Gå til innhold

Skolehverdagen med ADHD / ADD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tegner en masteroppgave ved Arkitekthøyskolen i Oslo og forsøker å gjøre noe verdifullt i skolearkitekturen for barn og unge, med spesielt hensyn til diagnosen ADHD/ADD.

Er det noen som har egne eller indirekte erfaringer med å være skoleelev med ADD eller ADD?

Arkitektur og psykologi er et relativt nytt felt, hvis du er interessert i å følge masteroppgaven kan du sjekke ut denne linken:
www.adhdprosjekt.no

Takker og bukker!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har adhd og husker hvordan det var å være elev. (40) dengang tilrettelegging var ikke eksisterende. 

Anonymkode: b9b46...ea2

• Liker 1
Skrevet

Støydempende utforming av klasserom

Anonymkode: eeed8...750

• Liker 4
Skrevet

Unngå glassvegg mellom korridor og klasserom. Dette gjelder egentlig for alle barn da. Og farger. Hvit kan gi hodeverk, for lyst for øyet. 

Anonymkode: 6de57...acb

• Liker 6
Skrevet

Mulighet å ha stoler aom er spesialtilpasset om man har behov for å bevege seg litt. Stillerom.

Anonymkode: c6860...719

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på Montessoriskole,  og der er det bevegelsesfrihet. Barn som har ekstra stort behov for bevegelse (ofte barn ned ADHD) får flere oppgaver hvor de kan bevege seg mens de lærer. Det er kanskje den beste tilpasningen jeg har sett (jeg har også jobbet i offentlig skole). I tillegg er det viktig å ha rolige soner dersom det er en baseskole. Man kan ikke forvente at en elev med ADHD klarer å konsentrere seg om det skjer mye rundt som hn ønsker å være med på. Samtidig skal man ikke frata dem alle sanseinntrykk og sette dem i et hjørne, da de oftere vil snu seg for å kunne ta del i det sosiale. Man må rett og slett observere for å finne en god balanse. 

Anonymkode: f7de7...570

• Liker 2
Skrevet

Stillerom i tilknyttning til klasserommet. Gull for min sønn,godt å trekke seg tilbake med oppgaver i fred og ro. Problemet er at det ofte er opptatt,så gjerne to små rom til hvert klasserom. 

Anonymkode: 8e9d9...761

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Unngå glassvegg mellom korridor og klasserom. Dette gjelder egentlig for alle barn da. Og farger. Hvit kan gi hodeverk, for lyst for øyet. 

Anonymkode: 6de57...acb

På skolen til datteren har de hengt opp ensfarget lyst gult papir på innsiden av glassveggen og på andre siden dekorerer de korridoren, men de har veldig lite som kan distrahere foran og på siden i klasserommet. Alt av pynt er bak på veggen i klasserommet.  Lærerne sier at det er mye mindre distraherte elever i klasserommet nå.  

De har på 3 klasser på trinnet 4 klasserom i fløyen samt 2 små grupperom og et stort grupperom, slik at det nok av tilgjengelige rom, og alle blir flittig brukt.   

Det skolen kunne gjort bedre var å ha stoler som ikke knirket så mye. De har tepper på gulvet og ikke gulvbelegg så det hjelper litt. 

Anonymkode: 5cc70...750

• Liker 1
Skrevet (endret)

Disse tilbakemeldingene er gull verdt! Jeg har notert meg alt som er blitt sagt så langt, takk for gode og interessante synspunkter. Vi har vært inne på noen temaer som svekker konsentrasjonen som lyd/akustikk, sikt til korridor, monotone flater (mangel på farger/tekstur), mangel på aktivitet (samt dårlige stoler), og mangel på stillerom/grupperom.

Interessant å høre om erfaringen i Montessori skolen også. Det er deilig å se at flere engasjerer seg i dette temaet, jeg lærer veldig mye fra dere. Jeg følger med videre hvis det er noen som vil dele noe mer :)

Endret av julianriise
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er også fint å ikke ha for store, åpne rom eks store vrimlehaller etc da de med adhd blir fort distrahert og avledet. Hvis de er impulsive så kan det gjøre det vanskeligere å følge plan om å eks forflytte deg. Mange liker også å få oversikt og får med alt i et rom, så disse veldig store rommene gjør det mer krevende. Det kan være lurt at man avgrenser at noen klasser er på et sted med noe felles områder, slik at det ikke blir for mange inntrykk å forholde seg til. 

Ellers er det lurt med soner/rom utenfor klasserommet slik at de har et sted å ha en kort pause, gjerne med mulighet for noe aktivitet. Da er det lett å gå ut av klasserommet noen minutter og få pause, også komme tilbake. Ikke like motiverende å henge i ganga, da kan det lett komme andre som også kjefter fordi de ikke skal være der. 

Anonymkode: a7665...3d7

Skrevet

Der jeg jobber nå, er det én lang korridor hvor dørene til tre klasserom er. Det er da én felles garderobe for alle tre klassene. Det blir mye uro I garderoben, og de med adhd blir spesielt distrahert av alt som skjer. Og klassen blir lettere forstyrret av alt mulig som skjer i den korridoren mens vi har undervisning også. 

Jobbet tidligere på en skole hvor hvert klasserom hadde egen inngang fra uteområdet, egen garderobe og toalett. Det ble mye roligere, og bedre for en med adhd å ta seg en pause på gangen, eller sitte på gangen og jobbe. 

Ellers hadde det vært bra med grupperom tilknyttet klasserommene, ikke korridorene/ allrommene. 

Evt hjørner i klasserommet der man kan trekke seg litt tilbake. 

Store klasserom, så man kan ommøblere ved behov. Høye oppbevaringsmøbler med god plass og skapdør. Gjerne med lås. Hos meg har jeg ett skap og to bokhyller, også lave elevhyller/ skuffer. Det er bare rot, og det er trangt. Ting blir plukka på og rota med hele tiden. 

Anonymkode: 41d36...f24

Skrevet

Avstand til spesialrom. Ville sørge for at musikkrom, skolekjøkken, Kunst/håndtverksrom er i egen fløy slik at de ikke kan høres fra noen klasserom. 

Bevisst på hva slags dører som brukes i klasserommene - mange dører er gjerne tunge og kan bråke mye når noen går inn og ut av de for å komme seg i grupperom/gå på do osv. 

Tenk også gjerne på hvordan garderobene er innredet - slik at det er enklere for barn å holde orden i klær og utstyr - og at hvordan utformingen av garderoben ikke gjør at uro forflytter seg til klasserommet når de skal inn etter friminutt.  

Anonymkode: 5cc70...750

• 2 år senere...
Skrevet

Hei,

Jeg vet ikke om du leser dette, men jeg ville bare si at jeg synes det er så flott at du hadde fokus på dette. Jeg håper du tar det med deg videre i arbeidslivet :) 

Nå er du nok ferdig med masteren for lengst. Og jeg antar det gikk bra ut i fra dine spørsmål og svar :) Og du fikk jo veldig mange gode tips her. Fikk lyst til å legge til litt i tilfelle du er så heldig at du får jobbe med skole i framtiden.

Jeg er selv arkitekt, tegnet selv barneskole på Diplomen (tilsv. Masteroppgaven), har barn med adhd, ooog har selv fått diagnose i voksen alder. 😉 

Min erfaring som mamma er at et av de største problemene i skolen (nest etter mangel på kunnskap om diagnosen og tilrettelegging) er at de har ALT for lite ressurser, med dette mener jeg lærere(!), til å håndtere alle som har særskilte behov. ADHD er en diagnose som gir krav på tilrettelegging, men utløser ikke støtte til skolen. Dvs, de må klare seg med samme antall lærere. Da tenker jeg at det er en stor fordel at det er kort avstand mellom klasserom/grupperom. Samtidig som lydisolering er viktig 😉 (tricky). Klasserommene er ofte for små og de sitter tett sammen i dårlig luft. De blir trøtte og ukonsentrerte. Større klasserom med mulighet for inndeling (skillevegger) kan være en mulighet om areal er en utfordring. 
Så må man være litt lure også. De vil jo helst ikke skille seg ut eller behandles merkbart annerledes i den alderen. Det er flaut 😉 

Min erfaring som arkitekt (bare jobbet bittelitt med skole/bhg så overhode ingen ekspert), er at utfordringen ofte er areal og ALLTID økonomi. 

Lister opp noen ting jeg ville prøvd å få til (mange allerede nevnt av andre):

- Grupperom tett på klasserom, og/eller mulighet til å dele opp klasserommet. 

- Grupperom i rolig del av bygget for barn som trenger ekstra ro (autister, Asberger, noen med ADHD osv). 

- Visuell kontakt mellom rom begrenset til f eks vindu i døra slik at lærer kan holde litt oversikt uten at elevene ser hverandre. 

- Kort vei ut for å «løpe av seg» underveis i timen.

- unngå kombinasjon garderobe/korridor - ofte veldig støyete og rotete. Garderobe/forrom for klasserom som en «utposning» fra felles gang hvis mulig. 

- Unngå vinduer til korridor eller til travle uteoppholdsområder (særlig på bakkeplan) - viktig å tenke på i utforming av uteområdet. 

- God støydemping

- Rolige farger i konsentrasjonsområder

- Hvilerom i et rolig område 

- Herjerom(?) - hvis det er utfordrende å løpe av seg kjapt feks på vinteren. (Hvorfor har ingen laget et menneskelig hamsterhjul?? 😅)

- Ryddige klasserom - plass til ryddig lagring

- Varierte uteområder både for fysisk hyperaktive / aktive barn, og rolige områder for de som ønsker mer ro eller rolige aktiviteter. Merk at de rolige barna også trenger fysisk utfoldelse, men kanskje andre aktiviteter og mindre støy, så litt skjermet fra spesielt aktive områder. 

- Uteskoleområder / uteklasserom - i min diplomoppgave (noen deler var nok litt utopiske har jeg innsett etterhvert 😉) var hvert trinn lagt i små hus, med en side vendt mot felles uteområde og en side mot et privat uteområde/uteklasserom. 

Lykke til i arbeidslivet! Håper du får jobbe med ting som er givende for deg. Viktig å være fokusert på det. Stå på, vær interessert og nysgjerrig, samarbeid godt, tenk selv og ta ansvar. Så kommer du veldig langt :) 

Hilsen arkitektadhdmamma 😄

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rene linjer, så få busy inntrykk

Anonymkode: 97d59...b48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
julianriise skrev (På 19.1.2022 den 15.18):

Disse tilbakemeldingene er gull verdt! Jeg har notert meg alt som er blitt sagt så langt, takk for gode og interessante synspunkter. Vi har vært inne på noen temaer som svekker konsentrasjonen som lyd/akustikk, sikt til korridor, monotone flater (mangel på farger/tekstur), mangel på aktivitet (samt dårlige stoler), og mangel på stillerom/grupperom.

Interessant å høre om erfaringen i Montessori skolen også. Det er deilig å se at flere engasjerer seg i dette temaet, jeg lærer veldig mye fra dere. Jeg følger med videre hvis det er noen som vil dele noe mer :)

Setter så pris på jobben du gjør! Alt av gode tiltak til adhd barn, et til stor hjelp for alle barn 🙏

Anonymkode: e259b...22d

AnonymBruker
Skrevet
siebaeo skrev (På 23.6.2024 den 12.54):

. (Hvorfor har ingen laget et menneskelig hamsterhjul?? 😅)

Tredemølle

Anonymkode: 0a752...c3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...