Gå til innhold

Når fikk barnet ditt sitte forovervendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Cybex Sirona vil ikke passe hele bakovervendtperioden, så dere må uansett kjøpe en ny stol. Det er virkelig en drittstol for barn over ett år 😅 

Anonymkode: 26cc2...dc6

Hvorfor det? Vi har det til vår snart 2-åring, og det går helt fint. Er kjempefornøyde med setet.

Eldste fikk beltestol da han var 3,5 år, men da hadde vi ikke egen bil, så i praksis rakk han å bruke den hele 2 ganger før han fylte 5. Det er ti år siden nå, og mange biler hadde ikke ISO-fix og setet hans var et helvete å montere når vi hadde lånt/leid bil. Men av ulike grunner ble det uansett veldig lite kjøring etter at vi byttet til beltestol. Nå har vi egen bil, så yngste må sitte bakovervendt så lenge det er fysisk mulig for henne. Hun er en bitteliten unge, så det blir nok en stund.

Anonymkode: e9fb0...f85

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Cybex Sirona vil ikke passe hele bakovervendtperioden, så dere må uansett kjøpe en ny stol. Det er virkelig en drittstol for barn over ett år 😅 Ville sett meg om etter en ny allerede nå. Hva er budsjettet deres?

Anonymkode: 26cc2...dc6

Den kjenner vi på nå, ja. Setet har vært trangt en stund allerede. Vi har beltestol stående også fra storebror på snart 9 (han bruker det enda). Og jeg tenker at det kunne gått greit på veldig korte bilturer, men skal vi lengre avgårde noe vi ofte gjør, føles det helt feil å la minstemann sitte forovervendt. 

Skal se litt på Axkid mini og Britax Maxway. 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Vi har det til vår snart 2-åring, og det går helt fint. Er kjempefornøyde med setet.

Eldste fikk beltestol da han var 3,5 år, men da hadde vi ikke egen bil, så i praksis rakk han å bruke den hele 2 ganger før han fylte 5. Det er ti år siden nå, og mange biler hadde ikke ISO-fix og setet hans var et helvete å montere når vi hadde lånt/leid bil. Men av ulike grunner ble det uansett veldig lite kjøring etter at vi byttet til beltestol. Nå har vi egen bil, så yngste må sitte bakovervendt så lenge det er fysisk mulig for henne. Hun er en bitteliten unge, så det blir nok en stund.

Det er nok som du sier, hvis barnet ditt er lite, går det helt fint!

Jeg har også vært storfornøyd med cybex-setene og er veldig glad for at vi kan snu basen når barnet skal inn og ut fra bilen, f.eks. Problemet vårt er bare at ungen så og si har vokst ut av det. 

Skrevet
Lipstick skrev (1 minutt siden):

Den kjenner vi på nå, ja. Setet har vært trangt en stund allerede. Vi har beltestol stående også fra storebror på snart 9 (han bruker det enda). Og jeg tenker at det kunne gått greit på veldig korte bilturer, men skal vi lengre avgårde noe vi ofte gjør, føles det helt feil å la minstemann sitte forovervendt. 

Skal se litt på Axkid mini og Britax Maxway. 👍

Det at han er lang og tung nok  for godkjenningen til stolen betyr ikke at det er trygt å sitte framovervendt. Fysisk er ikke kroppen klar for det, der er det alder som avgjør. Skjelett og muskulatur er ikke klar for å tåle kollisjon framover før i allefall 5 år. Det kreves også at barnet er modent nok til å sitte i ro under kjøringen slik at beltet hele tiden blir liggende riktig. En annen ting er om m man først lar barnet prøve framovervendt kan det bli vanskelig å få de til å sitte bakovervendt igjen. Så hold ut med kun bakovervendt lengst mulig.

Anonymkode: 5f2ce...478

• Liker 4
Skrevet

5.5 år. 

Var då 122cm og 22kg. 

Skrevet

Det ville jegbikke turt å svare på her inne gitt….

Anonymkode: ab563...bfe

• Liker 9
Skrevet

1,5 år

Anonymkode: 70cfc...725

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det at han er lang og tung nok  for godkjenningen til stolen betyr ikke at det er trygt å sitte framovervendt. Fysisk er ikke kroppen klar for det, der er det alder som avgjør. Skjelett og muskulatur er ikke klar for å tåle kollisjon framover før i allefall 5 år. Det kreves også at barnet er modent nok til å sitte i ro under kjøringen slik at beltet hele tiden blir liggende riktig. En annen ting er om m man først lar barnet prøve framovervendt kan det bli vanskelig å få de til å sitte bakovervendt igjen. Så hold ut med kun bakovervendt lengst mulig.

Anonymkode: 5f2ce...478

Jeg forstår det. Det er derfor magen knyter seg med tanken på å sette han i et forovervendt sete. Mannen er ikke hypp på å kjøpe ny bakovervendt bilstol nå, han vil heller prøve lenger med den vi har 🤪 alternativt må vi prøve å krympe ungen. 😂

Skrevet

Anonymkode: 5681f...c0b

• Liker 3
Skrevet

Til han var 5 år og 6 mnd i ene bilen, og 5 år og 9 mnd i siste bilen. Byttet i sommerferien til skolestart. 

Det mest ironiske er vel at han var blant de største barna som startet på skolen. Men det begynte og bli trangt, og han skulle begynne på skolen! Setet var axkid minikid. 

Minste sitter bakovervendt i samme sete nå, snart 3 år. Har ikke begynt å tenke på å snu enda. Det er så mye sikrere, så så lenge det går fint, blir hun sittende så lenge som mulig, frem til skolestart! Da bytter vi nok! 

Anonymkode: 36356...b94

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Sluttet han med beltestol som 5åring?

Anonymkode: cbfa1...258

Skrevet
Lipstick skrev (31 minutter siden):

Jeg forstår det. Det er derfor magen knyter seg med tanken på å sette han i et forovervendt sete. Mannen er ikke hypp på å kjøpe ny bakovervendt bilstol nå, han vil heller prøve lenger med den vi har 🤪 alternativt må vi prøve å krympe ungen. 😂

Du kan fortelle han at det er mer økonomisk å kjøpe en beltemontert bakovervendt stol (Max Way Plus eller Klippan Opti anbefaler jeg), og å selge Cybexen. Bytter dere til beltestol nå må dere kjøpe Kidfix 2, som er den absolutt eneste som kan passe små barn (dog passer den neppe barnet deres enda), og den varer i kanskje 2 år før dere må kjøpe nok en større beltemontert stol. Beltestolen MÅ passe for å ha noe funksjon over hodet, og det er derfor viktig å prøve stolen med barnet i, i bilen. Bakovervendt er tryggere uansett hvordan barnet sitter i stolen, basicly, og er ikke like nøye om stolen passer dritbra eller ei. 

• Liker 2
Skrevet

2,5-3 år.

Anonymkode: f61a3...93c

Skrevet

5-5,5 år var de. Selv eldste som er lang for alderen kunne uten problemer sitte bakovervendt til han hadde passert 5 år. Vi har hatt seter fra Britax. 

Skrevet

Eldste vår er 4,5 snart, og sitter helt fint i Axkid 1 lenge enda. Planen var å snu til våren og ha lillesøster i Axkiden, men nå tror jeg heller det blir nytt sete til lillesøster, for det er mer enn nok plass 1,5 år til (til eldste begynner på skolen)

Anonymkode: c7ee1...484

Skrevet

Barnet vårt er født prematurt, tenkte snu når barnet er over 4 år, 15 kilo og 110 cm (tidlegast). Nå er barnet 3 år, 92 cm og nesten 13 kilo. Ser for meg at vi snur ein gong i løpet av første klasse. 

Anonymkode: 22961...566

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Sluttet han med beltestol som 5åring?

Haha, nei, absolutt ikke. Ser at det kan tolkes sånn. Men da kjøpte vi bil og det ble brukt en del mer. Han sluttet med beltestol da han var 11, da var det rett og slett ikke plass til skuldrene hans under nakkestøtta fordi han er så lang i ryggen. Det var det som var problemet med den bakovervendte stolen vi hadde også, vi hadde den som på den tiden var lengst i ryggen.

• Liker 1
Skrevet

Snudde barnet i 3.klasse.  Nå i 4.klasse er hun 149 cm lang, og 34 kg. Tenker å beholde beltestolen til hun er 12 i allefall. 

Anonymkode: 8b5da...501

Skrevet

Byttet til beltestol ved 5 år. Axkiden begynte bli for liten.

Anonymkode: 3786d...8ae

Skrevet

Mine unger satt bakovervendt til de vokste ut av Axkid minikid/Britax maxway, da var de ca 6 år.

Jeg er for øvrig helt uenig i at Axkid minikid er et helvete å montere; tvert imot er det det enkleste beltemonterte bakovervendte setet jeg har montert. De selvstrammende forankringsselene er gull verdt! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...