AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Jeg fikk ganske store skader under første fødsel. Går nå i samtaler pga fødselsangst da vi ønsker etter hvert å bli gravid igjen. Dette er bare noe av det jeg ikke forstår; forrige gang revnet jeg hele skjeden innvendig (hele veien opp), ble klippet mot en side, revnet mot andre siden, samt en grad 3 rift bakover. Jeg spjæra rett og slett Hadde mye vondt og masse plager i etterkant, men det ble jo bra da. Etter lang tid. Spørsmålet mitt er: det fysiske aspektet av en fødsel, grunnen til at det overhodet er mulig å gjøre det, innebærer jo at skjeden og underlivet er så elastisk. Men arrvev er jo ikke elastisk?! Jeg kjenner jo under sex feks at arrene ikke er fleksible slik som resten, og at det strammer og river i de. Jeg kan da ikke fatte og forstå, at jeg ikke vil revne akkurat samme plasser neste gang? Jordmor sier jeg ikke vil det. Men hvordan er det mulig, all den tid arrene ikke strekker/utvider seg? Jeg begriper ikke at dette er fysisk mulig. Så dere som revnet første gang, hvordan gikk andre gang? Tror jeg trenger faktiske, ekte historier fra ekte folk for å forstå dette. For jeg har nå hatt X samtaler med jordmor både i kommunen og på sykehus - og er fortsatt hellig overbevist om at jeg vil revne akkurat like mye neste gang 😛 Anonymkode: ca6bf...b96 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 Ikke svar på det du spør om, men hvordan gikk du frem for å få samtaler? For jeg er i samme båt. Lyst på flere men dritredd for at det samme skal skje igjen og da er jeg slett ikke garantert at det blir like bra tilheling som det ble denne gangen (som absolutt ikke er 100% for å si det sånn, men ish til å leve med). Anonymkode: ce06f...6d7 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 Nå revner ikke jeg like mye som det, men en grad 2 B i første fødsel. Andre fødsel ble det kun et pyntesting. Men nå har du revnet ganske kraftig og også blitt klippet, det er høyere risiko for rift igjen. Noen får jo også innvilget keisersnitt pga dette. For å si det enklere, du har høyere risiko for rift ved neste fødsel enn det jeg hadde. Men hvor stor rift eller om det blir en rift i det hele tatt vet man jo dessverre ikke på forhånd. Anonymkode: e7700...49e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke svar på det du spør om, men hvordan gikk du frem for å få samtaler? For jeg er i samme båt. Lyst på flere men dritredd for at det samme skal skje igjen og da er jeg slett ikke garantert at det blir like bra tilheling som det ble denne gangen (som absolutt ikke er 100% for å si det sånn, men ish til å leve med). Anonymkode: ce06f...6d7 Akkurat samme her. Har fortsatt plager, men det går bra liksom. Jeg tok kontakt med jordmor som fulgte meg i forrige svangerskap og bad om en time. Det fikk jeg. Fortalte at jeg ikke var gravid ennå, men at vi ønsket flere barn - og sa rett ut at det som holder oss igjen er at jeg er livredd for å føde igjen. Snakket litt med henne, før hun bare sa at angsten min var så sterk at hun ønsket å henvise meg til spesialistjordmor på sykehuset som var god på fødselsangst. Det takket jeg ja til AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå revner ikke jeg like mye som det, men en grad 2 B i første fødsel. Andre fødsel ble det kun et pyntesting. Men nå har du revnet ganske kraftig og også blitt klippet, det er høyere risiko for rift igjen. Noen får jo også innvilget keisersnitt pga dette. For å si det enklere, du har høyere risiko for rift ved neste fødsel enn det jeg hadde. Men hvor stor rift eller om det blir en rift i det hele tatt vet man jo dessverre ikke på forhånd. Anonymkode: e7700...49e Jeg har stående tilbud om keisersnitt, det sa både jordmor og gynekolog på sykehuset at det fikk jeg hvis jeg ville - no questions asked liksom. Men jeg er redd det også jeg (på en annen måte selvsagt), så prøver denne ''terapi'' metoden før jeg evt sier ja til det 😛 Men ja, jeg vil jo også tro at stor rift = høyere risiko for jeg kjenner som sagt under vanlig sex feks at arret strammer.. Derfor jeg ikke klarer å se for meg at jeg ikke vil revne akkurat der igjen? Når jeg kjenner det under sex liksom.. Anonymkode: ca6bf...b96 1
FantasDick Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Jeg revnet herfra til månen. Både oppover, bakover og til siden. Innvendig og utvendig. Husker ikke grad. Fikk ikke så mye som et skrubbsår andre fødsel. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 FantasDick skrev (2 minutter siden): Jeg revnet herfra til månen. Både oppover, bakover og til siden. Innvendig og utvendig. Husker ikke grad. Fikk ikke så mye som et skrubbsår andre fødsel. HVORDAN er det mulig? Veldig glad på dine vegne at det gikk bedre andre gang, men jeg skjønner bare ikke fysikken bak det! Takk for at du delte Anonymkode: ca6bf...b96
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 FantasDick skrev (5 minutter siden): Jeg revnet herfra til månen. Både oppover, bakover og til siden. Innvendig og utvendig. Husker ikke grad. Fikk ikke så mye som et skrubbsår andre fødsel. Kjente jeg krympet meg litt i tanken på det der 😳 holy moly! Anonymkode: 9f62a...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 Revnet litt med alle tre, og måtte sy. Husker ikke grad, men ingen komplikasjoner i etterkant. Anonymkode: c761c...5b8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 Måtte klippe og revnet mye med nr en (tangforløsning?, med nr to revnet jeg ingenting. Hadde bedre kontroll og kunne samarbeide med jordmor om å holde igjen på ei rie for å tøye i stedet for å sprekke. Anbefales å føde i sideleie👍 Anonymkode: 55a52...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat samme her. Har fortsatt plager, men det går bra liksom. Jeg tok kontakt med jordmor som fulgte meg i forrige svangerskap og bad om en time. Det fikk jeg. Fortalte at jeg ikke var gravid ennå, men at vi ønsket flere barn - og sa rett ut at det som holder oss igjen er at jeg er livredd for å føde igjen. Snakket litt med henne, før hun bare sa at angsten min var så sterk at hun ønsket å henvise meg til spesialistjordmor på sykehuset som var god på fødselsangst. Det takket jeg ja til Jeg har stående tilbud om keisersnitt, det sa både jordmor og gynekolog på sykehuset at det fikk jeg hvis jeg ville - no questions asked liksom. Men jeg er redd det også jeg (på en annen måte selvsagt), så prøver denne ''terapi'' metoden før jeg evt sier ja til det 😛 Men ja, jeg vil jo også tro at stor rift = høyere risiko for jeg kjenner som sagt under vanlig sex feks at arret strammer.. Derfor jeg ikke klarer å se for meg at jeg ikke vil revne akkurat der igjen? Når jeg kjenner det under sex liksom.. Anonymkode: ca6bf...b96 Kanskje jeg skal gjøre det samme. Sortere tankene litt. Ser virkelig mørkt på det, hadde vært veldig tungt å gå igjennom samme prosess (eller verre) igjen. Anonymkode: ce06f...6d7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 Revnet til grad 2 begge gangene Anonymkode: 8ca92...20e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #12 Skrevet 18. januar 2022 Rift grad 2 med første. Grad 1 med andremann. Er spent på tredje fødsel, men satser på at det går bra. Anonymkode: a0d77...8d3
charlotte0 Skrevet 18. januar 2022 #13 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk ganske store skader under første fødsel. Går nå i samtaler pga fødselsangst da vi ønsker etter hvert å bli gravid igjen. Dette er bare noe av det jeg ikke forstår; forrige gang revnet jeg hele skjeden innvendig (hele veien opp), ble klippet mot en side, revnet mot andre siden, samt en grad 3 rift bakover. Jeg spjæra rett og slett Hadde mye vondt og masse plager i etterkant, men det ble jo bra da. Etter lang tid. Spørsmålet mitt er: det fysiske aspektet av en fødsel, grunnen til at det overhodet er mulig å gjøre det, innebærer jo at skjeden og underlivet er så elastisk. Men arrvev er jo ikke elastisk?! Jeg kjenner jo under sex feks at arrene ikke er fleksible slik som resten, og at det strammer og river i de. Jeg kan da ikke fatte og forstå, at jeg ikke vil revne akkurat samme plasser neste gang? Jordmor sier jeg ikke vil det. Men hvordan er det mulig, all den tid arrene ikke strekker/utvider seg? Jeg begriper ikke at dette er fysisk mulig. Så dere som revnet første gang, hvordan gikk andre gang? Tror jeg trenger faktiske, ekte historier fra ekte folk for å forstå dette. For jeg har nå hatt X samtaler med jordmor både i kommunen og på sykehus - og er fortsatt hellig overbevist om at jeg vil revne akkurat like mye neste gang 😛 Anonymkode: ca6bf...b96 Jeg hadde lignende opplevelse som deg ved første fødsel. Bekymret meg veldig for at det samme skulle se ved fødsel nr 2, og at det kanskje skulle bli enda verre pga arrvev, men det gikk faktisk helt fint! Sydde bare et par «pyntesting». 😊 Tror dette er veldig individuelt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #14 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): HVORDAN er det mulig? Veldig glad på dine vegne at det gikk bedre andre gang, men jeg skjønner bare ikke fysikken bak det! Takk for at du delte Anonymkode: ca6bf...b96 Da har alt vevet vært strukket en gang, såpass mye også at det permanent har endret struktur. Kanskje? Anonymkode: 781d3...fe1
Amatariel Skrevet 18. januar 2022 #15 Skrevet 18. januar 2022 Revnet temmelig mye med nr. 1. Flere spesialister måtte inn og se husker jeg 🙄 ble sydd lenge. Nr.2 kom skliende ut noen år senere. Ingen rift. Etter nr. 3 måtte jeg ha to pyntesting. Følte meg helt mørbanka nedentil lenge etter nr.1, men med de andre to var jeg som vanlig igjen etter få dager. Husker vi hadde sex igjen etter 1 uke de gangene. Så det kan HELT klart gå mye bedre ved senere fødsler.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #16 Skrevet 19. januar 2022 charlotte0 skrev (23 timer siden): Jeg hadde lignende opplevelse som deg ved første fødsel. Bekymret meg veldig for at det samme skulle se ved fødsel nr 2, og at det kanskje skulle bli enda verre pga arrvev, men det gikk faktisk helt fint! Sydde bare et par «pyntesting». 😊 Tror dette er veldig individuelt. Amatariel skrev (21 timer siden): Revnet temmelig mye med nr. 1. Flere spesialister måtte inn og se husker jeg 🙄 ble sydd lenge. Nr.2 kom skliende ut noen år senere. Ingen rift. Etter nr. 3 måtte jeg ha to pyntesting. Følte meg helt mørbanka nedentil lenge etter nr.1, men med de andre to var jeg som vanlig igjen etter få dager. Husker vi hadde sex igjen etter 1 uke de gangene. Så det kan HELT klart gå mye bedre ved senere fødsler. Takk for svar! Utrolig at det går an 🤷🏽♀️🤷🏽♀️ Anonymkode: ca6bf...b96
Amatariel Skrevet 19. januar 2022 #17 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Utrolig at det går an 🤷🏽♀️🤷🏽♀️ Anonymkode: ca6bf...b96 Ja sant, kroppen forunderlig. Min nr. 2 var også 600 gram større enn nr.1, likevel var det mye lettere å få han ut og ingen rift altså. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 Første ble jeg klippet pga tangforløsning. Kjente arrvevet leeeeeenge og tenkte at jeg kom til å revne opp alt igjen og litt til ved neste fødsel🤭 Fødsel nr 2 fikk eg bare et «skrubbsår» så var så lite at det ikke ble sydd. Ungen kom på 2 pressrier så det kunne jo gått galt når det gikk så fort🙈 Anonymkode: b1f36...2f3
Arkana Skrevet 19. januar 2022 #19 Skrevet 19. januar 2022 Jeg revnet grad 3b med nr 1. Med nr 2 ble jeg klippet litt fordi det var noe arrvev etter første fødsel. Det var helt problemfritt og jeg hadde aldri smerter etter klippet etterpå, merket i det hele tatt svært lite til det. Med nr 3 revnet jeg ikke og ble ikke klippet heller så selv om jeg da hadde arrvev etter to tidligere fødsler var det helt problemfritt. Synes det var helt fantastisk å få oppleve to normale fødsler uten de plagene jeg hadde etter nr 1. 1
Kakaoen Skrevet 19. januar 2022 #20 Skrevet 19. januar 2022 Revnet grad 1 med første, og grad 2 med nr 2. Men nr 2 kom utrolig fort i forhold. Er spent på nr 3 kjenner jeg. Kommer til å gi beskjed at jeg vil gjøre alt jeg kan for å unngå en repeat av fødsel nr 2. Så får vi se. Begrenset hva jeg har å si i den saken egentlig 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå