Gå til innhold

KOS fra Sandnes garn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å strikke med? nupper det? er det superwashbehandlet?

Anonymkode: f7e0f...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt å strikke med, har et par gensere strikket i Kos. Synes ikke det nupper

Men, jeg foretrekker Puno fra Rauma, mye varmere og mykere enn Kos. Så de siste plaggene jeg har strikket som skal være i Kos har jeg byttet ut med Puno. Puno består av alpakka og ull 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (21 minutter siden):

Det er godt å strikke med, har et par gensere strikket i Kos. Synes ikke det nupper

Men, jeg foretrekker Puno fra Rauma, mye varmere og mykere enn Kos. Så de siste plaggene jeg har strikket som skal være i Kos har jeg byttet ut med Puno. Puno består av alpakka og ull 

ååå tusen takk for tips, da skal jeg heller kjøpe Puno :) tenker å strikke Putty - genseren. ts

Anonymkode: f7e0f...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (26 minutter siden):

Det er godt å strikke med, har et par gensere strikket i Kos. Synes ikke det nupper

Men, jeg foretrekker Puno fra Rauma, mye varmere og mykere enn Kos. Så de siste plaggene jeg har strikket som skal være i Kos har jeg byttet ut med Puno. Puno består av alpakka og ull 

Det står at Puno inneholder 22% polyamid, det er vel nylon?

Anonymkode: f7e0f...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det står at Puno inneholder 22% polyamid, det er vel nylon?

Anonymkode: f7e0f...a43

Ja, det er litt nylon i det, så ikke helt rent ull/alpakka, men merker lite til at det ikke er «rent»

Er som sagt utrolig mykt, lett og varmt. 

Jeg har strikket Bernie-genser fra Witredesign i Puno, i tillegg Holiday slipover. Pluss to barnegensere i Puno dot (garnfarge som har fargespill i seg) 

image.thumb.jpeg.4815316aea0f190aa99d80bb629b9778.jpegimage.thumb.jpeg.0156a10ffb02a3ece6f04b93b4fd1440.jpeg*

Alternativ til Kos og Puno hvis du vil unngå nylon er Snefnug fra CaMaRose, det er blanding av merinoull, bomull og alpakka, ikke noe syntetisk i det. Har til nå bare strikket luer av det, men det er et utrolig godt garn. Har planer om å strikke novisegenser fra Petiteknit i det garnet 

https://www.garntopia.no/collections/snefnug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puttygenser har jeg ogs strikket, i Kos :) Ble Kos pga jeg bestilte den som en garnpakke. Liker den, men pga jeg er frossen av meg så angrer jeg på at jeg ikke strikket den i Puno

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mykt og godt å strikke med, men synes det kan bli litt glatt på nye metallpinner. Med trepinner går det helt fint. Har strikket noen barnegensere i tweed-varianten av Kos som har slått veldig an hos både brukerene og foreldrene deres. ☺️

Anonymkode: c742e...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (2 timer siden):

Puttygenser har jeg ogs strikket, i Kos :) Ble Kos pga jeg bestilte den som en garnpakke. Liker den, men pga jeg er frossen av meg så angrer jeg på at jeg ikke strikket den i Puno

takker for svar :) skal innom garnbutikken og sjekke ut Puno idag :) vurderer mørk grønn eller mørk oransje. Hvilken farge valgte du? ts

Anonymkode: f7e0f...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Kos er fantastisk digg! 
For meg som bor i Oslo blir det for varmt med et varmere garn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

takker for svar :) skal innom garnbutikken og sjekke ut Puno idag :) vurderer mørk grønn eller mørk oransje. Hvilken farge valgte du? ts

Anonymkode: f7e0f...a43

Jeg har kamel og naturhvit 

image.thumb.jpeg.748fd6a253d5c902571e2ff581a51928.jpeg

Men fargen Melange mørk mosegrønn er nydelig, den har jeg strikket Bearnie-genseren min i 

image.thumb.jpeg.cd37f969899955d4a89a46535293d340.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 17.1.2022 den 13.29):

Jeg har kamel og naturhvit 

image.thumb.jpeg.748fd6a253d5c902571e2ff581a51928.jpeg

Men fargen Melange mørk mosegrønn er nydelig, den har jeg strikket Bearnie-genseren min i 

image.thumb.jpeg.cd37f969899955d4a89a46535293d340.jpeg

nydelige farger. Hvordan syns du den er i str? Har begynt å strikke medium, men syns den er litt vid i bolen ( har strikket 15 cm) Orker ikke strikke prøvelapp....aldri gjort det. TS

Anonymkode: f7e0f...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke å strikke med kos-garnet, syns det hang veldig i fibrene og ble ujevnt i strukturstrikk. Jeg er en erfaren strikker så det er ikke noe galt med teknikken. Genseren jeg strikket er god å gå med og deilig å ha på seg, men kommer nepppe til å strikke med det garnet igjen. Det er også veldig dyrt ifht kvalitet. 

Anonymkode: 6fff1...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 8.39):

Hvordan er det å strikke med? nupper det? er det superwashbehandlet?

Anonymkode: f7e0f...a43

garn av blandet type, som her med 30 prosent nylon, har en tendens til å nuppe. Jeg har sluttet helt med slike blandinger, uten at jeg kjenner akkurat dette garnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (1 minutt siden):

garn av blandet type, som her med 30 prosent nylon, har en tendens til å nuppe. Jeg har sluttet helt med slike blandinger, uten at jeg kjenner akkurat dette garnet.

Veldig klokt av deg :) Jeg foretrekker også ren alpakka, ren ull osv. Her er en interessant tråd om nupping m.m. Spesielt innlegg 2 der er veldig informativt.

 

Anonymkode: a8c15...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

nydelige farger. Hvordan syns du den er i str? Har begynt å strikke medium, men syns den er litt vid i bolen ( har strikket 15 cm) Orker ikke strikke prøvelapp....aldri gjort det. TS

Anonymkode: f7e0f...a43

Jeg vet egentlig ikke helt, vanlig kanskje? Bruker M selv og den sitter fint på. Ikke ettersittende til meg. Strikker du litt løst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skruf skrev (11 timer siden):

Jeg vet egentlig ikke helt, vanlig kanskje? Bruker M selv og den sitter fint på. Ikke ettersittende til meg. Strikker du litt løst?

Takk for svar :) strikker kanskje litt løst, men føler garnet henger litt på pinnene hvis jeg strikker strammere. Satser på medium blir bra til meg også :) vanskelig det med størrelser. Jeg strikket Riddari i medium, lettlopi - den blei altfor stor. ts

Anonymkode: f7e0f...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar :) strikker kanskje litt løst, men føler garnet henger litt på pinnene hvis jeg strikker strammere. Satser på medium blir bra til meg også :) vanskelig det med størrelser. Jeg strikket Riddari i medium, lettlopi - den blei altfor stor. ts

Anonymkode: f7e0f...a43

Strikker du med metall eller trepinner? Selv så fortrekker jeg metall på ull, føler trepinner gjør at garnet henger litt. Trepinner derimot er super på bomulsgarn

Hvis du strikker løst og riddari i str M ble for stor så ville jeg vurdert å gått med en størrelse. 

Du kan bruke målebånd og måle bolen fra side til side og gange med 2, da ser du om du holder deg til riktig størrelse. Sjekk hva som står i mønsteret at mål på omkretsen skal være i medium. Er du langt over så enten rekk opp og legg opp til str S, eller prøv å strikk strammere (med metallpinner hvis du strikker med trepinner) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (1 time siden):

Strikker du med metall eller trepinner? Selv så fortrekker jeg metall på ull, føler trepinner gjør at garnet henger litt. Trepinner derimot er super på bomulsgarn

Hvis du strikker løst og riddari i str M ble for stor så ville jeg vurdert å gått med en størrelse. 

Du kan bruke målebånd og måle bolen fra side til side og gange med 2, da ser du om du holder deg til riktig størrelse. Sjekk hva som står i mønsteret at mål på omkretsen skal være i medium. Er du langt over så enten rekk opp og legg opp til str S, eller prøv å strikk strammere (med metallpinner hvis du strikker med trepinner) 

Tusen takk for at du gidder svare meg :) Jeg bruker trepinner...når jeg skal måle bolen og gange med to, er det målet som står i overvidde som skal stemme da? der står det 98 i medium og jeg får 104 når jeg måler. 105 er large. spørs om jeg bare på begynne på nytt da, i small? kjedelig om genser blir for vid. ts

Anonymkode: f7e0f...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om Drops air i kvalitet, dvs. nupper og holder seg ikke særlig bra. I tillegg er det dyrt. 

Anonymkode: 11eec...4f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...