AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #1 Del Skrevet 17. januar 2022 Hvordan gikk det med guttene som var klønete, fysiske svake, og dårlige på fotball og idrett? Barn er forskjellige og har forskjellige egenskaper. Jeg lurer på om det gikk bra med disse guttene med tanke på jobb, utdanning, sosialt liv? Har selv en sånn gutt som er dårlig på idrett, fysisk svak, klønete, osv. Han har heldigvis mange andre gode egenskaper. Han er utrolig sosial, liker å ha det gøy med alle, er veldig flink til å lese, regne, tegne, og er svært kreativ. Jeg er litt bekymret på om dette med å være dårlig på fotball og idrett vil prege ham negativt og selvbildet hans, og vil føre til at han faller utenfor vennekretsen hans etter hvert som barna blir eldre. Han går i 2.klasse. Til dere foreldre som hadde sånne gutter, hvordan går/gikk det med dem da de gikk på VGS eller er blitt voksne +18år? Anonymkode: cc247...2ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 17. januar 2022 #2 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvordan gikk det med guttene som var klønete, fysiske svake, og dårlige på fotball og idrett? Barn er forskjellige og har forskjellige egenskaper. Jeg lurer på om det gikk bra med disse guttene med tanke på jobb, utdanning, sosialt liv? Har selv en sånn gutt som er dårlig på idrett, fysisk svak, klønete, osv. Han har heldigvis mange andre gode egenskaper. Han er utrolig sosial, liker å ha det gøy med alle, er veldig flink til å lese, regne, tegne, og er svært kreativ. Jeg er litt bekymret på om dette med å være dårlig på fotball og idrett vil prege ham negativt og selvbildet hans, og vil føre til at han faller utenfor vennekretsen hans etter hvert som barna blir eldre. Han går i 2.klasse. Til dere foreldre som hadde sånne gutter, hvordan går/gikk det med dem da de gikk på VGS eller er blitt voksne +18år? Anonymkode: cc247...2ac En av mine sønner var av den typen som barn, skal sies han alltid hat vært en selvsikker type som var klar over sine styrker og svakheter, nå som voksen er han den meget suksessfull både på jobb(høy utdanning og meget god lønn) godt ekteskap og fine barn, godt likt i samfunnet generelt og har fremdeles venner fra han gikk i Bhg han har kontakt med og stor omgangskrets generelt. Han er uten tvil en akademisk type men oppdaget han hadde et bittelite kampsport talent i ungdomstiden(tok lang tid å komme dit) ellers var han særdels dårlig motorisk vi snakker fysioterapi timer for å lære å svømme blandet annet.. men alltid vært og er godt likt for sitt reale vesen og for han rett og slett er en gjennomført allright person 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 17. januar 2022 #3 Del Skrevet 17. januar 2022 Kaneel skrev (Akkurat nå): En av mine sønner var av den typen som barn, skal sies han alltid hat vært en selvsikker type som var klar over sine styrker og svakheter, nå som voksen er han den meget suksessfull både på jobb(høy utdanning og meget god lønn) godt ekteskap og fine barn, godt likt i samfunnet generelt og har fremdeles venner fra han gikk i Bhg han har kontakt med og stor omgangskrets generelt. Han er uten tvil en akademisk type men oppdaget han hadde et bittelite kampsport talent i ungdomstiden(tok lang tid å komme dit) ellers var han særdels dårlig motorisk vi snakker fysioterapi timer for å lære å svømme blandet annet.. men alltid vært og er godt likt for sitt reale vesen og for han rett og slett er en gjennomført allright person Og ja han var veldig spinkel og lav av vekst, 187 nå normalt bygd men på den litt slanke siden kan man si 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #4 Del Skrevet 17. januar 2022 Veldig mange av gutta som var dårlig i fotball når de var små og som ikke klarte å hevde seg begynte som 13-14 åringer på treningsstudio hvor de har fått god selvtillit sportslig. Sønnen går i 10. og har fortsatt gutter i gjengen som ikke har gått på fotball siden 3-4 klasse. Min egen sønn er ikke superflink, spiller på 2. laget, men det sosiale og mestringsfølelsen gjør at det fortsatt er gøy. Det er dessverre hvor god de er i idrett som gjør at de er lederfigurer. Av de 15 gutter på trinnet som fortsatt går på fotball er de fleste generelt så interessert i fotball at de utenom trening, spiller FIFA, møtes for å se kamper og spiller fotball etter skolen. Det «fotballgjengen» som er stor gruppe, de andre er smågrupper. Av fotballgjengen er 4-5 også veldig flinke på skolen, andre (lederne) lever på hvor gode i idrett de er (kretslag), resten sånn passe. Regner med at flere kommer til å gå idrettslinjer til høsten basert på fotballferdigheter. Anonymkode: 15dc7...a1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 17. januar 2022 #5 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig mange av gutta som var dårlig i fotball når de var små og som ikke klarte å hevde seg begynte som 13-14 åringer på treningsstudio hvor de har fått god selvtillit sportslig. Sønnen går i 10. og har fortsatt gutter i gjengen som ikke har gått på fotball siden 3-4 klasse. Min egen sønn er ikke superflink, spiller på 2. laget, men det sosiale og mestringsfølelsen gjør at det fortsatt er gøy. Det er dessverre hvor god de er i idrett som gjør at de er lederfigurer. Av de 15 gutter på trinnet som fortsatt går på fotball er de fleste generelt så interessert i fotball at de utenom trening, spiller FIFA, møtes for å se kamper og spiller fotball etter skolen. Det «fotballgjengen» som er stor gruppe, de andre er smågrupper. Av fotballgjengen er 4-5 også veldig flinke på skolen, andre (lederne) lever på hvor gode i idrett de er (kretslag), resten sånn passe. Regner med at flere kommer til å gå idrettslinjer til høsten basert på fotballferdigheter. Anonymkode: 15dc7...a1b Tja.. i våre dager kan man fint oppnå det lede greiene med å være sykt god i gaming også feks ikke kun fotball som avgjør lengre, og idrettslinja har ofte gaming som idrettslinje også værtfall i litt større byer 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Del Skrevet 17. januar 2022 Kaneel skrev (1 minutt siden): En av mine sønner var av den typen som barn, skal sies han alltid hat vært en selvsikker type som var klar over sine styrker og svakheter, nå som voksen er han den meget suksessfull både på jobb(høy utdanning og meget god lønn) godt ekteskap og fine barn, godt likt i samfunnet generelt og har fremdeles venner fra han gikk i Bhg han har kontakt med og stor omgangskrets generelt. Han er uten tvil en akademisk type men oppdaget han hadde et bittelite kampsport talent i ungdomstiden(tok lang tid å komme dit) ellers var han særdels dårlig motorisk vi snakker fysioterapi timer for å lære å svømme blandet annet.. men alltid vært og er godt likt for sitt reale vesen og for han rett og slett er en gjennomført allright person Kaneel skrev (Akkurat nå): Og ja han var veldig spinkel og lav av vekst, 187 nå normalt bygd men på den litt slanke siden kan man si Godt å høre at han har et godt liv nå som voksen, og at det å være dårlig idrett, ikke har ødelagt selvbildet hans. Sønnen min er veldig dårlig med praktiske ting (akkurat som meg), er klumsete, tar lang tid på å gjennomføre en enkel praktisk oppgave, er dårlig på å sparke ball, faller ofte på bakken når han løper, osv. Han er derimot smart når det gjelder skolearbeid. Han leser tjukke bøker, er flink i matte, lærer lett nye stoff, lager fine tegninger, osv. Jeg vet ikke om han kommer til å bli akademiker eller gå i yrkesfag. Det er for tidlig å si. Men han hater kunst og håndverk og sier at han ikke får det til. Idrett påvirker positivt barn og jeg bekymrer meg om gutten vil tenke negativt om ham selv siden han ikke driver med noe fritidsaktivitet utenom svømming og tegnekurs. Anonymkode: cc247...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 17. januar 2022 #7 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Godt å høre at han har et godt liv nå som voksen, og at det å være dårlig idrett, ikke har ødelagt selvbildet hans. Sønnen min er veldig dårlig med praktiske ting (akkurat som meg), er klumsete, tar lang tid på å gjennomføre en enkel praktisk oppgave, er dårlig på å sparke ball, faller ofte på bakken når han løper, osv. Han er derimot smart når det gjelder skolearbeid. Han leser tjukke bøker, er flink i matte, lærer lett nye stoff, lager fine tegninger, osv. Jeg vet ikke om han kommer til å bli akademiker eller gå i yrkesfag. Det er for tidlig å si. Men han hater kunst og håndverk og sier at han ikke får det til. Idrett påvirker positivt barn og jeg bekymrer meg om gutten vil tenke negativt om ham selv siden han ikke driver med noe fritidsaktivitet utenom svømming og tegnekurs. Anonymkode: cc247...2ac Min sønn hadde en flott oppvekst også, han har alltid hatt emnefeltet selvsikkerhet og vært klar over styrker og svakheter.. sønnen din er jo sosial og godt likt sier du ikke lag problemer som ikke er der! Prøv kampsport, bra miljø, oppdragende og motorikken er noe helt annen enn ved lagidrett 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 17. januar 2022 #8 Del Skrevet 17. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan gikk det med guttene som var klønete, fysiske svake, og dårlige på fotball og idrett? Barn er forskjellige og har forskjellige egenskaper. Jeg lurer på om det gikk bra med disse guttene med tanke på jobb, utdanning, sosialt liv? Har selv en sånn gutt som er dårlig på idrett, fysisk svak, klønete, osv. Han har heldigvis mange andre gode egenskaper. Han er utrolig sosial, liker å ha det gøy med alle, er veldig flink til å lese, regne, tegne, og er svært kreativ. Jeg er litt bekymret på om dette med å være dårlig på fotball og idrett vil prege ham negativt og selvbildet hans, og vil føre til at han faller utenfor vennekretsen hans etter hvert som barna blir eldre. Han går i 2.klasse. Til dere foreldre som hadde sånne gutter, hvordan går/gikk det med dem da de gikk på VGS eller er blitt voksne +18år? Anonymkode: cc247...2ac Jeg var en av de som ikke fant fotball interessant, men ble påmeldt av foreldre fordi alle drev med fotball. Det var ikke noe for meg og sluttet etter 1 sessong. Byttet idrett til en som var mindre lagsport hvor man ble en sammensveiset gjeng ganske fort. Driver med denne idretten fortsatt i en alder av 31 og startet da jeg var 7. Jeg fikk inntrykk av mange hoppet av fotballen etter noen år, ca 5-6klasse, da gikk de fra 2 lag til 1 hvor bare de mest ivrige fortsatte og resten gikk til andre idretter. Fortsatt var folk venner og gjorde ting på fritiden. Folk ble mere splittet på ungdomsskolen da vi ble splittet på flere klasser og på VGS var det veldig få som drev med noe idrett. En venn av meg fra barnehagen som gikk på samme skole og klasse som meg helt opp til vgs var litt slik du beskriver sønnen din. Han gikk på svømming og tennis etter hvert og der gjorde han det ganske bra og trivdes. Han ble ikke en fremmed for oss andre bare fordi han gjorde sine egne ting, idag har har han en solid utdannelse og jobber internasjonalt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #9 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Idrett påvirker positivt barn og jeg bekymrer meg om gutten vil tenke negativt om ham selv siden han ikke driver med noe fritidsaktivitet utenom svømming og tegnekurs. Anonymkode: cc247...2ac Han driver jo med noe idrett- svømming. En ting med idrett i barneårene er at det mange ganger gir grunnlaget for livslang glede for å bevege seg. Det er en fordel å kunne litt ballidrett/løping osv når man går på videregående. Det er også bra når man selv får barn å kunne leke litt sport med barn. Det med ungdom, selvfølelse og idrett/ikke idrett er så individuelt. Noen kan være kjempeflinke, men setter så høye krav til seg selv at de ikke tror at de er så flinke, for noen andre er bedre. Det er voksnes jobb (ikke alltid bare foreldres jobb) å jobbe med ungdoms selvfølelse. Er barnet klønete, litt lite muskler så bør man fortsatt pushe på for å være aktiv, løpetur, skitur, hoppetau, svømming. Det hjelper ikke å være god på gaming om man ikke har kroppsbeherskelse og god helse. Her har det å være god i gaming null kred…. Anonymkode: 15dc7...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Del Skrevet 17. juni 2022 Hvorfor er de aller dårligste,og mest klønete barna egentlig med på fotball? Kikket på11-åringer som spilte kamp i går. Den ene orker ikke løpe, bare dasser rundt. Hjelper ikke til med noe. Den andre dårlige bommer på ballen, har elendig motorikk og har ingenting på en bane å gjøre. Det ser jo ikke ut som de har det artig, heller. Det kan umulig gi noen mestringsfølelse. Hvorfor velger de ikke andre fritidsaktiviteter?? Anonymkode: 3abd1...1e3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor er de aller dårligste,og mest klønete barna egentlig med på fotball? Kikket på11-åringer som spilte kamp i går. Den ene orker ikke løpe, bare dasser rundt. Hjelper ikke til med noe. Den andre dårlige bommer på ballen, har elendig motorikk og har ingenting på en bane å gjøre. Det ser jo ikke ut som de har det artig, heller. Det kan umulig gi noen mestringsfølelse. Hvorfor velger de ikke andre fritidsaktiviteter?? Anonymkode: 3abd1...1e3 Ofte fordi foreldre mener de bør være med, eller at de bare må være med fordi venner er med. Har en 10. klassing som fortsatt har lagkamerater som er 15 år og knapt kan treffe på en pasning og knapt kan løpe. Anonymkode: 15dc7...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #12 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 20.43): Hvordan gikk det med guttene som var klønete, fysiske svake, og dårlige på fotball og idrett? Barn er forskjellige og har forskjellige egenskaper. Jeg lurer på om det gikk bra med disse guttene med tanke på jobb, utdanning, sosialt liv? Har selv en sånn gutt som er dårlig på idrett, fysisk svak, klønete, osv. Han har heldigvis mange andre gode egenskaper. Han er utrolig sosial, liker å ha det gøy med alle, er veldig flink til å lese, regne, tegne, og er svært kreativ. Jeg er litt bekymret på om dette med å være dårlig på fotball og idrett vil prege ham negativt og selvbildet hans, og vil føre til at han faller utenfor vennekretsen hans etter hvert som barna blir eldre. Han går i 2.klasse. Til dere foreldre som hadde sånne gutter, hvordan går/gikk det med dem da de gikk på VGS eller er blitt voksne +18år? Anonymkode: cc247...2ac De ble bedre ved å være en del av laget. Nå snakker jeg ikke pga mitt barn som var en av toppspillerne. Men de som kom inn på laget og klarte ingenting. Høyt fokus på at som team blir vi sterkere. Og roste alle forsøk, på gode passninger, utspark og forsøk på mål, som ble totalt mislykket. Da ble de tryggere på seg selv, ingen krise at det ikke gikk som tenkt, og da ble også klønetheten borte, med mindre prestasjons press. Og gutta vant nesten alle kamper. Vi hadde også lag med 4 års forskjell fra, de yngste til elste, pga liten plass. Dvs de yngste sparket mot elever 3år eldre enn seg. Og de ble rå, fordi de var et team, og lærte mye av de andre. Så snu fokuset fra alt som ikke fungerer, ros heller for å prøve å gjøre sitt beste. Og det er mer enn bra nok Anonymkode: f5236...e21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvorfor er de aller dårligste,og mest klønete barna egentlig med på fotball? Kikket på11-åringer som spilte kamp i går. Den ene orker ikke løpe, bare dasser rundt. Hjelper ikke til med noe. Den andre dårlige bommer på ballen, har elendig motorikk og har ingenting på en bane å gjøre. Det ser jo ikke ut som de har det artig, heller. Det kan umulig gi noen mestringsfølelse. Hvorfor velger de ikke andre fritidsaktiviteter?? Anonymkode: 3abd1...1e3 Fordi trener er dårlig på å løfte spillerne sine. Deler de opp i gode og dårlige spillere Anonymkode: f5236...e21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #14 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ofte fordi foreldre mener de bør være med, eller at de bare må være med fordi venner er med. Har en 10. klassing som fortsatt har lagkamerater som er 15 år og knapt kan treffe på en pasning og knapt kan løpe. Anonymkode: 15dc7...a1b Dette er virkelig synd. Det finnes jo et hav av fritidsaktiviteter å velge mellom, annet enn å springe etter denne lærkula. De må jo føle seg dritt utpå banen også, når de ikke får til noe og ser nivået på de andre. På min sønn sitt kull er «alle» 12-åringene med på fotball- og det fører til at de aller dårligste får like mye spilletid som de som gjør en INNSATS. Dette medfører mye tap- og gjør nå at alle blir lei seg og umotiverte. «Flest mulig, lengst mulig», ja….😡 Anonymkode: 3abd1...1e3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er virkelig synd. Det finnes jo et hav av fritidsaktiviteter å velge mellom, annet enn å springe etter denne lærkula. De må jo føle seg dritt utpå banen også, når de ikke får til noe og ser nivået på de andre. På min sønn sitt kull er «alle» 12-åringene med på fotball- og det fører til at de aller dårligste får like mye spilletid som de som gjør en INNSATS. Dette medfører mye tap- og gjør nå at alle blir lei seg og umotiverte. «Flest mulig, lengst mulig», ja….😡 Anonymkode: 3abd1...1e3 Ja, det er altfor mange barn som ikke burde spilt fotball og på grunn av det blir det større fokus på private akademier, der er eneste stedet mange møter de som faktisk vil spille fotball. Som du sier det finnes et hav av andre aktiviteter mange som ikke mestrer fotball etter 6-7 år (som ofte er hvor lenge 12-åringer har spilt fotball) Anonymkode: 15dc7...a1b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #16 Del Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette er virkelig synd. Det finnes jo et hav av fritidsaktiviteter å velge mellom, annet enn å springe etter denne lærkula. De må jo føle seg dritt utpå banen også, når de ikke får til noe og ser nivået på de andre. På min sønn sitt kull er «alle» 12-åringene med på fotball- og det fører til at de aller dårligste får like mye spilletid som de som gjør en INNSATS. Dette medfører mye tap- og gjør nå at alle blir lei seg og umotiverte. «Flest mulig, lengst mulig», ja….😡 Anonymkode: 3abd1...1e3 det er ikke alle unger som har "et hav av fritidsaktiviteter" å velge mellom, nei! når jeg vokste opp, så var det utelukkende fotball eller håndball som gjaldt. Pluss ski-gåing om vinteren, selvfølgelig. Null og niks andre aktiviteter. Anonymkode: c9e45...4a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 18. juni 2022 #17 Del Skrevet 18. juni 2022 De vinner til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #18 Del Skrevet 18. juni 2022 Er jo nerdene og de introverte som styrer verden nå. Zuckerberg, Gates, Musk og hva de nå heter. Så bare slapp av, dette går bra. Anonymkode: 1ef67...718 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Del Skrevet 22. juni 2022 Følger Anonymkode: eecdd...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #20 Del Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 21.26): Godt å høre at han har et godt liv nå som voksen, og at det å være dårlig idrett, ikke har ødelagt selvbildet hans. Sønnen min er veldig dårlig med praktiske ting (akkurat som meg), er klumsete, tar lang tid på å gjennomføre en enkel praktisk oppgave, er dårlig på å sparke ball, faller ofte på bakken når han løper, osv. Han er derimot smart når det gjelder skolearbeid. Han leser tjukke bøker, er flink i matte, lærer lett nye stoff, lager fine tegninger, osv. Jeg vet ikke om han kommer til å bli akademiker eller gå i yrkesfag. Det er for tidlig å si. Men han hater kunst og håndverk og sier at han ikke får det til. Idrett påvirker positivt barn og jeg bekymrer meg om gutten vil tenke negativt om ham selv siden han ikke driver med noe fritidsaktivitet utenom svømming og tegnekurs. Anonymkode: cc247...2ac Kanskje han liker andre former for idrett? Se på Magnus Midtbø for eksempel. Han fant ikke sin idrett før han forsøkte klatring og ble frelst. Men for å svare på HI så kan det gå heeelt fint med han! Jeg har to brødre, han ene var han som satt seg ned på fotballbanen og gravde, mens han andre likte fotball. Han første sluttet tidlig på fotball og kom inn i et gamingmiljø. Han drev også med kampsport i 3-4 år på barneskolen. Han har i dag mastergrad, god jobb, t godt samliv, egen bolig, haugevis med venner og er veldig godt likt. Han andre spilte fotball til han var halvveis på VGS. Var aldri best, men ikke veldig dårlig heller. Han har slitt mye med å etablere nære vennskap opp igjennom, og har ikke hatt det så lett i voksen alder når han sluttet med fotball fordi det var den sosiale arenaen han hadde. Han har ikke fullført noe utdanning etter VGS. Hovedforskjellen på disse to er at han første har veldig gode sosiale ferdigheter og er veldig trygg i seg selv. Han andre har dårligere sosiale ferdigheter, og oppleves som ganske klønete sosialt. I tillegg har han slitt psykisk. Poenget med dette er at det er ikke gitt at fotballgutten er han som klarer seg best, for det er så mange andre faktorer som spiller inn. Personlighet, sykdom og miljø er alle faktorer som kan påvirke hvordan man klarer seg. Anonymkode: b8133...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå