Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i en bedrift der ansatte kalles inn på møter og trues med overflytting om de sykmelder seg, ved at de har hatt litt egenmeldingsdager gjennom året i tillegg. 

Normalt? Står i kontrakten at man kan flyttes ved behov. Men da tolker jeg det som at kompetansen din er behøvd mer en annen plass, eller at andre avdelinger mangler folk. 

Anonymkode: 924f4...706

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er helt normalt. Er meningen å jobbe på jobb, ikke sitte hjemme.

Anonymkode: 48663...22e

Skrevet

Ja, blir tatt opp hver postmøte hvor stor prosent sykefraværet er og at det må ned (på tross av pandemi). Har også hatt 2 som måtte omplasseres til andre steder. De valgte de 2

med mest sykedager. Det ble ikke den offisielle grunnen men man legger sammen 1+1

Anonymkode: 83bef...480

• Liker 1
Skrevet

Skjønner jeg godt. Det er ekstremt dårlig arbeidsmoral innen helse. Sykmeldinger og egenmeldinger tas over en lav sko. Litt vondt i tåen? Syk. Litt vondt i en negl? Syk. Dette særlig for ansatte på sykehjem. Jeg kjenner noen som fremdeles ikke har jobbet helg, selv etter TO år som fast ansatt. Flott at de flyttes, de er garantert til ekstrem frustrasjon for kollegene. 

Anonymkode: dd3c5...a04

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner jeg godt. Det er ekstremt dårlig arbeidsmoral innen helse. Sykmeldinger og egenmeldinger tas over en lav sko. Litt vondt i tåen? Syk. Litt vondt i en negl? Syk. Dette særlig for ansatte på sykehjem. Jeg kjenner noen som fremdeles ikke har jobbet helg, selv etter TO år som fast ansatt. Flott at de flyttes, de er garantert til ekstrem frustrasjon for kollegene. 

Ja og nei. Å trues med overflytting gjør ikke det til en mer attraktiv arbeidsplass vel? Ingen tar vel ut egenmelding for sånne ting, ingen jeg kjenner iallefall. Jeg har selv kun hatt inntil 3 sykedager på 2 år. Så, det gjelder ikke meg. 

Skrevet

Jeg som skrev at to ble overflyttet pga fravær. Husk at sykehjemsjobb er fysisk hardt. Ene var mye sykemeldt pga skader etter en alvorlig bilkrasj 

Anonymkode: 83bef...480

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ligger det noe annet bak at folk har lav terskel for å sykemelde seg eller ta en egenmelding? De flinkeste sykehjemmene og arbeidsplassene har veldig lavt sykefravær fordi de setter det fysiske og psykiske arbeidsmiljøet øverst som områder de jobber med. 

Endret av Knoot
  • Liker 3
Skrevet

Helsepersonell er forventet at de stiller friske på jobb, klar til å takle en hard hverdag. Oppmuntres til å være hjemme fra jobb om de er syke, smitter man de syke er det ikke, klær er de ikke å yte på topp blir man uglesett, men får alikevel tyn når de er borte. Gravide får ikke tilrettelegging. Er ikke rart det er mye fravær. 

Anonymkode: 582e2...efa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er bare tull. Det er vanvittig tungt å jobbe innen helse, det tærer både på den fysiske og den psykiske helsa. Det er derfor sykefraværet er høyt. Ikke på grunn av arbeidsmoralen. 

Anonymkode: 23b8c...e7b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er bare tull. Det er vanvittig tungt å jobbe innen helse, det tærer både på den fysiske og den psykiske helsa. Det er derfor sykefraværet er høyt. Ikke på grunn av arbeidsmoralen. 

Anonymkode: 23b8c...e7b

Det skulle en tro, men det er 50/50 «råtne egg». Tro du meg, eller rettere sagt - jobber du innen helse, så vet du det selv. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skulle en tro, men det er 50/50 «råtne egg». Tro du meg, eller rettere sagt - jobber du innen helse, så vet du det selv. 

Enig faktisk. Vil ikke si at andelen er så stor, men det er noen med ekstremt lav terskel for å være borte fra jobb. Det er å bevilge seg selv «ferie» fordi man kan. Ei på jobb blir borte hvis det er noe som ikke passer henne. 

Det kan jo få konsekvenser på lang sikt, man får jo ikke akkurat goodwill hos arbeidsgiver om man driver på slik. Det har også konsekvenser for arbeidsmiljøet; hvis man opplever at en kollega har unormalt/ uforklarlig mye fravær (og klager mye når de først er på jobb) blir man lei og klar og får på en måte litt imot den ansatte. Her jeg jobber blir det sjelden leid inn vikar også. 

Når det er sagt, har vi generelt et lavt sykefravær. Har et bra arbeidsmiljø. 
Men det er kanskje 10 pst som utnytter systemet. 

Anonymkode: e0fd0...e0f

• Liker 1
Skrevet

Vet om flere som har blitt omplassert ja, det kalles inkluderende arbeidsliv, IA-avtale.

Anonymkode: 70784...aa2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet om flere som har blitt omplassert ja, det kalles inkluderende arbeidsliv, IA-avtale.

Anonymkode: 70784...aa2

Inkluderende arbeidsliv å ekskludere ansatte fra sin arbeidsplass?😂😂

Jaja.. vi har det her også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...