AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Jeg går master. To årig. Innen humaniora. Jeg var dum og uvitende på vgs kan du si så jeg gikk for det som var mest interessant da. Har jobbet på sykehjem ved siden av studiene. Det er ikke måte på hvordan vi blir behandlet som unge ufaglærte assistenter. På disse årene har ønsket om sykepleie styrket seg. Både lønn (jada vet det ikke er allverdens men det blir jo penger), og ansvar. I tillegg til at man får større respekt generelt. Jeg vil hoppe av masteren jeg startet med i høst. En del av meg sier at dette ikke er lurt da jeg kan bli lektor. Kommer nok til å fortsette, selv om motivasjonen ikke er helt der. Til neste år går jeg da siste år i en master og første år på en bachelor. Høres mye ut, blir kanskje mye, men sykepleierfagene tror jeg skal gå ganske greit uansett. Skal snakke med studiestedene om tilrettelegging hvis nødvendig. Det skal bli godt å sette seg selv i respekt blant 50-åringene, det er ikke hovedmotivasjonen, men klart en stor del av det! Lurer ikke på noe, ville bare få ut frustrasjon. Leder er klar over kulturen på arbeidsplassen, men jeg har venner som forteller at hierarkiet finnes overalt.. Det er dessuten en forskjell på faglært og ufaglært uansett. Anonymkode: 6cf7f...69a
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 Så ansvar og respekt blant eldre kollegaer er hovedmotivasjonen for ønsket om å bli sykepleier? Anonymkode: 94f55...ca4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 Er poenget at du kunne tenke deg å fortsette å jobbe på sykehjem, men med mer lønn, ansvar og respekt? I så fall ville jeg fullført det jeg måtte der jeg var, og begynt på sykepleie. Liker du det ikke, tar du opp igjen det du studerer nå. Anonymkode: 8e549...15b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 Fortsett med det du holder på med, så kan du heller vurdere sykepleie etterhvert. De fleste jeg kjenner som er sykepleiere på min alder (25-30) vurderer å skifte yrke. Ja man får mer respekt blant ufaglærte som sykepleier, men gamle inngrodde hjelpepleiere som finnes overalt som burde vært skiftet ut for 20 år siden er fremdeles like forferdelige, uansett om du har stilling som sykepleier eller ikke. De vet alltid best, uansett. De endrer seg ikke. Og sjefene er alltid like forferdelige. Det første året på sykepleien er tungt, om ikke de har endret fagene; anatomi og mikrobiologi. Jeg ville ikke skrevet master mens jeg tok de fagene. Anonymkode: ac2d1...06e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Jeg er 22. Det er ikke bare for å imponere som en over skriver. Vurderer det pga sikker yrkesvalg. Ts Anonymkode: 6cf7f...69a
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 Du virker noe umoden i tankegangen. Tenker du bør gjøre ferdig det du holder på med, og så vurdere om sykepleie er noe for deg. Å ta siste året av et masterstudiet samtidig som første året på sykepleien kommer ikke til å gå, selv om du tror sykepleien er enkel og greit. Det er mye obligatorisk undervisning, praksis og gruppearbeid du ikke kan gå glipp av, og de ter vanskelig å gjennomføre dette samtidig som du skal jobbe med mastergrad i et annet fag. Skolen tilrettelegger heller ikke for det, faktisk er det ganske kjent at sykepleiestudiet knapt tilrettelegger for noe som helst, så det kan du ikke belage deg på. Anonymkode: 5a735...7b2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du virker noe umoden i tankegangen. Tenker du bør gjøre ferdig det du holder på med, og så vurdere om sykepleie er noe for deg. Å ta siste året av et masterstudiet samtidig som første året på sykepleien kommer ikke til å gå, selv om du tror sykepleien er enkel og greit. Det er mye obligatorisk undervisning, praksis og gruppearbeid du ikke kan gå glipp av, og de ter vanskelig å gjennomføre dette samtidig som du skal jobbe med mastergrad i et annet fag. Skolen tilrettelegger heller ikke for det, faktisk er det ganske kjent at sykepleiestudiet knapt tilrettelegger for noe som helst, så det kan du ikke belage deg på. Anonymkode: 5a735...7b2 Det er sant, tror ikke du får tilrettelagt sykepleiestudiet for å ta master samtidig. Men hvis du begynner å lese målrettet til anatomieksamen i sommerferien før første år på sykepleien tror jeg ikke det skal være umulig å skrive master ved siden av, forutsatt at du er klar over at du ikke får tid til hobbier, fritidsaktiviteter og venner. Anonymkode: 63aca...2f4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Så ansvar og respekt blant eldre kollegaer er hovedmotivasjonen for ønsket om å bli sykepleier? Anonymkode: 94f55...ca4 Sliter du med leseforståelsen? Anonymkode: 19969...69d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 At førsteåret på sykepleien er tungt er én ting. Å skrive masteroppgave er ikke bare blåbær det heller, og medfører ofte obligatorisk oppmøte. Anonymkode: 19969...69d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Fullfør studier. Du mister retten på omgjøring av lån til stipend, og det blir en dyr lærepenge når du bare har 1 år igjen. Det er heller ingen garanti på at du kommer inn på sykepleierstudiet, så ikke dropp ut før du er garantert plass. Kommer du ikke inn kan du kombinere master med vgs fag. Anonymkode: 0e621...3e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå