt vanskelige om det er sååå problem å få til..

Anonymkode: 25766...829

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle said:

Kom endringer i høst ja. Ikke helt satt meg inn i det.

@ts

Du har rett på sykepenger etter permisjon om du følger reglene 

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/

Anonymkode: 46dee...37b

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Min jobb godkjente dette uten noe problem.

Skjønner ikke helt at det skal ha så mye å si for jobben om man gjør A eller B her? Man er jo uannsett borte.

A: Foreldreperm - 2 uker ulønnet - foreldreperm - 2 uker ulønnet - foreldreperm

B: Foreldreperm - 4 uker ulønnet

(bare eksempel)

Synes jobben gjør seg litt vanskelige om det er sååå problem å få til..

Anonymkode: 25766...829

Men ditt eksempel er 4 uker. Det er et dårlig eksempel da reglen for å miste rettigheter ved ikke lovpålagt permisjon er 4 uker

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kom endringer i høst ja. Ikke helt satt meg inn i det.

@ts

Du har rett på sykepenger etter permisjon om du følger reglene 

Det har jeg fått med meg, men at du kan være i ulønnet permisjon, gå på jobb og så tilbake i ulønnet permisjon trodde jeg ikke var mulig... Var det jeg tenkte.. :) 

Skrevet

Du har ikke krav på ulønnet perm. Det kan arbeidsgiver fint si nei. Du kan få redusert arbeidstid (perm) med små barn, med mindre det er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver, men har ikke krav på 100% ulønnet perm. Skjønner godt at arbeidsgiver ikke sier ja til dette

Anonymkode: 8e061...395

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg planlegger ikke å bli syk, men jeg blir veldig fort gravid selv på prevensjon og blir totalt sengeliggende i starten av graviditeten med hyperemesis med alle😔

Bruk kondom eller dropp sex mot jobbstart…

Anonymkode: 7598d...710

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om man virkelig ikke kan bli gravid, da dropper man å ha penetrerende sex. Ingen penetrerende sex = ingen graviditet.

Tror ikke du har rett på å hoppe frem og tilbake på den måten. Utrolig vanskelig å forholde seg til for en arbeidsgiver.

Anonymkode: 0c901...7bc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ikke krav på ulønnet perm. Det kan arbeidsgiver fint si nei. Du kan få redusert arbeidstid (perm) med små barn, med mindre det er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver, men har ikke krav på 100% ulønnet perm. Skjønner godt at arbeidsgiver ikke sier ja til dette

Presisering. Du har krav på 12 mnd ulønnet i direkte forlengelse av foreldreperm. Men ikke flere ganger innimellom lønnet permisjon.

Arbeidsgiver står altså fritt til å si nei til ditt opplegg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor mange har du tenkt å få egentlig?

Anonymkode: 3e33b...045

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Det har jeg fått med meg, men at du kan være i ulønnet permisjon, gå på jobb og så tilbake i ulønnet permisjon trodde jeg ikke var mulig... Var det jeg tenkte.. :) 

Jeg tror det er en del av endringen, du skal værtfall få lov å ut utsette på flere grunnlag enn før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...