Gå til innhold

Din erfaring med hormontilskudd etter overgangsalder? (kvinner)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått Livial av legen, og har akkurat begynt på dette. Det er hormontilskudd for å bedre bla forholdene i underlivet (er ekstremt tørt og sårt der nå!).

Men det første jeg merker når jeg har tatt tabletten, er at tjue-tretti minutter etterpå fikk jeg magesmerter. Dette pågikk i 1,5-2 timer, så ga det seg. Deretter fikk jeg en litt ekkel hodepine, som vedvarer dagen etter.

Man kan jo bli skremt av å lese pakningsvedlegget mtp mulige bivirkninger og slikt... 😳

Jeg vil gjerne vite hvordan andre har det på dette medikamentet. Hva er din erfaring med hormontilskudd for kvinner etter overgangsalder? Fungerer underlivet bedre på det? Hjalp det? Hva er dine bivirkninger?

Min mormor og oldemor på morssiden døde begge i sin tid av brystkreft, Gjør dette at jeg er ekstra i risikosonen når jeg tar dette hormontilskuddet? Legen mente ikke det, for risikoen var så bitteliten, men det var egentlig litt vanskelig å forstå hva han sa, for han snakket veldig dårlig norsk, så jeg sitter her og er usikker på om han skjønte spørsmålet mitt eller VET svaret.

Andres erfaringer? Ble alt bedre?

Sjekker tilbake i tråden etter jobb i dag. Håper på svar.

Anonymkode: 1dad2...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/18/2022 at 6:20 AM, AnonymBruker said:

Jeg har fått Livial av legen, og har akkurat begynt på dette. Det er hormontilskudd for å bedre bla forholdene i underlivet (er ekstremt tørt og sårt der nå!).

Men det første jeg merker når jeg har tatt tabletten, er at tjue-tretti minutter etterpå fikk jeg magesmerter. Dette pågikk i 1,5-2 timer, så ga det seg. Deretter fikk jeg en litt ekkel hodepine, som vedvarer dagen etter.

Man kan jo bli skremt av å lese pakningsvedlegget mtp mulige bivirkninger og slikt... 😳

Jeg vil gjerne vite hvordan andre har det på dette medikamentet. Hva er din erfaring med hormontilskudd for kvinner etter overgangsalder? Fungerer underlivet bedre på det? Hjalp det? Hva er dine bivirkninger?

Min mormor og oldemor på morssiden døde begge i sin tid av brystkreft, Gjør dette at jeg er ekstra i risikosonen når jeg tar dette hormontilskuddet? Legen mente ikke det, for risikoen var så bitteliten, men det var egentlig litt vanskelig å forstå hva han sa, for han snakket veldig dårlig norsk, så jeg sitter her og er usikker på om han skjønte spørsmålet mitt eller VET svaret.

Andres erfaringer? Ble alt bedre?

Sjekker tilbake i tråden etter jobb i dag. Håper på svar.

Jeg går på plaster - estradot, og i tillegg progesteron krem.  Begge er bioidentiske, som er mer narturlig form og ikke beviser enn økt sjanse for kreft.  Null problemet og er mye mye bedre etter jeg begynt på disse. 

Anonymkode: 1958a...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 7.58):

Var du hos gynekolog?

Anonymkode: 457ae...e13

Nei. Fastlegen.

Hvordan det?

Fastlegen (ikke vikaren som jeg var hos denne uken) har tatt underlivsundersøkelse på meg for ett års tid siden, og hun sa innsiden av skjeden var så tørr og sår at det var like skjørt som rispapir. Det blødde ved bruk av spekulumet. Enda det legeutstyret er avrundet og fint og masse olje ble brukt, var det å føre det inn nok til at de tidligere slimhinnene begynte å blø.

Det sier seg selv at noe kjæreste er ikke aktuelt med et sånt underliv. Jeg har ingen umiddelbare planer, men det er jo fint å vite at man kunne ha hatt en kjæreste, med et underlivet som ikke gjorde det umulig. Derfor hormontilskudd.

En annen ting er at det lukter litt rart, innestengt og muggent på en måte, uten bruk av hormontilskudd. Det lukter ikke friskt kvinneunderliv som det har pleid å gjøre før overgangsalder.

Håper andre har noen erfaringer å dele?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Livial i flere år. Merker ingen bivirkninger. Startet med de kun pga tørre slimhinner. Sa til legen min at jeg ikke var klar for å parkere sexlivet mitt.

Anonymkode: bffbe...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...