AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg jobber som lærer, første år jeg gjør dette, og kommer derfor til å få vinterferie i år. SFO har nå sendt ut mail med spørsmål om førsteklassingen skal være der i vinterferien. Og jeg har jo i utgangspunktet lyst til å skrive at hun skal ha fri. Har også en femteklassing hjemme som ikke har noe SFO tilbud. Men, vi har ikke noe hytte på fjellet som vi kan benytte oss av(hat to hytter ved sjøen, men det er jo sommerhytter, og ikke noe særlig sted å være nå). Ikke er vi en veldig typisk friluftslivsfamilie som går i slalåmbakken f.eks. Har vært et par turer på langrenn og skøyter riktignok i år, men det er det. Vi oppsøker ikke akkurat snøen. Så jeg ser for meg at det kommer til å bli en kjedelig vinterferie for førsteklassingen å bare være hjemme meg meg og storebror. Kona jobber uansett den uka. Storebror finner nok uansett noen venner å henge med, mens vennene til førsteklassingen er på SFO uansett. Tidligere har jeg vært oppgitt over folk som sender barna i barnehagen og på SFO når de selv har fri, men det er også forskjell på å sende i romjula når det knapt er barn der, kontra vinterferien, hvor de fleste foreldre jobber uansett, og de fleste barna er på SFO/barnehage. I tillegg kommer jeg til å få dårlig samvittighet om jeg velger å sende henne, både overfor datteren min som strengt tatt ikke trenger å være på SFO, men også overfor de som jobber på SFO, son kanskje ønsker fri, men som må jobbe pga at mange melder seg, kanskje unødvendig, slik som min datter. Hva ville dere gjort? Ville dere sendt, med forvissing om at barnet dere koste seg på SFO, eller ville dere hatt barnet hjemme? Anonymkode: fe851...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg ville holdt barnet hjemme og funnet på noe dere alle kan gjøre i lag. Anonymkode: a2844...999 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg pleier å melde på SFO i ferier og la barnet velge 2-3 aktiviteter han ønsker å være med på. Som oftest er aktivitetene minst like kjelke som det vi finner på hjemme. Han er da vare på SFO i kjernetiden (9.30-14.30) Anonymkode: 4a568...2ca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 18. januar 2022 #4 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg har bare et barn jeg så jeg pleide å sende mer for det sosiale enn at vi hadde behov, så to eller tre dager og resten fri første året, etterpå så brukte vi ikke SFO så mye, var ikke så fornøyd med plassen heller. Synes du skal gjøre det som passer deg best jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #5 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg ville holdt han hjemme ett pr dager i hvert fall. Ofte er det lite barn på SFO i feriene, og han vet jo at dere er hjemme sammen, så litt demotiverende for han sikkert å gå hele uka Anonymkode: 4c5d0...202 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 18. januar 2022 #6 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg ville nyttet anledningen til å ha henne hjemme og reist ut på mye kjekke aktiviteter sammen. Alt etter hvor dere bor selvsagt, men de fleste museum har billige/gratis biletter og det er utrolig kjekt å ta med ungene på slike ting når «alle andre» reiser på fjellet. Å få lov til å koble helt ut, sove så lenge man vil. Lage telt av tepper og sove under spisebordet, bake midt på dagen, lese bok eller se en film sammen. Vi reiser fort til fjellet vi, men ser det er sånne aktivieter som sitter igjen i minnene til barna. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 18. januar 2022 #7 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva ville dere gjort? En kombinasjon, slik flere foreslår. Mange SFO planlegger utflukter /aktiviteter den uka, har de satt opp det programmet ennå? Skal de gjøre noe hun liker godt noen av dagene eller noe som er ekstra sosialt, går hun på SFO 2-3 dager. Det er ikke noe poeng i at du skal ta henne med i akebakken og se på henne ake, hvis vennene er på en annen aketur dagen etter. Så planlegger du noe hyggelig dere kan gjøre alle tre minst én av dagene dere er hjemme. Det må ikke være vintersport, sjekk tilbudene der dere bor. Mange foreldre som ikke har ferie i høst- og vinterferieukene, tar fri f.eks. torsdag og fredag. Så ofte kan det være flest barn på SFO i starten av uka. Men det blir selvsagt mest gjetting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Del Skrevet 18. januar 2022 Vil hun på SFO selv da? jeg velger ikke sfo i feriene , men det er fordi jeg syns det er så kjekt når de er blitt så store å ha de hjemme 😁 Anonymkode: f47e0...ff1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. januar 2022 #9 Del Skrevet 18. januar 2022 Våre barn har alltid vært hjemme i slike ferier. Det er uansett få barn på SFO i alle feriene og våre liker å ha fri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber som lærer, første år jeg gjør dette, og kommer derfor til å få vinterferie i år. SFO har nå sendt ut mail med spørsmål om førsteklassingen skal være der i vinterferien. Og jeg har jo i utgangspunktet lyst til å skrive at hun skal ha fri. Har også en femteklassing hjemme som ikke har noe SFO tilbud. Men, vi har ikke noe hytte på fjellet som vi kan benytte oss av(hat to hytter ved sjøen, men det er jo sommerhytter, og ikke noe særlig sted å være nå). Ikke er vi en veldig typisk friluftslivsfamilie som går i slalåmbakken f.eks. Har vært et par turer på langrenn og skøyter riktignok i år, men det er det. Vi oppsøker ikke akkurat snøen. Så jeg ser for meg at det kommer til å bli en kjedelig vinterferie for førsteklassingen å bare være hjemme meg meg og storebror. Kona jobber uansett den uka. Storebror finner nok uansett noen venner å henge med, mens vennene til førsteklassingen er på SFO uansett. Tidligere har jeg vært oppgitt over folk som sender barna i barnehagen og på SFO når de selv har fri, men det er også forskjell på å sende i romjula når det knapt er barn der, kontra vinterferien, hvor de fleste foreldre jobber uansett, og de fleste barna er på SFO/barnehage. I tillegg kommer jeg til å få dårlig samvittighet om jeg velger å sende henne, både overfor datteren min som strengt tatt ikke trenger å være på SFO, men også overfor de som jobber på SFO, son kanskje ønsker fri, men som må jobbe pga at mange melder seg, kanskje unødvendig, slik som min datter. Hva ville dere gjort? Ville dere sendt, med forvissing om at barnet dere koste seg på SFO, eller ville dere hatt barnet hjemme? Anonymkode: fe851...5bc Jeg hadde barna hjemme og fant på ting med de. Må ikke gå på ski og skøyter. Tur i fjell og skog, lekeland, badeland, reise til sommerhyttene og kose seg inne med brettspill eller andre ting. Bake. Er så mye å gjøre.. Lurer noen ganger på hvorfor folk får barn.. Anonymkode: 40c77...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Del Skrevet 18. januar 2022 Du kan jo gjøre begge deler, noen dager SFO for lek og noe dager fri. Anonymkode: e611b...477 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #12 Del Skrevet 18. januar 2022 Spør barnet? Men uansett må man jo ikke utelukkende det ene eller andre. En kombinasjon kan funke fint, for eksempel fri torsdag og fredag, mange som gjør det på den måten! Anonymkode: 62e7f...92b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #13 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg håper at barnet ditt får lov til å ha fri i hele vinterferien. Dagens barn er allerede overorganiserte fra før av. Anonymkode: 638cf...a0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #14 Del Skrevet 12. februar 2022 Det er nok for sent for påmelding i dag, men dette har jeg landet på: i høst- og vinterferien sender jeg på SFO 2-3 dager, i påskeferien og juleferien holder jeg hjemme hele ferien. Han er også på sommersfo. Hadde ikke gjort det sånn om barnet ikke likte SFO, men hvis han får velge, vil gjerne han gå alle dager, for han trives der sammen med vennene sine. For min del liker jeg også å gjøre det sånn. Da får jeg noen dager fri, med mulighet for å gjøre noen praktiske ting og også få litt egentid. Dette vil jeg vurdere på nytt etterhvert som han blir eldre og færre av klassekameratene går på SFO. Anonymkode: ec2eb...ff2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #15 Del Skrevet 12. februar 2022 Vi har en 4.klassing, hun er påmeldt Sfo hele uka. Vi har printer heller å ta lengre fri på sommeren , pluss at vår Sfo er sterkt jul og påske-der går det også feriedager. Hun koser seg på Sfo hver dag hele året 😉 Anonymkode: e261c...7c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #16 Del Skrevet 12. februar 2022 Hvis dere har mulighet, ville jeg holdt henne hjemme en førsteklassing har godt av å få noen dager fri, SFO er slitsomt! Men kan jo hende hun er moden nok til å avgjøre selv, hvis du spør henne hva hun ønsker? Anonymkode: b3c64...f92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #17 Del Skrevet 12. februar 2022 Sendes barna på sfo hver gang det er ferie. Det er fordi alle vennene deres er der også. De kna velge selv, men velger sfo 99 % av alle de gangene de får valget. I ferier så må jeg jobbe bortsett fra sommerferien. Da er det like greit at barna kan leke og kose seg med vennene sine istedenfor å sitte hjemme å sture. Anonymkode: 96e2f...182 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå