Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker meg ny nattkjole, og lurer på en i silke. 

Jeg takler ikke syntetiske klær, iallefall ikke når jeg skal sove. Trenger noe som puster og ikke er klamt.

Har aldri prøvd silke før, men hører jo at det skal være svalt i varmen og varmt i kulden. Stemmer det at silke puster og ikke er klamy og heller ikke statisk? Det er noe helt annet enn sateng? 

Hvor ville dere kjøpt silkenattkjole? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vevd silkesateng kan bli veldig statisk, og er heller ikke tøyelig. (Sateng beskriver hvordan materialet er behandlet, ikke materialet i seg selv.)

Det med svalt i varmen og varmt i kulden er vel mest en bullshitbeskrivelse som også brukes om ull og skal vel bety at materialet puster godt. Og silke er virkelig et nydelig materiale, men for å få de beste pusteegenskapene bør den være strikket. Jeg foretrekker strikket silke som nattøy og undertøy, og sateng i morgenkåper.

Bluser og kjoler er så å si alltid vevd, og ofte i sateng.

Anonymkode: 97bf0...0c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vevd silkesateng kan bli veldig statisk, og er heller ikke tøyelig. (Sateng beskriver hvordan materialet er behandlet, ikke materialet i seg selv.)

Det med svalt i varmen og varmt i kulden er vel mest en bullshitbeskrivelse som også brukes om ull og skal vel bety at materialet puster godt. Og silke er virkelig et nydelig materiale, men for å få de beste pusteegenskapene bør den være strikket. Jeg foretrekker strikket silke som nattøy og undertøy, og sateng i morgenkåper.

Kan du legge ved noen linker?

Anonymkode: 7cc68...189

Skrevet

Silke som nattøy er i grunn oppskrytt 🤷‍♀️
Mykt og behagelig, ja, men du kan like gjerne  bruke f. eks. viskose av bambus (sjekk ut Lilleba, f. eks :))

Anonymkode: 1a3ff...15b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Silke som nattøy er i grunn oppskrytt 🤷‍♀️
Mykt og behagelig, ja, men du kan like gjerne  bruke f. eks. viskose av bambus (sjekk ut Lilleba, f. eks :))

Anonymkode: 1a3ff...15b

Lilleba er herlig ja! Jeg har og har hatt flere derfra. Men de er litt for tykke i stoffet etter min smak. Veldig gode når det er skikkelig kaldt.

Jeg har sett at Bambusa har noen tynne i bambus som jeg først tenkte å prøve. Var sånn jeg kom på silkenattkjole. 
https://bambusabasics.com/no/women

Skrevet

Hvis du vil ha noe som virkelig puster bør du prøve lin. Lin har fra gammelt av vært brukt innerst på kroppen, både dag og natt, fordi det transporterer fuktighet, puster og blir mykere ved vask. Det er også veldig lett å vaske, og som nattkjole trenger du ikke bry deg om at det krøller lett.

Jeg har dessverre ingen tips til hvor du får kjøpt ferdige nattkjoler i lin, for jeg syr mine egne.

Anonymkode: 7030c...f74

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 10.45):

Jeg ser at man noen steder bruker begrepet ekte silke, er det slik at «silke kjole» til 300-400kr, egentlig er syntetisk? Da skjønner jeg at det blir statisk.

Skrevet
kat-e skrev (12 timer siden):

Jeg ser at man noen steder bruker begrepet ekte silke, er det slik at «silke kjole» til 300-400kr, egentlig er syntetisk? Da skjønner jeg at det blir statisk.

Jeg kaller kun silke for silke. Synes det er veldig irriterende,  særlig på det private bruktmarkedet, at alt som er glatt, kalles silke.

Statisk elektrisitet kommer ikke av dårlig materiale.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...