Gå til innhold

En i kollektivet bekreftet smittet, må jeg i karantene?(LES!)

Guggge

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et kollektiv. Vi er 3 stykker. H*n ene hadde vært sammen med noen som som var smittet, de testa positivt i går, h*n var ganske sikker på at h*n var smittet, så h*n tok alle forhåndsregler. H*n testet positivt i dag tidlig. Jeg kom tilbake til kollektivet i går etter en uke bortreist, jeg var ikke nær h*n og h*n brukte munnbind. H*n er nå isolert på rommet sitt. Må jeg i karantene? Prøvde å Google, men finner ikke noe konkret svar på mitt tilfelle.

Endret av Guggge
Anonymisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tru du kan gå ut i samfunnet som normalt dersom du tek hurtigtest kvar dag. Men eg er ikkje sikker!

Det er avhengig av at den smitta faktisk isolerer seg på romet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du har hatt nærkontakt  med personen, innenfor 2 meter over 15 minutt, siste 48 timene før symptomer eller positiv prøve, så er du ikke i karantene. 

Beste er å ta kontakt med smittesporingen i din kommune

Endret av ATLAS6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guggge skrev (1 time siden):

Jeg bor i et kollektiv. Vi er 3 stykker. H*n ene hadde vært sammen med noen som som var smittet, de testa positivt i går, h*n var ganske sikker på at h*n var smittet, så h*n tok alle forhåndsregler. H*n testet positivt i dag tidlig. Jeg kom tilbake til kollektivet i går etter en uke bortreist, jeg var ikke nær h*n og h*n brukte munnbind. H*n er nå isolert på rommet sitt. Må jeg i karantene? Prøvde å Google, men finner ikke noe konkret svar på mitt tilfelle.

Bruker dere samme bad og kjøkken?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet ditt er under angrep akkurat nå, og så du skal forsvare din posisjon. 

Jeg ville ha gjort disse: 

• hvis mulig, reise bort med en gang, en hele uke. Ta neste tog/bus/fly...Kanskje det koster litt, men kan leke en slags "katastrofe evakuering øvelse". Max 1 time og så du er på vei...Du skal komme tilbake neste mandag. 
  • hvis umulig, med tanke på jobb eller skole forpliktelser, du sover bare hjemme på kollektivet. Resten av dagen du er ute. Kafe, bibliotek, skog...hvor som helst. Når du sover hjemme, hold vinduet åpent, så du her frisk luft. Ventilasjon er viktigst. Ikke bruk fellesarealene. 

Forsvar krever energi, og andre resurser, men om du prioriterer helse, så det kan være verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Endte opp med å ringe koronatelefonen, måtte i karantene i 10 dager uansett fikk jeg beskjed om, fordi vi deler bad og kjøkken. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...