AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #101 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): er ikke lov til og snu før de er 15mnd.. Anonymkode: 1e671...d4b Det er dessverre det jo. Det kommer an på stolens godkjenning. En R 129 i-size stol er ikke lov å bruke framovervendt før barnet er 15 mnd. Men en stol godkjent etter R 44 er lov å bruke framovervendt fra 9 kg. Anonymkode: 5f2ce...478
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #102 Skrevet 20. januar 2022 Lipstick skrev (På 17.1.2022 den 20.35): Vi har Cybex Sirona bilstol med Z-base. Skatten vår er nå 2,5 år, straks 17 kg og 95 cm lang. Det er et strev å få festet selen, den burde vært lengre. Vi har den helt ute og må bruke kraft for å feste. Jeg lurer på hvordan han om mulig kan bruke dette setet i 1,5 år til. 😅 Jeg vil veldig gjerne at poden skal være trygg i bil og jeg vet godt at bakovervendt er det tryggeste enda. Hvordan løste dere det når setet begynte å bli trangt? Hvor gammelt var barnet da? Byttet dere til et annet småbarnsete? Fikk barnet forovervendt bilstol? kan ikke huske at dette var et problem. Han satt bakovervendt til han var fire år og vel så det, i et Britaxsete. Han var ikke liten for alderen heller. Britax Rømer Kidfix XP het setet. Anonymkode: 8f3a2...8f9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #103 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): kan ikke huske at dette var et problem. Han satt bakovervendt til han var fire år og vel så det, i et Britaxsete. Han var ikke liten for alderen heller. Britax Rømer Kidfix XP het setet. Anonymkode: 8f3a2...8f9 Det er en framovervendt beltestol.... Anonymkode: 5f2ce...478 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #104 Skrevet 20. januar 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Cybex har skålform, noe som lett kan framkalle kvalme. Det er også mer bevegelse i en roterbar stol med Isofixfeste. En stol med lite helning og god høyde (slik at de ser ut) sammen med en god kjørestil er alfo omega når det kommer til kvalme. Det er mange grep man kan ta, å snu er ikke et av de. Anonymkode: 26cc2...dc6 Selvfølgelig prøvde vi det meste, spesielt det med kjørestil, men ikke alltid det er mulig å kjøre rett frem i rundkjøringen, hvis du skjønner. Stolene hadde ikke helning, de kunne rettes helt opp og hun så fint ut (men til siden, selvfølgelig). (Maxicosi ble uansett mest brukt, enklest å rengjøre.....🙄) Nei, vi snudde setet. Klarte ikke mer, jeg var superstressa ved hver eneste kjøretur. Og vi er avhengig av bil. Klarer du å sette deg inn i problemstillingen? Oppkast på nærmest HVER biltur, av og til flere ganger på samme tur? Hvor skjerpa tror du jeg som sjåfør er i en slik situasjon? Anonymkode: ea2b0...43e 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #105 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er en framovervendt beltestol.... Anonymkode: 5f2ce...478 haha sorry det har du rett i! blanda med den vi byttet TIL!! Britax Multi Tech het det setet vi brukte bakovervendt til han var 4-5 år. Anonymkode: 8f3a2...8f9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #106 Skrevet 20. januar 2022 Vi snudde når de var 4 år. Og var vel de siste i vår omgangskrets som snudde. Trodde vi fulgte rådene ved å ha de bakover til de var 4 år gamle. Dette er første gang jeg leser at det anbefales å vente til barnet er 5. Anonymkode: 1674b...b5e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #107 Skrevet 20. januar 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mange av de som snur barna før anbefalt, spiste sushi i svangerskapet, brieost, salami og spekemat, drakk 3 kopper kaffe daglig eller fortsatte med 1 pakke røyk daglig? Anonymkode: cbfa1...258 Sushi er ikke ansett som farlig i Norge Anonymkode: f3ef2...b9f 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #108 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Selvfølgelig prøvde vi det meste, spesielt det med kjørestil, men ikke alltid det er mulig å kjøre rett frem i rundkjøringen, hvis du skjønner. Stolene hadde ikke helning, de kunne rettes helt opp og hun så fint ut (men til siden, selvfølgelig). (Maxicosi ble uansett mest brukt, enklest å rengjøre.....🙄) Nei, vi snudde setet. Klarte ikke mer, jeg var superstressa ved hver eneste kjøretur. Og vi er avhengig av bil. Klarer du å sette deg inn i problemstillingen? Oppkast på nærmest HVER biltur, av og til flere ganger på samme tur? Hvor skjerpa tror du jeg som sjåfør er i en slik situasjon? Anonymkode: ea2b0...43e Ja, jeg klarer å sette meg inn i problemstillingen. Vi hadde en som spydde etter få minutter i bilen. Da måtte vi finne løsninger, å snu var ihvertfall ikke aktuelt iom at han var 9 måneder. Anonymkode: 26cc2...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #109 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sushi er ikke ansett som farlig i Norge Anonymkode: f3ef2...b9f Riktig, men prøv å si det på gravid-delen av forumet. Det er ikke måte på hvor forsiktig man skal være som gravid. Når barnet er ute er det om å gjøre å drite mest mulig i sikkerhet. Anonymkode: cbfa1...258
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #110 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Omg, dutrenger hjelp🤣 (Forøvrig festlig argumentasjon om mobilfiklingen.. Så lenge barna sitter bakovervendt kan foreldrene kjøre og gjøre som de vil 😂) Anonymkode: ea2b0...43e Jeg kondolerer. Det kan ikke være enkelt å være så enkel som du åpenbart er. At du ikke forsto det enkle med at hvis man er så idiot at man bruker mobil i bil, gjør at det er enda viktigere å prioritere barnas tryggeste mulig sikring i bilen, er skremmende. Kan du alfabetet en gang? Anonymkode: cbfa1...258 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #111 Skrevet 21. januar 2022 😂 Lurer på hvem alle dere som har unga bakovervendt til de er 5-6 år og oppover jeg. 🤪 Og ha unger i tredje klasse bakovervendt 🤔 mine satt bakover til nesten 4 år, og var ikke mange andre av de som kom til barnehagen som satt bakover ved samme alder . Har akkurat fått min ganske lange 10,5 åring ut av beltestol nå, de aller fleste i klassa slutta for noen år siden. Anonymkode: 5c1af...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #112 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 😂 Lurer på hvem alle dere som har unga bakovervendt til de er 5-6 år og oppover jeg. 🤪 Og ha unger i tredje klasse bakovervendt 🤔 mine satt bakover til nesten 4 år, og var ikke mange andre av de som kom til barnehagen som satt bakover ved samme alder . Har akkurat fått min ganske lange 10,5 åring ut av beltestol nå, de aller fleste i klassa slutta for noen år siden. Anonymkode: 5c1af...9b7 5-6 år er ikke 3. klasse. Det er ca. frem til skolestart, avhengig av når på året barnet fyller år, selvfølgelig. Anonymkode: 0fbae...fbc 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #113 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 😂 Lurer på hvem alle dere som har unga bakovervendt til de er 5-6 år og oppover jeg. 🤪 Og ha unger i tredje klasse bakovervendt 🤔 mine satt bakover til nesten 4 år, og var ikke mange andre av de som kom til barnehagen som satt bakover ved samme alder . Har akkurat fått min ganske lange 10,5 åring ut av beltestol nå, de aller fleste i klassa slutta for noen år siden. Anonymkode: 5c1af...9b7 Hvem har skrevet at de har en tredjeklassing bakovervendt? Tredjeklassinger er ikke 5 år... Anonymkode: 5f124...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #114 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 😂 Lurer på hvem alle dere som har unga bakovervendt til de er 5-6 år og oppover jeg. 🤪 Og ha unger i tredje klasse bakovervendt 🤔 mine satt bakover til nesten 4 år, og var ikke mange andre av de som kom til barnehagen som satt bakover ved samme alder . Har akkurat fått min ganske lange 10,5 åring ut av beltestol nå, de aller fleste i klassa slutta for noen år siden. Anonymkode: 5c1af...9b7 5-6 år er første/andre klasse, ikke tredje. Hvem vi er? Jeg er en helt vanlig mor 🤷♀️ Anonymkode: 26cc2...dc6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #115 Skrevet 21. januar 2022 Slaskepott skrev (På 18.1.2022 den 4.01): Mine unger satt bakovervendt til de vokste ut av Axkid minikid/Britax maxway, da var de ca 6 år. Jeg er for øvrig helt uenig i at Axkid minikid er et helvete å montere; tvert imot er det det enkleste beltemonterte bakovervendte setet jeg har montert. De selvstrammende forankringsselene er gull verdt! Å stramme forankringsselene er da ingen jobb, det er å få de selene under skinnen i bilen som er et helvete. Spørs sikkert på biltypen, men jeg brukte 40 minutter sist jeg prøvde. Anonymkode: c4216...2e5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #116 Skrevet 21. januar 2022 Første - rett før han ble 6 år gammel. Andre - rett før hun ble 5 år gammel. Rett før på begge fordi det ble sånn i forbindelse med lengre ferie (og kjøring). Vi bodde da i Oslo og Asker, her på Østlandet er det veldig vanlig å ha ungene lengre bakovervendt. Vi snudde yngste tidligere fordi hun har aldri tålt å sitte bakovervendt særlig godt, hun blir bilsyk. Eldste blir ikke bilsyk. Vi ser jo at i Mandal, der samboeren min ifra, snur folk som regel unger allerede to år gamle. 🤷 Tror det har bare ikke kommet så langt ennå, den informasjonen om å ikke snu før 4 års alder ihvertfall. Anonymkode: 27b2e...cdd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #117 Skrevet 21. januar 2022 Det jeg tror blir feil, er at mange lærer om barnesikring i bilen bare en gang - det er den gangen man tar lappen og da er man gjerne 18 år gammel. Og det er kanskje minst ti år før man får barn og det hele blir aktuelt. Da er også kunnskapene helt utdatert. Tror heller helsestasjonen burde tilby en kurs, eller noe. Fordi ellers må man bli opplyst enten fra forumer og forskjellige mammagrupper (og ikke alle er jo aktive på sosiale medier), eller prisgitt den informasjonen man får hos butikker som selger bilstoler! Men butikker vil jo selge, og vil ha fornøyde kunder. Og sier butikken at joda, dere kan prøve fremoversete fordi ungen spyr, eller ungen er for stor, eller alle andre har allerede snudd - uansett "gode" argumenter man har - så tenker jo mange at jaja, det er jo helt lov det. (Og det er det jo også da, er ikke ulovlig å ha toåringer fremovervendt, det er bare ikke det beste). Anonymkode: 27b2e...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #118 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvem har skrevet at de har en tredjeklassing bakovervendt? Tredjeklassinger er ikke 5 år... Anonymkode: 5f124...cfe En person over her Anonymkode: 5c1af...9b7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #119 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 5-6 år er første/andre klasse, ikke tredje. Hvem vi er? Jeg er en helt vanlig mor 🤷♀️ Anonymkode: 26cc2...dc6 En person over her hadde snudd barnet sitt i tredje klasse Anonymkode: 5c1af...9b7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #120 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvem har skrevet at de har en tredjeklassing bakovervendt? Tredjeklassinger er ikke 5 år... Anonymkode: 5f124...cfe En person tidligere i tråden her. Anonymkode: 5c1af...9b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå