Gå til innhold

Flytte med barn som påvirker samværsavtale og loven.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt  å flytte ca 1.5 t fra barnets far, så fortsatt mulig å ha samvær og god kontakt med far. Verken jeg eller far kommer fra stede vi bor nå, ingen av oss har nettverk så jeg ønsker flytte nermere min familie. Jeg har fast bosted men usikker på hbordan jeg skal gå frem. Sånn jeg skjønner det må jeg varsle 3 mnd i forveien. Noe mer jeg må huske på? Tips eller erfaringer å dele?

Anonymkode: ab52b...40f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prat med nav og advokat om hva som er greit å gjøre i forhold til loven, det er d tryggeste. 

Skrevet

Hva vil barnet da?

Anonymkode: f1779...1b9

Skrevet

Hvor gammelt er barnet og hvordan er samværsfordelingen nå? 

Du skal si fra 3 mnd før, slik at han skal kunne ha anledning til å mekle eller reise sak. Nytt fra 2019. Mest sannsynlig går det bra. Han kan jo ha barnet annenhver helg og mesteparten av ferier med nytt bosted? Dere må på familievernkontoret og forhandle ny avtale etter flyttevarsling er sendt. Du kan belage deg på sur eks-mann. Er barnet over 7 år skal det «høres» og om far er veldig vrang og barnet sier det vil bo hos far og far kjører sak. Vel, da risikerer du å miste hovedomsorgen.

Anonymkode: 6f766...15f

• Liker 1
Skrevet
MIKS skrev (10 minutter siden):

Prat med nav og advokat om hva som er greit å gjøre i forhold til loven, det er d tryggeste. 

Nav har ikke noe med dette å gjøre.

Skrevet

hva med barnet da? synes han/ henne det er greit og flytte?

Anonymkode: 4b648...fb3

Skrevet

Fremdeles god kontakt med far til tross for lang reisevei? Ja, særlig! Og hvorfor vil du barnet og pappaen så vondt med å flytte de fra hverandre?

Anonymkode: 95556...578

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har tenkt  å flytte ca 1.5 t fra barnets far, så fortsatt mulig å ha samvær og god kontakt med far. Verken jeg eller far kommer fra stede vi bor nå, ingen av oss har nettverk så jeg ønsker flytte nermere min familie. Jeg har fast bosted men usikker på hbordan jeg skal gå frem. Sånn jeg skjønner det må jeg varsle 3 mnd i forveien. Noe mer jeg må huske på? Tips eller erfaringer å dele?

Anonymkode: ab52b...40f

Tror ikke du har lov til å flytte fra kommunen uten at barnefar er enig i dette.

Anonymkode: 294ab...b20

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet

Du har ikke automatisk rett til å flytte 1,5 time unna faren til barnet ditt. Det må være hvis han går med på det, noe jeg tviler på, med mindre han uansett ikke er så engasjert. Dessuten syns jeg det er dårlig gjort å dra barnet ditt vekk fra far på den måten. Det er faktisk ikke bare-bare å kjøre 1,5 time for å komme til den andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nav har ikke noe med dette å gjøre.

Ikke det? jobber du på Nav? neppe! De hjelper til med flytting, råd i forhold til trygd og farsbidrag, så de vet mer om dette en du tydeligvis. Lover og regler om flytting med barn burde de nok full oversikt over. 

Hvorfor må du være så negativ og påstå at hun får problemer med barnefaren? kanskje han støtter henne i at omgangskretsen og familien er bra for barnet hans? og hun velger jo ikke å flytte helt hjem til familien, antar det er også av hensyn til han. 

Har du tenkt over at din negative holdning har noe med hvordan du selv har det med deg selv?

Skrevet

Regelverket avhenger av nåværende omsorgs/samværsordning. 

Dersom barnet har fast bosted hos deg og bare samvær med far, er det eneste du er lovpålagt å gjøre ved flytting innen Norge å varsle tre måneder i forveien. De tre månedene er der mye for at den andre forelderen skal ha mulighet til å protestere og eventuelt gå til rettslige skritt dersom hen er uenig i beslutningen. 

Anonymkode: 6082f...4c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror ikke du har lov til å flytte fra kommunen uten at barnefar er enig i dette.

Du tar feil. Hun må bare varsle i god tid. Da risikerer hun at han går til rettssak om omsorgen, men hvis ikke kan han ikke nekte henne å flytte noe sted i Norge.

Anonymkode: bbfef...06e

Skrevet
Hottentått skrev (21 minutter siden):

Du har ikke automatisk rett til å flytte 1,5 time unna faren til barnet ditt. Det må være hvis han går med på det, noe jeg tviler på, med mindre han uansett ikke er så engasjert. Dessuten syns jeg det er dårlig gjort å dra barnet ditt vekk fra far på den måten. Det er faktisk ikke bare-bare å kjøre 1,5 time for å komme til den andre. 

Jo, det har hun. Hun trenger ikke hans samtykke til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Stemmer ikke. 

TS trenger kun å varsle 3 mnd før. 

Anonymkode: f282a...64e

Skrevet
MIKS skrev (29 minutter siden):

Ikke det? jobber du på Nav? neppe! De hjelper til med flytting, råd i forhold til trygd og farsbidrag, så de vet mer om dette en du tydeligvis. Lover og regler om flytting med barn burde de nok full oversikt over. 

Hvorfor må du være så negativ og påstå at hun får problemer med barnefaren? kanskje han støtter henne i at omgangskretsen og familien er bra for barnet hans? og hun velger jo ikke å flytte helt hjem til familien, antar det er også av hensyn til han. 

Har du tenkt over at din negative holdning har noe med hvordan du selv har det med deg selv?

Bosted har ikke noe å si for dette. 

De stødnader hun har som enslig forsørger er de samme uansett hvor hun bor. Barnebidraget endres kun om det blir en vesentlig endring av samværet. 

TS har ikke behov for informasjon innen trygdeloven, men barneloven. Nav har ikke noe med barneloven å gjøre.

Anonymkode: f282a...64e

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo, det har hun. Hun trenger ikke hans samtykke til det.

Nei du tar feil. Er far uenig så kan han reise sak. Og i påvente at det kan hun faktisk ikke flytte. Til og med da jeg vokste opp var det slik. Og heldigvis vant ikke mamma frem. Jeg fikk takk gud beholde daglig kontakt med pappa. 

Skrevet
Hottentått skrev (6 minutter siden):

Nei du tar feil. Er far uenig så kan han reise sak. Og i påvente at det kan hun faktisk ikke flytte. Til og med da jeg vokste opp var det slik. Og heldigvis vant ikke mamma frem. Jeg fikk takk gud beholde daglig kontakt med pappa. 

Visst kan hun det.

Far kan reise sak om han er uenig, men bare om tingretten vurderer saken hans så sterk at den kommer med en midlertidig forføyning om flytteforbud eller midlertidig overføring av hovedomsorgen vil det hindre mor i å flytte med barnet. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Melde flytting for barnet

Den eller de som har foreldreansvaret, og som barnet er registrert bosatt med på meldingstidspunktet, kan melde flytting for barnet. Når en avtale om delt fast bosted er registrert i Folkeregisteret, må begge foreldrene samtykke til flytting for at flyttemeldingen skal være gyldig.

Dersom en av foreldrene vil flytte i Norge eller ut av landet, skal den som vil flytte varsle den andre senest 3 måneder før flytting. Dersom foreldrene ikke er enige om flytting, må den av foreldrene som vil flytte kreve mekling.

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Visst kan hun det.

Far kan reise sak om han er uenig, men bare om tingretten vurderer saken hans så sterk at den kommer med en midlertidig forføyning om flytteforbud eller midlertidig overføring av hovedomsorgen vil det hindre mor i å flytte med barnet. 

I de sakene jeg har vært borti har det hvertfall vært slik at hvis far reiser sak så får ikke mor flytte før det er avklart. 

Er uansett jævlig drittsekkoppførsel å ødelegge sånn for far. Er kjempeglad det er ventet en ny lov som faktisk forbyr akkurat det her. Håper aldri sønnen min får barn med noen som ønsker han så vondt. 

Skrevet (endret)

Jaja

Endret av MIKS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...