Gå til innhold

Syke barn før pandemien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører mye om at små barn er mye oftere syke nå enn de var før pandemien kom. Har en 2 åring i bhg og han er jo nesten mer syk enn frisk. Nå holdt han seg frisk helt fra nyttår men feberen kom i går. Syntes det er slitsomt og vondt at han er så mye dårlig. 

Så lurer på hvor ofte var det normalt at småbarn var syke før covid? Her hjemme er han dårlig ca hver 2-3 uke siden oktober..noen ganger opp til 2 uker i strekk. er gravid igjen og håper det blir litt mindre sykdom når hun kommer i barnehage

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var gjerne mye det første året i barnehagen til immunforsvaret hadde fått bygget seg opp og de hadde fått antistoffer mot alle mulige sykdommer.

Nå er denne prosessen blitt utsatt for de minste pga alt smittevernet og immunforsvaret deres har ikke fått utvikle seg gradvis slik det normalt er og de må nå plutselig takle ørten "ukjente" sykdommer på én gang. 

Håper snart myndighetene tar til fornuft slik at vi kan få normal smittesituasjon i landet igjen.

Anonymkode: 8ecc0...4da

• Liker 1
Skrevet

Svaret er jo at dette er individuelt. Noen barn bygger immunforsvar ved mye sykdom og andre barn bygger immunforsvar mer i det stille. Hva som er forskjellen på de rent fysisk eller immunologisk tror jeg ingen egentlig vet. Det vi vet er at å ikke utsette småbarn for urent miljø kontinuerlig er ansett som farlig. Din 2-åring er født inn i et miljø som for småbarna er ekstremt usunt. Altså et miljø fritt for normal smitte.

Men, ja, at barn er mer eller mindre kontinuerlig syke de første årene er normalt. Og det er sunt. Små barn skal ikke bare lære å gå og snakke - de skal bygge et effektivt immunforsvar ved å treffe på samtlige av samfunnets basiller og virus.

Anonymkode: e12d5...b4a

• Liker 1
Skrevet

Mine barn var mer syk før pandemien. Etter oppstart i høst har de en sykedag hver, men hadde det vært før pandemien hadde de vært i barnehage og skole den dagen og. I 2019 hadde jeg brukt opp alle sykt barn dagene mine før 1.mars. Virker som foreldre er flinke til å holde syke barn hjemme her.

Anonymkode: 28533...dc0

Skrevet

Har en 2-åring og 5-åring. 2-åringen har vært mye syk i høst etter barnehagestart, med både omgangssyke, luftveisinfeksjoner og halsbetennelse. Hun var også syk noen ganger før barnehagestart etter at eldste nok tok med smitte fra barnehagen.

Eldste var minst like mye syk det første året såvidt jeg husker, men har sluppet unna mye av det 2-åringen har hatt nå. Kan ikke huske sist vi brukte febernedsettende eller smertestillende til eldste.

Anonymkode: 99e6b...6ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine barn var mer syk før pandemien. Etter oppstart i høst har de en sykedag hver, men hadde det vært før pandemien hadde de vært i barnehage og skole den dagen og. I 2019 hadde jeg brukt opp alle sykt barn dagene mine før 1.mars. Virker som foreldre er flinke til å holde syke barn hjemme her.

Anonymkode: 28533...dc0

Da er jo barna dine så gamle at de rakk å bygge opp immunforsvaret før pandemien kom med nedstegning og ekstremt smittevern.

Anonymkode: 8ecc0...4da

Skrevet

Det første året etter nedstengningen i mars 2020 var det beste, da folk fortsatt hadde respekt for smittevern og holdt sine småsyke barn hjemme fra skoler og barnehager!! Mens nå den siste tiden har det sklidd heeelt ut igjen, og høsten som var nå var den verste på lenge. Pluss at første året i barnehagen ofte er det verste med tanke på nye virus og bakterier, så vil nok neste år føles bedre igjen.

Anonymkode: 1229e...bb4

Skrevet

Før pandemien hadde vi 3-5 omsorgsdager hver de to første årene (barn født -17). Etter pandemien har vi hatt 11-14 hver (barn født-17 og -19. Yngste har flest dager, len jeg har ikke talt opp nøyaktig).

Anonymkode: 693d0...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...