Gå til innhold

Når fikk barnet ditt sitte forovervendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har Cybex Sirona bilstol med Z-base. Skatten vår er nå 2,5 år, straks 17 kg og 95 cm lang. Det er et strev å få festet selen, den burde vært lengre. Vi har den helt ute og må bruke kraft for å feste. Jeg lurer på hvordan han om mulig kan bruke dette setet i 1,5 år til. 😅 Jeg vil veldig gjerne at poden skal være trygg i bil og jeg vet godt at bakovervendt er det tryggeste enda.

Hvordan løste dere det når setet begynte å bli trangt? Hvor gammelt var barnet da? Byttet dere til et annet småbarnsete? Fikk barnet forovervendt bilstol? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 år, fikk beltestol da

Anonymkode: c855f...dce

Skrevet

5 år på begge to :)

Skrevet

3 år

Anonymkode: fff5b...960

• Liker 1
Skrevet

Rett før 4 år. Vi var den siste i barnehagen som snudde.

Anonymkode: c4216...2e5

• Liker 2
Skrevet

De to eldste satt bakovervendt til de var litt over 4 år. De satt i isofixstoler.  Bla Besafe

Yngste til han var ca 5. Satt i Britax Maxway. Ingen problem å bruke til 5 år, kunne vært brukt lenger også.

Som oftest blir isofixstoler for trange lenge før de er klar for å sitte framovervendt. Så løsningen da er å gå over på beltemontert. De fleste av disse kan man justere til å gi bedre benplass når man monterer.

Anonymkode: 5f2ce...478

• Liker 4
Skrevet

Fem år på alle tre. De var lange for alderen alle tre. Ser av og til noe hevder de må snu fordi barna er for lange. Det er bare tull så lenge de er under 140cm.

For øvrig er bilkjøring den handlingen da flest foreldre gir fullstendig faen i barns sikkerhet og ser bort fra kunnskap alle har. 

• Liker 13
Skrevet

Hva har ungen på seg da? Det er ikke meningen at de skal ha på seg vinterdress i bilen.

Anonymkode: ce0d8...b89

• Liker 4
Skrevet
Sunshineyellow skrev (6 minutter siden):

5 år på begge to :)

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

5 år, fikk beltestol da

Anonymkode: c855f...dce

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rett før 4 år. Vi var den siste i barnehagen som snudde.

Så flott! 👏 Hvilke småbarnstoler brukte dere?

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Fem år på alle tre. De var lange for alderen alle tre. Ser av og til noe hevder de må snu fordi barna er for lange. Det er bare tull så lenge de er under 140cm.

For øvrig er bilkjøring den handlingen da flest foreldre gir fullstendig faen i barns sikkerhet og ser bort fra kunnskap alle har. 

Var barna dine 140 ved 5 års alder? 

Her snudde vi tidligere, men det var faktisk fordi jeg ikke visste nok om temaet. Det var mine tilsynelatende oppegående foreldre som sa at det er forjævlig at en unge skal sitte bakover "når det er så mye fint å se på"...... 

Har heldigvis gått bra.. 

Anonymkode: 9d518...47b

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva har ungen på seg da? Det er ikke meningen at de skal ha på seg vinterdress i bilen.

Anonymkode: ce0d8...b89

Vinterdressen er aldri på i bil. Han har av og til på seg fleecejakke når vi bare skal til og fra barnehage/butikk. Men gutten er stor for alderen, og setet er tydeligvis litt lite... vi hadde ikke dette "problemet" med storebroren.

Endret av Lipstick
Skrevet
Lipstick skrev (3 minutter siden):

Så flott! 👏 Hvilke småbarnstoler brukte dere?

Axkid Minikid.et helvete å montere, men varer lenge da. 

• Liker 4
Skrevet

Eldste ble snudd noen måneder etter å ha fylt 5. Lillesøster fyller 5 i mai, er ikke aktuelt å snu henne på en god stund ennå. Begge satt/sitter i Britax Maxway. 

Anonymkode: 7cadd...0b7

• Liker 1
Skrevet

5 år

Anonymkode: 9ef14...ba2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var barna dine 140 ved 5 års alder? 

Her snudde vi tidligere, men det var faktisk fordi jeg ikke visste nok om temaet. Det var mine tilsynelatende oppegående foreldre som sa at det er forjævlig at en unge skal sitte bakover "når det er så mye fint å se på"...... 

Har heldigvis gått bra.. 

Anonymkode: 9d518...47b

Nei, det var lengst i barnehagen men ikke så lange. 
Når hadde du barn i barnesete. 1980-tallet?

Skrevet
Lipstick skrev (15 minutter siden):

Vi har Cybex Sirona bilstol med Z-base. Skatten vår er nå 2,5 år, straks 17 kg og 95 cm lang. Det er et strev å få festet selen, den burde vært lengre. Vi har den helt ute og må bruke kraft for å feste. Jeg lurer på hvordan han om mulig kan bruke dette setet i 1,5 år til. 😅 Jeg vil veldig gjerne at poden skal være trygg i bil og jeg vet godt at bakovervendt er det tryggeste enda.

Hvordan løste dere det når setet begynte å bli trangt? Hvor gammelt var barnet da? Byttet dere til et annet småbarnsete? Fikk barnet forovervendt bilstol? 

Cybex Sirona vil ikke passe hele bakovervendtperioden, så dere må uansett kjøpe en ny stol. Det er virkelig en drittstol for barn over ett år 😅 Ville sett meg om etter en ny allerede nå. Hva er budsjettet deres?

Anonymkode: 26cc2...dc6

• Liker 5
Skrevet

1 år tenker jeg.

Anonymkode: 55c6f...a5a

Skrevet

Axkid Minikid.et helvete å montere, men varer lenge da. 

Denne har jeg og. Min er straks 3 og det er lenge til han vokser ut av denne altså. Var eksen min som monterte, så aner ikke noe om monteringen, men den er lett å feste barnet i i hvert fall.

Men da jeg spurte både barselgruppe og venner som jeg trodde var relativt oppegående på sikkerhet i bil kom de med forslag på forovervendte stoler. Og det var helt utelukket da jeg skulle bytte. 

Anonymkode: 005de...225

• Liker 1
Skrevet

5 år på begge to. Måtte bytte fra cybex sirona til axkid minikid for at det skulle gå så lenge. Storebror byttet til beltestol for at lillebror skulle få overta axkiden da han ble for tung for cybexen. Nå får lillebror snart beltestol også ifb at vi får ny bil omtrent samtidig som han blir 5 år. Kunne godt tenkt meg å ha han bakovervendt lengre og han har god plass, men han begynner å bli veldig irritert over å aldri få se det vi ser og snakker om 🤣 har hele tiden sagt at han skal få bytte sete når han blir 5, så får holde det. 

• Liker 1
Skrevet

Barnet vårt er langt og stort så vi kjøpte en Axkid One. Verdt hver krone

Anonymkode: faed7...829

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...