Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, syns dette er litt vanskelig jeg!

Jobber i helsevesenet og vanligivs når man tar på seg ekstravakter så står det timeslønn på a-melding/lønnsslippen.  Jeg pleier stort sett å jobbe 8-12 ekstravakter i mnd som nesten utgjør 20.000 per mnd. Altså halvparten eller litt mer enn inntekten kommer derfra. Nav har bekreftet at timeslønn regnes med i grunnlaget, men har sagt at overtid ikke telles.

Nå er det slik at man får et korona tillegg. Det er jo supert! Får mellom 100% tillegg eller 200% tillegg per vakt ekstra. Problemet er bare at det ikke blir ført opp timeslønn 7 timer, overtid 7 timer. Men 14 timer overtid. Altså får jeg ikke noe grunnlag...Så nå er utbetalingene ganske bra, men blir dårlig i permisjonen da!

Så, burde jeg ta permisjon 3 mnd før baby er født.? På den måten får jeg med meg mer i grunnlag enn hvis jeg jobber ut og kun får fastlønn i permisjonstiden, men mister tid med baby..+ muligheten til å tjene mer mens jeg er i form.

Hvordan løser man dette..?

Anonymkode: eae87...459

Skrevet

Jeg ville tatt en prat med arbeidsgiver, det er jo ikke bra at de fører overtid når det ikke faktisk er overtid. Forklar at når de gjør det på den måten blir foreldrepengegrunnlaget feil. Mulig har de allerede en løsning på dette, du er vel ikke første som skal ut i perm på en så stor arbeidsplass. Så begynn der og hør med dem :) Mener tillegg skal med på grunnlaget, men det er jo jobben som oppgir inntekt til nav og derfor må forklare nav hva som er lønn og hva som er tillegg og hva som faktisk er overtid, ikke bare si at masse vanlige timer er overtid når det ikke er tilfelle. 

Anonymkode: 65b26...ec8

Skrevet

Men det er jo litt feil at du skal få en lønn som du egentlig ikke har gjennom hele permisjonen din? Rekner med de vaktene med 200 prosent utgjør gaanske mye, men det er jo ikke reell lønn?

Anonymkode: c02b2...622

• Liker 2
Skrevet

ts her. Ja får spørre.

Ja jeg er enig i at jeg ikke burde få 200% som grunnlag, men at jeg burde fått for de ekstra timene. Altså uten tillegg.  Ekstravakter har jeg hatt i alle år. Men syns jo også det blir feil å gå fra 37-45.000 utbetalt til 19.000 utbetalt, før korona bonus beregnes. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

ts her. Ja får spørre.

Ja jeg er enig i at jeg ikke burde få 200% som grunnlag, men at jeg burde fått for de ekstra timene. Altså uten tillegg.  Ekstravakter har jeg hatt i alle år. Men syns jo også det blir feil å gå fra 37-45.000 utbetalt til 19.000 utbetalt, før korona bonus beregnes. 

Hva noen synes eller ikke er jo irrelevant da, det står veldig tydlig på NAV hva som gir grunnlag og det kan du forholde deg til uten å tenke at det er urettferdig for andre. NAV ser på de siste 3 mnd før du går i perm og så ser de også på om de månedene varierer mer enn 25% fra lønnen din ellers. Så har de en liste med hva som beregnes med og ikke (se under). Det er uannsett en maks-grense på 6G så man får ikke uendelig med foreldrepenger.

Koronatillegg er ikke noe som jeg av meg selv forstår om er med eller ikke ut fra listen så da ville jeg hørt med NAV men også spurt arbeidsgiver hvordan de melder det som de har ført som overtid som ikke faktisk er overtid når de sender inntektsmelding. 

Inntekter som tas med i beregningen

• Lønnsinntekt og ytelser som er likestilt med lønnsinntekt
  • Godtgjørelser fra egen arbeidsinnsats, for eksempel bonus og honorar du har fått
  • Goder som du mottar i annet enn penger, for eksempel fri bil, mobiltelefon og internett, hvis disse faller bort under foreldrepengeperioden

Inntekter som ikke tas med

• Lønn for overtid
  • Feriepenger
  • Godtgjørelser som dekker utgifter i forbindelse med jobben din, for eksempel diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts her. Ja får spørre.

Du får vel en gjennomsnitt, og om det er 25 prosent forskjell fra resten av inntekten din så rekner de jo ut fra det.

Skrevet

Ja, det som er er jo nettopp at koronatillegg er noe som er relativt nytt. Har snakket med nav, den ene saksbehandleren mente at det var godtgjørelse for egen innsats, altså en bonus og burde regnes med. Den andre sa det var avhengig av om hvordan arbeidsgiver fører det opp, men at man skal få det inkludert i grunnlager dersom det faktisk er utført arbeid. Jeg har jo da faktisk jobbet 70 timer-100 timer ekstra hver mnd og ville gjort det dersom jeg ikke var i foreldrepermisjon. 

Altså uten korona tillegget som er ført som overtid ville jeg ha fått 20.000 mer i grunnlag, er det ikke også feil at korona tillegget skal gjøre at grunnlaget skal bli mindre?

Så lurer bare på hva folk tenker..Reglene burde jo være tydelige, men akkurat her er det visst ikke så tydelig. Altså jeg tjener jo mer på å si nei takk til tilleggene et par mnd før permisjon.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det som er er jo nettopp at koronatillegg er noe som er relativt nytt. Har snakket med nav, den ene saksbehandleren mente at det var godtgjørelse for egen innsats, altså en bonus og burde regnes med. Den andre sa det var avhengig av om hvordan arbeidsgiver fører det opp, men at man skal få det inkludert i grunnlager dersom det faktisk er utført arbeid. Jeg har jo da faktisk jobbet 70 timer-100 timer ekstra hver mnd og ville gjort det dersom jeg ikke var i foreldrepermisjon. 

Altså uten korona tillegget som er ført som overtid ville jeg ha fått 20.000 mer i grunnlag, er det ikke også feil at korona tillegget skal gjøre at grunnlaget skal bli mindre?

Så lurer bare på hva folk tenker..Reglene burde jo være tydelige, men akkurat her er det visst ikke så tydelig. Altså jeg tjener jo mer på å si nei takk til tilleggene et par mnd før permisjon.. 

Men koronatillegget er jo bare frem til april.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

ts her. Ja får spørre.

Trodde du det skulle være gratis å få barn??

Anonymkode: 43bc6...3bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men koronatillegget er jo bare frem til april.

Vi har hatt ordningen gjennom hele pandemien omtrent, bare ulike varianter. Tidligere fikk vi bonus for hver ekstravakt vi tok. Dermed var det utenfor timeslønn og overtid.l 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men vil bare sikre meg at ting blir riktig :)

Skrevet

Og poenget mitt er egentlig ikke corona tillegget, men at ekstravakter plutselig ikke blir endel av grunnlaget fordi det skrives på en annen måte. Altså hadde vi levd i en pandemifri verden, eller om dette hadde vært 2 år siden, så ville timene blitt skrevet som timelønn. Altså vært endel av grunnlaget. Men jeg tar til meg at jeg må jobbe med formuleringen! 

Skrevet

Beklager å bryte inn med spørsmål i tråden din, men jeg jobber 60% og tar ekstravakter utenom. Jeg har trodd/blitt fortalt at det jeg jobber utenom ikke teller med i foreldrepengegrunnlaget, kun det faste? Har jeg misforstått? Siden formen ikke er på topp har jeg tatt mindre ekstravakter enn vanlig, tenkte det ikke betydde noe for permisjonsgrunnlaget uansett?

Anonymkode: 6fc63...f2f

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager å bryte inn med spørsmål i tråden din, men jeg jobber 60% og tar ekstravakter utenom. Jeg har trodd/blitt fortalt at det jeg jobber utenom ikke teller med i foreldrepengegrunnlaget, kun det faste? Har jeg misforstått? Siden formen ikke er på topp har jeg tatt mindre ekstravakter enn vanlig, tenkte det ikke betydde noe for permisjonsgrunnlaget uansett?

Folk sier mye rart. Man bør heller lese på nav.no. Ekstravakter er vel vanlig lønn vil jeg tro. Jobben sender inn hva du har tjent i det siste. Nav beregner da grunnlaget basert på de 3 siste månedene før perm + at nav sjekker at du har hatt lønn 6 av 10 måneder. De ser også på om de 3 siste månedene varierer mer enn 25% fra hva du pleier tjene ellers, da det kan påvirke beregning (i din favør eller i din disfavør). Se her for info: https://www.nav.no/foreldrepenger-etter-oktober#hvor-mye

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da forskjell på at det skal være gratis å få barn og at man skal tape penger man har rett på (for ja man jobber seg opp rett til foreldrepenger, også når man tar ekstravakter osv, selv om DU synes det er teit eller urettferdig så er det sånn det er). Man bør ikke tape penger fordi jobben fører timer på en rar og gal måte.

Uannsett rart at de fører overtid på ting som ikke er overtid da overtid er regulert av arbeidsmiljøloven og da blir det jo helt merkelige tall som gjør at det ser ut som dere har jobbet mye mer overtid enn dere har gjort TS. Derfor jeg synes du skal ta en prat med lønnsavdelingen, kanskje er dette et ikke-problem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ekstravakter teller med, arbeidsgiver skal stort sett regne et snitt av de tre siste månedene før den måneden du starter permisjon. Overtid teller ikke med, men kveldstillegg, helgetillegg osv skal også være med. 

Anonymkode: 68b16...624

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ekstravakter teller med, arbeidsgiver skal stort sett regne et snitt av de tre siste månedene før den måneden du starter permisjon. Overtid teller ikke med, men kveldstillegg, helgetillegg osv skal også være med. 

Anonymkode: 68b16...624

Men, det vil jo slå urettferdig ut for mange som meg som i åresvis har jobbet 100% i realiteten, men som de siste tre måndene før fødsel kun jobber deltid, pga. sykemelding/dårlig form. 

Sier ikke at jeg skal bli sykemeldt, men har allerede begynnende bekkenløsningssmerter, og er kun i første trimester. Er redd jeg er 100% sykemeldt de siste månedene før fødsel. Da får jeg kun beregnet permisjon på min 60% faste stilling?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men, det vil jo slå urettferdig ut for mange som meg som i åresvis har jobbet 100% i realiteten, men som de siste tre måndene før fødsel kun jobber deltid, pga. sykemelding/dårlig form. 

Sier ikke at jeg skal bli sykemeldt, men har allerede begynnende bekkenløsningssmerter, og er kun i første trimester. Er redd jeg er 100% sykemeldt de siste månedene før fødsel. Da får jeg kun beregnet permisjon på min 60% faste stilling?

Ja og nei, det er derfor den 25% regelen gjelder. Altså hvis inntekten de siste 3 mnd har er avvik på over 25 % i forhold til resterende 10 mnd så vil de ta en ny vurdering. Ofte men ikke alltid tar de snitt av de siste 6 mndene.

Det skal også hindre folk i å bare jobbe mer/ekstra 3 mnd før fødsel og få kjempe høy foreldrepenge utbetaling. Kan slå begge veier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja og nei, det er derfor den 25% regelen gjelder. Altså hvis inntekten de siste 3 mnd har er avvik på over 25 % i forhold til resterende 10 mnd så vil de ta en ny vurdering. Ofte men ikke alltid tar de snitt av de siste 6 mndene.

Det skal også hindre folk i å bare jobbe mer/ekstra 3 mnd før fødsel og få kjempe høy foreldrepenge utbetaling. Kan slå begge veier.

Ok, skjønner. Takk for svar🙂

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel en av grunnene til at man ikke bør ha en stillingsprosent som ikke stemmer med det man faktisk jobber. Og ja jeg vet at det ofte ikke er den ansatte sin skyld! Det er en uting at folk er ansatt på den måten, burde vært regulert bedre spør du meg.

Men 25%-reglen til NAV vil jo dekke opp for noe av dette i noen tilfeller, men ikke nødvendigvis alle. Er man sykemeldt beregner de foreldrepenger etter hva man pleier få i vanlig lønn ikke etter sykepengene, men vil tro de da kun ser på fastlønn, det vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...