Gå til innhold

8 åring ønsker seg iPhone til 8.000-,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At folk gjør ting forskjellig betyr ikke at andres måte er feil.

Anonymkode: d1475...61e

Noen ganger (som i å kjøpe et lite barn en mobil til mange tusen) er andres måte feil. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja det er meget viktig. At det er en iPhone. Ingenting annet blir godtatt. Det var utrolig billig. Jeg visste ikke at det var mulig engang. 

Anonymkode: 83d15...b85

Å, men herlighet, hvis det er ungen i huset som bestemmer, så får du sende han ut for å tjene penger! Enkelt og greit! Vis at du har litt bein i nesa! Du er voksen! Han er et barn og trenger ikke en iPhone bare fordi noen andre har det. Bortskjemt kaller vi det. Han tester grenser og nå skal du skal vise om du er en god forelder eller ikke. Gode foreldre klarer å stå i mot og gir ikke de alt de peker på med mindre de er rike.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å, men herlighet, hvis det er ungen i huset som bestemmer, så får du sende han ut for å tjene penger! Enkelt og greit! Vis at du har litt bein i nesa! Du er voksen! Han er et barn og trenger ikke en iPhone bare fordi noen andre har det. Bortskjemt kaller vi det. Han tester grenser og nå skal du skal vise om du er en god forelder eller ikke. Gode foreldre klarer å stå i mot og gir ikke de alt de peker på med mindre de er rike.

Du tar i utgangspunktet helt rett, men snart kommer horden som vil fordømme foreldre som ikke gir etter for barnas ønsker og på denne måten bidrar at barna blir ekskludert, ensomme, uten venner, mobbet fordi de ikke har iPhone, osv. Samfunnet er blitt helt, helt galt. Da jeg var liten var det ingen krav å bli med i gjengen, annet enn at man er snill og god. I dag må man ha det merke klær, det merke mobil, osv. På tide at skolen/foreldre/noen tar et oppgjør med den nye normalen. 

En fin løsning er derimot at barnet tjener de 8 tusenlappene som trengs selv ved å tigge fra slektninger, selge ting, hjelpeoppgaver hos naboer eller andre gammeldagse måter å tjene penger på når man er 8 år gammel 😄 

Skrevet

Har dere tenkt over at det ikke alltid bare handler om å ha iPhone men at det og er tekniske årsaker til at de vil ha likt?

For eks finnes det apper og tjenester på den ene plattformen som ikke vil snakke med den andre osv. Som for eks iMessage, FaceTime etc.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er like mye sjef. Er det noe galt i det? Jeg har bein i Nesa men hører også etter ønsker og behov. Det er en god forelder. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, aldri i verden.

Ingen trenger telefon til mer enn 2000 kroner.

Anonymkode: 8ae55...a7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, aldri i verden.

Ingen trenger telefon til mer enn 2000 kroner.

Da henger du ikke med i tiden. Jeg har den nyeste iPhonen og den er mye dyrere 

• Liker 1
Skrevet
nomore82 skrev (1 time siden):

Har dere tenkt over at det ikke alltid bare handler om å ha iPhone men at det og er tekniske årsaker til at de vil ha likt?

For eks finnes det apper og tjenester på den ene plattformen som ikke vil snakke med den andre osv. Som for eks iMessage, FaceTime etc.

Ja ikke sant du. FaceTime er faktisk ganske viktig og det kan man ikke på en android 

Skrevet

Hvis dere kjøper den telefonen, hvorfor ikke kjøpe den hos onecall. De selger telefoner som er nesten ny. Det gjorde vi til vår tenåring. Billigere og like god som en ny. 

Anonymkode: 1ea63...2cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi er like mye sjef. Er det noe galt i det? Jeg har bein i Nesa men hører også etter ønsker og behov. Det er en god forelder. 

Hvis du må kjøpe iPhone til ungen din fordi vennene hans har det, så er du ikke en god forelder. En forelder lar ikke barna bestemme over seg. Holder du på slik blir barnet utrygt + at du til slutt ender opp med kolossalt med gjeld fordi du kjøper ting andre foreldre har råd til men ikke du.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Da henger du ikke med i tiden. Jeg har den nyeste iPhonen og den er mye dyrere 

Ja, men du trenger den ikke.

Eneste forskjellen på den nyeste iPhonen og en 5 år gammel modell er et bittelitt bedre kamera. Er det viktig? Er det verdt 8000 kroner ekstra? Bruk de pengene på et faktisk kamera, og du får mye bedre kvalitet.

Den ENESTE grunnen til å kjøpe telefon til 10.000,- er fordi det er moteriktig og et statussymbol.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis dere kjøper den telefonen, hvorfor ikke kjøpe den hos onecall. De selger telefoner som er nesten ny. Det gjorde vi til vår tenåring. Billigere og like god som en ny. 

Anonymkode: 1ea63...2cb

OneCall? Har de butikk da? Slik fysisk butikk? Gaven haster da den skal gies denne uken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eneste forskjellen på den nyeste iPhonen og en 5 år gammel modell er et bittelitt bedre kamera. Er det viktig? Er det verdt 8000 kroner ekstra? Bruk de pengene på et faktisk kamera, og du får mye bedre kvalitet.

Den ENESTE grunnen til å kjøpe telefon til 10.000,- er fordi det er moteriktig og et statussymbol.

Det ikke fordi det er et statussymbol det er fordi den har et stort minne, er praktisk (som en iPad) og har godt kamera. INGEN bruker vanlig kamera i disse tider. Alle bilder tas fra mobilen. Hvilken mobil har du? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du må kjøpe iPhone til ungen din fordi vennene hans har det, så er du ikke en god forelder. En forelder lar ikke barna bestemme over seg. Holder du på slik blir barnet utrygt + at du til slutt ender opp med kolossalt med gjeld fordi du kjøper ting andre foreldre har råd til men ikke du.

Så gale er det ikke, det finnes da grenser innenfor rimeligheten. Men vi er jo forskjellige foreldre, noen er autoritære og noen er milde. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nja. Det er en litt forenklet fremstilling. Det er flere forskjeller på en iPhone 8 og en 13. Mange faktisk.

Og behov er individuelt. Når skal vi forstå det? Vi snakker ikke livsnødvendig men vi snakker om et opplevd behov i dagligtalen.

Men jeg hadde ikke kjøpt en ny telefon i dag til en åtteåring.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det ikke fordi det er et statussymbol det er fordi den har et stort minne, er praktisk (som en iPad) og har godt kamera. INGEN bruker vanlig kamera i disse tider. Alle bilder tas fra mobilen. Hvilken mobil har du? 

Minnet til iPhone har gått fra 128 GB til 512 GB mellom 2014 og 2022. En vanlig bruker kommer aldri i livet til å bruke mer enn 128 GB. Dessuten lagres det aller meste nå om dagen online, og ikke lokalt på telefonen.

Jeg har nyeste Samsung S21 5G, så ikke helt uskyldig jeg heller. Men det er bare fordi jeg fikk den gratis av jobben. Den dyreste telefonen jeg har kjøpt med mine egne penger kostet 1600 kroner og fungerte NØYAKTIG likt som S21. Merker ingen forskjell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Minnet til iPhone har gått fra 128 GB til 512 GB mellom 2014 og 2022. En vanlig bruker kommer aldri i livet til å bruke mer enn 128 GB. Dessuten lagres det aller meste nå om dagen online, og ikke lokalt på telefonen.

Jeg har nyeste Samsung S21 5G, så ikke helt uskyldig jeg heller. Men det er bare fordi jeg fikk den gratis av jobben. Den dyreste telefonen jeg har kjøpt med mine egne penger kostet 1600 kroner og fungerte NØYAKTIG likt som S21. Merker ingen forskjell.

Du trenger IKKE den nyeste Samsung S21!! Skam deg!!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger IKKE den nyeste Samsung S21!! Skam deg!!

Helt enig. Trenger den ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Trenger den ikke.

Men jeg trenger min for jeg har et svært viktig liv. Og alt foregår på mobilen. Fra små til store ting. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...