Purple_Pixiedust Skrevet 17. januar 2022 #21 Skrevet 17. januar 2022 Synes det var umodent av deg å dra hjem når legen ønsket å legge deg inn, bare fordi du var sint pga du måtte vente lenge. De gjorde det ikke for å være slem med deg, men når det kommer pasienter så må de prioriterte. Som oftest prioriterer de rett, men innimellom skjer det feil prioritering dessverre. Og det kan være fordi pasienten framstår bedre enn den er. 14
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #22 Skrevet 17. januar 2022 Purple_Pixiedust skrev (3 minutter siden): Synes det var umodent av deg å dra hjem når legen ønsket å legge deg inn, bare fordi du var sint pga du måtte vente lenge. De gjorde det ikke for å være slem med deg, men når det kommer pasienter så må de prioriterte. Som oftest prioriterer de rett, men innimellom skjer det feil prioritering dessverre. Og det kan være fordi pasienten framstår bedre enn den er. Han sa at han ville legge meg inn, men jeg sa at jeg helst ville hjem, og da sa han det var greit. Jeg var ikke sint på han, for jeg er veldig sjenert og forsiktig av meg, og har problemer med å si ifra, så det var ikke sånn at jeg kjeftet på han eller benektet han. Tror det handlet om at han følte seg dum som hadde behandlet meg så dårlig, og at ikke ville tvinge meg når ting var som de var. Anonymkode: 02815...e9b
Purple_Pixiedust Skrevet 17. januar 2022 #23 Skrevet 17. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han sa at han ville legge meg inn, men jeg sa at jeg helst ville hjem, og da sa han det var greit. Jeg var ikke sint på han, for jeg er veldig sjenert og forsiktig av meg, og har problemer med å si ifra, så det var ikke sånn at jeg kjeftet på han eller benektet han. Tror det handlet om at han følte seg dum som hadde behandlet meg så dårlig, og at ikke ville tvinge meg når ting var som de var. Anonymkode: 02815...e9b Poenget mitt står jo fortsatt, at det var dumt av deg å avslå innleggelse. Helsevesenet er ikke perfekt, det er jo tross alt drevet av mennesker. De på legevakten mente neppe å prioritere feil. Det som da var bra, er jo at de tok det på alvor da de så hvor ille det var. Tenk om du hadde blitt livstruende dårlig hjemme alene? Altså jeg forstår det føltes ugreit for deg, men en lege tilbyr ikke innleggelse uten grunn. Så neste gang håper jeg du tar imot hjelpen. Endret 17. januar 2022 av Purple_Pixiedust 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #24 Skrevet 17. januar 2022 pia mater skrev (1 time siden): Du har lov til å dra hjem uansett hvor syk du er, så lenge du er samtykkekompetent. Og helt korrekt, noen virker mye friskere enn de er, spesielt unge mennesker. Og spesielt infeksjoner og blodforgiftning kan gi litt rare tegn, som endret mental status. Hos yngre kan det være vanskelig å se, for du må kjenne de såpass godt fra før av. Ja, nå tenkte jeg «ikke lov å dra hjem» ikke så bokstavelig som det var skrevet, beklager. Er sterkt anbefalt å la seg behandle ved sykehus når man har over 200 i crp, virker jo litt rart å dra hjem fordi man blir sint på legen fordi man selv er en av de mange som sykdom ikke synes så godt på. Går jo bare ut over en selv. Anonymkode: 59b05...31d 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #25 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Normal er fra 0-10, virus er fra 11-40, og bakterie er fra 40 og oppover. Over 200 er som regel lungebetennelse eller nyrebekkenbetennelse eller noe sånt. Over 350 er ofte kreft og andre livstruende sykdommer. Nær døden. Anonymkode: 02815...e9b Dette er jo helt feil, for en dustete og feilaktig kategorisering🤦🏻♀️ Vil gjerne se hvor på nettet du har funnet dette. For ordens skyld, for å korrigere - man kan ikke bruke CRP til å skille mellom forskjellige tilstander (herunder bakteriell og viral infeksjon) slik mange later til å tro. CRP er helt uspesifikk, og stiger ved beinbrudd, fødsler, mange autoimmune sykdommer, postoperativt, ved ondartet sykdom og ved infeksjoner. Det er en inflammasjonsmarkør, ikke en infeksjonsmarkør, og det er en viktig forskjell. Pasienter med alvorlige virale infeksjoner kan ha CRP godt over 200, og omvendt kan man ha alvorlig bakteriell infeksjon og sepsis med normal til lett forhøyet CRP. Leukocytter er en langt mer sensitiv markør for bakteriell vs. viral infeksjon, selv om dette også er uspesifikt. Nå er analysen Procalcitonin på vei inn i norske sykehus, og dette er en svært følsom markør for bakteriell infeksjon, så kanskje vi slipper mer mas om CRP i fremtiden. Det viktigste er allmenntilstand, blodtrykk, respirasjonsfrekvens og mental status (forvirring etc), og hvis man ikke er spesielt allment påvirket kan man da fint behandles hjemme selv om CRP er 250. Anonymkode: a8830...e18 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #26 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo helt feil, for en dustete og feilaktig kategorisering🤦🏻♀️ Vil gjerne se hvor på nettet du har funnet dette. For ordens skyld, for å korrigere - man kan ikke bruke CRP til å skille mellom forskjellige tilstander (herunder bakteriell og viral infeksjon) slik mange later til å tro. CRP er helt uspesifikk, og stiger ved beinbrudd, fødsler, mange autoimmune sykdommer, postoperativt, ved ondartet sykdom og ved infeksjoner. Det er en inflammasjonsmarkør, ikke en infeksjonsmarkør, og det er en viktig forskjell. Pasienter med alvorlige virale infeksjoner kan ha CRP godt over 200, og omvendt kan man ha alvorlig bakteriell infeksjon og sepsis med normal til lett forhøyet CRP. Leukocytter er en langt mer sensitiv markør for bakteriell vs. viral infeksjon, selv om dette også er uspesifikt. Nå er analysen Procalcitonin på vei inn i norske sykehus, og dette er en svært følsom markør for bakteriell infeksjon, så kanskje vi slipper mer mas om CRP i fremtiden. Det viktigste er allmenntilstand, blodtrykk, respirasjonsfrekvens og mental status (forvirring etc), og hvis man ikke er spesielt allment påvirket kan man da fint behandles hjemme selv om CRP er 250. Anonymkode: a8830...e18 Står på nettet. Jeg bare siterte nettet. Anonymkode: 02815...e9b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #27 Skrevet 17. januar 2022 De som kom og gikk, hadde nok ringt og fått time før de reiste til legevakta. Anonymkode: eb294...f7f
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #28 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som kom og gikk, hadde nok ringt og fått time før de reiste til legevakta. Anonymkode: eb294...f7f Kan man det? Anonymkode: 02815...e9b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #29 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helsevesenet må lære at man aldri skal dømme utifra inntrykk og utseende. Anonymkode: 02815...e9b Men det skal man jo. Allmenntilstand, kontakt etc. er viktige parametre i vurderingen av hvor akutt syk en pasient er. Og nei, 250 i crp gjør ikke noen lege sjokkert. Du hadde en infeksjon, åpenbart. Hva vil du med innlegget egentlig - ha masse symp på at du ble nedprioritert på legevakten i Oslo? Join the club, liksom. Anonymkode: 96ace...16c 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #30 Skrevet 17. januar 2022 Jeg hadde en crp på 250 pga nyrebekkenbetennelse. Var på vei til å bli blodforgiftning. Jeg så nok også ganske frisk ut/følte meg ikke så syk. Men hadde skyhøy puls og kaldsvetting. Ble lagt inn i 6 døgn med flere forskjellige antibiotika kurer. En veldig sterk. Så ville absolutt latt meg bli lagt inn med så høy crp. CRP er også målt et døgn for sent, så den kan i realiteten være ganske mye høyere også. Og det kan fort gå fra «frisk» til «død». Anonymkode: e3d30...583 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #31 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Satt med crp på 308 med blodforgiftning på legevakten og ventet i fire timer før jeg fikk komme inn, deretter fulgte akutt innleggelse. Jeg er en sånn som ikke liker å være til bry, da blir det gjerne sånn🤷🏼♀️ De som roper høyest, er eldre eller barn går først. Anonymkode: 13041...466 Det er ikke en positiv egenskap. Anonymkode: 46d07...9fd
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #32 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Satt med crp på 308 med blodforgiftning på legevakten og ventet i fire timer før jeg fikk komme inn, deretter fulgte akutt innleggelse. Jeg er en sånn som ikke liker å være til bry, da blir det gjerne sånn🤷🏼♀️ De som roper høyest, er eldre eller barn går først. Anonymkode: 13041...466 Du må faktisk skjerpe deg, og ta litt plass. Daue eller sitte stille fint og vente på tur? Anonymkode: 0f486...377
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #33 Skrevet 17. januar 2022 Jeg hadde crp på over 250 da jeg hadde lungebetennelse med blodpropp i lunga. Så ja, høy crp er ikke bra. Anonymkode: 470f1...466
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå