Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For å gjøre en lang historie kort: 
En ansatt har skrev i timelista si at hen jobbet 3 fulle timer, når hen egentlig ikke var her før kvart over-tjue minutter over. Sjefen syns (naturligvis) at dette ikke var greit. Sjefen ønsker at jeg skal ta opp dette med vedkommende, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem uten at denne personen tar det fryktelig personlig, blir sint, krisemaksimerer, "krangler" tilbake også videre. Vedkommende har tidligere tatt ALT av tilbakemeldinger/kritikk personlig, og kan gjerne være sint i flere uker over en tilbakemelding. Jeg er med andre ord en ganske ny/fersk avdelingsleder, og dette blir min første "formelle" samtale med en ansatt. Vil jo selvsagt gjøre dette på best mulig måte for å kunne bevare arbeidsstedets (stort sett) gode miljø.

Anonymkode: 73fef...c58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du gjøre oppgaven til sjefen?

Anonymkode: 0caab...d66

• Liker 5
Skrevet

Gjør det fortest mulig, sånn at det ikke blir en stor greie i hodet ditt. Pust med magen, kontroller stemmen sånn at den ikke blir stresset og behold kontrollen uavhengig av hvordan den ansatte reagerer, gjør et kort og presist og ikke snakk rundt grøten.

Anonymkode: e2cf5...cdb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Dette er vanligvis sjefens oppgave. 

Anonymkode: e96b3...e10

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke at du skal være bekymret for det. Hvis vedkommende har vært sen på jobb, må h*n først og fremst ikke lyve om «3 fulle timer» og, for det andre, skjønne at kritikk er på sin plass. 

Anonymkode: db454...15b

• Liker 2
Skrevet

Det sjefens jobb. Ikke din.

Anonymkode: f160e...5cd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. Dette er vanligvis sjefens oppgave. 

Anonymkode: e96b3...e10

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det sjefens jobb. Ikke din.

Anonymkode: f160e...5cd

TS er avdelingsleder.

Det er helt normalt at tilbakemeldinger, i alle fall første runde, kommer fra nærmeste leder. Både fordi denne er tettere på den ansatte, og fordi det oppfattes som mindre krast enn at ledere lengre oppe gir beskjed. 

Ønsker man ikke slikt ansvar tar man heller ikke på seg lederroller. 

Anonymkode: 5210d...927

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes hellere ikke at dette kan være din jobb. Men du kan jo evt si at XX (sjefen) har bedt meg opplyse deg om at du xx dato ikke kan ha jobbet 3 timer da du jo ikke var her før kl xx. I henhold til vår arbeidskontrakt så betaler vi lønn fra hvert 15 min så om du kommer 8.15 til kl 10 så vil du kun få betalt for 1 timer og 45 min ikke 2 timer.

Ta med det siste for noen steder utbetales det fra nærmeste halve time og ikke hver 15 min. Og noen steder stempler man inn og få kun betalt pr min man er tilstede.

Anonymkode: 95051...1c3

Skrevet

Hvis du må spørre på kvinneguiden, så er nok ikke dette rett jobb for deg. 

Anonymkode: 16432...83b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS er avdelingsleder.

Det er helt normalt at tilbakemeldinger, i alle fall første runde, kommer fra nærmeste leder. Både fordi denne er tettere på den ansatte, og fordi det oppfattes som mindre krast enn at ledere lengre oppe gir beskjed. 

Men da er det i du som er "sjefen" iallefall denne medarbeideren sin. Og følgelig din jobb. Takker du ikke det burde du kanskje ikke hatt stillingen.

Anonymkode: 9a958...809

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS er avdelingsleder.

Hvis TS er avdelingsleder så burde hen absolutt vite hvordan man tar det opp. I hvert fall ikke skrive her inne.

Anonymkode: 23b09...fab

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når man kommer og når man forlater jobb er konkret og burde, etter mitt skjønn, være det enkleste å ta opp med en ansatt. Lyver du om dette er det alvorlig. Kanskje har det skjedd en glipp, kanskje har dette skjedd flere ganger. Kunnskap om svaret ville for meg avgjort hvilken vinkling jeg hadde tatt. 
Er det første gang ville jeg tatt en prat for å si noe om hva som er avdekket og høre hva hen sier om saken - også kommer man sikkert til en enighet/ens forståelse. De fleste seriøse bedrifter har klare rutiner rundt arbeidstid, fravær, sykdom etc så det bør ikke være så komplisert.  
Er det ikke første gang ille jeg innkalt hen til samtale og sørget for referat, og jeg ville vært ENDA tydeligere på hva som forventes og alvorligheten i det som skjer. 

At den ansatte tar ting personlig og blir sint må du se forbi. Det er derfor du har jobben du har. Det kan ikke være andre forventninger til hen enn andre ansatte. 

Endret av Nooni
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis TS er avdelingsleder så burde hen absolutt vite hvordan man tar det opp. I hvert fall ikke skrive her inne.

Anonymkode: 23b09...fab

Men altså, er det ingen som leser hovedinnlegget? Blir helt matt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du må spørre på kvinneguiden, så er nok ikke dette rett jobb for deg. 

Anonymkode: 16432...83b

Tenkte det samme, men er det hennes første periode i ny stilling så bør man også kunne stille et slikt spørsmål. 

Spørsmålet er heller om man bør stille det på kvinneguiden. 

Anonymkode: d86ba...09c

• Liker 1
Skrevet

Yvonne?

Anonymkode: d8987...ff5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...