Gå til innhold

Slutte med dagsoving i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sluttet barnet ditt med å sove i barnehagen? Hvordan reagerte personalet da du ga beskjed om at barnet ikke skulle legges der? 

Anonymkode: 54eff...954

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rett før fylte 3 år. Vi lot barnehagen se an om barnet var trøtt eller ikke, det er jo de som følger barnet hele dagen. 

Anonymkode: fb0b6...6b0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Barnet sluttet sove når det var 3 år.

Barnehagen så det samme som oss hjemme, at barnet ikke trengte å sove hver dag. Vi lot barnevognen bli i barnehagen, så fikk barnet sove om det ønsket dette. Etter hvert falt det bare ut av seg selv og vi tok med vognen hjem. 

Hvis de ansatte i barnehagen enda ser behovet for søvn for at barnet skal ha en fin dag i barnehagen så ville jeg fremdeles latt ungen sove i bhg. 

Endret av Mellion
  • Liker 3
Skrevet

Begge sluttet rundt 3 års alderen. Barn og bhg fant ut av det sammen☺️

Litt lange og sure ettermiddager og i seng kl 18.30 de første ukene.

Anonymkode: 86ec9...08b

Skrevet

Gutten min sluttet i løpet av sommerferien før overgang til storbarnsavdeling, han var da litt over 2,5 år. Personalet reagerte ingenting, de så at han ikke hadde behov for å sove. 

Anonymkode: ba2bf...c9d

Skrevet

Min venninnes 4 barn har alle fått regulere det selv, og alle 4 har sovet på dagen så lenge de gikk i bhg, og 3 av 4 har sovet en halvtime etter skoletid de første årene på barneskolen også. Vi planlegger å gjøre det samme med våre 2 barn 😊 

Det blir litt senere leggetid (ca kl. 20/20.30), men det er hyggelig å få litt familietid sammen etter jobb og bhg/skole også. Tenker at så lenge de får nok søvn totalt, så går det fint.

Anonymkode: ea9a3...352

Skrevet

Sluttet egentlig høsten etter å ha fylt tre, men sov daglurer innimellom frem til hun ble fire. Bhg så an formen og lot henne sove hvis hun trengte det. 

Anonymkode: 1ba20...af8

Skrevet

Min er straks 3 og bytter litt på å hvile i barnehagen og å ta en liten lur. De ser det an litt i barnehagen, men er vel ikke lenge til det er helt slutt. 

Anonymkode: 11435...9bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min er straks 3 og bytter litt på å hvile i barnehagen og å ta en liten lur. De ser det an litt i barnehagen, men er vel ikke lenge til det er helt slutt. 

Glemte å si at jeg har dialog med barnehagen om det, så det er ikke sånn at de har fått beskjed om at han ikke skal sove i barnehagen. Det er jo de som ser om han har behov tenker jeg, så får man heller prøve seg fram.

Skrevet

Eldste var 2,5, da fikk de han ikke til å sove lenger. Han sovnet uten unntak i vogna på vei hjem, men det varte vel bare en 2-3 uker så regulerte det seg selv. Yngste var litt yngre, vi kuttet på dagsøvn da legging på kvelden ble helt håpløst. Sovnet veldig sent og tilsvarende trøtt neste morgen. Sa bare fra til barnehagen at vi ville kutte duppen (hadde trappet ned først) fordi barnet sovnet veldig sent på kvelden. Det forstod de veldig godt. Var noen trøtte ettermiddager et par-tre uker her også, så begynte hun å sove godt å lenge på natt og ble en helt ny unge ☺️

Anonymkode: 6075e...6c9

Skrevet

Gradvis mellom 2 og 2,5 år. Hun sluttet å sovne, både hjemme og i barnehagen. Først bare enkelte dager, og så stadig oftere frem til hun aldri sov. Vi ga ikke beskjed om at hun ikke skulle legges, men heller motsatt, at det vi syntes det var greit om de tok henne opp igjen fremfor å prøve og prøve og jobbe i evigheter for å få henne til å sove.

Nå har vi ei på 2 år som sover lenge i barnehagen, ofte over to timer. Så vi ser tydelig hvor ulike barn er på dette. 

Anonymkode: e0e3e...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...