Gå til innhold

Jeg har en godt betalt jobb, men kjeder meg, føler et kall til å bli lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet sivilingeniør i matematikk og jobber i finansbransjen, er i midten av 20åra og ganske godt betalt. Men jeg kjeder meg masse i jobben, mao, ingen utfordringer. Har vurdert jobbskifte, men tviler på at det ville hjelpe på saken. Siden jeg har så mye fritid, har jeg vurdert å begynne på medisinstudiet. Mine karakterer er ikke tilstrekkelige for dette, men jeg har en del alderspoeng nå, i tillegg til at jeg har en del 3'ere og 4ere i enkle fag som gym, norsk mv som er enkle å gjøre noe med som privatist hvis jeg bare har motivasjonen som jeg manglet på videregående....

Jeg føler liksom et kall til å bli lege etter et lengre skadeforløp, og fordi jeg føler min nåværende jobb er en klassisk "bullshit" jobb.

Anonymkode: ea545...67b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er det du vil, så kjør på. Ikke verre enn å begynne å ta opp fag, og se om du fremdeles er motivert. 

Men hva er det som får deg til å ville bli lege? Det er en ganske annen livsstil enn siv.ing (selv om arbeidstidene innen finans kanskje ikke er så forskjellige 🤭).

Anonymkode: 0e8f1...7a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er det du vil, så kjør på. Ikke verre enn å begynne å ta opp fag, og se om du fremdeles er motivert. 

Men hva er det som får deg til å ville bli lege? Det er en ganske annen livsstil enn siv.ing (selv om arbeidstidene innen finans kanskje ikke er så forskjellige 🤭).

Anonymkode: 0e8f1...7a6

At jeg føler min nåværende jobb er meningsløs og ikke tjener noen hensikt for samfunnet, og fordi jeg nettopp har vært igjennom et lengre sykdomsforløp, og vil bruke mitt liv på å hjelpe andre mennesker istedenfor noe finanser..

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 21.00):

Jeg er utdannet sivilingeniør i matematikk og jobber i finansbransjen, er i midten av 20åra og ganske godt betalt. Men jeg kjeder meg masse i jobben, mao, ingen utfordringer. Har vurdert jobbskifte, men tviler på at det ville hjelpe på saken. Siden jeg har så mye fritid, har jeg vurdert å begynne på medisinstudiet. Mine karakterer er ikke tilstrekkelige for dette, men jeg har en del alderspoeng nå, i tillegg til at jeg har en del 3'ere og 4ere i enkle fag som gym, norsk mv som er enkle å gjøre noe med som privatist hvis jeg bare har motivasjonen som jeg manglet på videregående....

Jeg føler liksom et kall til å bli lege etter et lengre skadeforløp, og fordi jeg føler min nåværende jobb er en klassisk "bullshit" jobb.

Jeg er LIS-lege i slutten av 20-årene og godt i gang med spesialisering. Selv om jeg brenner for faget mitt hadde jeg aldri valgt legeyrket igjen. Arbeidsbelastningen veier dessverre for min del tyngre enn gleden jobben gir meg.  

Skal du jobbe klinisk (pasientrettet) kan du i de fleste tilfeller regne med lange arbeidsdager langt utover Arbeidsmiljølovens begrensninger, kronisk stress, en del spisse albuer og å måtte forholde deg til et helsevesen som ikke klarer å håndtere det presset det er under (gjelder både primær- og spesialisthelsetjenesten). I tillegg stadig større og svært frustrerende byråkratisering.

De fleste er heller ikke klar over at arbeidsmarkedet for leger kan være vanskelig. Dette gjelder LIS1/turnus, men også de populære spesialitetene (særlig kirurgiske fag) som der er det stor konkurranse om. I primærhelsetjenesten (fastlege) er det lett å få jobb hvis du ønsker det. Det gjør imidlertid de fleste ikke, og det er derav større konkurranse om sykehusjobbene, særlig i sentrale strøk. Som sykehuslege går man ofte store deler av spesialiseringsløpet i korte vikariater og har dermed lite man skulle sagt om sin egen arbeidssituasjon.

De fleste leger jeg kjenner forsaker altså mye annet i livet for jobben. I min vennegjeng fra studiet vurderer minst halvparten å gå ut av klinikken allerede nå.

Jeg er ikke i tvil om at du kommer til å like medisinstudiet, men anbefaler deg å sette deg svært grundig inn i hva som venter deg i yrkeslivet før du sier opp jobben din.

Anonymkode: 19bab...81e

• Liker 10
Skrevet

Ja, hvorfor  ikke? Naboen vår jobbet som elektriker i mange år før han gjorde en karrierevending og studerte medisin. Han er lege nå

• Liker 1
Skrevet

Lege er jo overvurdert under pandemien, men når krisen er over, er ikke noe spesielt. Leger hjelper ikke samfunnet mer enn andre yrker. Etter hele 2 pandemi - år det har vært mye fokus på leger. Men snart fokusen skifter, og prestisje til legeyrke kommer til å gå på vei ned. Diagnostikken blir automatisert, og samfunnet vil trenge færre leger. Jeg vil bare anbefale lege som DNA eller andre moderne forskningsområder, men det vanlige legeyrke kommer til å ha mindre og mindre perspektiv. 

En del av finansbransje-jobber skal forsvinne også, men alt i alt bransjen har bedre utsikter. 

TS Bare glem denne planen, finn en spennende hobby, bytt arbeidsgiver. Du kan hjelpe mennesker mer med pengene, mange grupper er dessverre resurssvake, enn som en lege. 

Du er overhodet ikke gammel å bytte yrke, men motivasjonen din er helt feil, synes jeg. Finans kan være spennende, passer deg som elsker tallene, du kan finne gleden...

• Liker 1
Skrevet

Det finnes mange samfunnsnyttige jobber for de som er gode med tall og økonomi. Mange virksomheter både innen veldedighet, offentlig sektor og frivillighet som trenger denne kompetansen. Jeg ville kanskje utforsket det før jeg startet et helt nytt studie?

Anonymkode: 17a49...f42

Skrevet

Hva med andre helserelaterte jobber? Radiograf f.eks. Veldig givende jobb og høyteknologisk. Spennende og variert

Anonymkode: 90dcb...2e9

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke begynne på studiene? 

Do it! 

• Liker 1
Skrevet

Hva med programmering? Har du vurdert det? Da trenger du ikke ta en ny utdannelse. Med matematisk bakgrunn vil du være svært ettertraktet :)

Anonymkode: 9d63d...322

Skrevet
Ukjentkjendis skrev (1 time siden):

Lege er jo overvurdert under pandemien, men når krisen er over, er ikke noe spesielt. Leger hjelper ikke samfunnet mer enn andre yrker. Etter hele 2 pandemi - år det har vært mye fokus på leger. Men snart fokusen skifter, og prestisje til legeyrke kommer til å gå på vei ned. Diagnostikken blir automatisert, og samfunnet vil trenge færre leger. Jeg vil bare anbefale lege som DNA eller andre moderne forskningsområder, men det vanlige legeyrke kommer til å ha mindre og mindre perspektiv. 

En del av finansbransje-jobber skal forsvinne også, men alt i alt bransjen har bedre utsikter. 

TS Bare glem denne planen, finn en spennende hobby, bytt arbeidsgiver. Du kan hjelpe mennesker mer med pengene, mange grupper er dessverre resurssvake, enn som en lege. 

Du er overhodet ikke gammel å bytte yrke, men motivasjonen din er helt feil, synes jeg. Finans kan være spennende, passer deg som elsker tallene, du kan finne gleden...

Dyslektiker eller litt full? 

Budskapet er jo greit, da :) 

Anonymkode: 3ff3c...4ce

Skrevet

Kan du ikke skifte til en mer meningsfull bransje med utdanningen din?

Jeg har PhD i en annen disiplin og kan navigere mellom forskning, konsulentbransjen, offentlig forvaltning, m.m. osv. 

Anonymkode: 4294c...ecd

• Liker 1
Skrevet

Aldri for seint! Veldig spennende studie, men ville satt meg litt ekstra inn i selve arbeidssituasjonen i Norge. Som alternativ: kanskje du kan bruke utdannelsen du allerede har i helsesektoren? Det er mange spennende utviklinger og forbedringer som trenger gode hoder :) 

Anonymkode: 3ff3c...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...