Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er vanlig praksis og etisk greit:

Jobber i en godt etablert bedrift som produserer droner og fikk vite at en avdeling hos oss skal få en bonus, snakk om 100.000kr p.pers. mens resten av oss får ingenting. Ledelsen prøvde å holde det hemmelig, men selvsagt sånne ting kommer ut før eller senere. Er dette greit? Aldri opplevd slik før.

Anonymkode: 11d58...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du har noe i kontrakten om at du skal få bonus, så har du ikke krav på det. Bedriften har da selv styringsrett når det kommer til bonus, og kan selv velge om de skal gi bonus og hvem de skal gi det til.

Anonymkode: 3c80c...3ac

• Liker 1
Skrevet

Da har vel den avdelingen oppnådd de resultatene de skal, som utløser bonus.

Det føles kanskje urettferdig, men se heller på det som positivt. Ledelsen belønner gode resultater, og med litt ekstra innsats så blir det kanskje din tur neste år. 

Anonymkode: 7f1e2...1a0

Skrevet

Wow, det var litt av en bonus!

På de steder jeg har jobbet så har det vært vanlig at kun en avdeling får bonus, nemlig salgs/markedsavdelingen. Bonusordninger etter måloppnåelse er et vanlig incentiv for selgere, de har jo sine individuelle ordninger, men det kan gjerne gå på avdelingsnivå også. Jeg har jobbet i markedsavdelinger mer på backoffice/salgssupport og ikke som selger, og har kommet inn under bonusordninger for hele avdelingen, som går på om man samlet sett har oppnådd budsjettet for den måneden.

Så hvis de som selger dronene fikk bonusen og de som lager dem ikke fikk noe, så er altså det veldig vanlig i min bransje!

Men synes det er rart om begge avdelinger gjør mer eller mindre det samme eller har hatt samme effekt på resultatet eller vært like flinke... jeg antar kanskje ikke det, siden de gir den bonusen?

En annen ting jeg har sett er at man kan avspise folk som burde hatt høyere fastlønn med å hive en bonus eller premie på dem iblant. 

Anonymkode: 51ed9...b14

Skrevet

Det kommer jo an på bakgrunnen for bonusen det.

Hvis dere har mål på hver avdeling, de har klart sine, mens resten har ikke, da er det jo greit.

Hvis den andre avdelingen derimot er tilfeldig valgt ut, da hadde jeg sakt noe. Hundretusen er da for mye å bare overse.

Anonymkode: 322bb...d3a

Skrevet

Det er helt vanlig at salgsavdelinger eksempelvis har en del av lønnen som resultatorientert bonus. Og ikke uvanlig med så høy. Da står det også i deres kontrakt, og ikke i din.

Ville lagt lavt her - ikke noe ugreit ved dette.

Anonymkode: d9df0...7c2

Skrevet

Det er kun RND avdelingen som får bonus, ikke produksjonen eller salg. Bedriften ble kjøpt (igjen) av et amerikansk selskap og de siste årene var lønna helt lik som årene før. Vi hadde håpet på at nå blir bonusen delt på alle, men at kun noen få skal få så mye er skuffende for oss. 

Anonymkode: 11d58...a53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...