Gjest Torstein Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 (endret) «Forskere frykter at coronaviruset skal utvikle seg til mer bekymringsfulle varianter. FHI følger situasjonen med argusblikk.» Jeg har egentlig blokkert Dagbladet og vg på de fleste plattformer pga click bait opplegget deres, men fikk med meg denne nå. Alt tyder på at corona blir snillere, samtidig som det blir mer og mer smittsomt. Omicron er nå dominerende de fleste steder, og tar over for de andre variantene. Skal det plutselig bli mer farlig etter så mange mutasjoner? Hva har viruset å tjene på det? Hvorfor følger de ikke med «argusøyen» på vanlig influensa om det blir farligere og farligere? Det er jo like sannsynlig… Endret 19. januar 2022 av Torstein
Example Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 Hele verden slipper omikron løs. Det ville vært en forferdelig tabbe av Norge om vi ikke gjør det samme. Dersom det skjer, at omikron muterte til enda mer smittsom, og farligere variant, da sitter vi i en kjempevanskelig situasjon. Eller, det er egentlig ikke vanskelig, fordi man får ikke gjort noe med det. Den ville uansett ikke latt seg stoppe. Man burde benytte muligheten til å immunisering befolkningen nå, med denne varianten. 6
Imsdalen Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 Example skrev (2 minutter siden): Hele verden slipper omikron løs. Det ville vært en forferdelig tabbe av Norge om vi ikke gjør det samme. Dersom det skjer, at omikron muterte til enda mer smittsom, og farligere variant, da sitter vi i en kjempevanskelig situasjon. Eller, det er egentlig ikke vanskelig, fordi man får ikke gjort noe med det. Den ville uansett ikke latt seg stoppe. Man burde benytte muligheten til å immunisering befolkningen nå, med denne varianten. Men man blir jo ikke immun. Verken av vaksine eller gjennomgått sykdom. Så hva er det egentlig vi driver med? 12
Enda en tulling Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 Torstein skrev (7 timer siden): Hvorfor følger de ikke meg «argusøyen» på vanlig influensa om det blir farligere og farligere? Det er jo like sannsynlig… Nettopp. For ikke å snakke om forkjølelse, der man også har med flere koronavirus å gjøre... 2
Babushka Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Example skrev (5 timer siden): Hele verden slipper omikron løs. Det ville vært en forferdelig tabbe av Norge om vi ikke gjør det samme. Dersom det skjer, at omikron muterte til enda mer smittsom, og farligere variant, da sitter vi i en kjempevanskelig situasjon. Eller, det er egentlig ikke vanskelig, fordi man får ikke gjort noe med det. Den ville uansett ikke latt seg stoppe. Man burde benytte muligheten til å immunisering befolkningen nå, med denne varianten. Ikke hele verden, Kina har en zero covid strategi og i Hong Kong avliver de hamstre i frykt for at de kanskje kan spre smitte. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/hamstre-skal-avlives-i-hongkong-for-aa-hindre-coronasmitte.7CEa0auMz Jeg tror forøvrig ikke det å bli smittet av omikron vil gi en varig immunitet, neste mutasjon er nok ikke langt unna. 2
altius Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 Torstein skrev (10 timer siden): «Forskere frykter at coronaviruset skal utvikle seg til mer bekymringsfulle varianter. FHI følger situasjonen med argusblikk.» Jeg har egentlig blokkert Dagbladet og vg på de fleste plattformer pga click bait opplegget deres, men fikk med meg denne nå. Alt tyder på at corona blir snillere, samtidig som det blir mer og mer smittsomt. Omicron er nå dominerende de fleste steder, og tar over for de andre variantene. Skal det plutselig bli mer farlig etter så mange mutasjoner? Hva har viruset å tjene på det? Hvorfor følger de ikke meg «argusøyen» på vanlig influensa om det blir farligere og farligere? Det er jo like sannsynlig… Fra virusets ståsted må det være den beste taktikk å gjøre seg mer smittsomt, og når en stor del av befolkningen er smittet..booom..mutere og komme tilbake i en dødelig variant. 1
Pterinochilus Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 altius skrev (9 minutter siden): Fra virusets ståsted må det være den beste taktikk å gjøre seg mer smittsomt, og når en stor del av befolkningen er smittet..booom..mutere og komme tilbake i en dødelig variant. Noen har spilt Plague Inc. antar jeg? I virkeligheten har ikke viruset noe ståsted eller taktikk og mutasjonene som oppstår er helt tilfeldige. 8
Frøkensina Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 Jeg leste en artikkel om dette i Huffpost. Forskere er bekymret for nye varianter pga den store spredningen omikron vil ha globalt og fordi det fortsatt er så mange uvaksinerte globalt. Både immunsupprimerte og uvaksinerte gir forhøyet sjanse for nye varianter siden det er i individer som har infeksjonen gående lenge uten at immunforsvaret klarer å ta knekken på det at de fleste mutasjoner skjer og gir opphav til nye varianter. De mener også at det ikke er noe som kan hindre en verre variant å dukke opp. 2
Gjest Torstein Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 (endret) Pterinochilus skrev (På 18.1.2022 den 13.05): Noen har spilt Plague Inc. antar jeg? I virkeligheten har ikke viruset noe ståsted eller taktikk og mutasjonene som oppstår er helt tilfeldige. Darwinisme... Enkeltvirus har ingen misjon, men som gruppe har viruset som misjon å overleve; dvs å bli mer smittsom, og å ikke drepe verten. Videre har viruset allerede flyttet seg fra lungene til halsen, hvor det er mer smittsomt. Det flytter seg ikke ned i lungene igjen da hvor det blir mindre smittsomt. altså er det ingen revers på den mutasjonen. Endret 18. januar 2022 av Torstein
Gjest Warrior Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Nå når viruset og smitten blir sluppet løs i verden blir det nok enda større sjanse for at det kommer en farligere variant ja. Tviler på absolutt alle varianter blir snillere. Så jeg tror sterkt på at det kommer en farligere variant. Håper ikke det men ser ikke positivt på det.
Gjest Torstein Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 (endret) Quote Nå når viruset og smitten blir sluppet løs i verden blir det nok enda større sjanse for at det kommer en farligere variant ja Jeg forstår ikke hvordan det skal foregå. Hvorfor har ikke influensa da blitt veldig farlig i løpet av de siste 50 åra? Dessuten, det at det er mer smittsom kan være positivt, for da trenger ikke viruset kanskje smitte mer enn mellom 20 ledd før det er ferdig og alle er smittet. Sånn som nå med lockdown kjører viruset rundt i en labyrint og det blir mye flere ledd. Det øker også sannsynligheten for flere mutasjoner fra den ene enden til den andre. Endret 18. januar 2022 av Torstein
Enda en tulling Skrevet 18. januar 2022 #12 Skrevet 18. januar 2022 Babushka skrev (1 time siden): Ikke hele verden, Kina har en zero covid strategi og i Hong Kong avliver de hamstre i frykt for at de kanskje kan spre smitte. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/hamstre-skal-avlives-i-hongkong-for-aa-hindre-coronasmitte.7CEa0auMz Jeg tror forøvrig ikke det å bli smittet av omikron vil gi en varig immunitet, neste mutasjon er nok ikke langt unna. Er dette en strategi du støtter?? Skal man utrydde hele faunaen fordi noen dyr kanskje er bærere av virus? Er det fortsatt greit når de kommer etter Tassen, Fido og Gråpus også? Eller står dere klare til å villig vekk ofre deres egne kjæledyr i smittevernets navn? Hjelpe meg for en syk syk verden dette har blitt. 4
Enda en tulling Skrevet 18. januar 2022 #13 Skrevet 18. januar 2022 Pterinochilus skrev (51 minutter siden): Noen har spilt Plague Inc. antar jeg? I virkeligheten har ikke viruset noe ståsted eller taktikk og mutasjonene som oppstår er helt tilfeldige. Det er en talemåte. Virus har neppe noen bevissthet og dermed ingen plan, nei, men de tilfeldige mutasjonene produserer ulike varianter der noen har større sjanse til å overleve enn de andre og de vil da over tid fortrenge de minndre egnete. Resultatet er dermed det samme.
Gjest Torstein Skrevet 18. januar 2022 #14 Skrevet 18. januar 2022 (endret) 1 hour ago, Babushka said: Ikke hele verden, Kina har en zero covid strategi og i Hong Kong avliver de hamstre i frykt for at de kanskje kan spre smitte. Kina prøver å bli som indianerne i Amazonas som dør om de kommer i kontakt med andre mennesker fordi de ikke har vært eksponert for sykdom. Endret 18. januar 2022 av Torstein
Babushka Skrevet 18. januar 2022 #15 Skrevet 18. januar 2022 Enda en tulling skrev (43 minutter siden): Er dette en strategi du støtter?? Skal man utrydde hele faunaen fordi noen dyr kanskje er bærere av virus? Er det fortsatt greit når de kommer etter Tassen, Fido og Gråpus også? Eller står dere klare til å villig vekk ofre deres egne kjæledyr i smittevernets navn? Hjelpe meg for en syk syk verden dette har blitt. Haha nei, men stemmer ikke at hele verden har åpnet opp, Kina har valgt sin egen strategi. Rimelig sykt at de overhodet tester hamstere og er jo totalt unødvendig å avlive dem.
Enda en tulling Skrevet 18. januar 2022 #16 Skrevet 18. januar 2022 Babushka skrev (21 minutter siden): Haha nei, men stemmer ikke at hele verden har åpnet opp, Kina har valgt sin egen strategi. Rimelig sykt at de overhodet tester hamstere og er jo totalt unødvendig å avlive dem. Var jo enda godt du ikke er tilhenger av dette da.... 2
Example Skrevet 18. januar 2022 #17 Skrevet 18. januar 2022 Babushka skrev (9 timer siden): Ikke hele verden, Kina har en zero covid strategi og i Hong Kong avliver de hamstre i frykt for at de kanskje kan spre smitte. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/hamstre-skal-avlives-i-hongkong-for-aa-hindre-coronasmitte.7CEa0auMz Jeg tror forøvrig ikke det å bli smittet av omikron vil gi en varig immunitet, neste mutasjon er nok ikke langt unna. Kina sin strategi virker nå dødfødt. Zero covid-strategien døde med vaksiner som ikke hindrer smitte. Kina har også brukt dårligere vaksiner. Eneste håpet der er nye vaksiner. En ny variant vil murere fra omikron. Da vil være fint med at en del har vært gjennom omikron. Ikke nødvendigvis fordi de blir immune mot smitte, men at få blir alvorlig syke.
Barix Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 Imsdalen skrev (På 18.1.2022 den 7.12): Men man blir jo ikke immun. Verken av vaksine eller gjennomgått sykdom. Så hva er det egentlig vi driver med? Man blir ikke immun på samme måte som med f.eks. meslinger eller vannkopper, som man bare får en gang i livet. Men man bygger likevel immunitet, som gjør at sykdommen ikke blir så alvorlig neste gang. Immuniteten svekkes gradvis over tid, men «boostes» når man igjen kommer i kontakt med viruset og får mild sykdom. Det er slik det er med de fleste andre luftveisvirus som f.eks. RS-virus og rhinovirus. Vaksinen gir en grunnimmunitet som «tar brodden av» sykdommen første gang man smittes, så får man naturlige boostere gjennom å komme i kontakt med viruset om og om igjen. Koronaviruset vil fortsette å sirkulere i samfunnet, litt mer noen år, litt mindre andre år. Nivået av immunitet vil være litt forskjellig fra person til person (fordi tiden siden man sist ble smittet varierer), så noen vil bli mer og noen mindre syke, men det vil likevel tilsammen være en høy grad av immunitet i befolkningen, så viruset vil gjøre dramatisk mindre skade enn da det kom i 2020 og ingen hadde noen immunitet i det hele tatt. Viruset vil mutere og danne litt forskjellige varianter, på samme måte som de fire andre koronavirusene som gir forkjølelse, også kommer i litt forskjellige varianter hvert år. Det vil likevel ikke bety noe, fordi man vil ha kryssimmunitet etter tidligere å ha vært smittet med omikron opptil flere ganger. Selvfølgelig er det mulig at det en gang i fremtiden kommer en ny variant som kan gi alvorlig sykdom. Men det får vi nesten forholde oss til når/hvis det skjer. Vi kan ikke ødelegge samfunnet vårt med føre-var-tiltak for noe som kanskje kan skje en gang i fremtiden. 4
Anbefalte innlegg