Gå til innhold

8 åring ønsker seg iPhone til 8.000-,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men en 8 åring med en 8000 kr tlf hadde ikke skjedd, tenk om den blir stjålet eller mistet/ødelagt. Hadde ikke turt det 

Anonymkode: 487da...521

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her har eldste på 9 iPhone 11. Det er min gamle, så synes det var bedre at den blir brukt nå enn at den ligger i en skuff.

Ville aldri i verden kjøpt såpass dyr telefon til en 8-åring! Og nei, «alle andre» har ikke en slik, du kan jo spørre hvem som har evt., så viser det seg nok at det bare er 1 eller 2 og at det kanskje ikke var den dyreste modellen heller.

Anonymkode: 687d8...f88

Det er dessverre slikt som skaper press. Foreldre som bytter telefoner hele tiden og gir dyre modeller videre til barna. Det ser ut til å være ganske vanlig og de som ikke kan arve forstår ikke helt det. 

Anonymkode: 0519c...54c

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt at en 8 åring får en så dyr telefon. Og det hadde gjaldt uansett om jeg hadde mye penger. Og hva de andre i klassen  har er ikke vesentlig. Ikke når en kommer til det prisnivået. 

Min sønn og forsåvidt jeg også kan ønske oss kostbare ting. Og det er helt fint det. Men det er jo ikke alle ønsker som kan innfris. Jeg snakker en del om penger med mine barn. Kan fint si at vi må vente å kjøpe x og y til jeg får lønning. Jeg skal spare til det, så til neste vår kjøper vi a og b.  Eller jeg sier at barna må spare.

Jeg har helt normal økonomi.

Anonymkode: 6cc86...5d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og mener selvfølgelig at alle andre har. Noen som har kjøpt så dyr gave? 

Anonymkode: 83d15...b85

De har ingen begrep om penger før du lærer dem det. Disse alle som har iPhone 8 består gjerne av noen svært få. Ofte er disse arvet fra foreldre som ofte får ny tlf av arbeidsgiver. 

En kan jo lure hvilken planet barna bor på. Jeg kjøpte en treningsbukse til min 10 åring og sa; jeg har kjøpt noe til deg  kom å se. Han tittet i posen og sa skuffet ; åh, jeg trodde det var en iphone 18 pro... 

- som om det var en sannsynlighet. 🤣🤣🤣

Problemet stopper ikke her for synet på pengenes verdi skjærer igjennom hele veien. Feks ville han ha 1000 kr timen for å bære ved og å måke snø..   jeg sa at en vare eller tjeneste er verd det markedet vil gi for den og din arbeidskraft er verd 50 kr timen. Tross alt så går det veldig sakte fremover med oppgaven og du er bare 9 år. Når du er 15 kan du få 100 kr timen. Jeg kan godt gjøre oppgaven selv, det gjør meg ingenting, men du kom å ville ha oppgaver for å tjene penger og derfor tilbyr jeg deg denne muligheten. Det gadd han hvertfall ikke. Så hvem vant? Det er helt greit for meg å gjøre oppgaven hvilket jeg gjorde og han selv tjente 0 kr. 

Her benyttet jeg anledningen til å fortelle om onkel skrue som tjente sine første penger på å pusse sko for 10 øre og hvordan man må jobbe hardt og lenge før man blir rik. Og RIMI hagen som begynte med 1 matbutikk, spinket og sparte for å kjøpe en til, og en til helt til han var en rik mann. Og ikke minst hvor dårlig råd pappa hadde når vi møttes. Da syntes pappa det var dyrt å kjøpe 3 melk på butikken. Han jobbet hardt og lenge før det ble noe penger av det. I dag har han god råd og eier en bedrift. Det hadde han aldri fått til om han ikke hadde jobbet mange timer uten betaling og for lite betaling først.

Forøvrig kan  vi be deg om oppgaver uten at du får noen som helst fordi vi som familie trenger at alle gjør en innsats for at vi skal ha det best mulig. Eller oppgaver kan foregå sånn at får du en oppgave må du gjøre den uansett. Gjør du oppgaven med et smil får du betalt og blir det bare sur stemning så får du ikke betalt. 

Ligger du på sofaen dag ut og dag inn fordi du ikke får 1000 kr timen så vil du alltid være fattig da, mens Arne i lia som jobber mange timer for lite penger stadig blir rikere. Mange små penger blir til store penger og vipps så har Arne en iphone og ikke du. 

Anonymkode: f12ef...2c2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har ingen begrep om penger før du lærer dem det. Disse alle som har iPhone 8 består gjerne av noen svært få. Ofte er disse arvet fra foreldre som ofte får ny tlf av arbeidsgiver. 

En kan jo lure hvilken planet barna bor på. Jeg kjøpte en treningsbukse til min 10 åring og sa; jeg har kjøpt noe til deg  kom å se. Han tittet i posen og sa skuffet ; åh, jeg trodde det var en iphone 18 pro... 

- som om det var en sannsynlighet. 🤣🤣🤣

Problemet stopper ikke her for synet på pengenes verdi skjærer igjennom hele veien. Feks ville han ha 1000 kr timen for å bære ved og å måke snø..   jeg sa at en vare eller tjeneste er verd det markedet vil gi for den og din arbeidskraft er verd 50 kr timen. Tross alt så går det veldig sakte fremover med oppgaven og du er bare 9 år. Når du er 15 kan du få 100 kr timen. Jeg kan godt gjøre oppgaven selv, det gjør meg ingenting, men du kom å ville ha oppgaver for å tjene penger og derfor tilbyr jeg deg denne muligheten. Det gadd han hvertfall ikke. Så hvem vant? Det er helt greit for meg å gjøre oppgaven hvilket jeg gjorde og han selv tjente 0 kr. 

Her benyttet jeg anledningen til å fortelle om onkel skrue som tjente sine første penger på å pusse sko for 10 øre og hvordan man må jobbe hardt og lenge før man blir rik. Og RIMI hagen som begynte med 1 matbutikk, spinket og sparte for å kjøpe en til, og en til helt til han var en rik mann. Og ikke minst hvor dårlig råd pappa hadde når vi møttes. Da syntes pappa det var dyrt å kjøpe 3 melk på butikken. Han jobbet hardt og lenge før det ble noe penger av det. I dag har han god råd og eier en bedrift. Det hadde han aldri fått til om han ikke hadde jobbet mange timer uten betaling og for lite betaling først.

Forøvrig kan  vi be deg om oppgaver uten at du får noen som helst fordi vi som familie trenger at alle gjør en innsats for at vi skal ha det best mulig. Eller oppgaver kan foregå sånn at får du en oppgave må du gjøre den uansett. Gjør du oppgaven med et smil får du betalt og blir det bare sur stemning så får du ikke betalt. 

Ligger du på sofaen dag ut og dag inn fordi du ikke får 1000 kr timen så vil du alltid være fattig da, mens Arne i lia som jobber mange timer for lite penger stadig blir rikere. Mange små penger blir til store penger og vipps så har Arne en iphone og ikke du. 

Anonymkode: f12ef...2c2

Takk for denne reflekterte meldingen. Det er så fint og se hvordan du tenker om det. Det er helt rett slik du sier. De har ikke begrep om verdi, og de tror de bare kan få alt og aner ikke hvor mye jobb som ligger bak disse pengene. Takk for meldingen. Den var god og lese. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri i verden kjøpt en så dyr mobil til en åtteåring. Hadde ikke kjøpt en så dyr mobil til meg selv engang. En mobilmtil maks 2000 kr holder i massevis. Selv om jeg også syns det er dyrt. 

Anonymkode: 67314...2a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jøss det er uvanlig. Det er ikke engang pensum i skolen når de er 8 år. 

Min lærte det som seksåring, men her er det pensum nå - siste halvdel i andre klasse.

Anonymkode: 2a82f...341

Skrevet
Guppy88 skrev (5 timer siden):

Den mobilen kommer IKKE til å vare i mange år.

Jeg bruker mine telefoner pent. Forrige varte i ca. 2 år, da var den ikke mistet i bakken. Elektronikk i dag virker skapt for å ha kort levetid, etter relativt kort tid begynner telefoner å fuske, og fungerer ikke som de skal.

Og så må jeg spørre deg om hva en god og solid mobil er. Jeg kjøper Android til rundt 2.000 - 3.000 kr. Samtlige av de jeg kjenner med iPhone går rundt med knust skjerm. Selv om de er 2 - 4 ganger dyrere enn min. Og ikke varer de dyre telefonene lenger heller.

Deg om det! Kjøpte min iPhone X i desember 2017. Byttet skjerm i fjor siden den gikk i bakken og traff en fortauskant med skjermen først, ellers ikke hatt behov for å bytte eller reparere noe. Den forrige iPhonen ble vel 6 år gammel? Så ikke vet jeg hva du utsetter telefonene dine for som gjør at de varer i kun to år. 

Anonymkode: 97533...e08

• Liker 1
Skrevet
nomore82 skrev (5 timer siden):

Jeg synes vi må være obs på at det ikke nødvendigvis er mulig å sammenligne vår og barna våres sin oppvekst. Verden er i endring og vi er nødt til å følge med. Gjør vi ikke det risikerer en fort at barnet henger etter.

Jeg fikk min første telefon når jeg var 16 år. Kjøpt for egne penger. Å bruke det som et argument for å ikke gi ungen mobil før de er 15-17 år vil føre til at ungen faller utenfor og bakpå. Vi kan synes det er trist men vi må uansett forholde oss til det.

Telefonen jeg da kjøpte kunne brukes til ringing og til tekstmeldinger. Thats it. Skal jeg bruke det som et argument for barnet? «Da jeg var ung…». Nei. Verden utvikler seg og vi må samtidig erkjenne at vi voksne er de som bruker færrest av telefonens funksjoner. Vi kan altså ikke bruke oss selv som målestokk for hva barna trenger av telefon.

Men skal det være fri flyt? Nei absolutt ikke. Men vi må styre ut i fra dagens virkelighet og ikke virkeligheten vår når vi vokste opp.

Statusjag har det vært i skolegården siden skolegården ble en ting. Det har alltid vært noen som har de kjipeste klærne eller de dyreste lekene. Alltid noen som ikke drar på ferie mens andre har vært på flere utenlandsturer på sommeren. Og det er ikke en selvfølge at man har råd til å oppfylle alle (eller noen) ønsker men man bør som et minimum erkjenne at virkeligheten vår og deres er ulike, og en må jobbe ut fra dagens virkelighet og ikke den som var.

Og mim anbefaling da er som tidligere - gå for en brukt iPhone. De varer lengst og en 3-4 år gammel iPhone har fortsatt 2-3 år i ser igjen gitt at den er hel.

Men trenger en 8-åring en moderne telefon? Kun fordi at vi må henge med dagens samfunn og ikke da «vi var små»? Et barn trenger ikke en telefon som kan brukes til mer enn ringe, sende melding, et kamera og kanskje noen spill. Hva annet skal barnet ha på telefonen når feks alt av sosiale medier har 13-års grense? Man kan fint kjøpe en mindre moderne eller brukt telefon som ikke har flere funksjoner enn hva barn faktisk trenger og har lov til å bruke. Så derfor kan man faktisk ikke argumentere med at et barn henger etter fordi man ikke følger dagens samfunn og forventninger: barnet trenger ikke noe annet og har heller ikke lov. Barn har heller ikke innsikt i alle funksjonene en moderne telefon har, jeg vet ikke det selv engang i en alder av 26 år, fordi folk flest ikke har behov for alle de splitter nye og avanserte funksjonene.

Anonymkode: c2862...9e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min 11 åring fikk iphone til 6,000kr for jul.

Har lenge prøvd å overtale h* fra iphone til android men det gikk ikke. Det er status mellom de barna om hvem som har dyre ting. ccc.... og jeg bidrar til det..... ccc... 😪

Selv har jeg mobil som koster 2,000kr.

Når jeg var 11 jeg hadde denne mobilen :

Trådtelefon.jpg

Anonymkode: 4f054...ab1

Jeg hadde også den ‘mobilen’ 🤩😂 

Men: Vi og de fleste andre hadde fasttelefon slik at jeg fikk alltid tak i foreldrene mine, eller noen andre, om det var viktig. 
I dag er det et fåtall husstander som har fasttelefon og da er det kjekt med mobil, om så bare en som ligger hjemme på kjøkkenbenken, slik at ungene kan få tak i voksne om det skulle være noe 

Anonymkode: 7350d...743

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men trenger en 8-åring en moderne telefon? Kun fordi at vi må henge med dagens samfunn og ikke da «vi var små»? Et barn trenger ikke en telefon som kan brukes til mer enn ringe, sende melding, et kamera og kanskje noen spill. Hva annet skal barnet ha på telefonen når feks alt av sosiale medier har 13-års grense? Man kan fint kjøpe en mindre moderne eller brukt telefon som ikke har flere funksjoner enn hva barn faktisk trenger og har lov til å bruke. Så derfor kan man faktisk ikke argumentere med at et barn henger etter fordi man ikke følger dagens samfunn og forventninger: barnet trenger ikke noe annet og har heller ikke lov. Barn har heller ikke innsikt i alle funksjonene en moderne telefon har, jeg vet ikke det selv engang i en alder av 26 år, fordi folk flest ikke har behov for alle de splitter nye og avanserte funksjonene.

Dette blir en større avveiing. Dersom du har definert klart og tydelig som foreldre til barnet at den kun skal ringes med og tekstmeldinger så er det klart at en rimelig telefon til 199 på Clas Ohlson gjør jobben.

Problemet er at dagens generasjon kommuniserer ikke bare via tekstmelding og telefon. Kommunikasjon foregår og via andre kanaler og da må telefonen være i stand til å støtte disse - gitt at du har tenkt å tillate ungen å kommunisere sånn da.

Og du kan fint da nekte ungen å bruke den til mer. Det har du rett til. Men det som da skjer er at resten av klassen kommuniserer på disse plattformene, mens barnet ditt havner utenfor. De andre i vennekretsen forstår jo ikke dette, mener at du er dritkjip og velger den enkleste veien som er å ikke inkludere barnet ditt i samtaler og planer. Det er kjipt at det er sånn, men det er sånn. Så kan du velge å stå prinsippfast og gjenta til du blir blå at barnet ditt kun er tilgjengelig på ringing og tekstmelding, men barnet havner altså utenfor.

Skal en ha nubbetjangs til å jobbe mot dette så må faktisk foreldrene snakke sammen og komme til en enighet som jeg skrev i første innlegget mitt i denne tråden. Gjør en ikke det er løpet kjørt uansett.

• Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (42 minutter siden):

Dette blir en større avveiing. Dersom du har definert klart og tydelig som foreldre til barnet at den kun skal ringes med og tekstmeldinger så er det klart at en rimelig telefon til 199 på Clas Ohlson gjør jobben.

Problemet er at dagens generasjon kommuniserer ikke bare via tekstmelding og telefon. Kommunikasjon foregår og via andre kanaler og da må telefonen være i stand til å støtte disse - gitt at du har tenkt å tillate ungen å kommunisere sånn da.

Og du kan fint da nekte ungen å bruke den til mer. Det har du rett til. Men det som da skjer er at resten av klassen kommuniserer på disse plattformene, mens barnet ditt havner utenfor. De andre i vennekretsen forstår jo ikke dette, mener at du er dritkjip og velger den enkleste veien som er å ikke inkludere barnet ditt i samtaler og planer. Det er kjipt at det er sånn, men det er sånn. Så kan du velge å stå prinsippfast og gjenta til du blir blå at barnet ditt kun er tilgjengelig på ringing og tekstmelding, men barnet havner altså utenfor.

Skal en ha nubbetjangs til å jobbe mot dette så må faktisk foreldrene snakke sammen og komme til en enighet som jeg skrev i første innlegget mitt i denne tråden. Gjør en ikke det er løpet kjørt uansett.

Joda, men da kommer diskusjonen om en 8-åring kan få tilgang til på andre kanaler og sosiale medier, der det oftest er aldersgrense. Da kan det heller være et alternativ å vente med en iPhone til 8000,- til barnet har blitt større. Mener det må være en mellomting mellom en telefon til 199,- og 8000,-. Finnes nok mange typer som støtter de fleste nødvendige funksjoner, som man kan gi tilgang til etterhvert, enn å smekke på med alt fra barnet er 8 år. Nå har jeg ikke satt meg inn i hvilke andre kanaler en klasse kommuniserer gjennom, men kan ikke forstå at elever på 8 år må ha en fancy telefon som støtter alt og at de har tilgang på feks messenger eller Snapchat når det er så mye rart på sosiale medier. Tenker det er aldersgrense av en grunn. Men som sagt, da er jo det en egen diskusjon. Føler ikke jeg kan uttrykke meg på alle kanaler 8-åringer tydeligvis er på da jeg ikke har barn i den alderen. Mener bare at det må gå an å finne en telefon som ikke koster 8000,-, men heller en telefon som støtter de mest nødvendige tingene, som også koster mer enn en 200 lapp. Også ikke minst at barnet kan begynne å lære det med sparing for å få kjøpt en telefon selv med delvis hjelp, og ikke bare få slengt alt barnet peker på i fanget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Joda, men da kommer diskusjonen om en 8-åring kan få tilgang til på andre kanaler og sosiale medier, der det oftest er aldersgrense. Da kan det heller være et alternativ å vente med en iPhone til 8000,- til barnet har blitt større. Mener det må være en mellomting mellom en telefon til 199,- og 8000,-. Finnes nok mange typer som støtter de fleste nødvendige funksjoner, som man kan gi tilgang til etterhvert, enn å smekke på med alt fra barnet er 8 år. Nå har jeg ikke satt meg inn i hvilke andre kanaler en klasse kommuniserer gjennom, men kan ikke forstå at elever på 8 år må ha en fancy telefon som støtter alt og at de har tilgang på feks messenger eller Snapchat når det er så mye rart på sosiale medier. Tenker det er aldersgrense av en grunn. Men som sagt, da er jo det en egen diskusjon. Føler ikke jeg kan uttrykke meg på alle kanaler 8-åringer tydeligvis er på da jeg ikke har barn i den alderen. Mener bare at det må gå an å finne en telefon som ikke koster 8000,-, men heller en telefon som støtter de mest nødvendige tingene, som også koster mer enn en 200 lapp. Også ikke minst at barnet kan begynne å lære det med sparing for å få kjøpt en telefon selv med delvis hjelp, og ikke bare få slengt alt barnet peker på i fanget.

Jeg har hele tiden anbefalt en brukt iPhone. De får man til under halvparten av det TS skriver. 8000 for en telefon til en åtteåring er for mye.

Skrevet

Men hadde dere hatt samvittighet til og gi en brukt fremmed fra Finn sin telefon? Jeg bare lurer. Jeg har aldri kjøpt en brukt ting noen gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hadde dere hatt samvittighet til og gi en brukt fremmed fra Finn sin telefon? Jeg bare lurer. Jeg har aldri kjøpt en brukt ting noen gang. 

Hvorfor ikke?

• Liker 1
Skrevet

Det finnes mange nettbutikker som selger brukte IPhone, du kan selv velge hvilken stand den skal være i. Får en IPhone uten en skramme til en rimelig penge, anbefales! 

Anonymkode: 14014...8a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er helt normalt. Hva skulle være galt med det?

Anonymkode: 8678e...099

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er dessverre slikt som skaper press. Foreldre som bytter telefoner hele tiden og gir dyre modeller videre til barna. Det ser ut til å være ganske vanlig og de som ikke kan arve forstår ikke helt det. 

Anonymkode: 0519c...54c

Ja, jeg fikk ny når jeg byttet jobb - ellers hadde jeg ikke byttet den. Miljømessig er det et svineri å ikke bruke avlagte telefoner for hellere å kjøpe en ny. Sønnen min har vært både den som hadde gps-klokke når alle andre hadde telefon, han har hatt en helt vanlig middels modell jeg fikk på jobben (som nå er gått videre til nestemann) og nå har han fått en telefon som ellers skulle blitt kastet. Det har han også fått beskjed om, så han vet utmerket at han fikk den fordi den var til overs og at vi aldri i verden hadde betalt 8000 for en telefon til ham. Han skaper ikke noe press mer enn hva alle andre gjør og bryr seg lite om ting ellers.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De spillet mye, disse barna. Sammen også. Det kan man med en telefon. Må ikke ha det nyeste, men smartphone blir ganske raskt et must. Når det gjelder iPhone er det minimale forskjeller mellom modellene - så lenge man får tak i en som kan oppdateres er det innafor (om man vil ha iPhone). 

Her er det beskjed om konfiskering om jeg oppdaget han laster ned og bruker Snapchat eller lignende uten lov. Har også koden til telefonen, vi ser på den sammen i blant.

Skrevet

Min da 8 åring kjøpte seg en iPhone 8+ til 8000 kr for penger han hadde spart til jul og bursdag. Nå er han 10 år gammel og har fremdeles samme tlf. Nå ønsker han seg gaming pc til langt mer, som han er på god vei til å kjøpe snart for egensparte penger. 

Anonymkode: 0e053...72a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...