Gå til innhold

Er det mye å ha en crp på over 250?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplevde en gang å måtte dra på legevakten i Oslo sentrum, kom sent på kvelden ca.23 pga grusomme smerter når jeg pustet inn. Dette var anfall som kom og gikk. 

Forklarte problemet og fikk kølapp og ventet, lenge... Ble først tatt inn kl.6 om morgenen, og da fikk jeg smerteanfall igjen. De tok røntgen av lungene, og fant noe der. Så tok de crp og den var på over 250. Legen var sjokkert og ville legge meg inn pga lungebetennelse, men jeg dro hjem og tok med meg medisinen min. Var lei av den dårlige behandlingen ved å la meg sitte på venterommet hele natta.

Var der i 7 t og ventet. Tror de håpet jeg skulle dra hjem?

Var veldig dårlig, men det syns visst ikke så godt utenpå meg? 

Anonymkode: 02815...e9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mye. Den skal være på under 8.

Anonymkode: 173db...ad6

• Liker 4
Skrevet

CRP på 250 tyder på at du hadde en bakteriell infeksjon. 

Noen kompenserer godt, og kan derfor virke langt friskere enn hva de faktisk er. Det betyr ikke at de håpet at du skulle gå hjem, men legevakten må prioritere pasientene og da er det noen som dessverre må vente. De kunne ha løst det ved å ta blodprøver av deg mens du ventet, men de hadde vel sine grunner til å ikke gjøre det.

Anonymkode: 8f308...c99

• Liker 7
Skrevet

Du var tydeligvis i grei allmenntilstand. Helt innenfor å prøve antibiotika tablett. Inne nødvendig med innleggelse. Du lever fortsatt, så det gikk veldig fint :)

Anonymkode: 46e03...56d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en gang 140 pga kraftig omgangssyke. Har aldri vært så dårlig i mitt liv.

Anonymkode: 7cbcd...7b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du var tydeligvis i grei allmenntilstand. Helt innenfor å prøve antibiotika tablett. Inne nødvendig med innleggelse. Du lever fortsatt, så det gikk veldig fint :)

Anonymkode: 46e03...56d

Legen ville legge meg inn på den høye crp-en. Han ble nok mitt sjokkert. Jeg ser aldri syk ut utenpå, meg jeg kan være elendig inni meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er mye. Den skal være på under 8.

Anonymkode: 173db...ad6

Under 5 

Anonymkode: bcf6c...ca8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Under 5 

Anonymkode: bcf6c...ca8

Er det ikke under 10?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke under 10?

Det varierer fra lab til lab. Den skal helst være så lav som mulig. CRP viser infeksjon. Ikke alle tester klarer å måle under 10.

Anonymkode: dbfdb...3e3

Skrevet

Hadde crp på 324 en gang da jeg ble sendt til sykehus for videre undersøkelse av fastlege. De syntes jeg så så frisk ut at de ikke forsto hvorfor fastlege hadde sendt meg dit-måtte være en misforståelse mente sykehuslegen først. Ble innlagt tvert etter resultat av crp-test kom med unnskyldning for at jeg måtte vente.

Fikk flytende antibiotika tre ganger dagen i over en uke, en sykepleier som kom inn andre dag sa hun ikke ville trodd på målingen og formen jeg var i hvis hun ikke hadde sett det selv, og hun hadde jobbet i helsevesenet over tjue år.

Så det er tydeligvis fullt mulig å ha veldig høy crp uten å fremstå veldig syk. Rart de sendte deg hjem, jeg fikk beskjed om at ingen med over 200 i crp fikk dra hjem uten å ha blitt behandlet på sykehus først.

Anonymkode: 59b05...31d

• Liker 2
Skrevet

Satt med crp på 308 med blodforgiftning på legevakten og ventet i fire timer før jeg fikk komme inn, deretter fulgte akutt innleggelse. Jeg er en sånn som ikke liker å være til bry, da blir det gjerne sånn🤷🏼‍♀️ De som roper høyest, er eldre eller barn går først.

Anonymkode: 13041...466

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det varierer fra lab til lab. Den skal helst være så lav som mulig. CRP viser infeksjon. Ikke alle tester klarer å måle under 10.

Anonymkode: dbfdb...3e3

Normal er fra 0-10, virus er fra 11-40, og bakterie er fra 40 og oppover. 

Over 200 er som regel lungebetennelse eller nyrebekkenbetennelse eller noe sånt.

Over 350 er ofte kreft og andre livstruende sykdommer. Nær døden. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke de håpet at du skulle dra hjem. De hadde bare andre som virket enda sykere enn deg og som måtte prioriteres. De må prioritere hele tiden, og livstruende ting går først. 

Jeg var operert for kreft en uke før og hadde komplikasjoner og sterke smerter etter operasjonen. Legevakta lot meg vente i seks timer før de tok meg inn. De som kom foran meg var akuttilfeller med avkuttede fingre, avbitt tunge, livstruende anfall av noe slag  som burde vært direkte til sykehus, og små barn.  Helsepersonellet prioriterer hele tiden, og meg slapp de ikke inn før jeg brast i gråt på venterommet, besvimte og skled ned fra stolen jeg satt på. 

Anonymkode: ed97e...123

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde crp på 324 en gang da jeg ble sendt til sykehus for videre undersøkelse av fastlege. De syntes jeg så så frisk ut at de ikke forsto hvorfor fastlege hadde sendt meg dit-måtte være en misforståelse mente sykehuslegen først. Ble innlagt tvert etter resultat av crp-test kom med unnskyldning for at jeg måtte vente.

Fikk flytende antibiotika tre ganger dagen i over en uke, en sykepleier som kom inn andre dag sa hun ikke ville trodd på målingen og formen jeg var i hvis hun ikke hadde sett det selv, og hun hadde jobbet i helsevesenet over tjue år.

Så det er tydeligvis fullt mulig å ha veldig høy crp uten å fremstå veldig syk. Rart de sendte deg hjem, jeg fikk beskjed om at ingen med over 200 i crp fikk dra hjem uten å ha blitt behandlet på sykehus først.

Ja, jeg burde nok blitt innlagt, men jeg nektet fordi jeg var så sint fordi de ikke tok meg seriøst. Jeg var så dårlig, men så helt frisk ut. 

Tror crp-en var på 275, husker ikke helt. Vet at det var langt over 250.

Jeg var jo kjempedårlig og lå hjemme i 14 dager, måtte sitte i senga med mange puter bak meg og rundt meg, og sove sittende. Hvis jeg la meg ned fikk jeg smerter og klarte ikke å puste. 

Helsevesenet må lære at man aldri skal dømme utifra inntrykk og utseende. 

Skrevet

Et familiemedlem ble funnet i koma med CRP mellom 4-500. Lungekreft.

Anonymkode: eac7f...2eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke de håpet at du skulle dra hjem. De hadde bare andre som virket enda sykere enn deg og som måtte prioriteres. De må prioritere hele tiden, og livstruende ting går først. 

Jeg var operert for kreft en uke før og hadde komplikasjoner og sterke smerter etter operasjonen. Legevakta lot meg vente i seks timer før de tok meg inn. De som kom foran meg var akuttilfeller med avkuttede fingre, avbitt tunge, livstruende anfall av noe slag  som burde vært direkte til sykehus, og små barn.  Helsepersonellet prioriterer hele tiden, og meg slapp de ikke inn før jeg brast i gråt på venterommet, besvimte og skled ned fra stolen jeg satt på. 

Anonymkode: ed97e...123

Men satt du alene på venterommet? 

For jeg satt alene på venterommet hele natta. Så bare noen folk som kunne spasere rett inn, og kom ut like etterpå med resepter osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Normal er fra 0-10, virus er fra 11-40, og bakterie er fra 40 og oppover. 

Over 200 er som regel lungebetennelse eller nyrebekkenbetennelse eller noe sånt.

Over 350 er ofte kreft og andre livstruende sykdommer. Nær døden. 

Ikke spre feilinformasjon.

Anonymkode: 33680...f2a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke spre feilinformasjon.

Anonymkode: 33680...f2a

Står på nettet. 

Skrevet

Man må bare mase, jeg satt på legekontoret med ei jente på 1 år som hodet hovnet opp på pga kraftig ørebetennelse. 

Anonymkode: 706ad...c1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du har lov til å dra hjem uansett hvor syk du er, så lenge du er samtykkekompetent. 

Og helt korrekt, noen virker mye friskere enn de er, spesielt unge mennesker. Og spesielt infeksjoner og blodforgiftning kan gi litt rare tegn, som endret mental status. Hos yngre kan det være vanskelig å se, for du må kjenne de såpass godt fra før av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...