AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #41 Skrevet 18. januar 2022 Eldste var 6, mellomste var 4,5 år (veldig stor for alderen - over 97-percentilen på både høyde og vekt). Yngste er 5 og snus ikke på en god stund ennå. Anonymkode: 647d8...15d
Chagall Skrevet 18. januar 2022 #42 Skrevet 18. januar 2022 Brunello skrev (10 timer siden): Fem år på alle tre. De var lange for alderen alle tre. Ser av og til noe hevder de må snu fordi barna er for lange. Det er bare tull så lenge de er under 140cm. For øvrig er bilkjøring den handlingen da flest foreldre gir fullstendig faen i barns sikkerhet og ser bort fra kunnskap alle har. 3 år hos oss for begge to. For øvrig enig i at det drites mye i sikkerhet i bil for unger.
Teyla Skrevet 18. januar 2022 #43 Skrevet 18. januar 2022 Lipstick skrev (11 timer siden): Vi har Cybex Sirona bilstol med Z-base. Skatten vår er nå 2,5 år, straks 17 kg og 95 cm lang. 😅 Det er veldig fint at du søker informasjon, det er sånn vi kan ta de beste valgene 🤍 Når man sitter fremover i et kræsj, eller bare en hard bråbrems, vil hodet fyke fremover og kan slites løs fra ryggmargen. Innvendig halshugging. En ugjennoppretteli skade, som ikke synes utenpå. Dette er størst fare for når kroppen sitter fast i 5-punktsseler, men jeg har også sett skaden hos en voksen dame etter kræsj i 70-sone. Ja, vi voksne sitter også tryggest bakovervendt, jeg velger alltid de setene på buss eller tog. Men vi er voksne og myndige, og kan ta informative valg på egen vegne og velge å sette oss i bil. Barna våre er prisgitt våre avgjørelser og fortjener derfor at vi tar det tryggeste valget for dem 🤍 Var dette ubehagelig å lese? Godt! Hilsen ambulansearbeideren. 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #44 Skrevet 18. januar 2022 Se også videoen av disse ungdommene som "kræsjer" i 7 km/t. Søk gjerne opp kræsjtestvideoer av bakovervendte seter. Det gjør valget temmelig enkelt, heller bruke mer penger på et nytt sete enn en unge som slenges fremover. For en liten barnekropp skal det ikke alltid mer enn en bråbrems til. Anonymkode: e9fb0...f85 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #45 Skrevet 18. januar 2022 5 år på eldste, 4 år på yngste. Kunne hatt yngste lengre mtp størrelse, men det var så mye spy hele tiden, så vi snudde og da sluttet han å kaste opp. Måtte bytte ut cybex sirona ved 3 års alder, byttet til axkid minikid. Flotte sete, ble god på montering etter litt trening. Anonymkode: 7cb59...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #46 Skrevet 18. januar 2022 Lipstick skrev (15 timer siden): Vi har Cybex Sirona bilstol med Z-base. Skatten vår er nå 2,5 år, straks 17 kg og 95 cm lang. Det er et strev å få festet selen, den burde vært lengre. Vi har den helt ute og må bruke kraft for å feste. Jeg lurer på hvordan han om mulig kan bruke dette setet i 1,5 år til. 😅 Jeg vil veldig gjerne at poden skal være trygg i bil og jeg vet godt at bakovervendt er det tryggeste enda. Hvordan løste dere det når setet begynte å bli trangt? Hvor gammelt var barnet da? Byttet dere til et annet småbarnsete? Fikk barnet forovervendt bilstol? 5år begge to! Fins større seter. Det tryggeste er det viktigste for de små! Altfor mange gir fanen og snur de altfor tidlig. Se filmen på trygg trafikk feks.. Anonymkode: 55392...98c 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #47 Skrevet 18. januar 2022 Vi hadde denne beltestolen fra BeSafe, som skal kunne brukes til barnet er omtrent fem år: https://www.besafe.com/nb/product-no/izi-plus-x1/ Byttet til fremovervendt sete i sommer da hen var ca 4 år og 9 måneder, da barnet satt veldig trangt, og vi skulle på lengre bilferie. Det er ikke noe særlig å sitte med knærne opp mot ansiktet.. Og minsten satt supertrangt i sitt Cybex Sirona, og fikk det mye bedre da hen arvet beltestolen. Anonymkode: 5d934...e37
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #48 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi hadde denne beltestolen fra BeSafe, som skal kunne brukes til barnet er omtrent fem år: https://www.besafe.com/nb/product-no/izi-plus-x1/ Byttet til fremovervendt sete i sommer da hen var ca 4 år og 9 måneder, da barnet satt veldig trangt, og vi skulle på lengre bilferie. Det er ikke noe særlig å sitte med knærne opp mot ansiktet.. Og minsten satt supertrangt i sitt Cybex Sirona, og fikk det mye bedre da hen arvet beltestolen. Anonymkode: 5d934...e37 Besafe er trange stoler, desverre. De er knallgod på komfort, men av en eller annen grunn overgår det alt annet slik at stolene blir store, klumpete og trange. Men ikke riktig så trang som isofixstoler, Cybex er vel en av verstingene ift plass! Anonymkode: cbfa1...258
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #49 Skrevet 18. januar 2022 Snudde når hun var 3 år. De to eldste satt heller ikke lenge bakovervendt, men bilsyke og bakovervendt var en dårlig kombinasjon. Problemet med å ha yngste bakovervendt var at hun sparket de eldre søskene i fjeset og det medførte at vi som sjåfører ikke klarte å ha fullt fokus på trafikken når det var 3. Verdenskrig i baksetet. Vurderte derfor at det var større sannsynlighet for å havne i en ulykke da. Kjører heldigvis svært sjeldent bil. Anonymkode: f9553...6ad 2
juliane Skrevet 18. januar 2022 #50 Skrevet 18. januar 2022 Min eldste var 5.5, tipper hun var ca 116 cm og 22 kg. Hadde helst hatt henne bakovervendt en stund til, men lillesøster tippet 18 kg og vokste dermed ut av isofix-stolen sin, så da fikk hun overta minikiden. Minstemann er en lang og stor 4,5-åring, men er ikke i nærheten av å være moden nok til å ha ansvar for sitt eget belte. Tipper vi snur henne også om et års tid, men så lenge jeg ikke stoler på at hun sitter stille med beltet der det skal være blir hun værende bakovervendt.
My_Lady Skrevet 18. januar 2022 #51 Skrevet 18. januar 2022 Eldste snudde vi til skolestart. Yngste er 4 og sitter bakovervendt og skal fortsette med det minst til skolestart.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #52 Skrevet 18. januar 2022 Har kjøpt ny bakovervendt til eldste nå, som er 3.5 år sånn at han kan sitte bakover lenger. Må bare skjønne hvordan i h vi monterer den dritten 🙈😂 Anonymkode: 6dadf...3e9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #53 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har kjøpt ny bakovervendt til eldste nå, som er 3.5 år sånn at han kan sitte bakover lenger. Må bare skjønne hvordan i h vi monterer den dritten 🙈😂 Anonymkode: 6dadf...3e9 Hvilken stol er det? Det finnes monteringsvideoer på youtube for de fleste bilstoler. Anonymkode: 5f2ce...478 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #54 Skrevet 18. januar 2022 Rett før 3 år. Mareritt å kjøre, med hyl fra start til slutt, og mindre trafikksikkert med frustrasjon for foreldre enn å snu. Vet at vi ikke skårer så bra i denne tråden, men riktig for oss. (Og selvfølgelig heldige at det ikke skjedde noe osv…) Anonymkode: d402a...ca2 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #55 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilken stol er det? Det finnes monteringsvideoer på youtube for de fleste bilstoler. Anonymkode: 5f2ce...478 Britax maxi plus. Har sett på videoen og fått svulst på hjernen. Trenger heldigvis ikke bil i hverdagen. Men nå er gravidmagen borte, så kanskje enklere å få det til nå 😂 Anonymkode: 6dadf...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #56 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Britax maxi plus. Har sett på videoen og fått svulst på hjernen. Trenger heldigvis ikke bil i hverdagen. Men nå er gravidmagen borte, så kanskje enklere å få det til nå 😂 Anonymkode: 6dadf...3e9 Sånn tror jeg de fleste beltemonterte stoler er. Tror jeg brukte 40 minutter sist jeg monterte vår Axkid, og lærte poden et par nye gloser🙈 Anonymkode: c4216...2e5 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #57 Skrevet 18. januar 2022 Eldste er 4 år, over 110 cm og har fremdeles god plass bakovervendt i Britax Max way plus. Ingen planer om å snu ham før han fyller 5 🙂 Han satt i Cybex sirona frem til han var 2. Anbefaler virkelig å kjøpe en større bakovervendt-stol i stedet for å snu. Anonymkode: 5f124...cfe 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #58 Skrevet 18. januar 2022 Vår på 3,5 har god plass i britax max way plus så der blir han sittende leenge enda! Litt trøblete å forklare hvorfor søskenbarnet på 2,5 sitter fremover men 🙈 Anonymkode: a1e77...e53 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #59 Skrevet 18. januar 2022 6 og 6,5 år her. Anonymkode: 1cde8...6dd
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #60 Skrevet 18. januar 2022 Lipstick skrev (På 17.1.2022 den 20.35): Vi har Cybex Sirona bilstol med Z-base. Skatten vår er nå 2,5 år, straks 17 kg og 95 cm lang. Det er et strev å få festet selen, den burde vært lengre. Vi har den helt ute og må bruke kraft for å feste. Jeg lurer på hvordan han om mulig kan bruke dette setet i 1,5 år til. 😅 Jeg vil veldig gjerne at poden skal være trygg i bil og jeg vet godt at bakovervendt er det tryggeste enda. Hvordan løste dere det når setet begynte å bli trangt? Hvor gammelt var barnet da? Byttet dere til et annet småbarnsete? Fikk barnet forovervendt bilstol? han var 3 år, satt i den stolen til han var 4,5 år, så beltestol til han var ca 8, nå sitter han på pute. han var 116cm og 20kg når han var 3 Anonymkode: 1e671...d4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå