Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg er ganske stressa nå… 😞

Jeg fødte for snart 1 år siden, var en heftig fødsel, med rift og en del komplikasjoner. Har derfor gått til bekkenbunn fysio, og vært nøye med kniping. Fysio har testet og gradert knipekraften, og hun sier jeg har veldig sterk bekkenbunn muskulatur.

Har også vært til undersøkelse hos bekkenbunn poliklinikk på mitt lokale sykehus, som gjorde alskens undersøkelser. Også her ble konklusjonen at jeg har sterk muskulatur.

Allikevel, nå snart 1 år etter fødsel, får jeg plutselig problemer med prompelyder fra vagina. Jeg kjenner at det er ganske åpent der nede, eks om jeg står med spredte ben. Hvis jeg er på gulvet og leker med baby, og står i ulike stillinger (og da snakker vi ikke i nærheten av yoga/slangemenneskestillinger), kjennes det faktisk ut som jeg tar inn luft. Senere samme dag, eller gjerne et par dager etterpå, så kommer altså luften ut. Og de lydene, er virkelig ille. Idag kom det den brakeren samtidig som jeg hosta. 
Og jeg vet jo aldri når dette kommer, tenk om jeg er blant andre, og i sosiale settinger. Den ene gynekologen jeg var til oppfølging hos, avsjekket faktisk med meg faktisk om jeg hadde hatt problemer med dette, hvorpå jeg i fjor høst svarte nei. Jeg hadde jo ikke dette problemet da. Men nå, så lenge etterpå, skal det altså komme. Jeg blir så lei meg… skal sies at jeg har hatt mange plager og komplikasjoner etter fødsel og riften, og er derfor sykemeldt nå pga smerter(utredes). Og så kommer dette på toppen. Never ending …. 

jeg har hørt at det går an å gjøre et lite kirurgisk inngrep i skjedeåpningen for å avverge dette. Eller i mer omfattende tilfeller ta vaginalplastikk og stramme opp skjeden. Gynekologen jeg var hos tidligere, presenterte sistnevnte som et lite inngrep, som de gjør hele tiden med stor suksess.

Andre som har fått hjelp til å fikse dette? (Og ja, vet jeg kan knipe, men det virker det som jeg ikke kommer lengre med).

Hjelp, nå kommer jeg vel meg aldri tilbake i jobb 😞

Setter pris på å høre andres erfaringer…

Anonymkode: 65bda...d39

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror at prolaps i skjedeveggen mellom skjeden og anus kan gjøre at du lettere tar inn luft, men det går jo an å fikse. Har selv aldri hatt unger men jeg får luft noen ganger av å bare halvsitte/ligge med bena i vinkel noen ganger, og så når jeg reiser meg slipper det ut på en måte, men det er kanskje normalt. 
om det er veldig plagsomt eller ofte så hadde jeg nok fikset det om det var noe fysisk galt med meg, tror ikke man kommer uendelig langt med knipeøvelser om det er snakk om prolaps o.l.

Anonymkode: 4ceda...da4

Skrevet

Hm, kanskje det er noe der. Dog har gynekologen jeg har vært hos, sjekket meg for såkalt fremfall. Han er en av de fremste i Norge på å operere dette. Er ikke dette det samme som prolaps, eller?

Kanskje ting har falt i fra hverandre etter en stund der nede…. Gudene vet! Ingenting overrasker meg lengre, etter all uflaksen jeg har hatt.

Før jeg fikk barn kunne jeg en sjelden gang få litt sånn luftbobler fra skjeden. Men lydløs. Her snakker vi de lydene… Tørr jo ikke gå på jobb slik som dette. Men så er det å skulle la seg operere, og håpe man ikke får nok en heftig runde med komplikasjoner i etterkant. Tror jeg bare må ta sjansen, for sånn som dette kan jeg ikke leve.

Takk for svar ❤️

TS

Skrevet

Ufffff, det er så fælt  :( Jeg føler meg også veldig åpen, blir fort luft i skjeden og ubehag. Ikke plaget med forsinket avgang slik som du da, skjønner at det er plagsomt og ydmykende 😕

Ville tatt en ny konsultasjon!

Fremfall og prolaps av skjedevegg er det samme ja. Men det kan vel hende at det noen ganger vurderes mindre alvorlig enn det er/oppleves, eller dvs. det graderes visuelt tror jeg? Men man kan vel være sterkt plaget selv om det ikke ser alvorlig ut.

Anonymkode: 09e60...8f2

Skrevet

Merker du noe til at luften skal ut da?

Synes det er så rart at dette kommer først nå. Men kanskje jeg bare merker det nå, når baby er så aktiv og jeg er mye på gulvet og leker.

Ja, det er rett og slett ydmykende. Og så fælt at man har null kontroll. Blir jo så man begrenser sitt sosiale liv… 

Må vel krype til korset og operere hele stasen🥺

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 18.04):

Hm, kanskje det er noe der. Dog har gynekologen jeg har vært hos, sjekket meg for såkalt fremfall. Han er en av de fremste i Norge på å operere dette. Er ikke dette det samme som prolaps, eller?

Kanskje ting har falt i fra hverandre etter en stund der nede…. Gudene vet! Ingenting overrasker meg lengre, etter all uflaksen jeg har hatt.

Før jeg fikk barn kunne jeg en sjelden gang få litt sånn luftbobler fra skjeden. Men lydløs. Her snakker vi de lydene… Tørr jo ikke gå på jobb slik som dette. Men så er det å skulle la seg operere, og håpe man ikke får nok en heftig runde med komplikasjoner i etterkant. Tror jeg bare må ta sjansen, for sånn som dette kan jeg ikke leve.

Takk for svar ❤️

TS

Enten ville jeg gått offentlig og si akkurat hvor plaget du er av dette (og smør gjerne godt på og). Eller så ville jeg tatt det privat, har du en god jobb med en god helseforsikring så kommer de til å dekke dette, siden du har såpass problemer. Trener du ellers? Jeg skal inn og operere et lite fremfall og åpningen nå i vår/sommer:) Spent på resultatet. Jeg var mer plaget m luft før, men ikke sånn forsinket egentlig. Føler det ga seg litt etterhvert, men det tok nok lang tid. Uansett i det siste når jeg har begynt å trene litt styrke (Kayla Itsines-program) så kjenner jeg mindre til fremfallet, og jeg tror faktisk styrken kan ha hjulpet litt på vei til å stramme litt opp hele systemet. Men åpningen og inni er nok fortsatt vid så skal operere (får det dekt av en god forsikring). Men du må virkelig si til leger akkurat hvor ille det er og at du NEKTER å gå tilbake til jobb hvis du ikke får hjelp. Du kommer til å få hjelp! Lykke til! Hun jeg var hos sjekket på prislisten dems og hun sa vaginalplastikk: 53000 mener jeg det var. Så kommer kanskje andre ting i tillegg. Men verdt å sjekke alle muligheter!

Anonymkode: 9e7fb...97a

AnonymBruker
Skrevet

Husk glitter. 

Anonymkode: 76793...bf3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enten ville jeg gått offentlig og si akkurat hvor plaget du er av dette (og smør gjerne godt på og). Eller så ville jeg tatt det privat, har du en god jobb med en god helseforsikring så kommer de til å dekke dette, siden du har såpass problemer. Trener du ellers? Jeg skal inn og operere et lite fremfall og åpningen nå i vår/sommer:) Spent på resultatet. Jeg var mer plaget m luft før, men ikke sånn forsinket egentlig. Føler det ga seg litt etterhvert, men det tok nok lang tid. Uansett i det siste når jeg har begynt å trene litt styrke (Kayla Itsines-program) så kjenner jeg mindre til fremfallet, og jeg tror faktisk styrken kan ha hjulpet litt på vei til å stramme litt opp hele systemet. Men åpningen og inni er nok fortsatt vid så skal operere (får det dekt av en god forsikring). Men du må virkelig si til leger akkurat hvor ille det er og at du NEKTER å gå tilbake til jobb hvis du ikke får hjelp. Du kommer til å få hjelp! Lykke til! Hun jeg var hos sjekket på prislisten dems og hun sa vaginalplastikk: 53000 mener jeg det var. Så kommer kanskje andre ting i tillegg. Men verdt å sjekke alle muligheter!

På youtube da eller er det betaling? :) 

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden hadde jeg problemer med at det kom luft inn i kjeden + slike prompelyder. Jeg hadde ikke fødd barn så jeg vet ikke hva det kunne vært. Kanskje bare generell dårlig fysisk form.

Uansett, jeg tok i bruk en menskopp. Den har en slik vakumfunksjon som gjør at ingen luft slipper inn eller ut. Den irriterer heller ikke kjeden. Så den brukte jeg ved behov. F.eks ved trening.

Det er ikke en løsning, men kanskje verdt å prøve inntil videre. :)

Anonymkode: b8b4c...e3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 17.54):

Kjenner jeg er ganske stressa nå… 😞

Jeg fødte for snart 1 år siden, var en heftig fødsel, med rift og en del komplikasjoner. Har derfor gått til bekkenbunn fysio, og vært nøye med kniping. Fysio har testet og gradert knipekraften, og hun sier jeg har veldig sterk bekkenbunn muskulatur.

Har også vært til undersøkelse hos bekkenbunn poliklinikk på mitt lokale sykehus, som gjorde alskens undersøkelser. Også her ble konklusjonen at jeg har sterk muskulatur.

Allikevel, nå snart 1 år etter fødsel, får jeg plutselig problemer med prompelyder fra vagina. Jeg kjenner at det er ganske åpent der nede, eks om jeg står med spredte ben. Hvis jeg er på gulvet og leker med baby, og står i ulike stillinger (og da snakker vi ikke i nærheten av yoga/slangemenneskestillinger), kjennes det faktisk ut som jeg tar inn luft. Senere samme dag, eller gjerne et par dager etterpå, så kommer altså luften ut. Og de lydene, er virkelig ille. Idag kom det den brakeren samtidig som jeg hosta. 
Og jeg vet jo aldri når dette kommer, tenk om jeg er blant andre, og i sosiale settinger. Den ene gynekologen jeg var til oppfølging hos, avsjekket faktisk med meg faktisk om jeg hadde hatt problemer med dette, hvorpå jeg i fjor høst svarte nei. Jeg hadde jo ikke dette problemet da. Men nå, så lenge etterpå, skal det altså komme. Jeg blir så lei meg… skal sies at jeg har hatt mange plager og komplikasjoner etter fødsel og riften, og er derfor sykemeldt nå pga smerter(utredes). Og så kommer dette på toppen. Never ending …. 

jeg har hørt at det går an å gjøre et lite kirurgisk inngrep i skjedeåpningen for å avverge dette. Eller i mer omfattende tilfeller ta vaginalplastikk og stramme opp skjeden. Gynekologen jeg var hos tidligere, presenterte sistnevnte som et lite inngrep, som de gjør hele tiden med stor suksess.

Andre som har fått hjelp til å fikse dette? (Og ja, vet jeg kan knipe, men det virker det som jeg ikke kommer lengre med).

Hjelp, nå kommer jeg vel meg aldri tilbake i jobb 😞

Setter pris på å høre andres erfaringer…

Kommer du det ikke tilbake i jobb pga litt vaginafis? Helt vanlig, gi det tid!!! Halve svømmebassenget ramlet ut av vaginaen min 2 år etter fødsel. Så ved 3 år var alt som før.

Anonymkode: 0d597...048

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer du det ikke tilbake i jobb pga litt vaginafis? Helt vanlig, gi det tid!!! Halve svømmebassenget ramlet ut av vaginaen min 2 år etter fødsel. Så ved 3 år var alt som før.

Er du seriøs? Opplevde du slik radikal forbedring fra 2 år etter fødsel til 3 år, uten noen tiltak? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du seriøs? Opplevde du slik radikal forbedring fra 2 år etter fødsel til 3 år, uten noen tiltak? 

Yes

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Yes

Godt å høre at det fortsatt er håp!😅 1,5 år her, deprimerende status nedentil.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, det er fælt med sånne plager. Hadde lignende etter første fødsel, det gikk seg til. Men har fremdeles noe «dødhud» i åpningen pga de sydde skjevt som kan bli sårt og plagsomt, men ikke i nærheten av det du beskriver. Det som er viktig er at du virkelig ikke holder tilbake når du beskriver utfordringene i hverdagen, få frem at det både er fysisk, med smerter, ubehag, begrensninger i det daglige (og ikke «bare» ved enkelte aktiviteter, da bryr de seg ikke) samt at det også tærer på deg psykisk. Ikke gi deg, syns ikke du skal måtte betale for å gå privat..

Forstår så godt at det er skikkelig plagsomt og utmattende, trodde livet mitt som jeg kjente det var over da det stod på. Tenkte på det hele tiden.

Anonymkode: d8fcd...eac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv hatt en grad 4 rift og er plaget med at det kommer luft inn i skjeden nesten hver gang jeg slipper en fis... jeg må dra rumpeballene litt fra hverandre for å passe på at den kommer ut på "rett plass"😂 men ja, er rimelig plagsomt. Selv om jeg kjenner tydelig at jeg har luft i skjeden, og kan presse det ut ved å bruke magemusklene. 

Skal snart på kontroll for riften, skal spørre dem om dette da (9 mnd siden fødsel). Fastlegen min svarte bare "ja, sånn er det når man har født".

Hjalp deg kanskje ikke noe særlig, men vi er flere med plager hvertfall. Men hørtes jo veldig slitsomt ut at det plutselig kommer ut på ubeleilige tidspunkt...

Sjekk forresten ut facebook gruppa for kvinner med fødselsskader! 

Anonymkode: 83132...e81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

På youtube da eller er det betaling? :) 

Jeg betaler for appen men syns ikke det er så dyrt egentlig (vet ikke hva andre syns). Men veldig greit å ha en app og bra musikk, da går treningen mye lettere, dessuten er d kun en halv time og den halvtimen er det værdt å sette av til seg selv☺️jeg har 1 uke gratis jeg kan dele og.. kan jo legge ut linken her eller noe hvis det er du som er online da.. hehe

Jeg hadde forresten mye hengende hud, feks huden på rumpen, og sikkert lårene og overalt etter jeg hadde født (sikkert 1 år etterpå eller mer) dette gjorde det vanskelig m promping og fikk ellers litt luft inn enkelte ganger pga åpent der nede. Får du strammet opp, som du lett vil få gjort med denne trenings-appen feks, så vil det bli mindre luft og sikkert forsvinne, vil jeg tro. Men altså, be om hjelp eller operasjon eller hva d måtte være! Holder du på ditt så vil de hjelpe deg!

Sweat heter appen. Det kan stramme opp og hjelpe på kanskje, men du er sikkert høyt kvalifisert for operasjon og. Be om konsultasjon og sjekk og fortell de at de har å hjelpe deg ☺️☀️

Fikk til, her er appen Sweat:

You have been invited to Train With Friends In the Sweat App! Join the world's largest health and fitness community for women NOW. https://sweat.onelink.me/gNkX/fzvaxmw4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For noen år siden hadde jeg problemer med at det kom luft inn i kjeden + slike prompelyder. Jeg hadde ikke fødd barn så jeg vet ikke hva det kunne vært. Kanskje bare generell dårlig fysisk form.

Uansett, jeg tok i bruk en menskopp. Den har en slik vakumfunksjon som gjør at ingen luft slipper inn eller ut. Den irriterer heller ikke kjeden. Så den brukte jeg ved behov. F.eks ved trening.

Det er ikke en løsning, men kanskje verdt å prøve inntil videre. :)

Anonymkode: b8b4c...e3f

Kjeden? Halskjeden eller sykkelkjeden?

Eller mener du skjeden?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Lorieen said:

Kjeden? Halskjeden eller sykkelkjeden?

Eller mener du skjeden?

Du vet vel at ET kjede er intetkjønn? 

Anonymkode: 75d0a...5de

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du vet vel at ET kjede er intetkjønn? 

Ja. Jeg vet. Men vedkommende som omtaler en sentral del av det kvinnelige kjønnsorganet som «kjeden» vet det antakelig ikke.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lorieen said:

Ja. Jeg vet. Men vedkommende som omtaler en sentral del av det kvinnelige kjønnsorganet som «kjeden» vet det antakelig ikke.

Da kunne du jo skrevet det da, istedenfor å finne på egne ord som heller ikke finnes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...