Gå til innhold

Når fikk barnet ditt sitte forovervendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Britax maxi plus. Har sett på videoen og fått svulst på hjernen. Trenger heldigvis ikke bil i hverdagen. Men nå er gravidmagen borte, så kanskje enklere å få det til nå 😂

Anonymkode: 6dadf...3e9

Monter foranksingsremene først og stram de slik at stolen står ca med den benplassen du ønsker (ikke mer enn nødvendig, barn klager svært sjeldent på dårlig benplass så lenge vi voksne ikke poengterer det ;) ), for så å feste setebeltet til bilen som anvist, legg vekten din i stolen med en arm mens du strammer bilbeltet, hold det stramt og fest klippsen :) veldig greit å montere det motsatt, gjort på noen minutter da når du får inn teknikken 😄

Anonymkode: 3cad1...a8d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Besafe er trange stoler, desverre. De er knallgod på komfort, men av en eller annen grunn overgår det alt annet slik at stolene blir store, klumpete og trange. 

Men ikke riktig så trang som isofixstoler, Cybex er vel en av verstingene ift plass! 

Anonymkode: cbfa1...258

Haha 😄 Typisk meg å ikke vite slik. Og jeg som syntes stolen var så mye bedre enn den forrige, noe den også er, om Cybex er versting (for den er virkelig trang). Jaja, komfort er viktig, det også 😊

Anonymkode: 5d934...e37

Skrevet
12 hours ago, Teyla said:

Det er veldig fint at du søker informasjon, det er sånn vi kan ta de beste valgene 🤍

Når man sitter fremover i et kræsj, eller bare en hard bråbrems, vil hodet fyke fremover og kan slites løs fra ryggmargen. Innvendig halshugging. En ugjennoppretteli skade, som ikke synes utenpå. 

Dette er størst fare for når kroppen sitter fast i 5-punktsseler, men jeg har også sett skaden hos en voksen dame etter kræsj i 70-sone. 

Ja, vi voksne sitter også tryggest bakovervendt, jeg velger alltid de setene på buss eller tog. Men vi er voksne og myndige, og kan ta informative valg på egen vegne og velge å sette oss i bil. Barna våre er prisgitt våre avgjørelser og fortjener derfor at vi tar det tryggeste valget for dem 🤍 

Var dette ubehagelig å lese? Godt! Hilsen ambulansearbeideren.

Hei du "ambulansearbeider". Når ble et barn sist skadet på denne måten? Har du noe statistikk? Du får det til å høres ut som noe dagligdags. "Halshugging" fører vel til momentant død? Hvor mange barn dør egentlig i trafikken i året? 

(Og er det ikke feil beltebruk som er hovedårsaken til alvorlige ulykker der barn blir skadet? Enten de sitter ene eller andre veien?)

Hilsen kontorarbeideren.

Anonymkode: ea2b0...43e

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei du "ambulansearbeider". Når ble et barn sist skadet på denne måten? Har du noe statistikk? Du får det til å høres ut som noe dagligdags. "Halshugging" fører vel til momentant død? Hvor mange barn dør egentlig i trafikken i året? 

(Og er det ikke feil beltebruk som er hovedårsaken til alvorlige ulykker der barn blir skadet? Enten de sitter ene eller andre veien?)

Hilsen kontorarbeideren.

Jeg synes ikke ambulansearbeideren fremstilte det sånn som du tolker det, så det vil vel være litt opp til mottaker her. Jeg synes innlegget var informativt,

Anonymkode: 005de...225

• Liker 5
Skrevet

Vi har Axid modukid til vår 3 åring, han er stor for alderen; 17 kilo og 106 cm lang og det passer fremdeles veldig fint til han. Planlegger å la han sitte bakovervendt så lenge som mulig siden det er mye tryggere enn å ha de fremovervendt. 

Anonymkode: 4f4ad...c04

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 21.12):

Det ville jegbikke turt å svare på her inne gitt….

Anonymkode: ab563...bfe

ikke jeg heller..😂

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke ambulansearbeideren fremstilte det sånn som du tolker det, så det vil vel være litt opp til mottaker her. Jeg synes innlegget var informativt,

For meg virker det som skremsel.

2 barn har dødd i trafikken siste 5 år. Feil beltebruk er hovedårsak til alvorlig ulykke, enten en sitter ene eller andre veien.

• Liker 4
Skrevet
17 hours ago, Slaskepott said:

Mine unger satt bakovervendt til de vokste ut av Axkid minikid/Britax maxway, da var de ca 6 år.

Jeg er for øvrig helt uenig i at Axkid minikid er et helvete å montere; tvert imot er det det enkleste beltemonterte bakovervendte setet jeg har montert. De selvstrammende forankringsselene er gull verdt! 

Enig, minikid er den enkleste å montere av de jeg har prøvd 

Anonymkode: f3ef2...b9f

Skrevet

Vi byttet når han var tre år. Var da for lang for stolen sin. For de som er interessert i fakta og ikke lar seg lure av bilstol-produsentene som skremmer foreldre til å kjøpe bilstoler større barn egentlig ikke trenger.

Les hele artikkelen under:
https://freakonomics.com/podcast/how-much-do-we-really-care-about-children-ep-447/

Utdrag:

"Using these data, Levitt went on to publish two research papers. He analyzed the outcomes for children ages 2 to 6. Children under 2 are nearly always strapped into a car seat — it really isn’t practical, or advisable, to strap a baby into an adult seatbelt. And kids older than 6 were often done with car seats. So, he was focused on the universe of children 2 to 6 who had been in a car crash. Some of them were in car seats; some were restrained with adult seatbelts; and some were not restrained at all. So, what’d he find? Kids who weren’t restrained at all definitely suffered the consequences. But car seats versus seatbelts?

LEVITT: The comparison between children’s car seats and children aged 2 to 6 who were wearing adult seatbelts, no matter how I slice it, I never was able to find any benefit of the car seats in terms of preventing either death or serious injury. Although it is true that in a second paper I wrote with Joe Doyle from M.I.T., we did find that child car seats are about 25 percent better at preventing the least-serious kinds of injuries in car crashes. 

These papers were published in 2005 and 2006.

LEVITT: I was encouraged to see that a couple authors named Jones and Ziebarth wrote a piece in 2017 where they just tried to replicate and extend the first paper. Starting from scratch and extending the data the next 10 years in both the existing sample and in the future sample, they found exactly similar results.  

Could it really be that adult seatbelts perform just as well as child car seats in preventing serious injury and death, even though they’re not sized for children? One way to check would be to look at the research done with crash-test dummies.

LEVITT: In fact, every time a car seat wants to get government approval, it’s required that they go through a series of crash tests and pass with a minimum threshold of safety in various kinds of impacts. And so, I went to look in that literature expecting to find that there had been lots of research done comparing child car seats to adult seatbelts for children in a controlled circumstance with crash-test dummies. And what I discovered is that there were literally none."

Anonymkode: 9e29f...c56

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi byttet når han var tre år. Var da for lang for stolen sin. For de som er interessert i fakta og ikke lar seg lure av bilstol-produsentene som skremmer foreldre til å kjøpe bilstoler større barn egentlig ikke trenger.

https://freakonomics.com/podcast/how-much-do-we-really-care-about-children-ep-447/

Utdrag:

"Using these data, Levitt went on to publish two research papers. He analyzed the outcomes for children ages 2 to 6. Children under 2 are nearly always strapped into a car seat — it really isn’t practical, or advisable, to strap a baby into an adult seatbelt. And kids older than 6 were often done with car seats. So, he was focused on the universe of children 2 to 6 who had been in a car crash. Some of them were in car seats; some were restrained with adult seatbelts; and some were not restrained at all. So, what’d he find? Kids who weren’t restrained at all definitely suffered the consequences. But car seats versus seatbelts?

LEVITT: The comparison between children’s car seats and children aged 2 to 6 who were wearing adult seatbelts, no matter how I slice it, I never was able to find any benefit of the car seats in terms of preventing either death or serious injury. Although it is true that in a second paper I wrote with Joe Doyle from M.I.T., we did find that child car seats are about 25 percent better at preventing the least-serious kinds of injuries in car crashes. 

LEVITT: I was encouraged to see that a couple authors named Jones and Ziebarth wrote a piece in 2017 where they just tried to replicate and extend the first paper. Starting from scratch and extending the data the next 10 years in both the existing sample and in the future sample, they found exactly similar results.  

Could it really be that adult seatbelts perform just as well as child car seats in preventing serious injury and death, even though they’re not sized for children? One way to check would be to look at the research done with crash-test dummies.

LEVITT: In fact, every time a car seat wants to get government approval, it’s required that they go through a series of crash tests and pass with a minimum threshold of safety in various kinds of impacts. And so, I went to look in that literature expecting to find that there had been lots of research done comparing child car seats to adult seatbelts for children in a controlled circumstance with crash-test dummies. And what I discovered is that there were literally none."

Herregud, du burde virkelig lese deg litt opp.

Anonymkode: 26cc2...dc6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Monter foranksingsremene først og stram de slik at stolen står ca med den benplassen du ønsker (ikke mer enn nødvendig, barn klager svært sjeldent på dårlig benplass så lenge vi voksne ikke poengterer det ;) ), for så å feste setebeltet til bilen som anvist, legg vekten din i stolen med en arm mens du strammer bilbeltet, hold det stramt og fest klippsen :) veldig greit å montere det motsatt, gjort på noen minutter da når du får inn teknikken 😄

Anonymkode: 3cad1...a8d

Nydelig! Takk! 🙌🙌

Anonymkode: 6dadf...3e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

2 barn har dødd i trafikken siste 5 år. Feil beltebruk er hovedårsak til alvorlig ulykke, enten en sitter ene eller andre veien.

For meg var det faktaopplysninger 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig er det skremsel. Når informasjon ikke er nok for å få foreldre til å ta sikreste valg, får man "skremme" med realiteter.

Det finnes mye forskning, rapporter og faglitteratur, men jeg tviler på at du gidder lese særlig nøye. Kan i så fall starte her med enkelt sammendrag: 

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/forskning-om-sikring-av-barn-bil/

Heldigvis er det få barn som dør i trafikken! 🤍 Men det betyr ikke at vi kan slappe av og sikre dårligere en god informasjon tilsier. Målet må være 0 drepte i trafikken, og vi har enda en vei å gå dit. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Utdrag:

Her blir det ikke nevnt noe om hva slags bilstoler det er snakk om.  Mest sannsynlig dreier dette seg om fremovervendte småbarnsstoler, som er det amerikanerne bruker på barn fra de er 1-2 år. Det er jo ikke det tråden handler om? Fordelen ved å sitte bakovervendt er udiskutabel. 

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/forskning-om-sikring-av-barn-bil/

Anonymkode: 5f124...cfe

• Liker 5
Skrevet

Snudde 5 åringen nå rett før jul. Han hadde axkid one, fortsatt god plass i det, men han klagde mye på vondt mellom skulderbladene - bilstolen mangler "padding" og har en ekkel kant der. Prøvde forskjellige innlegg, aeromove, easygrow - funket ikke. Hver biltur ble en kamp for å få han i setet, og når han satt i det bøyde han seg fremover, så han satt ikke trygt. Så da ble det britax kidfix og han sitter flott i det, og ingenting klaging lengre🙌

Anonymkode: 09824...185

Skrevet

Hun var 3.5 år da vi snudde henne. 

Anonymkode: 167d6...ac0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 21.27):

Jeg håper virkelig ikke foreldre flest tenker at så lenge ingen dør er det greit. Hva med de som "bare" blir skadet? Er ikke dette noe folk flest også burde være interessert i å forhindre?

• Liker 4
Skrevet

Ca 5 år. Snart femåringen vår sitter fortsatt bakovervendt. Det er helt problemfritt.

Anonymkode: 45453...8e4

Skrevet

Snudde eldste i bilen da han var 5,5. Gjorde det mest fordi yngste hadde vokst ut av Cybex Sirona og hadde behov for eldste sitt AxKid Minikid, og vi ikke gadd å kjøpe enda et Minikid-sete for så kort brukstid. Så da kjøpte vi heller et forovervendt sete til eldste. Han er lang for alderen, da. 

Anonymkode: 373de...974

Skrevet
2 hours ago, Arkana said:

Jeg håper virkelig ikke foreldre flest tenker at så lenge ingen dør er det greit. Hva med de som "bare" blir skadet? Er ikke dette noe folk flest også burde være interessert i å forhindre?

Men de kan like godt sitte bakovervendt å bli skadet hvis beltet er feil. Altså det er flere faktorer enn bare hvilken retning barnet sitter som er avgjørende. Eller som naboen: to bakovervendte 6 åringer i bilen men hva hjelper det når mobilen er stadig i hånden under kjøring🙄

For meg høres det ut som de foreldrene som har snudd barna tar en GEDIGEN DØDSRISIKO og at de driter i sikkerheten. Denne diskusjonen er svart/hvitt, uten gråsoner, etter min oppfatning. Du er dømt nord og ned, uansett.

(Og det er gyldige grunner til til at barn blir snudd "for tidlig" (før 10 års alderen altså🙄)). 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...