AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #21 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tok over et år med trening og fysioterapi før jeg ble bra. Håpet er ikke ute for deg, selvfølgelig ikke. Men gjør nå de øvelsene du har fått beskjed om, ellers kan du i alle fall ikke si at de ikke virker... Anonymkode: bbcb2...5dd jeg har gjort øvelsene, men får alltid mere vondt etter jeg har gjort dem... min fysio sier at jeg bare skal kjøre med fullt treningsprogram etc, men da får jeg bare enda mere vondt... som sagt ovenover, så hjelper massasje meg, da løsner fysioen opp i muskelspenningene mine... Anonymkode: a5080...2c3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #22 Skrevet 17. januar 2022 Jeg vet ikke om 3 måneder er lenge nok eller hvordan det fungerer med når de vurderer smerteklinikk, men kanskje det kunne vært noe? Anonymkode: c5ae2...d84
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #23 Skrevet 17. januar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: jeg har gjort øvelsene, men får alltid mere vondt etter jeg har gjort dem... min fysio sier at jeg bare skal kjøre med fullt treningsprogram etc, men da får jeg bare enda mere vondt... som sagt ovenover, så hjelper massasje meg, da løsner fysioen opp i muskelspenningene mine... Anonymkode: a5080...2c3 Men du skriver jo på forrige side at du gjennomfører bare halvparten av programmet. Hva sier fysioterapeuten når du forteller at du bare gjør halve programmet, da? Massasje er godt, men det hjelper jo tydeligvis ikke det heller siden du ikke er bra ennå? Tenk litt over det. Anonymkode: bbcb2...5dd
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #24 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men du skriver jo på forrige side at du gjennomfører bare halvparten av programmet. Hva sier fysioterapeuten når du forteller at du bare gjør halve programmet, da? Massasje er godt, men det hjelper jo tydeligvis ikke det heller siden du ikke er bra ennå? Tenk litt over det. Anonymkode: bbcb2...5dd Han ser ikke noe, jeg får jo bare vondt dagen etter jeg gjør de øvelsene.... Jeg pleier av og til og slå meg selv der jeg har vondt av ren frustrasjon over situasjonen... det hjelper som regel svært lite... Anonymkode: a5080...2c3
Leo Skrevet 17. januar 2022 #25 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vet ikke om 3 måneder er lenge nok eller hvordan det fungerer med når de vurderer smerteklinikk, men kanskje det kunne vært noe? Anonymkode: c5ae2...d84 Min erfaring er at det skal være temmelig alvorlig og langvarig før det vurderes. TS nevner bl.a. at han er smertepåvirket bare deler av tiden. Uansett er det begrenset hva de kan gjøre ut over å dele ut piller i alle regnbuens farger og at tar 6 - 12 måneder å få time. I mellomtiden må man nesten bare fortsette å prøve selv. Fysioterapeut er ikke den eneste muligheten. Man kan også f.eks. prøve kiropraktor og naprapat.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #26 Skrevet 17. januar 2022 Leo skrev (2 minutter siden): Min erfaring er at det skal være temmelig alvorlig og langvarig før det vurderes. TS nevner bl.a. at han er smertepåvirket bare deler av tiden. Uansett er det begrenset hva de kan gjøre ut over å dele ut piller i alle regnbuens farger og at tar 6 - 12 måneder å få time. I mellomtiden må man nesten bare fortsette å prøve selv. Fysioterapeut er ikke den eneste muligheten. Man kan også f.eks. prøve kiropraktor og naprapat. hva er forskjellen på fysio vs kiropraktor og naprapat mv? hva kan de hjelpe meg med ift muskulære skader? Anonymkode: a5080...2c3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #27 Skrevet 17. januar 2022 Fjorten uker er jo virkelig ingenting i forhold til å leve med kroniske smerter! Så mann deg og ta grep! Fullfør programmet fysioterapeuten din har gitt deg og slutt å syte! Jeg lever med kroniske smerter som ikke kan behandles, og det har jeg gjort i flere år, så jeg vet hva jeg snakker om! Anonymkode: 3b703...2a6 2
Leo Skrevet 17. januar 2022 #28 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hva er forskjellen på fysio vs kiropraktor og naprapat mv? hva kan de hjelpe meg med ift muskulære skader? Anonymkode: a5080...2c3 https://www.naprapatlandslaget.no/forskjellen-naprapat-kiropraktor/ Også kan du google litt og finne ut om det er noen i nærheten av der du bor. For noen hjelper det ene og for noen hjelper det andre.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #29 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fjorten uker er jo virkelig ingenting i forhold til å leve med kroniske smerter! Så mann deg og ta grep! Fullfør programmet fysioterapeuten din har gitt deg og slutt å syte! Jeg lever med kroniske smerter som ikke kan behandles, og det har jeg gjort i flere år, så jeg vet hva jeg snakker om! Anonymkode: 3b703...2a6 hva slags skader har du? hvordan fikk du de? vil du dele dine erfaringer med kroniske smerter? TS Anonymkode: a5080...2c3
frøken bra nok Skrevet 17. januar 2022 #30 Skrevet 17. januar 2022 Jeg kan godt bytte kropp en stund jeg altså😅 Nervesmerter i hele kroppen døgnet rundt i flere år nå etter hjerneslag😬 Men man lærer å leve med det, ikke at det gjør mindre vondt men ja man bare lærer å takle det..
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #31 Skrevet 17. januar 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Han ser ikke noe, jeg får jo bare vondt dagen etter jeg gjør de øvelsene.... Jeg pleier av og til og slå meg selv der jeg har vondt av ren frustrasjon over situasjonen... det hjelper som regel svært lite... Anonymkode: a5080...2c3 Snakk med fysioterapeuten om smertene du får etter programmet. Fortell at du ikke greier/orker å fullføre programmet. Slutt å slå deg selv i skadestedet, for da tar det naturligvis lengre tid å bli frisk. Har du noen form for psykisk utviklingshemming siden du ikke forstår at det er dumt å slå deg selv på skadestedet? Anonymkode: bbcb2...5dd
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #32 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snakk med fysioterapeuten om smertene du får etter programmet. Fortell at du ikke greier/orker å fullføre programmet. Slutt å slå deg selv i skadestedet, for da tar det naturligvis lengre tid å bli frisk. Har du noen form for psykisk utviklingshemming siden du ikke forstår at det er dumt å slå deg selv på skadestedet? Anonymkode: bbcb2...5dd det er bare av ren frustrasjon, jeg pleier egentlig aldri å slå meg selv, jeg har bare gitt opp drømmen om noengang å bli skadefri, derfor gjør det hverken fra eller til å slå seg selv for å få utløp for den psykiske smerten over å vare livsvarig skadet som 26åring Anonymkode: a5080...2c3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #33 Skrevet 17. januar 2022 Herregud... 3 måneder er ikke livsvarig skadet. Gidder ikke bruke mer tid på dette... Anonymkode: bbcb2...5dd 5
frøken bra nok Skrevet 17. januar 2022 #34 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): det er bare av ren frustrasjon, jeg pleier egentlig aldri å slå meg selv, jeg har bare gitt opp drømmen om noengang å bli skadefri, derfor gjør det hverken fra eller til å slå seg selv for å få utløp for den psykiske smerten over å vare livsvarig skadet som 26åring Anonymkode: a5080...2c3 HVEM har sagt at det er en livsvarig skade? Har du tatt MR? Har lege henvist deg til andre enn fysio? Har du prøvd kiropraktor naprapat osv? Hvis du har så store psykiske utfordringer på dette etter 3 mnd så bør du kanskje oppsøke psykolog og.. Evt ta deg selv i nakken og mann deg litt opp. Folk kjemper mot skader/smerter og dritt i åresvis og det hjelper iallfall ikke å gi opp🤦🏻♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #35 Skrevet 17. januar 2022 Hei Ts😊 Jeg har ikke lest alle svarer her, men ville bare skrive noen ord. Etter «boka», kaller man en smertetilstand kronisk hvis den vedvarer utover 3 mnd. Men kronisk betyr ikke «for alltid». 3 mnd er ikke lenge når noe sånt har skjedd. Folk får prolapser og er dårlig i et års tid, eller man får andre smertetilstander man sliter med i månedsvis, et år og lengre, men det går seg som oftest til. Her er mine råd: * Bruk tiden til hjelp, hold motet oppe * Ta imot råd fra fysioterapeuten. Men hvis én type behandling ikke har vist noe som helst bedring når det nærmer seg 4 mnd, så må enten behandlingsformen endres, eller man må oppsøke en annen terapeut som ser på saken med nye øyne. * Ikke fortvil, det kommer til å bli bedre. Du er ung, og kroppen vil lege seg selv igjen. Dette er ikke en kronisk sykdom/tilstand, men en skade/en overbelastning, og det vil ta litt tid bare😊 God bedring!😊 Anonymkode: df5e8...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #36 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han ser ikke noe, jeg får jo bare vondt dagen etter jeg gjør de øvelsene.... Jeg pleier av og til og slå meg selv der jeg har vondt av ren frustrasjon over situasjonen... det hjelper som regel svært lite... Anonymkode: a5080...2c3 Jeg snakker av erfaring når det gjelder kroniske smerter gjennom over 20 år. Trening er viktig, og i samarbeid med fysioterapeuten må dere finne et opplegg som fungerer for deg. Jeg har lært at en forverring av smerter dagen etter trening er ok, det er «positive» smerter som fører til bedring på lang sikt. Men dersom reaksjonene vedvarer i mange dager og opptil en uke, da er treningen for hard, eller noen av øvelsen gjøres feil, eller for mye. Du må snakke med fysioterapeuten om alle reaksjoner, sånn at dere sammen kan justere treningen sånn at det blir riktig for deg i denne situasjonen. Anonymkode: df5e8...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #37 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hei Ts😊 Jeg har ikke lest alle svarer her, men ville bare skrive noen ord. Etter «boka», kaller man en smertetilstand kronisk hvis den vedvarer utover 3 mnd. Men kronisk betyr ikke «for alltid». 3 mnd er ikke lenge når noe sånt har skjedd. Folk får prolapser og er dårlig i et års tid, eller man får andre smertetilstander man sliter med i månedsvis, et år og lengre, men det går seg som oftest til. Her er mine råd: * Bruk tiden til hjelp, hold motet oppe * Ta imot råd fra fysioterapeuten. Men hvis én type behandling ikke har vist noe som helst bedring når det nærmer seg 4 mnd, så må enten behandlingsformen endres, eller man må oppsøke en annen terapeut som ser på saken med nye øyne. * Ikke fortvil, det kommer til å bli bedre. Du er ung, og kroppen vil lege seg selv igjen. Dette er ikke en kronisk sykdom/tilstand, men en skade/en overbelastning, og det vil ta litt tid bare😊 God bedring!😊 Anonymkode: df5e8...ff8 Takk for svar har du selv erfaring med slike skader eller jobber innenfor helse? Kjenner du noen gode fysioterapeuter/kiropraktorer i trondheimsområdet? TS Anonymkode: a5080...2c3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #38 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar har du selv erfaring med slike skader eller jobber innenfor helse? Kjenner du noen gode fysioterapeuter/kiropraktorer i trondheimsområdet? TS Anonymkode: a5080...2c3 Nei, jeg jobber ikke innen helse, men har selv mange kroniske smertetilstander, og erfaring med behandlinger hos et stort antall fysioterapeuter, kiropraktorer og andre terapeuter. Det har gitt meg en egen-opplevd erfaring, spesielt med tanke på fellesnevnere, felles råd og info fra mange ulike terapeuter. Nå kjenner ikke jeg til din unike skade, selvsagt. Men 3 mnd er ikke lenge. Selv om en lege vil betegne skaden din som kronisk etter 3 mnd, så betyr altså ikke det «for alltid». Det må du aldri glemme. Den andre viktige huskeregelen, som mange fysioterapeuter er enig i, er at man må gå videre til et annet behandlingsopplegg etter 3-4 mnd dersom opplegget man står i ikke gir resultater i det hele tatt. Merker man derimot litt bedring, fortsetter man på samme pan en stund til. Alt opplever noe lignende i løpet av livet, minst en gang, ofte mange ganger. Det er når sånt skjer, du virkelig må jobbe med din egen mentale styrke. Bevis for deg selv at dette klarer du å stå i, dette takler du💪 Stå på, tenk positivt, jobb aktivt i samarbeid med fysio, og gi situasjonen tid. Du må gjennom dette uansett, det hjelper ikke å knekke sammen psykisk. Dette klarer du💪👏 Kjenner dessverre ikke til noen terapeuter i Tr.heim. Men bli der du er en liten stund til, og diskuter veien videre der. Evt snakk med venner og bekjente og søk råd. Dette løser seg😊 Anonymkode: df5e8...ff8 1
Lonehill Skrevet 18. januar 2022 #39 Skrevet 18. januar 2022 Hvis du går til legen og får sjekka D-vitaminnivået ditt, vil det forbause meg stort hvis du ikke har D-vitaminmangel. Saken er at D-vitamin er råvaren til hormonet som styrer opptak og distribusjon av kalsium (kalk) i kroppen. Har du D-vitaminmangel, tar kroppen din opp for lite kalk. Hvis det står på for lenge, vil kroppen din få kalkmangel. Det gjør etter hvert at skjelettet blir mykt, fordi kroppen rent biokjemisk henter kalsium ut av beina for å sørge for at det er nok kalsium i blodet. Når skjelettet blir mykt, gjør det at ryggraden siger sammen. Da skal det ikke mye til før nerver kommer i klem. Det gjør vondt. Det er selvsagt ikke sikkert at det er det som er problemet ditt, men det koster veldig lite å finne det ut og kan umulig skade: KJøp en pakke D-vitamintilskudd, spis den og vent. Hvis smertene ikke går over i løpet av fem dager, så var ikke D-vitaminmangel problemet. Hvis du prøver og smertene ikke går over, kan du sende meg ei melding, så skal jeg vippse deg pengene du la ut. Alternativet er å vente til våren. I april står sola igjen høyt nok til at UVB-strålene igjen når fram og produserer D-vitamin i huden vår. Da vil D-vitaminnivået i blodet øke helt naturlig, hvis du oppholder deg i sola midt på dagen uten alt for mye klær på. Og smertene går over. Uansett er det en klar sammenheng mellom D-vitaminmangel og kroniske smerter: Sitat I sum, for pasienter med kroniske muskel- og skjelettsmerter og relaterte symptomer, har tilskudd av vitamin D et svært gunstig forhold mellom fordeler og kostnader, med minimal, om noen, risiko. Med all sannsynlighet ville det ikke skade og sannsynligvis kunne gjøre mye godt. https://www.practicalpainmanagement.com/treatments/nutraceutical/vitamin-d-chronic-pain Sitat En 3-måneders tilskuddsbehandling har gitt reduksjoner i muskel- og skjelettsymptomer, nivå av depresjon og økt livskvalitet for pasienter med uspesifikk kronisk utbredt smerte og vitamin D-mangel. Pasienter med fibromyalgi eller kronisk utbredt smerte bør undersøkes med hensyn til mangel på vitamin D. Oral vitamin D3 på 50 000 IE/uke i 3 måneder er vesentlig effektiv og sikker behandling ved vitamin D-mangel. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1756-185X.12960 Og en til: https://painreliefireland.ie/blog/vitamin-d-still-option-chronic-pain
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå