Trish Skrevet 17. januar 2022 #1 Skrevet 17. januar 2022 Beklager litt rotete innlegg men måtte få dette ut. At det har vært slik i nesten to år har endret og ødelagt oss alle på et vis. Jeg tror mange av oss har mye mindre energi og livsglede nå. Man kan ikke unngå å tenke på hvor annerledes alt kunne vært nå om det ikke hadde vært slik. Kanskje jeg hadde blitt nok kjent med noen og fortsatt hatt noen å snakke med? Nå er jeg inne for det meste og takler alt av studier alene og treffer aldri noen på min alder, treffer få folk i det hele tatt. Å dra på butikken er en av de få tingene jeg er ute å gjør. Men det ble ødelagt av maske og stress. Unngår alt jeg kan av nyheter. Blir bare kvalm og gråter når jeg hører alt om smitte og tiltak hver dag. Jeg skulle ønske alle sa mer i fra om hvordan denne situasjonen har påvirket dem, og ikke bare syntes alt var greit lenger. 34
Balian d'Ibelin Skrevet 17. januar 2022 #2 Skrevet 17. januar 2022 De har ikke ødelagt meg. Jeg har ikke gjort noen forandringer med livet mitt fra før pandemien, men det hjelper nok at jeg foretrekker å være alene og gjøre ting alene. 35
Zikkzakk Skrevet 17. januar 2022 #3 Skrevet 17. januar 2022 Hvorfor tror du alle er "ødelagt"? Jeg har det i alle fall fint og lever et veldig normalt liv. 22
Justlooking Skrevet 17. januar 2022 #4 Skrevet 17. januar 2022 Trish skrev (2 minutter siden): Beklager litt rotete innlegg men måtte få dette ut. At det har vært slik i nesten to år har endret og ødelagt oss alle på et vis. Jeg tror mange av oss har mye mindre energi og livsglede nå. Man kan ikke unngå å tenke på hvor annerledes alt kunne vært nå om det ikke hadde vært slik. Kanskje jeg hadde blitt nok kjent med noen og fortsatt hatt noen å snakke med? Nå er jeg inne for det meste og takler alt av studier alene og treffer aldri noen på min alder, treffer få folk i det hele tatt. Å dra på butikken er en av de få tingene jeg er ute å gjør. Men det ble ødelagt av maske og stress. Unngår alt jeg kan av nyheter. Blir bare kvalm og gråter når jeg hører alt om smitte og tiltak hver dag. Jeg skulle ønske alle sa mer i fra om hvordan denne situasjonen har påvirket dem, og ikke bare syntes alt var greit lenger. Ikke tenk så mye på det negative. Ta en dag om gangen. Ikke alle tar dette så tungt. Media har nok ødelagt mange liv med all krisemaksimeringen de har drevet med i to år. Om de ikke hadde brukt krigstyper ville ikke folk blitt så redde. Tror vi snart er på vei ut av dette og at flere våkner. For meg har de siste to årene medført latskap og vektøkning pga hjemmekontoret. Og stor forundring over massesuggesjonen i den vestlige verden. Det vil gå bra tror jeg, når vi kommer til vårparten. Og tror at høsten 22 vil være som høsten 19. Historiebøkene vil fortelle dommen over de to årene som splittet folket både fysisk og psykisk. 14
jukkapalme Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 Hvorfor mener du at maske ødelegger det å gå på butikken? Man handler da på nøyaktig samme måte bortsett fra at man spriter hender og tar på munnbind før man går inn. Meteren er jeg glad for, for jeg hater at folk brøyter seg frem og nærmest står oppå meg uansett. Er drittlei korona jeg også, men akkurat det å bruke munnbind i butikker gjør meg ingenting. 17
Hannah80 Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 Mange som sliter ja. Men det er også de som knapt har merket noe til smitten. Pandemien har rammet veldig ulikt. 11
Lomvi Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.
Guppy88 Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 (endret) "Ødelagt oss alle" - nei. Den har nok ikke ødelagt fler enn et lite fåtall, tenk over hva ødelagt faktisk betyr. Koronatiden har vært tung for mange, irriterende for mange, er pusterom for mange og kjærkommen for mange. For ensomme mennesker med få opplevelser i livet har nok korona vært ganske ok. Da er de ikke lenger noen som skiller seg ut med få besøk og opplevelser, alle har det slik nå. Det er ikke like stigmatiserende lenger. De er en del av gjengen igjen, av majoriteten i stedet for en minoritet. For de som har mistet kjære og ikke har fått tatt ordentlig farvel har det kanskje vært ødeleggende. Og de med dårlig psykisk helse fra før. Og noen fler. Men å si "oss alle", blir å sette oss i samme bås, og der passer vi ikke inn. Vi sliter med sykdom i familien, og tiden uten så mange opplevelser vi har måttet si nei til pga helse, har vært et pauserom for oss. Å kunne vise til korona som årsak til å si nei til ting i stedet for helse, har ærlig talt vært deilig. Vi har vært heldige og ikke fått dårligere økonomi, heller spart penger. Vi har også fått hund i koronatiden. For oss har det vært fint. Jeg har ofte tenkt på hvordan de taklet pandemien for 100 år siden. De måtte gjøre det uten noen velferdsstat, internett, TV, Netflix, hjemmekontor osv. Vi har alt dette. Vi er ganske heldige, tross alt. Endret 18. januar 2022 av Guppy88 17
Tabris Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 Jeg forstår at mange sliter, men jeg føler meg ikke ødelagt. Selv om det i perioder kan være frustrerende, så har det faktisk for meg også føltes litt godt å få en "tvungen pause" og roe ned litt. Jeg synes veldig synd på de som har små bedrifter, spesielt innen servicebransjen, som er kraftig påvirket økonomisk av dette. Men for min del har denne pandemien også hatt sine positive sider. 6
Imsdalen Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Blir man ødelagt av dette så hadde man problemer i utgangspunktet, og det er vel strengt tatt ikke pandemien sin skyld at man ikke har søkt hjelp pre-covid. 19
Trudelutt1 Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 17 hours ago, Trish said: Jeg skulle ønske alle sa mer i fra om hvordan denne situasjonen har påvirket dem, og ikke bare syntes alt var greit lenger. Synes alt jeg leser i aviser og på nett handler om hvor forferdelig Ola, Kari, Mehmet, Zara, Lisa etc.. har det i Norge fordi koronaen gjorde at... Nei, jeg savner overskrifter som "jeg har det helt fint!" "takknemmelig for at jeg bor i Norge". Tenker også at om at det å bruke maske på butikken velter lasset så skulle det ikke mye til allerede. De fleste kan tilpasse seg litt heldigvis, men jaggu mange som sliter med den minste ting i Norge. Det er mange det er synd på og som har blitt påvirket i stor grad av korona, men dette er et mindretall. 7
17.11 Skrevet 18. januar 2022 #12 Skrevet 18. januar 2022 Jeg har hatt det helt fint hele veien jeg da. Om noe så har jeg fått det bedre, men det er nok litt uavhengig av pandemien. 4
Honey Dew Skrevet 18. januar 2022 #13 Skrevet 18. januar 2022 Da er jeg utenfor. Jeg har aldri hatt så stor livsglede som nå. Å holde avstand, bruke munnbind, unngår folkeansamlinger, vaksinerer meg, holder avstand, går heller aldri ut for å drikke. Ingenting av dette har preget meg i det hele tatt. Livet er deilig og det skal det jammen meg fortsette å være. 12
Jokernord Skrevet 18. januar 2022 #14 Skrevet 18. januar 2022 (endret) Ødelagt ? Nei på ingen måte, tvert imot kommer jeg styrket ut av pandemien. Økonomisk har de to siste årene vært et eventyr. Pandemien har gitt en del begrensninger men også et hav av muligheter. For øvrig har vi i Norge merket lite til pandemien i forhold til mange andre! Endret 18. januar 2022 av Jokernord 7
idamoor Skrevet 18. januar 2022 #15 Skrevet 18. januar 2022 Jeg er ikke blitt ødelagt - snarere tvert i mot! Jeg VAR ødelagt før pandemien. Pandemien reddet mitt liv. Slet med alkoholisme og drakk meg nesten i hjel. Og møtte mannen i litt liv og giftet meg, og fikk en familie på kjøpet. Ble edru. Ble også operert pga ankelbrudd pga høyt alkoholkonsum. Så nei, ikke ødelagt meg på noen som helst vis. Men vet at pandemien har gjort mye med flertall av mennesker, psykisk. Og psykisk helse har ikke vært på topp og helsevesnet underbemannet og dermed overarbeid. All respekt til folk i helsevesnet ! At ting har forandret seg, ja. Absolutt ! Har selv diagnoser og masse som jeg må jobbe med og lære på nytt etter så mange år med alkohol i blodet og det tærer på. Det gjør det. Men ikke pga pandemien! Jeg vet også mange har mistet kjært og nært pga pandemien, og det er forferdelig trist! Men helt ærlig, så er vi alle ansvarlig for vårt eget liv og vår egen helse psykisk og fysisk. Man kan ikke klandre pandemien for alt sammen….! Jeg er takknemlig for pandemien og takknemlig for at jeg har fått lov til å leve på nytt igjen❤️🔥! Og har fått en familie, og startet på nye blanke ark. Og jeg er bare i 30 åra… 🌹 13
Marshmallow Skrevet 18. januar 2022 #16 Skrevet 18. januar 2022 De aller fleste generasjoner opp gjennom historien har opplevd noe stort og vanskelig som rammer mange - pandemi, hungersnød, naturkatastrofe eller krig. Noen opplever det når de er unge, andre mot slutten av livet. Statistisk sett er det noe vår generasjon ville oppleve også, jeg tror bare at mange i trygge Norge var veldig lite forberedt på at det skulle skje med dem. Dette er noe alle mennesker i hele verden blir rammet av i større eller mindre grad, og selv om jeg har full forståelse for at noen kan synes det er vanskelig, så er vi tross alt veldig privilegerte som bor i Norge og opplever en pandemi. Mennesker blir ikke ødelagt av å gå gjennom noen vanskelige år, det er generasjonen som vokste opp under krigen et godt eksempel på. 13
Elidaa Skrevet 18. januar 2022 #18 Skrevet 18. januar 2022 Det er ikke ødelagt ts🌷 Prøv heller å se på dette som en mulighet for å endre(din) verden til noe bedre. Som når det blir brann i en skog. Det ser først ut som skogen har dødd. Men, opp av askene vokser det opp en ny skog. 7
Balian d'Ibelin Skrevet 18. januar 2022 #19 Skrevet 18. januar 2022 (endret) Marshmallow skrev (8 minutter siden): De aller fleste generasjoner opp gjennom historien har opplevd noe stort og vanskelig som rammer mange - pandemi, hungersnød, naturkatastrofe eller krig. Noen opplever det når de er unge, andre mot slutten av livet. Statistisk sett er det noe vår generasjon ville oppleve også, jeg tror bare at mange i trygge Norge var veldig lite forberedt på at det skulle skje med dem. Dette er noe alle mennesker i hele verden blir rammet av i større eller mindre grad, og selv om jeg har full forståelse for at noen kan synes det er vanskelig, så er vi tross alt veldig privilegerte som bor i Norge og opplever en pandemi. Mennesker blir ikke ødelagt av å gå gjennom noen vanskelige år, det er generasjonen som vokste opp under krigen et godt eksempel på. Helt riktig, Vi har jo en generasjon som vokste opp med 2 verdenskriger og en epidemi og de harde 30 årene. Om de kan komme seg igjennom det, da kan folk i dag komme seg igjennom dette. Endret 18. januar 2022 av Balian d'Ibelin 10
Pås Skrevet 18. januar 2022 #20 Skrevet 18. januar 2022 Ingenting i mitt liv er ødelagt, men jeg føler med studentene som flyttet fra andre deler av landet for å studere, men som i stedet for å få seg nye venner og leve glade studentdager i stedet er henvist til digital undervisning og en isolert tilværelse, Hvis du da ikke kjenner noen i byen i forkant forstår jeg veldig godt at du føler at du har "mistet" to år av ditt liv! 6
Anbefalte innlegg