AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Her jeg bor, er det nå mulig å hente plastbøtte og papirposer til sortering av matavfall. Jeg har veldig lyst til å bidra, men ser for meg at det kan bli en del lukt. Vi hiver ikke mye mat, så det kommer til å ta tid å fylle opp en slik pose. Hva er erfaringen til andre? Kan spannet stå ute, eller blir det mye fugler av slikt (bor i leilighet, høyt oppe)? Noen råd og tips? Anonymkode: 36ef4...5f3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Her jeg bor, er det nå mulig å hente plastbøtte og papirposer til sortering av matavfall. Jeg har veldig lyst til å bidra, men ser for meg at det kan bli en del lukt. Vi hiver ikke mye mat, så det kommer til å ta tid å fylle opp en slik pose. Hva er erfaringen til andre? Kan spannet stå ute, eller blir det mye fugler av slikt (bor i leilighet, høyt oppe)? Noen råd og tips? Anonymkode: 36ef4...5f3 Jeg kildesorterer, og matavfallet har jeg i egen liten bøtte under vasken, slik som med restavfallet. Har aldri vurdert å ha matavfallet stående ute. Men, om du vil ha det ute på din balkong er sikkert opp til deg. Vil tro at naboene vil reagere om du har det ute ved inngangsdøren. Anonymkode: 5b8b7...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 Kan du ikke bare kaste det når du er ute med annet avfall? Dere har sikkert et sted matavfallet skal kastes? Trenger jo ikke bli stående i leiligheten liksom… På balkong er ikke lurt når det blir varmere i luften…. Anonymkode: 6db61...ef9 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 Her sorterer jeg matavfall. Det har vi gjort i flere år nå. Her står søppelbøtten under vasken sammen med søppelbøtte for plastavfall og restavfall. Posen kastes i rett søppeldunk ute når den er full. Her er det innarbeidet og tenker ikke over at en kildesorterer mat. Anonymkode: d8022...c7d 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Bor du i Bergen, så er jo den ordninga de ruller ut der utrolig dårlig. Men matavfall som ikke er tørt bør ut i dunk ute minst annenhver dag om det ikke skal lukte og posen rundt gå i oppløsning når den er av papir. Anonymkode: f1217...192 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 Sortert matavfall i 28 år og er da ikke noe problem. Du kan sette den ute nå som det er kaldt. Men ikke på sommeren. Da ber du om naboklager. Du fyller en pose med så mye som mulig. En matpose kan fint stå under vasken i 4 dager uten lukt. Anonymkode: 58d4d...31e 1
Gjest loveli Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 Hvis du skal ha avfallet ute må du passe på at ikke fugler og dyr roter det til og sprer matsvinnet over alt. 🙂
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 Har ikke matavfall blitt sortert i gud veit hvor mange år nå? Vår bøtte står under vasken med pose i rundt 4 dager uten problem, tømmer den kanskje annenhver dag om sommeren når det er veldig varmt. Anonymkode: f7f61...af3 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 Er jo bare å ta å kaste posen oftere, trenger ikke å være full. Anonymkode: 231e6...2f9 4
AprilLudgate Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Oj, det var lenge etter 😅 Men ja: vi har sortert siden jeg var barn. Blir ikke noe ekstra lukt, det fylles ganske raskt opp. Ikke ha utendørs, da tiltrekker det seg fugler og rotter. Men ett tips om dere bruker papirposer er å legge litt papir i bunnen av posen. Eller ta med ut hele bøtta. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #11 Skrevet 19. januar 2022 Fløff skrev (23 timer siden): Oj, det var lenge etter 😅 Men ja: vi har sortert siden jeg var barn. Blir ikke noe ekstra lukt, det fylles ganske raskt opp. Ikke ha utendørs, da tiltrekker det seg fugler og rotter. Men ett tips om dere bruker papirposer er å legge litt papir i bunnen av posen. Eller ta med ut hele bøtta. Er vel en del kommuner som er litt sent ute med dette. Er vel også slik at dem som bor i blokk ikke har hatt egen ordning på matavfall. Ihvertfall ikke der jeg bodde tidligere. Det var bare en container for restavfall og en for papp. Ikke noe for plast og matavfall. Det er bare 6 år siden jeg bodde der. Anonymkode: 6db61...ef9
AprilLudgate Skrevet 19. januar 2022 #12 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er vel en del kommuner som er litt sent ute med dette. Er vel også slik at dem som bor i blokk ikke har hatt egen ordning på matavfall. Ihvertfall ikke der jeg bodde tidligere. Det var bare en container for restavfall og en for papp. Ikke noe for plast og matavfall. Det er bare 6 år siden jeg bodde der. Anonymkode: 6db61...ef9 Jeg har bodd i Kristiansand og Oslo i blokk og aldri vært borti at man ikke sorterer matavfallet. Men ja, noen er ekstremt sinker på et minimum av tiltak 😅🤷♀️ 1
Djungelvrål Skrevet 19. januar 2022 #13 Skrevet 19. januar 2022 Blir ikke lukt av grønnsaksskrell, matrester av potet, grønnsaker men blir fort lukt av rått eller kokt/stekt kjøtt/fisk naturlig nok. Hiver den ofte i søpla før den er halvfull. Bruker grønne poser her.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #14 Skrevet 19. januar 2022 Veldig sjeldet det blir lukt, kan faktisk ikke huske det på de 30 årene jeg har sortert. Det som lukter er plastemballasjen etter kyllingfileter. Anonymkode: a9291...bcc
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #15 Skrevet 19. januar 2022 Sett det ute da i en bøtt med ett lokk dyr ikke greier få opp? Hvis du har hage kan du sjekke ut Bokashi-kompostering. Det lukter ikke Anonymkode: 3bb89...24c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #16 Skrevet 19. januar 2022 Bergen? Jeg er vanligvis samvittighetsfull kildesorterer, kjører på gjenbruksstasjon, og alt det der. Men dette opplegget dropper jeg. Har bodd på sted med sortering av matavfall før, og selv da man hadde dunk rett utenfor døra var det viktig med gode rutiner da det tok tid før den var full. Å måtte kjøre matavfall til en annen plass. Det skjer bare ikke. Anonymkode: 0765e...2cd
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #17 Skrevet 19. januar 2022 Fint at husholdninger sorterer, men de fleste fastfoodsjapper osv gjør ikke det. Så gjør ikke det jeg heller. Når de kan kaste tonnevis av mat usortert kan jeg godt kaste noen kg. Anonymkode: 73aa2...0aa
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fint at husholdninger sorterer, men de fleste fastfoodsjapper osv gjør ikke det. Så gjør ikke det jeg heller. Når de kan kaste tonnevis av mat usortert kan jeg godt kaste noen kg. Anonymkode: 73aa2...0aa Glemte å nevne, men minst like irriterende. Allee butikker som kaster emballert mat hver dag. Og joda, dette skjer i stort omfang. Kiwi etc åpner ikke alt av mat som kastes for å kildesortere den. Anonymkode: 73aa2...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #19 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Veldig sjeldet det blir lukt, kan faktisk ikke huske det på de 30 årene jeg har sortert. Det som lukter er plastemballasjen etter kyllingfileter. Anonymkode: a9291...bcc Ingenting er så grusomt som pakkene etter kyllingfilet 🤢 selv om de skylles Anonymkode: f7f61...af3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #20 Skrevet 19. januar 2022 Litt krisemaksimering eller? Det er jo bare å starte? Her har vi alltid gjort dette, og det eneste vi passer på er å gå ut med matavfallet oftere på sommeren. Om det kommer lukt er det faktisk bare å åpne et vindu og lufte det ut i noen minutter. Og du trenger ikke fylle posen full før du tømmer den. Selv har vi lite avfall generelt, og ender ofte opp med å kaste halvfulle poser. Nå har vi komposterbare matavfallsposer da, så har ikke dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 6047a...acc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå