AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #1 Skrevet 17. januar 2022 Fikk beskjed om at jordmor er syk og jeg får derfor ikke jordmortime i uke 24. Dette skulle være første jordmortime i svangerskapet foruten hilsetimen i uke 8. Jeg er satt opp på ny time i uke 28 og fikk beskjed om at jeg må ta kontrollen for uke 24 hos fastlege. Hos fastlege er timebestilling tre uker ventetid. Så jeg lurer på om det ikke er noe «stress» å ikke ha time før uke 28? Jeg er førstegangs og stresser litt med at jeg går glipp av ene timen. Har vært på OUL i uke 18. Anonymkode: 3c7c2...88d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #2 Skrevet 17. januar 2022 Det går sikkert bra uten, men det er jo fint å få målt og sjekket det man skal. Ville ringt fastlegekontoret og forklart situasjonen! Uholdbart at kommunen ikke klarer å levere jordmortjeneste til førstegangsfødende og at fastlegen skal ha 3 ukers ventetid. Anonymkode: 0eaf8...aa9 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #3 Skrevet 17. januar 2022 Om det er viktig vet jeg ikke men jeg personlig ville ønsket den timen, de skal jo ta blodtrykk og måle symfyse og ta urinprøve og litt sånt. Jeg ville ringt fastlegen og sagt at de er nødt til å sette opp time før. Forklar at du skulle hatt 24-ukers kontrollen hos jordmor men at hun er syk og at de har sagt du må få kontrollen hos fastlegen. Vil tro man har rett på de faste standard kontrollene i svangerskapsomsorgen. Altså må legen sette deg opp før 3 uker. Alle legetimer har ekstra hastetimer "satt av" så det burde de klare. Ring når de åpner i morgen og stå på ditt, lykke til Er de supervrange så ring helsestasjonen og si at fastlegen nekter deg 24-ukers-kontroll, hør hva de sier. Anonymkode: 4b792...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #4 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går sikkert bra uten, men det er jo fint å få målt og sjekket det man skal. Ville ringt fastlegekontoret og forklart situasjonen! Uholdbart at kommunen ikke klarer å levere jordmortjeneste til førstegangsfødende og at fastlegen skal ha 3 ukers ventetid. Anonymkode: 0eaf8...aa9 Synes det er rart at jeg ikke fikk tilbud om annen jordmor (bor i by). Men enten er jordmor sykmeldt pga noe eller corona siden timen er i slutten av uka og jeg fikk beskjed i dag. Anonymkode: 3c7c2...88d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 Forklar situasjonen for fastlege! Det er helt latterlig hvor nedprioritert gravide er! Hadde du ringt og sagt du hadde vondt i ryggen, angstanfall eller hva dom helst hadde du fått time på dagen, men som gravid er man ikke verdt noen ting. Tragisk. I uke 24 skal du vel undersøkes for om du skal ha rh vaksine i uke 28, så jeg vil si kontrollen i uke 24 er veldig viktig! Anonymkode: 2ed3d...d91 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 Jeg gikk inn på nettsiden til fastlegen min idag, var ikke noe ledig før om fire uker. Jeg ringte og spurte( jeg er gravid og EKSTREMT trøtt, så ønsket å ta blodprøve) og fikk time allerede på onsdag. Det var NULL problem! De har satt av x antall timer til hastetimer. Anonymkode: 7fbdd...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forklar situasjonen for fastlege! Det er helt latterlig hvor nedprioritert gravide er! Hadde du ringt og sagt du hadde vondt i ryggen, angstanfall eller hva dom helst hadde du fått time på dagen, men som gravid er man ikke verdt noen ting. Tragisk. I uke 24 skal du vel undersøkes for om du skal ha rh vaksine i uke 28, så jeg vil si kontrollen i uke 24 er veldig viktig! Anonymkode: 2ed3d...d91 De ringte ikke heller, sendte bare en sms. Lukter «skyving» av ansvar her 😅 jeg får sitte i telefonkø til fastlegen i morgen da Anonymkode: 3c7c2...88d 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: De ringte ikke heller, sendte bare en sms. Lukter «skyving» av ansvar her 😅 jeg får sitte i telefonkø til fastlegen i morgen da Anonymkode: 3c7c2...88d Ring i det de åpner Da er det størst sjanse for å få time. Anonymkode: 4b792...a6e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #9 Skrevet 17. januar 2022 Kjenner igjen følelsen. Fikk avlyst timen min 3 ganger på rad. Til slutt måtte jeg gråte i telefonen. Har vært hos jordmor 3 ganger og vært hos 3 forskjellige. Fastlegen har uttrykt at hen ikke ønsker å ta de standard kontrollene da hen har lite erfaring med gravide. Tok en privat ultralyd hvor det ble oppdaget noe med morkaken, så har vært fulgt opp litt på sykehuset ang det. Nå vil ikke fastlege eller jordmor sette meg opp på flere kontroller før fødselen. Sist kontroll var i uke 33.... Skal snakke med sykehuset ang hva jeg skal gjøre videre. Anonymkode: e732f...fe3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner igjen følelsen. Fikk avlyst timen min 3 ganger på rad. Til slutt måtte jeg gråte i telefonen. Har vært hos jordmor 3 ganger og vært hos 3 forskjellige. Fastlegen har uttrykt at hen ikke ønsker å ta de standard kontrollene da hen har lite erfaring med gravide. Tok en privat ultralyd hvor det ble oppdaget noe med morkaken, så har vært fulgt opp litt på sykehuset ang det. Nå vil ikke fastlege eller jordmor sette meg opp på flere kontroller før fødselen. Sist kontroll var i uke 33.... Skal snakke med sykehuset ang hva jeg skal gjøre videre. Anonymkode: e732f...fe3 Det kan jo ikke være lov? Vurder å melde fra/kontakte kommunen din, eller muligens disse: https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/pasient-og-brukerombudet/ Anonymkode: 4b792...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det kan jo ikke være lov? Vurder å melde fra/kontakte kommunen din, eller muligens disse: https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/pasient-og-brukerombudet/ Anonymkode: 4b792...a6e Det samme sa min fastlege og. Sa det var best jeg dro til jordmor fordi han ikke var så stødig på dette med graviditet🤷🏻♀️ Anonymkode: c5cb8...8bf
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #12 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kjenner igjen følelsen. Fikk avlyst timen min 3 ganger på rad. Til slutt måtte jeg gråte i telefonen. Har vært hos jordmor 3 ganger og vært hos 3 forskjellige. Fastlegen har uttrykt at hen ikke ønsker å ta de standard kontrollene da hen har lite erfaring med gravide. Tok en privat ultralyd hvor det ble oppdaget noe med morkaken, så har vært fulgt opp litt på sykehuset ang det. Nå vil ikke fastlege eller jordmor sette meg opp på flere kontroller før fødselen. Sist kontroll var i uke 33.... Skal snakke med sykehuset ang hva jeg skal gjøre videre. Anonymkode: e732f...fe3 Drøyt - dette burde du virkelig klage på! Hva slags kommune er dette? Her satte jordmor opp alle timene frem til etter termin første timen jeg var hos henne. Svangerskapsoppfølging er så viktig, og spesielt når du i tillegg har fått påvist avvik. Anonymkode: c5cb8...8bf
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #13 Skrevet 18. januar 2022 Jeg var nettopp på 24 uke kontrollen. Hun målte magen, ellers ingenting viktig. Blodprøve neste gang sa hun. Jeg hadde lett skippet timen uke 24. Husk glukosebelastning om ingen har minnet deg på den. Anonymkode: 71396...2c3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #14 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Drøyt - dette burde du virkelig klage på! Hva slags kommune er dette? Her satte jordmor opp alle timene frem til etter termin første timen jeg var hos henne. Svangerskapsoppfølging er så viktig, og spesielt når du i tillegg har fått påvist avvik. Anonymkode: c5cb8...8bf Oslo kommune. 2 av de 3 gangene jordmortimene ble avlyst var alle jordmødrene syke/i karantene. Første jordmoren er langtidssykemeldt. 2 jordmor har selv gått ut i permisjon og den tredje (var der i uke 33) syntes det ikke var behov for flere kontroller hos henne da jeg skal følges opp med ultralyd hos gynekolog på sykehuset. Anonymkode: e732f...fe3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #15 Skrevet 18. januar 2022 TS her. Jeg fikk time til legen uka her, så da får jeg kontroll i uke 24 allikevel 👍🏻 Anonymkode: 3c7c2...88d 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #16 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kjenner igjen følelsen. Fikk avlyst timen min 3 ganger på rad. Til slutt måtte jeg gråte i telefonen. Har vært hos jordmor 3 ganger og vært hos 3 forskjellige. Fastlegen har uttrykt at hen ikke ønsker å ta de standard kontrollene da hen har lite erfaring med gravide. Tok en privat ultralyd hvor det ble oppdaget noe med morkaken, så har vært fulgt opp litt på sykehuset ang det. Nå vil ikke fastlege eller jordmor sette meg opp på flere kontroller før fødselen. Sist kontroll var i uke 33.... Skal snakke med sykehuset ang hva jeg skal gjøre videre. Anonymkode: e732f...fe3 Hehe, sånn var min fastlege også. Han prøvde iherdig å få meg til å gå til jordmor, men jeg ville ikke. Han måtte bruke ultralyd for å høre/telle hjertelyden, og det var direkte fornøyelig å se ham lete etter målebåndet sitt. 🤣 Anonymkode: bdc88...671
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #18 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 21.18): Det går sikkert bra uten, men det er jo fint å få målt og sjekket det man skal. Ville ringt fastlegekontoret og forklart situasjonen! Uholdbart at kommunen ikke klarer å levere jordmortjeneste til førstegangsfødende og at fastlegen skal ha 3 ukers ventetid. Anonymkode: 0eaf8...aa9 som gravid har man krav å komme inn ila en uke om man ringer. Anonymkode: 65bf9...667
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå