AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Med smitte som stadig kryper nærmere merker jeg at dette er et spørsmål som presser seg på. Hvis vi blir smittet disse siste ukene risikerer vi at mor må føde som smittet, med det som følger med av potensielle symptomer, verneutstyr hos jordmødrene, far potensielt utestengt fra fødsel etc. Og hva med når babyen skal legges på brystet til en mor som potensielt hoster og nyser og snørrer og risikerer å smitte det sarte nye livet? Hvis vi på den annen side tar barnet ut av barnehagen kommer dette med finansielle konsekvenser, og med et aktivt barn vil det være slitsomt i en periode som egentlig er øremeket til opplading før fødsel. Noen som har tanker om dette? Når jeg skriver dette her så virker det jo som om smittet under fødsel burde veie mye tyngre enn å «måtte» passe sitt eget barn i noen ekstra uker. Samtidig er vel de fleste med små barn enige i at det ikke er bare bare å ha dem gående hjemme dag etter dag fordi de har behov for mye fart og stimuli som er vanskelig å gi når man er stor og tung og lett blir anpusten. Hva gjør dere andre som er i denne situasjonen? Anonymkode: 5c237...d31
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 Jeg bor i Oslo, der det som kjent har vært høyt smittetrykk heie tiden. Fødte før jul, og har fra før en på straks 2 år. Vi sendte eldste i bhg så ofte det lot seg gjøre. Eldste er også "koronabarn', og dermed vært mye syk i høst. Det var mange nok dager hjemme med meg, som ikke hadde overskudd eller fysisk kapasitet til all leken. Det føltes egentlig verre med tanke på all slags smitte, å sende i bhg etter fødselen. Minste ble forkjøla 10 dager gammel. Men sånn måtte det bare bli. Anonymkode: 534f3...62e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 Bor i Bergen, jeg har termin til uka. Eldstemann er i bhg som vanlig. Han har korte dager, og fri 1-2 dager i uka. Dette er samme løsning som jeg hadde valgt uten korona. Det får gå som det går. Jeg er mer bekymret for at vi og baby skal få korona i nyfødttiden. Å føde alene hadde vært kjipt, men det er tross alt ikke farlig. Korona (eller rs for den del) hos et spedbarn høres skumlere ut. Men det er jo ikke så mye vi får gjort med den risikoen😕 Anonymkode: 0401f...24d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 Takk for svar begge to! Ja det er en vanskelig tid og det er vanskelig å vite hvor man skal sette inn kreftene for å være mest mulig sikker. Har dere tenkt å ha eldstebarnet hjemme fra barnehage etter fødsel? I såfall hvor lenge? Anonymkode: 5c237...d31
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Har to barn i barnehage og har termin i slutten av februar. Jeg kommer ikke til å ta dem ut av barnehagen, da jeg ikke er i form til å gi dem en god hverdag hjemme i dagesvis og ukesvis. Om jeg visste det var én uke, hadde det vel gått, men det kan fort ta mange uker, og man kan jo gå ti dager over terminen før igangsetting. Det er virkelig ikke bra for hverken barna eller meg. Krysser fingrene for at vi ikke blir smittet, og dersom vi blir smittet, får vi håpe at vi ikke blir så syke. Jeg får forhåpentligvis tredje dose et par uker før termin. Er selvfølgelig kjipt og litt trist å føde uten mannen, men det går nok bra lilevel. Jeg er mer redd for at den nyfødte skal få korona. Forhåpentligvis er den lille litt beskyttet gjennom vaksinene. Anonymkode: 948fa...ea7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 Føder om 2-3 uker, har både barnehagebarn og skolebarn så ikke noe poeng å ta ut barnet fra barnehagen. Må bare krysse fingrene. Anonymkode: 24e36...03f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 Tusen takk for svar! Det hjelper masse å høre hvordan dere andre tenker. Vi heller også mot å fortsette å ha barnet i barnehage og håpe vi har flaks nok til å ikke bli smittet, eller at vi ikke blir truffet for hardt om vi blir. Tiden etter fødsel blir et kapittel for seg med nye bekymringer om smitte av minstemann. Anonymkode: 5c237...d31
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 Jeg tenker også at å føde alene er jo det minste problemet med å ha Korona i hus, så jeg tar mye heller Korona før fødsel enn etter. Nå bor vi "desverre" slik til at smitte har vært mindre sannsynlig enn for dere i større byer, men nå er termin halv annen uke unna og nå er det "endelig" smitte blandt barn og personell i barnehagen. Så her er det høy sannsynlighet for å føde uten samboer. Alene er man jo ikke, teknisk sett. Anonymkode: 1e537...17d
Amatariel Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 Termin om 1 uke. Veldig bekymret for smitte... Har tre barn, men føler ikke det er aktuelt å ha dem hjemme. Det får gå som det går 🙈
Juni15 Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Termin om 1,5 uke her. Har barn på 3 år i barnehagen, har valgt å ikke ta henne ut derfra. Har ikke overskudd til å ha henne. Kunne hatt mulighet til å ha henne hos besteforeldre, men tror hun har det bedre med vennene sine i barnehagen. Vi får heller gjøre en vurdering etter fødsel hvis det skulle bli smitte i barnehagen (ikke vært noe siden påske *bank i bordet*). Ville vært kjipt om noen av oss ble smittet nå, men som flere skriver er ikke å føde uten mannen det jeg frykter mest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå