Gå til innhold

8 åring ønsker seg iPhone til 8.000-,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes mange nettbutikker som selger brukte IPhone, du kan selv velge hvilken stand den skal være i. Får en IPhone uten en skramme til en rimelig penge, anbefales! 

Anonymkode: 14014...8a6

Hvor da?

Anonymkode: 83d15...b85

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er helt normalt. Hva skulle være galt med det?

Anonymkode: 8678e...099

Nei jeg bare tenkte at det ikke ville vært en ordentlig gave, og at denges må erstattes med noe nytt og mer. Men dom sagt jeg har ikke noe erfaring med brukt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvor da?

Google "kjøpe brukt IPhone" eller lignende, så kommer det opp en del sider. Kommer også opp en artikkel om tips til seriøse nettbutikker. Kjøpte en IPhone i høst til rundt 2400. Den var beskrevet "som ny", og hadde ingen riper eller mangler. Fulgte også med ladekabel. 

Anonymkode: 14014...8a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjøp den modellen ungen ønsker seg brukt, så er den ikke så dyr

Anonymkode: 60234...fa0

Det er ikke aktuelt for vår del iallefall.

Ungen min hadde skjønt på skolen at IPhone 12 var en greie, og min respons til det var «akkurat det er bare å glemme». 

En ting er hvorvidt man selv har råd, men jeg blir ikke med på et så sinnsykt materialistisk press. For ikke å snakke om miljø- og klimakonsekvensene. 

Det skjønte han faktisk selv og aksepterte. 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er dessverre slikt som skaper press. Foreldre som bytter telefoner hele tiden og gir dyre modeller videre til barna. Det ser ut til å være ganske vanlig og de som ikke kan arve forstår ikke helt det. 

Anonymkode: 0519c...54c

Men det er da ikke noe argument for ikke gi barna sine "gamle" telefoner

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hadde dere hatt samvittighet til og gi en brukt fremmed fra Finn sin telefon? Jeg bare lurer. Jeg har aldri kjøpt en brukt ting noen gang. 

Du må ha svært god råd til å sløse om du må ha alt nytt. Flere jeg kjenner med svært god råd kjøper brukt sportsutstyr, møbler, barnetlf etc brukt. Det er jo en grunn til at de har god råd; de kaster ikke pengene ut vinduet. 

Anonymkode: f12ef...2c2

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men hadde dere hatt samvittighet til og gi en brukt fremmed fra Finn sin telefon? Jeg bare lurer. Jeg har aldri kjøpt en brukt ting noen gang. 

Hæ? Hvorfor skal man ikke tørre det?

Skrevet

Min datter på 10 ønsket seg en iPhone til jul. Absolutt alle i klassen har jo det. Hun hadde en Samsung fra før av helt ok kvalitet. Jeg forklarte enkelt og greit at hvilken som helst ny telefon er litt risky å ha, da det hender hun mister telefonen i bakken. Nei, det skulle ikke skje, mente hun, men noen ganger vet vi voksne best.

Da jeg nå i januar fikk ny telefon av jobben, fikk min datter overta min gamle (Samsung S20). Den ble hun superfornøyd med, og skulle være veldig forsiktig med den. For tre dager siden falt den ut av vesken hennes og klasket rett i bakken. Skjermen overlevde heldigvis, men jeg minnet henne på hvor greit det var at hun ikke hadde en brand new telefon. Hun var faktisk enig i argumentet mitt.

Mamma vet best.

Anonymkode: 542e2...997

Skrevet

Altså jeg hadde ikke tenkt tanken engang på å kjøpe en telefon til et barn for 8000 kr engang. Jeg hadde ikke brukt så mye penger på en tlf til meg selv engang.  Hallo hvor er logikken og grensesettingen her? Er det rart barn blir bortskjemte slik de krever og foreldre gir etter for kravene. Nei får jaggu meg holde med en billig telefon til barn altså. 

Anonymkode: 1aa30...f47

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og mener selvfølgelig at alle andre har. Noen som har kjøpt så dyr gave? 

Da får du si til 8-åringen at barn kan ikke ha så dyre telefoner. Lær barnet ditt om pengenes verdi og hvordan man tjener penger, hvordan man bruker penger fornuftig og om sparing. Det er ingen god grunn for en 8-åring å ha en så dyr telefon. Hvis andre jevnaldrende har, så er det deres foreldre sitt problem. Bare fordi noen gjør noe (feil), betyr ikke det at andre skal følge eksempelet.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor da?

Her en: https://teleoutlet.no/

Ellers tilbyr de fleste operatører dette

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og mener selvfølgelig at alle andre har. Noen som har kjøpt så dyr gave? 

ikke til så dyr,men her får våres mobil til 9årsdagen, og får 4000, synes det er mye også,men går greit :)

Anonymkode: eaf72...888

Skrevet

Jeg stiller meg bak det som @nomore82 skriver i denne tråden. Det er utrolig mange gode poenger. 

Teknologien er i stadig endring og barn som er født etter 2008 har blitt født inn i en teknologirevolusjon. Vi er bare nødt til å godta dette, selv om det ikke var slik da vi var barn. Teknologien blir også stadig dyrere, og i dag er ikke 8000 kr mye for en telefon, sånn egentlig. Før i tiden kjøpte man både cd-spiller, diskman eller mp3, telefon, kamera, vekkerklokke, og alt dette hver for seg. I dag finnes alt dette i en og samme enhet, i tillegg til at prisene selvfølgelig stiger i takt med utvikling og inflasjon. I tillegg er det jo ikke lengre enn telefon, det er en kommunikasjonsenhet som omtrent alle har. 

Når dette er sagt, mener jeg det er helt innafor å kjøpe brukte enheter gjennom teleoutlet, Finn eller for eksempel Nesten ny hos OneCall for å sikre at prisen blir lavere, særlig om det er første telefon. Og selvsagt at barnet får kjenne på det å ønske seg noe og sparingen til det! 

Anonymkode: 5b166...6df

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, nomore82 said:

Apple leverer os oppdateringer til telefoner som er 5-7 gamle. Dvs at 5-7 år gamle telefoner fortsatt får ny software og funksjonalitet. Android klarer ikke å matche dette. De nærmeste modellene er Google sine egne men da er prisen nesten i samme gate som iPhone uansett.

Dette med skjerm er en myte og bias. Det har ingenting med iPhone å gjøre men brukeren. Det er mange med Android telefoner som og har knust skjerm og lever fint med det.

Telefonen jeg sitter med er på sitt andre år og viser ingen tegn til å svikte. Den var heller ikke toppmodellen når den ble kjøpt og den har allerede hatt to eiere. Og den har mange år igjen. Datteren min sin telefon var min forrige, og er nå på sitt fjerde år. Kostet ca 3500 når hun kjøpte den. Og begge er på samme versjon av operativsystemet.

Det vil jeg gjerne se er mulig med en telefon til 1000-3000.

Jeg har en Samsung galaxy A5 fra 2017 kjøpt for 2700,- som ny. Fungere som et skudd enda og den brukes mange timer hver dag. Forrige telefon var også en Samsung som jeg hade arvet fra mannen. Den fungerte fint da den etter totalt 5 år ble gitt videre til minste sønn som brukte den enda 2 år.

Vi kjøper kun android telefoner. Min søster som sverger til Iphone må bytte telefon 3 gang oftere enn deg.

Anonymkode: 727db...879

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en Samsung galaxy A5 fra 2017 kjøpt for 2700,- som ny. Fungere som et skudd enda og den brukes mange timer hver dag. Forrige telefon var også en Samsung som jeg hade arvet fra mannen. Den fungerte fint da den etter totalt 5 år ble gitt videre til minste sønn som brukte den enda 2 år.

Vi kjøper kun android telefoner. Min søster som sverger til Iphone må bytte telefon 3 gang oftere enn deg.

Anonymkode: 727db...879

Og hvilken Android versjon er du på?

Skrevet
snute skrev (13 timer siden):

Jeg syns det er for mye og ville funnet en billigere som barnet er fornøyd med, evt en brukt. 

Dere som skriver at barna kan spare, hvem får de så mye penger av? Mine barn måtte spart i flere år før de hadde hatt en sånn sum. 

Enig! Skjønner ikke hvordan barn lærer noe om økonomi og sparing når de får såpass store summer for å "hjelpe til" hjemme. 

De kommer til å få fullstendig bakoversveis den dagen de får seg en ordentlig jobb, og må jobbe en hel uke for å tjene det samme som man fikk hjemme for å gå ut med boss og tømme oppvaskmaskin et par ganger i uken 🙈

Anonymkode: 95852...7b8

• Liker 1
Skrevet
Jessic_a skrev (22 timer siden):

Da min var 8, fikk hen en telefon til 12.000. Da måtte hen betale 3000 selv av sparepenger og vente i ca 8 måneder på å spare, og jobbe for de pengene. Den mobilen skal vare i mange år. Da er det lurt med en god og solid mobil, som de også lærer å ta vare på. 

Telefon til 12.000,- til en 8-åring er jo det glade vanvidd! Jeg som voksen har aldri hatt en telefon som er så dyr.

Min 7-åring ønsker seg iPhone fordi alle vi andre i familien har dette. Hun har begynt å gå hjem alene og hun trenger en telefon for å kontakte oss foreldre ved behov før vi kommer fra jobb. Hun har derimot ingen begreper om ulike modeller. Det blir nok telefon på 8-årsdagen, men da en brukt en.

Anonymkode: 1a056...de0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er da ikke noe argument for ikke gi barna sine "gamle" telefoner

Hva skal man gjøre med gamle telefoner da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg stiller meg bak det som @nomore82 skriver i denne tråden. Det er utrolig mange gode poenger. 

Teknologien er i stadig endring og barn som er født etter 2008 har blitt født inn i en teknologirevolusjon. Vi er bare nødt til å godta dette, selv om det ikke var slik da vi var barn. Teknologien blir også stadig dyrere, og i dag er ikke 8000 kr mye for en telefon, sånn egentlig. Før i tiden kjøpte man både cd-spiller, diskman eller mp3, telefon, kamera, vekkerklokke, og alt dette hver for seg. I dag finnes alt dette i en og samme enhet, i tillegg til at prisene selvfølgelig stiger i takt med utvikling og inflasjon. I tillegg er det jo ikke lengre enn telefon, det er en kommunikasjonsenhet som omtrent alle har. 

Når dette er sagt, mener jeg det er helt innafor å kjøpe brukte enheter gjennom teleoutlet, Finn eller for eksempel Nesten ny hos OneCall for å sikre at prisen blir lavere, særlig om det er første telefon. Og selvsagt at barnet får kjenne på det å ønske seg noe og sparingen til det! 

Anonymkode: 5b166...6df

Men det er bare iPhone som gjelder, ingenting annet er godtatt…

Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Da får du si til 8-åringen at barn kan ikke ha så dyre telefoner. Lær barnet ditt om pengenes verdi og hvordan man tjener penger, hvordan man bruker penger fornuftig og om sparing. Det er ingen god grunn for en 8-åring å ha en så dyr telefon. Hvis andre jevnaldrende har, så er det deres foreldre sitt problem. Bare fordi noen gjør noe (feil), betyr ikke det at andre skal følge eksempelet.

Det er dessverre ikke så enkelt, de fleste i klassen har iPhone men ulik modell. Ingen har Nokia 3210 liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...