Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var usikker på hvor jeg skulle skrive dette innlegget, men får prøve her.

I tre år var jeg i et tiltak via nav som heter jobbspesialisten, der jobbspesialisten skulle finne ut hva jeg eventuelt kan jobbe med/studere osv og tilrettelegge for meg. Nå i midten av november ble jeg ferdig hos jobbspesialisten, og hun fikk meg inn i noe som heter jobbsmak der jeg ble utplassert i en butikk. Der jobber jeg gratis to dager i uken. Har arbeidsavklaringspenger. 

Nå er det veilederen min som skal følge meg opp fremover. Jeg har vært i den butikken siden midten av november og hvis jeg husker rett skulle jobbsmaken vare i 2-3 måneder. 

Noen her som vet hvor lenge det er "lovlig" å jobbe gratis? Jeg er ikke vanlig ansatt og får ikke betalt for det. 

Utenom jobbsmaken så tar jeg opp fag for å få generell studiekompetanse. Veilederen min i NAV har vært veldig klar på at jobbsmaken kommer før studiet, noe som jeg egentlig syns er helt absurd da studiekompetansen som jeg studerer for å få er fremtiden min, ikke en jobb i en butikk, som jeg i tillegg ikke får betalt for. Har ikke tenkt å jobbe i butikk heller etter studiene.

Problemet er bare at hvis jeg ikke lar jobbsmaken komme først kan jeg misste arbeidsavklaringspengene og da står jeg igjen uten inntekt, så dette er jo en vanskelig situasjon. Veilederen som jeg har gjør det heller ikke enklere da jeg fikk vite gjennom sjefen i butikken at veilederen hadde planer om å øke timene jeg jobber i butikken uten å gi beskjed til meg om det først, wtf!!

Jeg har også en prolaps i ryggen som gjør det ekstra vanskelig for meg i forhold til jobben, da mtp å stå/gå i flere timer uten å ha mulighet til å få sette meg ned. I tillegg har jeg ADD og generalisert angstlidelse som alt i alt gjør hverdagen ekstra vanskelig. 

Tidligere var jeg også hos en psykolog som jobbet på nav, og hun skrev at jeg har behov for tilrettelagt arbeid og tålmodighet og forståelse fra en god leder, noe jeg ikke føler jeg får av veilederen min. Dette står også i aktivitetsplanen min så veilederen kan lese det.

Jeg vet det er regler i NAV men jeg kan ikke så mye om dem. Er det noen her som kjenner til NAV som kan forklare hva jeg kan gjøre her? Bør jeg bytte veileder? Er det noe jeg har rett på her og som jeg isåfall kan fylle ut papirer på nav sin hjemmeside angående dette osv? Som sagt jeg vet ikke mye om dette navsystemet.

Anonymkode: a86a3...1b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det høres ut som du ikke har fått godkjent utdanning som en del av planen din, med tanke på at du har fått beskjed om at det kommer vedsiden av arbeidstreningen, og at det er arbeidstreningen som gir rett til videre AAP.

Kan du spørre veilederen din om du kan få godkjent studiene som en del av aktivitetsplanen i steden for arbeidstreningen? Har du noe mål for videre utdanning etter studiekompetansefagene? Jeg ville snakket med veilederen din om du kan få studier som en del av planen med NAV. Du må da ha et yrkesmål som studiene kan føre deg til. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Mille89 said:

Hei.

Det høres ut som du ikke har fått godkjent utdanning som en del av planen din, med tanke på at du har fått beskjed om at det kommer vedsiden av arbeidstreningen, og at det er arbeidstreningen som gir rett til videre AAP.

Kan du spørre veilederen din om du kan få godkjent studiene som en del av aktivitetsplanen i steden for arbeidstreningen? Har du noe mål for videre utdanning etter studiekompetansefagene? Jeg ville snakket med veilederen din om du kan få studier som en del av planen med NAV. Du må da ha et yrkesmål som studiene kan føre deg til. 

Veilederen sa at NAV ikke godkjenner videregående fag som en del av aktivitetsplanen, kun studier fra universitetet/ høyskole kan godkjennes. Jeg tar opp fag fra videregående nå. 

Ts

Skrevet

Så klart får du ikke skole for generell studiekompetanse godkjent. Det er utdanning FØR utdanning. Du får ikke noe utdannelse av det alene, det er grunnlaget jeg fikk for avslag. Du kan få det, om det er snakk om typ 1 fag og det er ikke i veien for annen tiltak. Så du har nok ikke fått det som en del av planen din. Jeg fikk godkjent VGS yrkesfag på voksenopplæring. For det var 2 år komprimert til 1 år. 1 skoleår var ikke 1 kalenderår men 6 mnd. Ble ufør bare uker etter eksamen, så det ble full stopp på planene. Så jo, man kan få VGS godkjent, men ikke generell studiespesialisering for det er ikke reell skolegang. Så klart står du uten inntekt om du ikke følger aktivitetsplanen. Det er jo kriteriet for å motta AAP. 

Du må da ta opp fag på fritiden din, uavhengig av NAV og AAP. Men det kan føre til at du mister dine rettigheter hos NAV hvis det er full skolegang. Du plikter å følge aktivitetsplanen, og det er jobb i butikk. Hvis du ikke gjør det så mister du pengene.

Ei jeg gikk på skolen med søkte uten NAV's godkjenning og forsøkte å skjule det, hun valgte skole fremfor jobb uten å høre med NAV. Hun gikk på den ordinære VGS, ikke voksenopplæring med komprimertløp. Hun fikk et ultimatum, å slutte på skolen eller forbli på skolen og miste AAP. Hun valgte å lyve. Gikk opp som privatist og kom inn i min klasse og var til stede i timene som privatelev og var ikke en del av klassen på papiret. Hun ble omtalt som observatør og ikke elev. Måtte sitte bakerst og bare høre på, for så å gå opp til eksamen som privatist. Hun ble tatt i juks på eksamen og ble kastet utav skolen og strøk hele skolegangen og da hun søkte voksenopplæring etter utestengelsen så fikk hun avslag, fordi hun hadde brukt opp retten til skolegang første gangen og ventelisten var endeløs. Da fikk NAV vite at hun ikke hadde sluttet på skolen året før som avtalt, og måtte da betale tilbake AAP, karma is a bitch, følger man ikke reglene så straffer det seg. 

Skole er fult mulig å få godkjent, vi var fire i min klasse som mottok AAP. Og skole var godkjent aktivitet. Så jo, det er fult mulig men ikke generell studiekompetanse for det er ingen reell utdanning. 

Min plan, før jeg ble ufør, var å gå voksenopplæring - jobbe i det yrket lenge nok til å oppnå realkompetanse - så videreutdanne meg innenfor faget.
Skole (voksenopplæring/VGS) - jobb - skole (Høyere utdanning). I stede for skole (generell studiekompetanse) - skole (høyere utdanning) - jobb. En liten omvei men ende opp på samme sted på sikt. 
Det er fult mulig å komme seg på høyere utdanning, med en liten omvei. 

Anonymkode: 29b47...11c

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så klart får du ikke skole for generell studiekompetanse godkjent. Det er utdanning FØR utdanning. Du får ikke noe utdannelse av det alene, det er grunnlaget jeg fikk for avslag. Du kan få det, om det er snakk om typ 1 fag og det er ikke i veien for annen tiltak. Så du har nok ikke fått det som en del av planen din. Jeg fikk godkjent VGS yrkesfag på voksenopplæring. For det var 2 år komprimert til 1 år. 1 skoleår var ikke 1 kalenderår men 6 mnd. Ble ufør bare uker etter eksamen, så det ble full stopp på planene. Så jo, man kan få VGS godkjent, men ikke generell studiespesialisering for det er ikke reell skolegang. Så klart står du uten inntekt om du ikke følger aktivitetsplanen. Det er jo kriteriet for å motta AAP. 

Du må da ta opp fag på fritiden din, uavhengig av NAV og AAP. Men det kan føre til at du mister dine rettigheter hos NAV hvis det er full skolegang. Du plikter å følge aktivitetsplanen, og det er jobb i butikk. Hvis du ikke gjør det så mister du pengene.

Ei jeg gikk på skolen med søkte uten NAV's godkjenning og forsøkte å skjule det, hun valgte skole fremfor jobb uten å høre med NAV. Hun gikk på den ordinære VGS, ikke voksenopplæring med komprimertløp. Hun fikk et ultimatum, å slutte på skolen eller forbli på skolen og miste AAP. Hun valgte å lyve. Gikk opp som privatist og kom inn i min klasse og var til stede i timene som privatelev og var ikke en del av klassen på papiret. Hun ble omtalt som observatør og ikke elev. Måtte sitte bakerst og bare høre på, for så å gå opp til eksamen som privatist. Hun ble tatt i juks på eksamen og ble kastet utav skolen og strøk hele skolegangen og da hun søkte voksenopplæring etter utestengelsen så fikk hun avslag, fordi hun hadde brukt opp retten til skolegang første gangen og ventelisten var endeløs. Da fikk NAV vite at hun ikke hadde sluttet på skolen året før som avtalt, og måtte da betale tilbake AAP, karma is a bitch, følger man ikke reglene så straffer det seg. 

Skole er fult mulig å få godkjent, vi var fire i min klasse som mottok AAP. Og skole var godkjent aktivitet. Så jo, det er fult mulig men ikke generell studiekompetanse for det er ingen reell utdanning. 

Min plan, før jeg ble ufør, var å gå voksenopplæring - jobbe i det yrket lenge nok til å oppnå realkompetanse - så videreutdanne meg innenfor faget.
Skole (voksenopplæring/VGS) - jobb - skole (Høyere utdanning). I stede for skole (generell studiekompetanse) - skole (høyere utdanning) - jobb. En liten omvei men ende opp på samme sted på sikt. 
Det er fult mulig å komme seg på høyere utdanning, med en liten omvei. 

Anonymkode: 29b47...11c

Man kan også få studiekompetanse som en del av planen med nav, så det du skriver om at man ikke kan få det er tull. Men det er nav som må vurdere om det kan føre til jobb på sikt. Studiekompetanse fører ikke til jobb alene, men dersom man har en plan på studiekompetanse og høyere utdanning så er det fullt mulig. Nav kan imidlertid ikke dekke alle årene da de kan dekke inntil 3 år med skole. 

Skrevet
38 minutter siden, Mille89 said:

Man kan også få studiekompetanse som en del av planen med nav, så det du skriver om at man ikke kan få det er tull. Men det er nav som må vurdere om det kan føre til jobb på sikt. Studiekompetanse fører ikke til jobb alene, men dersom man har en plan på studiekompetanse og høyere utdanning så er det fullt mulig. Nav kan imidlertid ikke dekke alle årene da de kan dekke inntil 3 år med skole. 

Men skal jeg be om å få byttet veileder da siden jeg ikke føler vi helt forstår hverandre? Hun veilederen jeg hadde før var det veldig enkelt å snakke med uten at jeg satt igjen som et spørsmålstegn etterpå og at hun faktisk satte seg inn i situasjonen min. Er det mulig å be om en eksakt veileder eller er det bare nav som velger en/ei ut for deg?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen her som vet hvor lenge det er "lovlig" å jobbe gratis? Jeg er ikke vanlig ansatt og får ikke betalt for det. 

Du jobber ikke gratis, du jobber for gratis pengene du får på AAP som skattebetalerne må betale for.

Anonymkode: f6ffa...2dc

• Liker 2
Skrevet

Spør på fb-siden aap-aksjon eller nav-spørsmål? 
De har mye kunnskap om det der. Du kan skrive anonymt.

Anonymkode: 7f3af...374

Skrevet

Jeg er bare nødt til å påpeke at du ikke jobber gratis, siden du sier dette flere ganger. Du får arbeidsavklaringspenger. Det ligger i navnet at dette er penger du får mens NAV hjelper deg med å avklare arbeidsmulighetene dine. AAP-en er lønnen din, det er meningen at du skal gjøre noe for å motta dem.

Anonymkode: 992ec...5ae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men skal jeg be om å få byttet veileder da siden jeg ikke føler vi helt forstår hverandre? Hun veilederen jeg hadde før var det veldig enkelt å snakke med uten at jeg satt igjen som et spørsmålstegn etterpå og at hun faktisk satte seg inn i situasjonen min. Er det mulig å be om en eksakt veileder eller er det bare nav som velger en/ei ut for deg?

Ts

Det er ofte inndelt etter dato. Altså har visse veileder ansvaret for alle født mellom 1-10 januar, andre 1-10 februar, andre igjen 11-15 januar og februar osv. Det går likevel an å legge inn forespørsel om det er mulig å bytte, også om spesifikke veiledere, men det er ikke sikkert det lar seg gjøre.

Anonymkode: bc66d...f69

• Liker 1
Skrevet

Gratis?! Du jobber jo ikke gratis. Du har gått hjemme uten å gjøre noe gratis i flere år, det er det du har. Nå gjør du deg i det minste litt fortjent til pengene du får. 

Anonymkode: ac587...d6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...