Gå til innhold

Jeg kommer til å arve masse penger. Skal kjøpe leilighet for å leie ut. Hva burde jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, ønsker jeg å investere i sekundærbolig.

Hva burde jeg tenke på?

Lønner det seg å leie ut møblert, eller umøblert?

Lønner det seg å kjøpe med 2 soverom?

Andre tips?

Anonymkode: fbdb1...e17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får trekke av noe om du leier ut møblert, type slitasje på møbler. 

Ellers kan det vel være greit å se om det påvirker skatten noe, ift formuesverdi av sekundærbolig, som er høyere enn primærbolig. Og husk innbetaling av skatt. 

Skrevet (endret)

Kommentar til overskriften. Den som graver en annens grav....... 

Endret av Svinet
  • Liker 1
Skrevet

Det er mye du burde tenke på 🙂 Om det lønner seg å kjøpe med 2 soverom, og i hvilket sted det lønner seg å kjøpe kommer jo an på så mye. Du må også tenke på at du må betale skatt av leieinntekter, formueskatt på bolig, eventuell eiendomsskatt, og at du må skatte av gevinsten ved salg hvis du ikke selv har bodd der minst ett av de to siste årene. Men hvis du sier litt om din egen situasjon (alder, by du ønsker å kjøpe i, hvordan du bor i dag mm.) er det litt lettere å gi råd om hva du bør tenke på. 

Skrevet

Hvorvidt det lønner seg å leie ut møblert/umøblert kommer helt an på. Noen foretrekker det ene, noen det andre. Studenter og pendlere vil gjerne foretrekke møblert. Det beste vil jo være å ha begge muligheter åpne, som jeg ser i noen annonser. Selv titter jeg sånn halvhjertet på leieboliger, og foretrekker helt klart møblert for enkelhets skyld. Hvitevarer inkludert vil i hvert fall være et stort pluss, for slike møbler er noe herk å flytte hit og dit. 

Anonymkode: 5be54...952

Skrevet

Takk for svar.

Jeg bor i Oslo, og skal kjøpe to leiligheter, en leilighet til hvert av mine 2 barn som de kan ta over om ca 5 år. I mellomtiden ønsker jeg å leie ut.

Skrevet

Først og fremst så bør du sette deg inn i husleieloven, depositum skal inn på egen korrekt depositumkonto som skal stå i leietagers navn men det er du som utleier som skal betale for opprettelsen av konto.

Ikke lei ut med strøm og internett inkludert, det er sånt som leietager må ordne selv men du kan sørge for at det er installert fiber inn til leiligheten sånn at leietager kan ordne med eget abonnement.

Spør gjerne etter referanser fra tidligere utleiere, unngå leietagere som ikke kan kommunisere på norsk både muntlig og skriftlig og de som er av den typen som overbefolker leiligheten med stor familie. Du må også vurdere om du vil tillate dyrehold og du må huske at leietagere med barn er mye vanskeligere å bli kvitt hvis det oppstår problemer.

Møblert eller umøblert er noe du må vurdere, hvis møbler eller hvitevarer går i stykker og det ikke er leietagers feil så er du ansvarlig for å bytte ut på egen regning. Noen leietagere er flinke til å ta vare på møbler de ikke eier selv men andre er stikk motsatt igjen.  

Anonymkode: d9005...217

• Liker 2
Skrevet

Åh, så heldige barn, som får så god hjelp! Høres ut som en god investering. Da vet du/barna også sikkert området de kan tenke seg å bo i? 
Svært mange av de minste leilighetene i Oslo med ett soverom har en høy pris per kvadratmeter, så sånn sett får du mer for pengene ved å kjøpe to soverom. Om det lønner seg å leie ut møblert eller umøblert kommer jo an på området leilighetene ligger i, og hvem som vil være målgruppen for utleie. Er det typisk studenter, vil jeg si at det er fornuftig å leie ut møblert med enkle møbler. Hvis du planlegger å gi barna leilighetene som gave, og de fortsatt er studenter, vær obs på at det kan medføre at de får en formue som medfører at de ikke får stipend fra Lånekassen. Det kan løses ved at de tar også tar opp noe lån, for eksempel hos deg, slik at formuen ikke blir for stor. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode råd alle sammen:-) Alt av tips noteres!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...