Gå til innhold

Forkjølelse og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Hvor går grensa for å sende barn i barnehage når de har/har hatt forkjølelse? Er det når de har vært feberfri i 48t+ eller når de har sluttet å hoste/snørte mye? 

Barnet mitt begynte med lett feber, snørr og hoste sent i forrige uke, natt til torsdag og natt til fredag ble det minimalt med søvn fordi han var veldig varm, helt tett i nesa og hostet jevnlig (gråt i etterkant av hostingen, mistenker at det var litt vondt). 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ser venner sende sine barn i barnehagen med stygg hoste og snørr. Føler nesten at jeg holder mitt barn hjemme unødvendig. (Ønsker ikke å smitte de andre på avdelingen, selv om det i perioder er veldig slitsomt å holde hjemme når barnet har alt for mye energi) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du er fornuftig :) 

• Liker 1
Skrevet

24 timer feberfri gjelder nå. Og selvfølgelig god allmenntilstand. Noe hoste og snørr er ok. 

Jeg syns det er veldig vanskelig å vurdere, hvor mye snørr er for mye? Hvor mye hoste er for mye? Hva er feber? Blir helt tullete. Jenta mi har hatt 37.5 flere morgener, det er jo per def. ikke feber, men det er varmere enn normalen. 🥴

Skrevet

Hadde bare flere vært som deg!

Hender vi må sende barn hjem og så dukker de opp morgenen hjemme. Foreldrene forteller at det ikke har vært et eneste symtom hjemme og at det har vært full fart. De er omtrent ikke ute av huset før vi må tørke nesa på barnet samt får en hostekule i fleisen. Sånn rundt 10-11 begynner barnet å se betraktelig pjusk ut og får det draget rundt øynene. Da kan man vel anta at virkningen av paracet har begynt å avta...

Anonymkode: b1e79...242

Skrevet

Vi ser an varighet på symptomene!

Ved feber venter vi uansett min. 24t, vedd oppkast min. 48t.

Snørr har ungene her hatt siden Oktober, skulle de vært hjemme pga snørr hadde vi snart måttet grave opp Oldemor for å ha barnevakt..

Nyoppståtte symptomer = hjemme fra bhg, derimot, altså hvis de plutselig har blitt mye mer tette feks..

Hoste ser vi også an, kommer denne lenge etter de første symptomene så er man jo etter boka utenfor smittedagene, men det er jo heller ikke sånn at de minste er flinke til å hoste i albuen osv, så dette må men se an..

Her er det uansett formen til barnet som er mest avgjørende å vi har MANGE sykedager på barna i høst iforhold til mange andre.. Dette er mest fordi jeg ikke ser poenget i at de skal settes igjen der, følge dagens program, bli gira å potensielt bli dobbelt så utmattet som de trenger å bli, sålenge de er uggene i luftveiene..

Det er ikke godt å løpe rundt å snørte å hoste, da har de det bedre hjemme i eget tempo..

Anonymkode: 000ec...1eb

• Liker 2
Skrevet
Albbas skrev (9 minutter siden):

24 timer feberfri gjelder nå. Og selvfølgelig god allmenntilstand. Noe hoste og snørr er ok. 

Jeg syns det er veldig vanskelig å vurdere, hvor mye snørr er for mye? Hvor mye hoste er for mye? Hva er feber? Blir helt tullete. Jenta mi har hatt 37.5 flere morgener, det er jo per def. ikke feber, men det er varmere enn normalen. 🥴

Er det snakk om et barn på 0-3 års avdeling er karantenen på 48 timer, ikke 24 timer.

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (17 minutter siden):

Nei 24 timer er anbefalingen uansett.

Barnehagen din kan selvfølgelig etablere strengere regler, men den generelle anbefalingen er 24 timer. 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/

Greit, jeg har ikke barn selv, men er kjent med min søsters barn og flere andres. For dem har det alltid vært karantene 48 timer når barna har gått på avdeling 0-3 år, men blitt 24 timer når de kommer over på stor avdeling

Skrevet
15 minutter siden, Millimani said:

Greit, jeg har ikke barn selv, men er kjent med min søsters barn og flere andres. For dem har det alltid vært karantene 48 timer når barna har gått på avdeling 0-3 år, men blitt 24 timer når de kommer over på stor avdeling

Det gjelder ved oppkast og diaré. :) 48t i barnehage, 24t i skolen. 

Ved feber var det før pandemien ingen "karantene", det er en ny anbefaling etter pandemien (men noen barnehager praktiserte rådet også før pandemien). 

Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Ved feber var det før pandemien ingen "karantene", det er en ny anbefaling etter pandemien (men noen barnehager praktiserte rådet også før pandemien). 

Nei, det er 48 t på skolen også ved oppkast og diaré. Det finnes en veileder på nett om barn og sykdom.

Anonymkode: b1e79...242

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (3 minutter siden):

Ved oppkast og diare gjelder 48 timer for både barn og voksne.

Småbarnsavdelinger i barnehager har 48 timer karantene uansett hva det gjelder

Skrevet

De sier 48t på feber i barnehagen barnet mitt går i (småbarnsavdeling 0-3år) 

Han blir i hvert fall hjemme til surklinga har roet seg, men nå har han løse bleier i samme slengen - så da blir han nok hjemme resten av uka 🥴

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Millimani said:

Ved oppkast og diare gjelder 48 timer for både barn og voksne. Enkeltbarnehager kan ha det, men generelt nei. 

Småbarnsavdelinger i barnehager har 48 timer karantene uansett hva det gjelder

Nei, småbarnsavdelinger har ikke 48 timer uansett hva det gjelder. 😅 

På skolene varierer det litt ifht oppkast, flere skoler har hatt 24 timers regel. Dette kan ha endret seg under pandemien. FHI uttaler seg ikke generelt om skolebarn og oppkast. 

Endret av Albbas
Skrevet
Albbas skrev (17 minutter siden):

Nei, småbarnsavdelinger har ikke 48 timer uansett hva det gjelder. 😅 

På skolene varierer det litt ifht oppkast, flere skoler har hatt 24 timers regel. Dette kan ha endret seg under pandemien. FHI uttaler seg ikke generelt om skolebarn og oppkast. 

Se hva TS skriver over deg

Skrevet
15 minutter siden, Millimani said:

Se hva TS skriver over deg

Ja den regelen gjelder der, den gjelder ikke generelt. Hos oss er det 24 timer, vår barnehage følger kun FHI sine retningslinjer. :)

Skrevet

Vi følger fhi sine anbefalinger.  24t ved feber og 48 t ved oppkast/diaré. 

Det er utrolig vanskelig å bedømme når de et klare for bhg i forhold til luftveisinfeksjoner.  En ting er feberen, der er regelen klar. Men foreldre kan bedømme at almentilstanden er grei når de har tuslet rundt hjemme, sett på tv og puslet med lego, fått saft og bolle i sofaen. Så kommer de i barnehagen og skal følge det tempoet og de kravene som er der og ungen går i frø. Og så er det sure foreldre som må hente,  for ungen er jo i knallfin form må vite.

Anonymkode: f627a...07d

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi følger fhi sine anbefalinger.  24t ved feber og 48 t ved oppkast/diaré. 

Det er utrolig vanskelig å bedømme når de et klare for bhg i forhold til luftveisinfeksjoner.  En ting er feberen, der er regelen klar. Men foreldre kan bedømme at almentilstanden er grei når de har tuslet rundt hjemme, sett på tv og puslet med lego, fått saft og bolle i sofaen. Så kommer de i barnehagen og skal følge det tempoet og de kravene som er der og ungen går i frø. Og så er det sure foreldre som må hente,  for ungen er jo i knallfin form må vite.

Anonymkode: f627a...07d

Det er utrolig vanskelig, men alle foreldre er jo ikke sure. 😉 Jeg var usikker på fredag morgen, fordi det er så sykt vanskelig å vite nettopp fordi som du sier, dagen starter rolig hjemme. Jeg endte opp med å sende i barnehagen fordi hun virket å ha fin allmenntilstand. Seks timer etterpå ringte barnehagen. Jeg er veldig veldig glad de ringte, syns det er bedre de ringer for sikkerhetsskyld enn motsatt. Men det er klart, må man løpe fra et viktig møte, eller forlate stressa kolleger, så utstråler man kanskje ikke alltid glede for å hente et slapt barn... Men vi foreldre er helt avhengige av at de i barnehagen sier ifra når barnet er slapp, for som du sier er det vanskelig å bedømme hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...