Gå til innhold

Isolert fra barna mine…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna kommer til å bli smittet før eller siden uansett. Så å skjerme dem fra smitte nå er bare å utsette det.  

Anonymkode: 60600...963

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også røska av plasteret og droppa isolasjon fra øvrig familie, men kanskje greit med en dag til med hvile så du får henta deg inn før det blir mannens tur (om han ikke allerede er smitta)

Anonymkode: 42718...51d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barna kommer til å bli smittet før eller siden uansett. Så å skjerme dem fra smitte nå er bare å utsette det.  

Det er ikke sikkert. Det er bedre at smitten kommer naturlig enn å påtvinge dem infeksjon. Det er lenge siden vannkoppe fest også var i praksis nettopp fordi enkelte kan bli alvorlig syke og det er ikke verdt risikoen mer enn nødvendig.

Anonymkode: eda8c...ab3

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri isolert meg fra barna. Er alenemor også så det er jo temmelig umulig i praksis

Skrevet

Mine barn er 4 og 6, jeg hadde aldri isolert meg fra dem om jeg ble smittet med Covid nå. Her satser vi på at hele familien får unnagjort smitten i en smell. Min bror har eldre barn hvor yngste går på ungdomsskolen. Der kjører de samme strategi nå. Eldste barn kom hjem med smitte, nå er to andre i husstanden også smittet. Det er bare slik det må bli. I utgangspunktet så er jeg helt for å verne barn mot smitte, men dette her vil det være umulig å unngå uansett. Et verre scenario er at familien er i smittekarantene i lange tider fordi hvert enkelt familiemedlem blir smittet med få ukers mellomrom. 

Anonymkode: 7e1e0...da9

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville foretatt en vurdering over den lokale smittesituasjonen og sett på hvor sannsynlig det er at barna uansett blir smittet på skole/bhg/venner. 

Anonymkode: f270a...e96

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke sikkert. Det er bedre at smitten kommer naturlig enn å påtvinge dem infeksjon. Det er lenge siden vannkoppe fest også var i praksis nettopp fordi enkelte kan bli alvorlig syke og det er ikke verdt risikoen mer enn nødvendig.

Akkurat nå er det omikron som dominerer. Det er mange jeg kjenner som har fått hjem smitte via barnehagen, og folk blir knapt syke. Så tar heller en runde nå og får litt ekstra antistoffer, enn å sitte og vente på en ny Delta++ mutasjon. 

Og som noen nevner. 4* karantene, om man skal gjennom dette en etter en, det frister lite... 

Anonymkode: 16f83...b09

• Liker 7
Skrevet
Margeritt skrev (4 timer siden):

Er selv isolert fra barna mine nå.

De reiste til pappa’n sin etter skolen forrige mandag. Fikk vite mandag ettermiddag at besteforeldrene mine begge var smittet (smittet av hjemmesykepleien 🤬), der jeg og eldstesønn var på besøk søndag ettermiddag. Karantene for meg her hjemme og hele familien hos pappa’n.

Jeg fikk positiv hjemmetest på torsdag og positiv PCR-test på fredag (tatt torsdag). Familien hos far testet på teststasjonen på lørdag, for å være helt sikre, ikke fått svar ennå.

Får ikke sett barna mine før tidligst torsdag. Det vondeste er egentlig å tenke på at de har vært utsatt for smitte og kan være smittet pga meg og min familie. Tanken på at jeg burde ikke gitt de nattaklemmer og klem før de gikk på skolen mandag morgen. Å ikke kunne være der for dem nå 💔

Men man må jo bare takle det, da, samme hvor kjip situasjonen er. Min er heldigvis store nok til å skjønne hva som skjer og hvorfor det blir som det blir akkurat nå.

Hvorfor sintefjes bak hjemmesykepleien? De er vel utsatt på jobb og kan jo ikke noe for at de har fått covid?

Anonymkode: aea34...a24

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har fått positiv covid-test, og er nå isolert fra resten av familien. Ingen andre har symptomer, men de skal teste seg senere i dag.

Jeg har en 1-åring og en 10-åring, og med mindre de tester positivt, får jeg ikke vært med dem på en uke. Altså, det gjør så vondt. Men jeg vil jo ikke smitte dem heller. 

Noen som har vært i lignende situasjon? Hvordan taklet dere det, og hvordan taklet barna det?

Anonymkode: a82e6...fbf

Jeg valgte å smitte både mannen og barna på 2 og 4. Så vi gikk i isolasjon sammen. Ingen er vaksinerte. Jeg hadde feber 37,0 i 1 dag. De andre hadde ingen symptomer.

Anonymkode: b7475...888

• Liker 3
Skrevet

Ts, jeg hadde droppet karantene. Ettåringen får korona i bhg uansett. Det er faktisk bare å gi opp. Får håpe det er omikron og at forløpet blir litt mildere.

Anonymkode: 4a2a3...437

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil si det kommer ganske naturlig når det er smitte innad i familien. Og hvorfor er det bedre at de blir smittet på skolen enn fra mor? Blir de sykere av å bli smittet av mor?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, kanskje jeg ikke skal isolere meg allikevel. Men samtidig kanskje vente til i morgen med å omgås dem… jeg er så dårlig at jeg ligger rett ut, klarer så vidt å ta vare på meg selv, og hadde ikke klart å ta vare på barna. Er redd mannen min skal bli like dårlig som meg samtidig som jeg er dårlig, da skjønner jeg ikke hvordan dette skal gå… 

Og så er jeg jo redd for at barna skal bli fryktelig dårlige… synes dette er skikkelig ubehagelig…

Når du er dårlig hadde jeg fortsatt å isolere meg. Veldig kjipt om både du og mannen skulle være dårlige samtidige, spesielt hvis en unge blir dårlig og en unge klarer seg fint. Det er nok verst for deg, men det beste for barna dine er at du blir frisk så fort som mulig. I den formen du er i nå får du uansett ikke gjort noe med barna, og vil slite med å hjelpe om de skulle bli syke. Kanskje du kan facetime med ungene?

Anonymkode: 5f334...291

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når du er dårlig hadde jeg fortsatt å isolere meg. Veldig kjipt om både du og mannen skulle være dårlige samtidige, spesielt hvis en unge blir dårlig og en unge klarer seg fint. Det er nok verst for deg, men det beste for barna dine er at du blir frisk så fort som mulig. I den formen du er i nå får du uansett ikke gjort noe med barna, og vil slite med å hjelpe om de skulle bli syke. Kanskje du kan facetime med ungene?

Ja, jeg må nok vente til jeg blir i bedre form uansett. Jeg sliter med å reise meg og komme meg på do. Å se til siden er helt jævlig osv. Kan ikke huske å ha vært så dårlig før noen gang (og jeg har tatt to vaksinedoser). Hadde mannen og jeg blitt sånn samtidig, vet jeg ærlig talt ikke hvordan det hadde gått. Jeg håper jeg blir raskt bedre, og så kan jeg gå ut til de andre. 

• Liker 1
Skrevet

hvis barnet har pappa som er flink, klarer de seg fint uten mamma 1 uke :) men skjønner følelsen din ❤️

Anonymkode: 1106f...1f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg må nok vente til jeg blir i bedre form uansett. Jeg sliter med å reise meg og komme meg på do. Å se til siden er helt jævlig osv. Kan ikke huske å ha vært så dårlig før noen gang (og jeg har tatt to vaksinedoser). Hadde mannen og jeg blitt sånn samtidig, vet jeg ærlig talt ikke hvordan det hadde gått. Jeg håper jeg blir raskt bedre, og så kan jeg gå ut til de andre. 

Høres ut som det beste for deg er å være isolert nå❤️ Hverken du eller barna vil ha noe stort utbytte av å se hverandre, kanskje det til og med kan virke skremmende for barna at du er så dårlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Smittekarantene er noe annet enn isolasjon når man faktisk har fått påvist corona. 

Anonymkode: 02940...780

Det er fortsatt ikke anbefalt å holde avstand til egne mindreårige barn om enten man selv eller barnet er positiv for covid-19.

Chillpill skrev (8 timer siden):

Tusen takk. Kanskje hadde vi vurdert situasjonen annerledes nå med omikron, men dette var som sagt i sommer, og  vi gjorde det vi synes var best og som var anbefalt. Barna led ingen nød av å være en uke (gikk noen dager før påvist) alene med far, hva i alle dager er det for slags holdning! 

Kanskje du kan tenke litt på hvordan du ordlegger deg. Alle foreldre gjør så godt de kan oppi dette. Utrolig sårende kommentar. 

Nei, det har aldri vært anbefalt at foreldre skal isolere seg vekk fra sine egne barn, det var heller ikke anbefalt i sommer.

Men hvis det er sånn at mannen din og ikke du er barnas primære tilknytningsperson er det selvsagt ikke like ille. For de fleste små barn er imidlertid mor primær-tilknytningperson og far sekundær. 

Hvis barna ikke led noen nød er det vel ingenting å være såret over? For min unge hadde det vært en stor belastning å være i samme hus som meg i en uke men ikke få se meg og være fysisk sammen med meg. Du gjør dine vurderinger, og klarer vel å stå for dine valg om du selv mener du gjør det rette.

Anonymkode: d5603...2c8

• Liker 2
Skrevet

Herregud. Dere som mener at hun ikke skal isolere seg fra 1-åringen, det høres ut som dere tror hun bare har forlatt ungen. Helt greit at dere ville risikert at deres unger blir syke. Men ikke se ned på andre for å gjøre det som er riktig for dem. Og et åringen tar ikke skade av å ikke se mor på noen få dager. Hva om mor hadde vært innlagt på sykehuset? Da hadde ikke den sett noe til mor da heller. Ungen har åpenbart en far. Så ser ikke problemet. Det er en grunn for at man er to foreldre. Pg man vet faktisk ikke hvordan sykdommen påvirker barn. Noen barn klarer seg ja, men plutselig kan det komme alvorlig sykdom. Skjønner ikke at noen faktisk vil risikere det.

Anonymkode: 8fdd9...f8b

• Liker 7
Skrevet

Følg legens råd og sett deg i isolasjon slik du har gjort. Du vet ikke hvor syk babyen din kan bli om han får det. 
Ta det som en husmorferie, de klarer seg godt. Ja savnet er der, men ei uke går fort 

Anonymkode: f6b43...9d7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Akkurat nå er det omikron som dominerer. Det er mange jeg kjenner som har fått hjem smitte via barnehagen, og folk blir knapt syke. Så tar heller en runde nå og får litt ekstra antistoffer, enn å sitte og vente på en ny Delta++ mutasjon. 

Og som noen nevner. 4* karantene, om man skal gjennom dette en etter en, det frister lite... 

Anonymkode: 16f83...b09

Vi vet ikke hva slags mutasjon som kommer neste gang nei, men vi vet heller ikke nok om langtidspåvirkningene av koronainfeksjon uansett mutasjon. Long-Covid, MIS-C i barn og tap av smak/luktesans osv. Det er ikke en risk verdt å ta når man kan unngå det. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vil si det kommer ganske naturlig når det er smitte innad i familien. Og hvorfor er det bedre at de blir smittet på skolen enn fra mor? Blir de sykere av å bli smittet av mor?

Det er naturlig om det kommer fra mor om barna har blitt smittet før mor er satt i isolasjon. Nå er mor i isolasjon, og hvis hun da går oppi dem så er det ikke lenger "naturlig" smitte men påtvungen smitte. De blir selvsagt ikke sykere eller det er bedre å bli smittet på skolen som du sier, men når smitte kan unngås så er det til det beste. De kan unngå å bli smittet fra mor nå som mor har kjent smitte, og de kan unngå å bli smittet på skole når det er kjent smitte. Ukjent smitte er det vanskeligere å beskytte seg mot. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er fortsatt ikke anbefalt å holde avstand til egne mindreårige barn om enten man selv eller barnet er positiv for covid-19.

Nei, det har aldri vært anbefalt at foreldre skal isolere seg vekk fra sine egne barn, det var heller ikke anbefalt i sommer.

Men hvis det er sånn at mannen din og ikke du er barnas primære tilknytningsperson er det selvsagt ikke like ille. For de fleste små barn er imidlertid mor primær-tilknytningperson og far sekundær. 

Hvis barna ikke led noen nød er det vel ingenting å være såret over? For min unge hadde det vært en stor belastning å være i samme hus som meg i en uke men ikke få se meg og være fysisk sammen med meg. Du gjør dine vurderinger, og klarer vel å stå for dine valg om du selv mener du gjør det rette.

Anonymkode: d5603...2c8

Det har alltid vært anbefalt at den som er smittet skal være isolert fra nærmeste familie. Isolasjonen skal derimot ikke gå utover barnas omsorgsbehov. Klart det er vanskeligere å isolere seg fra et spedbarn enn en tenåring, og hver en familie må bestemme selv, men det er ingen automatikk i at barn og voksne ikke kan være isolert fra hverandre.

• Liker 3
  • Opprett ny...