AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #1 Skrevet 17. januar 2022 Eller burde jeg ta opp fag? Hvis jeg likevel kan komme inn med realkompetanse, så trenger jeg vel kanskje ikke ta opp fag og bruke penger på det. Eller hvordan funker dette egentlig? Jeg er 30. Anonymkode: cce94...eef
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #2 Skrevet 17. januar 2022 Søk "23/5 regelen" på Google. Du trenger å ta opp engelsk, norsk, matte (1p + 2p), samfunnsfag og historie. Kun de fagene du trenger Anonymkode: 65d9f...758 2
noragrets Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Søk "23/5 regelen" på Google. Du trenger å ta opp engelsk, norsk, matte (1p + 2p), samfunnsfag og historie. Kun de fagene du trenger Anonymkode: 65d9f...758 Naturfag også. Gitt at man ikke har det fra før, så klart. Har man (bra nok) karakter i de overnevnte fagene trenger man så klart ikke å ta de opp på nytt.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Søk "23/5 regelen" på Google. Du trenger å ta opp engelsk, norsk, matte (1p + 2p), samfunnsfag og historie. Kun de fagene du trenger Anonymkode: 65d9f...758 noragrets skrev (2 timer siden): Naturfag også. Gitt at man ikke har det fra før, så klart. Har man (bra nok) karakter i de overnevnte fagene trenger man så klart ikke å ta de opp på nytt. Begynte på det, men har en mild form for dyskalkuli og hatt privattimer fra jeg var 6 år. Helt håpløst. Derfor jeg tenkte at siden jeg har jobbet siden jeg var 18 år, kan jeg heller komme inn med realkompetanse uten å måtte ta opp fag og bruke penger på det. Anonymkode: cce94...eef
Grønt blad Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Skal du komme inn på realkompetanse, må du vise at du har glere års relevant arbeidserfaring for det du søker på (f.eks. at du har jobbet fulltid i barnehage i ti år før du søker på barnehagelærer). Du bør også søke på høyskoler som ikke er veldig populære. Du kommer f.eks. aldri inn på Universitetet i Oslo med realkompetanse. Ta kontakt med en rådgiver ved det studiestedet du ønsker å studere ved, og få råd og hjelp
Taluno Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 Ja, du kan komme inn med realkompetanse. Da krysser du av for det i søknaden, og så må du etterpå dokumentere at du har nok kompetanse innenfor fagfeltet/bransjen som utdanningen retter seg mot. Studiested vil gjøre en vurdering om du har nok kompetanse til å kvalifisere til studiet. Studiested bestemmer selv hva de krever for å godta realkompetanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå