AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #141 Skrevet 21. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke glem fullt klesskift og tørking av bilsete i flere minusgrader. Evnt barn som må sitte nærmest naken fordi siste kleskift og teppe er brukt opp. Storesøsken som blir kvalme og kaster opp av lukten og synet av minstes oppkast. Ble mindre når vi snudde, men selv i en alder av 7 år må vi ha med ekstra tøy på alle bilturer på over 1 time…. Anonymkode: 50305...c9a Ja, ikke sant. Jeg var så lei! Storesøster fikk panikk av å kjøre bil med lillesøster, veldig kjekt med TO barn som spyr🙄 Vi gir postafen ved lengre turer over 1.5 time, for bilsyken kommer snikende etter en times tid. Hun er 4.5 år nå. Vi har emergency kit i bilen, så vi er alltid forberedt🤢 Anonymkode: ea2b0...43e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #142 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei det er faktisk ikke enkel tankegang, men trolig en for avansert samtale som du ikke intellegent nok til å ta del i. God helg! Anonymkode: f9553...6ad Jo, det er akkurat det det er. Bakovervendt sikring i bil er 5 ganger så trygt. Verste utfall i en kollisjon er død. Å da dra bruk av frokostblanding, shampo og ibux inn i tråden blir for dumt, da er man tom for gode argumenter. Anonymkode: 26cc2...dc6 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #143 Skrevet 21. januar 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg klarer å sette meg inn i problemstillingen. Vi hadde en som spydde etter få minutter i bilen. Da måtte vi finne løsninger, å snu var ihvertfall ikke aktuelt iom at han var 9 måneder. Anonymkode: 26cc2...dc6 Men da har vi nok ulik toleranse for oppkast! Hvis du fant løsninger som fungerte er jo det topp. Jeg snudde ikke ved 6 mnd alderen jeg heller da, prøvde forskjellige tips. Holdt ut i to år. Men så fikk jeg nok av å rense bilstolen, beltefestet (mange kriker og kroker si) klær, unge, håndtere storesøster som blir kvalm av oppkast (naturlig nok), få bilen luktfri, komme på besøk med oppkast stank i håret, være en overnervøs sjåfør, ha et barn som hylskriker i bilen fra første sekund... ja, nei takk. Nok var nok. Anonymkode: ea2b0...43e 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #144 Skrevet 21. januar 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kondolerer. Det kan ikke være enkelt å være så enkel som du åpenbart er. At du ikke forsto det enkle med at hvis man er så idiot at man bruker mobil i bil, gjør at det er enda viktigere å prioritere barnas tryggeste mulig sikring i bilen, er skremmende. Kan du alfabetet en gang? Anonymkode: cbfa1...258 Enkel? Det kom påstand om at abort var løsningen om en ville snu setet før 5 år. Reager på det du🙄 (Nydelig måte å debattere på by the way. Du er nok suveren på barneoppdragelse (men hvem bryr seg vel om oppdragelse så lenge setet er bakovervendt😆)) Anonymkode: ea2b0...43e 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #145 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvorfor ta et så dumt valg? Anonymkode: 26cc2...dc6 Spiser dere fisk minst tre ganger i uka, fem om dagen, tar tran og holder barna unna tilsetningsstoffer, sukker, kunstige søtningsstoffer og ser barna dine noen sinne på skjerm? Er de ute og i aktivitet hver dag? Tar dere dem med og lærer dem sport, musikk, kulturarrangement, lærer dem matlaging og friluftsliv og ballspill og forskning, sjakk, språk, lesing? Samtidig som de får god tid til frilek og å kjede seg og ikke er voksenstyrte hele dagen? Er barna dine på besøk hos andre, går de i trapper, klatrer de i trær? Ja og nei, ønsker du ikke det beste for barna dine, hvorfor tar dere sjansen på å ha barn hvis ikke alt er hundre prosent optimalt og perfekt til en hver tid? Men vent, dere kjører jo bil, den sjansen tar dere? Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvordan dere som er så redde og sikrer barna fra en så marginal fare (reduksjonen i risiko for en 6-åring som sitter korrekt framovervendt kontra bakovervendt i bil) at dere i det hele tatt kjører bil med dem? I det ligger jo risikoreduksjonen. Skal barnet ditt ha null% risiko for å bli skadet men h*n sitter i en bil: la være å kjøre bil med dem. Anonymkode: 997c6...322 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #146 Skrevet 21. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke glem fullt klesskift og tørking av bilsete i flere minusgrader. Evnt barn som må sitte nærmest naken fordi siste kleskift og teppe er brukt opp. Storesøsken som blir kvalme og kaster opp av lukten og synet av minstes oppkast. Ble mindre når vi snudde, men selv i en alder av 7 år må vi ha med ekstra tøy på alle bilturer på over 1 time…. Anonymkode: 50305...c9a Jeg har en nå femåring, som spyr i bilen. Vi har nesten ikke hatt "uhell" med faktisk spying og bytting på alt, da ungen har jo lært, for lengst? Og vi foreldrene har lært? Vi har en dedikert spyboks i bilen, som hun kan lett få tak i og sitter og holder, hvis hun får vondt i magen. Hun spyr i den, og vi stopper snarest vi kan, når hun tar den boksen i hendene. Og lufter henne litt. Det har selvsagt skjedd at hun spydde, men da var hun virkelig bare 2 og før hun skjønte litt mer. Men syvåring da, må jo da skjønne så pass? Hva er grunn til at dere ikke har spypose, spyboks eller liknende til barnet? Anonymkode: 27b2e...cdd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #147 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Spiser dere fisk minst tre ganger i uka, fem om dagen, tar tran og holder barna unna tilsetningsstoffer, sukker, kunstige søtningsstoffer og ser barna dine noen sinne på skjerm? Er de ute og i aktivitet hver dag? Tar dere dem med og lærer dem sport, musikk, kulturarrangement, lærer dem matlaging og friluftsliv og ballspill og forskning, sjakk, språk, lesing? Samtidig som de får god tid til frilek og å kjede seg og ikke er voksenstyrte hele dagen? Er barna dine på besøk hos andre, går de i trapper, klatrer de i trær? Ja og nei, ønsker du ikke det beste for barna dine, hvorfor tar dere sjansen på å ha barn hvis ikke alt er hundre prosent optimalt og perfekt til en hver tid? Men vent, dere kjører jo bil, den sjansen tar dere? Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvordan dere som er så redde og sikrer barna fra en så marginal fare (reduksjonen i risiko for en 6-åring som sitter korrekt framovervendt kontra bakovervendt i bil) at dere i det hele tatt kjører bil med dem? I det ligger jo risikoreduksjonen. Skal barnet ditt ha null% risiko for å bli skadet men h*n sitter i en bil: la være å kjøre bil med dem. Anonymkode: 997c6...322 Nettopp - understreker mitt poeng over her! Godt å se at det er flere som faktisk ser at livet ikke kan leves fullstendig risikofritt og at enhver forelder må selv få ta vurderingen uten å få høre at det er dumt valg å snu barnet når det er 4 år. Anonymkode: f9553...6ad 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #148 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beltestoler tar mer plass enn beltemonterte bakovervendt. Sistnevnte kan stå montert inntil setet foran, i beltestol skal det være 55cm fra beltestolens rygg til setet foran, minimum. Anonymkode: cbfa1...258 Det «skal» ikke det nei, det er ikke et krav, kun en anbefaling. Anonymkode: c4216...2e5 2
Hjerte Skrevet 21. januar 2022 #149 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De kan ikke sitte i beltestol fra 15 kg, den er klassegodkjent fra 15kg. Jeg skulle likt å se hvilken beltestol som passer en på 15kg. 3åringen min er 15kg og hun har enda mange år før hun kan sitte trygt i en beltestol. Anonymkode: cbfa1...258 Mine var 4,5 og 5 år da de var 15 kg, og passet helt fint. Men takk for omtanken.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #150 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det «skal» ikke det nei, det er ikke et krav, kun en anbefaling. Anonymkode: c4216...2e5 En anbefaling basert på sikkerheten, for å unngå at barnet kastes frem og knuser skallen i setet foran. Anonymkode: cbfa1...258 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #151 Skrevet 21. januar 2022 ♥ skrev (28 minutter siden): Mine var 4,5 og 5 år da de var 15 kg, og passet helt fint. Men takk for omtanken. Beklager, men de passet nok ikke i beltestolen, nei. Anonymkode: 26cc2...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #152 Skrevet 21. januar 2022 Mine barn har slitt veldig med bilsyke, så eldste ble snudd sommeren hun var 3,5 år og nummer to blir nok også snudd til sommeren, 3 måneder før hun fyller 4 år. Anonymkode: 0e2d0...498 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #153 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enkel? Det kom påstand om at abort var løsningen om en ville snu setet før 5 år. Reager på det du🙄 (Nydelig måte å debattere på by the way. Du er nok suveren på barneoppdragelse (men hvem bryr seg vel om oppdragelse så lenge setet er bakovervendt😆)) Anonymkode: ea2b0...43e Du er enkel, ja. Du evner ikke tolke det du leser en gang. Anonymkode: cbfa1...258 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #154 Skrevet 21. januar 2022 ♥ skrev (36 minutter siden): Mine var 4,5 og 5 år da de var 15 kg, og passet helt fint. Men takk for omtanken. Alderen er uvesentlig all den tid det er små barn det er snakk om. Alderen gjør ikke at kroppen passer en stol bedre. Anonymkode: cbfa1...258
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #156 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): En anbefaling basert på sikkerheten, for å unngå at barnet kastes frem og knuser skallen i setet foran. Anonymkode: cbfa1...258 hadde det vært SÅ farlig, hadde det vært påbudt. Anonymkode: c4216...2e5 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #157 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): hadde det vært SÅ farlig, hadde det vært påbudt. Anonymkode: c4216...2e5 Hm. Er røyk forbudt? Anonymkode: cbfa1...258 1
Hjerte Skrevet 21. januar 2022 #158 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager, men de passet nok ikke i beltestolen, nei. Anonymkode: 26cc2...dc6 Beklager, men hva du måtte mene driter jeg i. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #159 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hm. Er røyk forbudt? Anonymkode: cbfa1...258 Hm, er bilseter vanedannende, og ble det introdusert på 30 tallet? Anonymkode: c4216...2e5 1
Lipstick Skrevet 24. januar 2022 Forfatter #160 Skrevet 24. januar 2022 Har ikke vært inne på tråden på noen dager, og nå koker det visst over her. Helt ærlig, dere... Jeg er 100% sikker på at en elsker ungene sine like mye enten en bytter til fremovervendt bilstol ved 2,5 eller 6 års alder. Alle vet nok at bakovervendt er det aller tryggeste. Men noen ganger er det ting som veier tungt, og så tenker man at risikoen er liten og at en skal kjøre forsiktig, osv. Og ja, det er et herk når ungene blir bilsyke på korte og lange turer. Verden blir litt bedre hvis vi kan vise mer forståelse for andres valg. Vi har bestemt oss for å bytte fra Sirona til axkid minikid for å forlenge tiden med bakovervendt stol. Takk for svar og råd i tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå