AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Jeg er helt fersk som investor, men har nå 600.000,- som jeg skal plassere. Sannynligvis vil jeg kunne øke summen med 250.000,- årlig de neste årene. Jeg hadde tenkt å kjøpe fond, men ser at aksjemarkedet har steget mye det siste året. Siden det ofte synker en del etter store oppganger, lurer jeg på om det er bedre å ha pengene på bok? Eller satse på noe annet? Takknemlig for råd. Anonymkode: bdf1e...e5b
A-hunter Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 Du trenger å knytte til deg noen som kan hjelpe deg med å finne en god spredning på innskuddskapitalen. Man gjør ikke bare det ene eller bare det andre med 0,6 millioner. Det finnes fond som står seg bra gjennom både opp- og nedturer. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 Kjøp crypto! Det jeg endte opp med da jeg undersøkte fond og sånt. Den gang spurte jeg her og ble totalt nedstemt. Men det har gått over all forventning. Det har 10 doblet seg! Selv nå som prisene er nede! Buy the fear! Prøv med en komfortabel sum og se hva du syns. Jeg snakker ikke om day trading, men å investere og holde pengene over år. Lær deg litt om blockchains osv for å føle deg mer komfortabel. Kjøp hovedsaklig Bitcoin og ethetium. Ikke handle med tulle tokens, men gøy å ha litt doge pg shiba. Xrp, CRO, sol. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kjøp crypto! Det jeg endte opp med da jeg undersøkte fond og sånt. Den gang spurte jeg her og ble totalt nedstemt. Men det har gått over all forventning. Det har 10 doblet seg! Selv nå som prisene er nede! Buy the fear! Prøv med en komfortabel sum og se hva du syns. Jeg snakker ikke om day trading, men å investere og holde pengene over år. Lær deg litt om blockchains osv for å føle deg mer komfortabel. Kjøp hovedsaklig Bitcoin og ethetium. Ikke handle med tulle tokens, men gøy å ha litt doge pg shiba. Xrp, CRO, sol. Anonymkode: 664b3...8b5 Og ps lær deg og gjør alt dette selv. Ikke motta hjelp. Kjøp på for eksempel crypto.com appen. Eller en annen stor. Ikke meld med noen. Anonymkode: 664b3...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 A-hunter skrev (24 minutter siden): Du trenger å knytte til deg noen som kan hjelpe deg med å finne en god spredning på innskuddskapitalen. Man gjør ikke bare det ene eller bare det andre med 0,6 millioner. Det finnes fond som står seg bra gjennom både opp- og nedturer. Tusen takk for tips. Jeg vet jeg spør veldig dumt, men hvor finner jeg slik hjelp? Anonymkode: bdf1e...e5b
A-hunter Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk for tips. Jeg vet jeg spør veldig dumt, men hvor finner jeg slik hjelp? Anonymkode: bdf1e...e5b I banken din er det ihvertfall "gratis" hjelp du kan begynne med. Bare husk at de også tjener penger på dine investeringer og noen ganger gir de råd mer basert på egen lønnsomhet enn best mulig avkastning for deg. Du bør lese deg opp på fond før et møte - og basert på det trenger du kanskje ikke et møte heller. Dette er jo ganske enkelt. Mitt beste tips er å sette sammen en portefølje som består av noe passivt forvaltet indeksfond, noe egenkapitalbevis og noe sektorfond (f eks helse eller teknologi - disse forvaltes aktivt og er normalt sett dyrere) og en sikring i rentefond. Du kan med fordel spre innskuddet noe, men ser at du tenker/skal å øke innskuddet fremover uansett, noe som er god risikoforvaltning. Men altså, alt dette kommer an på horisont, sparemål og mange andre elementer i din økonomi. Jeg har sittet med egenkapitalbevis-fond gjennom hele den siste oppturen. Det er dørgende kjedelig, men det har gitt helt fantastisk avkastning. Disse øker i verdi også i turbulente tider da verdipapir i bank anses som en trygg havn når verden er turbulent. PS! Dette er ikke en anbefaling. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 A-hunter skrev (10 minutter siden): I banken din er det ihvertfall "gratis" hjelp du kan begynne med. Bare husk at de også tjener penger på dine investeringer og noen ganger gir de råd mer basert på egen lønnsomhet enn best mulig avkastning for deg. Du bør lese deg opp på fond før et møte - og basert på det trenger du kanskje ikke et møte heller. Dette er jo ganske enkelt. Mitt beste tips er å sette sammen en portefølje som består av noe passivt forvaltet indeksfond, noe egenkapitalbevis og noe sektorfond (f eks helse eller teknologi - disse forvaltes aktivt og er normalt sett dyrere) og en sikring i rentefond. Du kan med fordel spre innskuddet noe, men ser at du tenker/skal å øke innskuddet fremover uansett, noe som er god risikoforvaltning. Men altså, alt dette kommer an på horisont, sparemål og mange andre elementer i din økonomi. Jeg har sittet med egenkapitalbevis-fond gjennom hele den siste oppturen. Det er dørgende kjedelig, men det har gitt helt fantastisk avkastning. Disse øker i verdi også i turbulente tider da verdipapir i bank anses som en trygg havn når verden er turbulent. PS! Dette er ikke en anbefaling. Tusen takk! Jeg setter stor pris på å høre din erfaring. Ville du investert slik også i dag? (Jeg spør bare hva du ville gjort, uten å oppfatte det som råd ) Anonymkode: bdf1e...e5b
A-hunter Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 Jeg kommer til å sitte med egenkapitalbevisene mine lenge. Men det er mest fordi jeg ikke har kapasitet til å følge med og opp andre typer investeringer. Jeg har hatt store opp- og nedturer i enkeltaksjer, f. eks 20-gangen opp på en dag med oljemyggen Altinex og 100% tap med gamle Norske Skog. Det er både gøy og fryktelig frustrerende, men krever altså at man kan investere tid og energi i det. Min bakdel er at min største formue er bundet opp i en bondegård som også har forsynt seg av mye av inntektene som ellers kunne gått til annen sparing. Den er selvsagt verdt mye penger (11-12 mill), men det er jo ikke sånt man bare kvitter seg med. Jeg er sånn sett ikke en egnet referansekilde for dine investeringer. Hadde jeg hatt mer fri kapital ville jeg vurdert å se mer på fast eiendom. Et par utleieleiligheter der leietakerne betaler alt av kostnader er en fin pensjonsordning. Barna mine på 12 og 14 har 50% i egenkapitalbevis og 50% i et aktivt forvaltet fond (ikke sektorfond) med månedlig påfyll (tilsvarende halve barnetrygden, resten går på sparekonto) for å spre risiko og dermed maksimere potensiell fortjeneste i et veldig langt perspektiv. De kommer veldig godt ut av dette kontra sparekontoen de har i banken. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 Ikke hør på ukjente på kvinneguiden...avtal et møte i banken din. Anonymkode: 61493...613 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke hør på ukjente på kvinneguiden...avtal et møte i banken din. Anonymkode: 61493...613 Jeg har vært i banken, men syns ikke hjelpen jeg fikk der var tilstrekkelig (kjøp våre fond). Jeg tar imot alle råd med stor takk. Jeg kommer til å gjøre en selvstendig vurdering til syvende og sist, men syns det er veldig nyttig å høre andres vurderinger og erfaringer. Gjerne flere Anonymkode: bdf1e...e5b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært i banken, men syns ikke hjelpen jeg fikk der var tilstrekkelig (kjøp våre fond). Jeg tar imot alle råd med stor takk. Jeg kommer til å gjøre en selvstendig vurdering til syvende og sist, men syns det er veldig nyttig å høre andres vurderinger og erfaringer. Gjerne flere Anonymkode: bdf1e...e5b Ok...I så fall ville jeg gått for indeksfond. Ikke invester penger du ikke har råd til å tape. Selv har jeg gått for fond med høy risiko, men det anbefaler jeg ikke.😁 Anonymkode: 61493...613
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå