Gå til innhold

Er det vesentlig å romtemperere mozzarella?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare spist mozzarella noen få ganger, og de fleste gangene har den vært veldig smakløs. Men jeg da har den kommet nesten rett fra kjøleskapet. Har det noe å si for smaken? Jeg ser det står at noen oster bør romtempereres - er det vesentlig?

Anonymkode: e2055...d75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite smak i mozarella. Særlig den rimelige varianten fra norske dagligvarebutikker. Det er jo en ost som brukes som del av en rett, gjerne med smakstilsetninger, en god olivenolje, litt salt, og urter. Om du ønsker mer smak i selve osten ville jeg heller kjøt en burrata, helst av bøffelmelk, og temperert den først

Anonymkode: 63442...b4d

• Liker 1
Skrevet

Som det står i innlegget over her er mozzarella en ost med lite smak. Den har en god konsistens og kommer til sin rett sammen med andre smaker og konsistenser og tåler marinade eller dressing med mye smak. 

Anonymkode: 2f656...66b

• Liker 1
Skrevet

Hvor vesentlig det er vet jeg ikke, men jeg synes ikke kjøleskapskald mozzarella er like godt som romtemperert. Akkurat dette trekkes gjerne frem av matanmeldere i ulike aviser også, de trekker alltid for kjøleskapskald mozzarella. Jeg lar den ligge på kjøkkenbenken en stund hvis jeg skal bruke den i salat, da er den bedre å spise. Synes jeg (og matanmeldere med meg). Smaken kommer mer frem, selv om den fortsatt ikke smaker veldig mye, og så er det noe som blir "feil" når den er iskald. Det same gjelder kjøleskapskalde tomater, fysj. 

Anonymkode: 1f0e0...877

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som det står i innlegget over her er mozzarella en ost med lite smak. Den har en god konsistens og kommer til sin rett sammen med andre smaker og konsistenser og tåler marinade eller dressing med mye smak. 

Anonymkode: 2f656...66b

Det står at den osten som kalles mozzarella i Norge er smakløs. 

Om du (eller ts) går i en ordentlig butikk (altså ikke en av våre matbutikkjeder, der pris og kvantitet er det eneste som vektlegges, men en butikk som selger varer av kvalitet) og kjøper mozzarella så får dere en ost som er mild, ja, men som definitivt ikke er smakløs. Drar du til feks Paris får du den servert på toppen av en god salat, og den trenger absolutt ikke verken dressing eller tunge smaker.

Mozzarella er for øvrig laget av bøffelmelk. Er den ikke det, så er det enn «mozzarella-inspirert» type billig ferskost.  

Anonymkode: d9421...166

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står at den osten som kalles mozzarella i Norge er smakløs. 

Om du (eller ts) går i en ordentlig butikk (altså ikke en av våre matbutikkjeder, der pris og kvantitet er det eneste som vektlegges, men en butikk som selger varer av kvalitet) og kjøper mozzarella så får dere en ost som er mild, ja, men som definitivt ikke er smakløs. Drar du til feks Paris får du den servert på toppen av en god salat, og den trenger absolutt ikke verken dressing eller tunge smaker.

Mozzarella er for øvrig laget av bøffelmelk. Er den ikke det, så er det enn «mozzarella-inspirert» type billig ferskost.  

Anonymkode: d9421...166

Men for ts og oss andre som av og til tar med seg en mozzarella hjem fra Rema fordi man får lyst på: den er best romtemperert. Som jo er det ts spør om. ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men for ts og oss andre som av og til tar med seg en mozzarella hjem fra Rema fordi man får lyst på: den er best romtemperert. Som jo er det ts spør om. ;) 

Men den smaker fortsatt ikke noe særlig, slik jeg og ab..166 tipser om ;)

Om man vil ha en skikkelig smak av dette går man til en fetevare. Jeg står fortsatt på mitt om å velge "storesøsteren" Burrata om du virkelig vil kjenne god smak. 

Anonymkode: 63442...b4d

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men apropos burrata!

Jeg smakte nylig burrata i en annen norsk by og mener  at denne var laget av bøffelmelk, nydelig var den i hvert fall. Den ble solgt på Meny i sånn ostedisk som varierer fra Meny til Meny. Jeg bor i Oslo til normalt og har enda ikke klart å finne den her eller en annen burrata laget av annet enn kumelk. 

Vet noen hvor man finner burrata i Oslo laget av bøffalomelk? Den er så fin å servere når man skal servere litt finere snacks og vin :) 

Anonymkode: f35b4...c33

Skrevet

Gutta på Haugen har burrata. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...