Gå til innhold

Erfaring med sortering av matavfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har sortert matavfall siden 1998 (bortsett fra de to årene jeg bodde i Bergen), og har kun opplevd lukt en gang. Her jeg bor nå har vi fått kurver til å henge på innsiden av skapdøren på kjøkkenet. Fungerer fint, og kurvene tåler oppvaskmaskin hvis det skulle lekke litt fra posen (f.eks når mannen ikke har latt kaffefilteret renne godt nok av før han kaster det). 

Anonymkode: b4433...af7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Fint at husholdninger sorterer,  men de fleste fastfoodsjapper osv gjør ikke det.

Så gjør ikke det jeg heller. Når de kan kaste tonnevis av mat usortert kan jeg godt kaste noen kg. 

Anonymkode: 73aa2...0aa

Jeg har vært en del på reise i Midtøsten og Asia. Mange steder ligger plastflaskene (0,2lvann) i store hauger. 

Det betyr ikke at jeg driter i alt og kaster plasten i restavfallet her hjemme. 

Om ingen gidder fordi det alltid er noen som kunne giddet mer enn dem, da vil aldri endring skje.

Men jeg sparer fortsatt ikke matavfall i en uke for å kjøre det til andre siden av byen - jeg har som sagt en grense 😅

Anonymkode: 0765e...2cd

Skrevet

Vi har sortert matavfall i alle år, så jeg forstår ikke problemet? Vi har posen oppi bøtta, men vi knyter enkeltknute som vi åpner og lukker når vi kaster noe oppi. Ny pose cirka hver 2-3 dag. Kunne ikke falt meg inn å sette den ut, da kommer nok både skjærer og mus på besøk. 

Det eneste jeg reagerer på er at dere skal bruke papirposer, det må da være fryktelig upraktisk. Vi får utdelt ruller med grønne, nedbrytbare plastposer.

Skrevet
Meadow skrev (10 minutter siden):

Vi har sortert matavfall i alle år, så jeg forstår ikke problemet? Vi har posen oppi bøtta, men vi knyter enkeltknute som vi åpner og lukker når vi kaster noe oppi. Ny pose cirka hver 2-3 dag. Kunne ikke falt meg inn å sette den ut, da kommer nok både skjærer og mus på besøk. 

Det eneste jeg reagerer på er at dere skal bruke papirposer, det må da være fryktelig upraktisk. Vi får utdelt ruller med grønne, nedbrytbare plastposer.

Jeg tror vi diskuterer Bergen nå.

Her er løsningen papirposer.

Og at man må kjøre avfallet til gjenbruksstasjoner. 

Jeg ser for meg stank både på kjøkken og i bil, med mindre man er veldig pertentlig og samvittighetsfull. 

Anonymkode: 0765e...2cd

Skrevet
Fløff skrev (12 timer siden):

Jeg har bodd i Kristiansand og Oslo i blokk og aldri vært borti at man ikke sorterer matavfallet. 

Men ja, noen er ekstremt sinker på et minimum av tiltak 😅🤷‍♀️

Jeg har bodd i blokk i Bergen og der var det ikke sortering av matavfall. Nå bor jeg i en nabo kommunen. Her er det sortering av matavfall. 

Anonymkode: 6db61...ef9

Skrevet

Jeg pleier å gå ut med posen med én gang om jeg kaster våte middagsrester o.l. Er det bare tørt klementinskall og tørkepapir (ja, det skal i matavfallet her jeg bor) kan det gå et par dager. Jeg bor alene og produserer egentlig svært lite matavfall, men de "bionedbrytbare" (?) posene som brukes har "begrenset holdbarhet" (som det så fint står på dem) og dermed må posen bæres ut ofte for ikke å gå i oppløsning på kjøkkenet. Kan knapt huske sist jeg faktisk gikk ut med en halvfull pose, som regel er den kvartfull eller mindre... 

Anonymkode: ef407...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...