Gå til innhold

Hvilke oppgaver hjemme forventer dere at 9 åringen gjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her forventer jeg at barnet: 

- finner klær (vil gjøre det selv) og lukker skuffer og skap etter seg.

- Gjør morgenstell på badet ordentlig alene, som vaske seg og pusse tenner osv.

- ta ut matboks fra skolesekken og henge opp gymtøy på vaskerommet. 

- av og til smøre matpakken selv. 

Utover det har barnet ingen faste oppgaver utenom å holde rommet ryddig. Har derfor ikke ukelønn. Vi ber barnet om å hjelpe til med ulike ting fra dag til dag (dekke bord, ut med søppel, hente ved osv). 

Er jeg for streng eller forventer jeg for lite?

Anonymkode: c681d...dca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ca samme forventninger til vår niåring. Barnet har ikke faste oppgaver, men får vel litt penger sånn inn i mellom. 

Oppgaver for 9 åringen: ta ut av oppvaskmaskin, brette klær, henge opp klær, støvsuge (veldig tilpasset og lystbetont), rydde opp egne ting som ligger rundt omkring, hente ved. Lager seg noen enkle matretter som nudler, toast, matpakke (av og til), vafler, pannekaker. 

Man må begynne et sted 😊

Anonymkode: 34374...07c

Skrevet

9 åringen her skal henge opp tøy når h*n kommer hjem, rydde og støvsuge rommet sitt hver lørdag, gå ut med søpla og mate katten. Får 50 kr i uka. 

Anonymkode: 3954c...244

Skrevet

Hun smører egen skolemat, bretter håndkler etter tørketrommelen, støvsuger rommet sitt ved behov og tar vare på hamsteren sin. 

Anonymkode: 49a0e...4d9

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

- finner klær (vil gjøre det selv) og lukker skuffer og skap etter seg.

- Gjør morgenstell på badet ordentlig alene, som vaske seg og pusse tenner osv.

- ta ut matboks fra skolesekken og henge opp gymtøy på vaskerommet. 

- av og til smøre matpakken selv. 

Min gjør de to første punktene her, ikke de to siste. Også skal han (i teorien) holde rommet sitt ryddig.

I tillegg har han noen oppgaver han kan velge å gjøre og får 10 kr i ukepenger per ting han gjør. Det er ta ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla, sette på vaskemaskin, henge opp klær og brette klær. Havner som regel på 50-80 kr i uka.

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å knytte husarbeid opp mot penger, han hadde faste oppgaver før og fikk 50 kr i uka fast uavhengig av det. Men det ble bare mas av det, så vi innførte dette i stedet i håp om å gi ham litt motivasjon til å gjøre litt.

Anonymkode: 33846...c77

Skrevet

Omtrent det samme her. Alt det andre hjelper han til med når han blir spurt. 

Anonymkode: c98f1...068

Skrevet

Hva mener du er sammenhengen mellom å gjøre oppgaver i hjemmet og å få muligheten til å lære økonomistyring? :klo:

Å gi barn penger som skal vare et gitt tidsrom og så formidle hva det må dekke med pengene er ikke "betaling" for å bidra i huset - alle bidrar etter evne i huset de bor i. Pengene er et læringsverktøy.

Så en 9-åring bør absolutt både ha ukelønn og veiledning i bruk av den, ellers havner barnet bakpå, fordi å lære å motstå økonomiske fristelser tar årevis med øvelse.

En 9-åring bør også lage sin egen matpakke og hente denne i kjøleskapet før hen går på skolen. Barnet bør også ha ansvar for å følge med på krav satt til hva man bringer - pakke gymtøy og treningstøy og eventuelle andre ting det har fått beskjed om å ta med, bytte ut eventuelt ekstratøy som henger på skolen når dette er vått eller skittent, komme seg til trening gitt at denne er innen rimelig sykkelavstand. 

Jeg ville også med jevne mellomrom gitt et så stort barn ansvar for å handle inn og lage middag, og like jevnlig gi det ansvar for å gå på butikken alene og handle inn varer på liste. Bor dere keitete til - send barnet inn alene mens du venter i bilen.

Anonymkode: 6df01...931

Skrevet

Min helt ferske 9-åring gjør alt du nevner unntatt å pusse tennene selv fordi det er anbefalt at foreldre gjør det til barn er 10 år. I tillegg har hun ansvar for å ta sin egen kurv med rene klær fra vaskerommet og legge på plass i skap og skuffer. Hun skal holde rommet sitt noenlunde rent og ryddig, hun skal være med å dekke av og på bord til måltidene og en gang i uken skal hun støvsuge første etasje. I tillegg lager hun enkel varmmat selv når hun kommer hjem fra skolen. Hun får ukelønn (30 kr, de får 10 kr per klassetrinn), men den er ikke knyttet til oppgaver i hjemme da vi anser det som en selvfølge at hele familien bidrar til dette uten å få betalt.

• Liker 1
Skrevet

Her forventes det at niåringen:
Står opp selv når vekkerklokke ringer, steller seg på badet og kler seg etter forholdene. Kommer til frokostbordet og spiser samt smører egen niste. Dager med gym/svømming/andre aktiviteter skal bag pakkes selv og medbringes. 
vel hjemme fra skolen skal matboks settes i oppvasken, skittentøy legges i riktig beholder på vaskerommet. Det er gitte oppgaver som skal utføres hver uke, slik som støvsuging/brette klær/legge på plass klær/tømme oppvaskmaskin/fylle vedkurv/tørke støv etc. Noen dager skal bord dekkes til middag,  andre dager skal det ryddes av. Noen dager skal grønnsaker hentes/vaskes og skrelles før middag. Lekser skal gjøres og rommet holdes ryddig. En gang i uken drar vi på storhandling. Før pandemien var de med og hjalp til med innkjøp og pakking av varer i poser. Nå er de selbfølelig ikke med på dette, men de er med å bære inn fra bilen nå, pakke ut og sette på plass. 
Her får de ukelønn. Vi har og en liste med tilleggsoppgaver som de kan gjøre for å tjene ekstra om de vil. Disse er sorterte slik at  alder/evner er tatt hensyn til. 

Anonymkode: 35cc0...3e2

Skrevet

Er fint å lese hvordan dere løser dette! Ts

Skrevet

Snart 8 her, men har følgende ansvar:

- Rydde ut matboks (har gjort siden skolestart, gjøres automatisk) og rydde opp gymtøy (må minnes på)

- Henge opp vått tøy og legge sitt eget tøy til vask

- Holde orden på rommet sitt, inkludert å re opp senga

- Rydde av bordet og sette i oppvaskmaskin 

- Har akkurat begynt å smøre egen matpakke

- Smører seg gjerne mat uten at vi andre spiser, da rydder han opp etter seg selv

Hjelper i tillegg til med søppeltømming, dekke bordet, støvsuge rommet sitt, lage middag (f.eks. kutte grønnsaker eller skrelle poteter). Har foreløpig ikke noen fast ukelønn

En del har vært på barnets ønske. Egentlig tror jeg en del ting er lettere når barna er små, fordi det da gir følelse av selvstendighet og mestring.

Anonymkode: 3c16b...f61

Skrevet

Min er 8år, da.

Faste oppgaver: rydde rommet og  vaske badet sitt, ta hunden ut på tissetur, pakke skolesekken, og ellers rydde opp etter seg selv. 

Er det mye skolearbeid/lekser, så blir det prioritert foran andre oppgaver. 

Anonymkode: da186...523

Skrevet

De tre første har vi også. I tillegg rydde rommet/tingene sine, dekke middagsbordet, ta kveldsstell (jeg pusser tennene) og gå ut med søpla. Dette er faste ting som han ikke får ukelønn for, alle i husstanden må bidra. 
Han får heller «lønn» for større oppgaver som å stable ved, hjelpe meg med husvask, brette klær el. 

Anonymkode: 592b4...0ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

9 åringen her skal henge opp tøy når h*n kommer hjem, rydde og støvsuge rommet sitt hver lørdag, gå ut med søpla og mate katten. Får 50 kr i uka. 

Anonymkode: 3954c...244

Jeg hadde gitt 150 for det der... 

Anonymkode: e66ea...1ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...